ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تاثیر ورزش در کاهش علائم بیماری MS


ورزش می‌تواند بر کاهش علائم ناشی از بیماری MS تاثیرگذار باشد. بیمارانی که یوگا یا ورزش‌های آبی انجام می‌دهند کمتر احساس خستگی، افسردگی و سوزش پوست خواهند کرد.

خبرگزای ایسنا: ورزش می‌تواند بر کاهش علائم ناشی از بیماری MS تاثیرگذار باشد. بیمارانی که یوگا یا ورزش‌های آبی انجام می‌دهند کمتر احساس خستگی، افسردگی و سوزش پوست خواهند کرد.

محققان دانشگاه بازل سوئیس و دانشگاه کرمانشاه ایران دریافتند که انجام ورزش علائم MS را کاهش می‌دهد.

MS بیماری مزمنی است که از نوع خودایمنی به شمار می‌آید. در این شرایط سیستم ایمنی بند به بافت‌های عصبی حمله می‌کند و اختلال در حرکت بدن ایجاد می‌شود. دیگر علائم MS عبارتند از خستگی بدنی و ذهنی، افسردگی و سوزش پوست، در یک مطالعه مشترک بین دانشگاه بازلی و دانشگاه کرمانشاه ایران محققان دریافتند که انجام 8 هفته یوگا و ورزش‌های آبی می‌تواند علائم MS را کاهش دهد.

بیمارانی که ورزش نمی‌کنند 35 برابر بیشتر از افرادی که ورزش می‌کنند در معرض افسردگی قرار دارند و بنابراین ورزش می‌تواند یک روش درمانی برای MS در نظر گرفته شود.


ویدیو مرتبط :
دکتر کرمانی و موضوع تاثیر ورزش در کاهش وزن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری برادیکاردی (کاهش ضربان قلب) علائم، درمان و پیشگیری



کمبود اکسیژن مغز, بیماریهای قلبی

خستگی مفرط یکی از علائم برادی کاردی است.

برادی کاردی (Bradycardia) یا کُندتَپشی به کاهش ضربان قلب به کمتر از ۶۰ عدد در دقیقه گفته‌می‌شود.

 

برادی کاردی در پزشکی چه مفهومی دارد؟
برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است. تعیین ضربان قلب با آزمایش خون، نوار قلب و یا یک مانیتور قلبی انجام می شود.برادی کاردی شدید (کمتر از 30 ضربه در دقیقه) می تواند به یک وضعیت اضطراری منجر شود، که  به کمبود اکسیژن مغز و تشنج می انجامد

 

برادی کاردی به این معنی است که ضربان قلب شما بسیار آرام میزند . تعداد ضربان قلب اکثر مردم 60 تا 100 ضربه در دقیقه است . اگر ضربان قلب شما کمتر از 60 بار در دقیقه باشد ، شما دچار برادی کاردی شده اید . ضربان آهسته قلب گاهی اوقات نرمال میباشد . بعضی از افراد بالغ سالم و ورزشکاران جوان دارای ضربان قلب کمتر از 60 دقیقه هستند.

 

از آنجایی‌كه پمپاژ قلب ورزشكاران بسیار قوی است، می‌تواند ضربان قلبشان كمتر باشد و یا در هنگام خواب، این ضربان كمتر باشد . در دیگر افراد ، برادی کاردی علامتی از یک مشکل در سیستم الکتریکی قلب است . این بدان معنی است که ضربان ساز طبیعی قلب به شکل طبیعی کار نمیکند و یا اینکه مسیر الکتریکی قلب دچار اختلال هست . بدین ترتیب قلب نمیتواند خون کافی به بدن برساند و این مورد می تواند تهدید کننده زندگی باشد .

 

علایم برادی‌کاردی (کاهش تعداد ضربان قلب):
در صورت طولانی شدن و یا عود علایم زیر با پزشک خود تماس بگیرید :
•  خستگی مفرط
تنگی نفس (با حداقل فعالیت)
تعداد نبض کمتر از 50 ضربه
•  سبکی سر
سنکوپ (از حال رفتن) یا پیش سنکوپ

 

علل کاهش ضربان قلب, حمله قلبی

ورزش منظم یکی از راههای پیشگیری از برادی کاردی است.

 

تشخیص  بیماری برادی کاردی :
* الکتروکاردیوگرم (EKG یا نوار قلبی) در مراکز تشخیص: برادی کاردی ممکن است در زمان تست رخ ندهد . بنابرین EKG تنها در صورتی می تواند برادی کاردی را تشخیص دهد که این اختلال در ریتم قلب در زمان تست تکرار گردد .

 

* الکتروکاردیوگرم قابل حمل: شما ممکن است نیاز به استفاده از EKG قابل حمل داشته باشید. این دستگاه سبک وزن ، رویدادهای قلب شما را در طول یک روز یا بیشتر ثبت میکند .

 

* آزمایش خون: برای یافتن مشکل دیگری که باعث کاهش ضربان قلب شما میشود .

 

علل ایجاد بیماری برادی کاردی :
* بیماری هایی که به سیستم الکتریکی قلب صدمه میزند. از جمله : بیماری عروق کرونری ، حمله قلبی و بیماری های عفونی قلب چنان اندوکاردیت و میوکاردیت
* تغییرات قلبی ناشی از بالا رفتن سن
* بعضی از داروها که برای درمان مشکلات قلبی یا فشار خون بالا استعمال میشود ، مانند مسدود کننده های بتا (beta-blockers) ، آنتی آریتمیک و دیگوکسین .
* عارضه هایی که موجب تضعیف ایمپالس الکتریکی قلب میشوند ، چنان داشتن سطح پایین تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) و یا عدم تعادل الکترولیتی ، چنان پتاسیم بیش از حد در خون

 

علل کاهش ضربان قلب, سنکوپ کردن

برادی کاردی ضربان قلب کمتر از حد طبیعی است.

 

پیشگیری از بیماری برادی کاردی:
برادی کاردی اغلب ناشی از یکی از بیماریهای قلبی است ، بنابراین در جهت سلامت قلب خود گام بردارید . از جمله :
* کنترل کلسترول و فشار خون
* خوردن غذای کم چرب و رژیم غذایی کم نمک
* ورزش منظم
* ترک سیگار
* محدود کردن مصرف مشروبات الکلی
* مصرف منظم داروهای تجویزی و پیگیری بیماری
افرادی که از pacemaker استفاده میکنند باید هنگام قرار گرفتن در اطراف میادین مغناطیسی یا الکتریکی قوی احتیاط کنند .

 

برادی کاردی چگونه درمان می شود؟
معالجه به نوع ، علت و علائم بستگی برادی کاردی دارد . اگر برادی کاردی علامتی نداشته باشد ، معمولا بیمار تحت درمان قرار نمیگیرد .
* اگر مشکل پزشکی دیگری مانند کم کاری تیروئید یا عدم تعادل الکترولیتی مسبب کندی ضربان قلب باشد ، درمان آن مشکل ممکن است برادی کاردی را رفع کند .


* اگر صدمه به سیستم الکتریکی قلب وارد شده باشد ، شما احتمالا نیاز به ضربان ساز (pacemaker) خواهید داشت . ضربان ساز دستگاهی است که در زیر پوست شما قرار داده میشود و کمک می کند تا تعداد ضربان قلب تصحیح گردد . افراد مسن تر از ۶۵ به احتمال زیاد به نوعی از برادی کاردی دچار میشوند که نیاز به یک ضربان ساز دارند .


* اگر دارویی باعث اختلال در ضربان قلب شما میشود ، دکتر تان ممکن است دوز یا نوع دارو را تغییر دهد . اگر نمی توانید که مصرف دارو را متوقف کنید ، پس به ضربان ساز نیاز دارید.

گردآوری:بخش سلامت صبح بخیر
منبع:persianteb.com

hidoctor.ir
drsashahmoradi.mihanblog.com