ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

تاثیر رفتار اخلاقی امین متوسل زاده بر افکار عمومی اسپانیا



 

 

 

تاثیر رفتار اخلاقی امین متوسل زاده بر افکار عمومی اسپانیا

 

چند شب پیش، امین متوسل‌زاده به عنوان جوانمرد ترین ورزشکار سال 2010جهان شناخته شد و جایزه اش را از دست رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در سوئیس گرفت.

مهاجم فعلی راه آهن که در فصل گذشته پیراهن مقاومت سپاسی را بر تن داشت، هنگامی که متوجه شد دروازه بان حریف مصدوم شده و روی زمین افتاده است، موقعیت بسیار عالی حمله تیم خود را متوقف کرده و توپ را به بیرون از زمین بازی زد.

ژاک روگ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با تقدیر از رفتار جوانمردانه این ورزشکار ایرانی جایزه پیر دوکوبرتن را پس از یک سال به مهاجم تیم فوتبال راه‌آهن اهدا کرد.

در این مراسم نماینده سازمان جهانی یونسکو، نمایندگان فدراسیون‌ های بین‌المللی فوتبال، والیبال، بسکتبال، دوومیدانی، کشتی و راگبی جهان حضور داشتند. این جایزه همه ساله به ورزشکاری اهدا می‌شود که بارزترین حرکت جوانمردانه را انجام داده باشد.

در ۸ بهمن سال ۱۳۸۸، تیم استیل آذین در ورزشگاه حافظیه شیراز به مصاف مقاومت شهید سپاسی رفت. این دیدار با نتیجه ۲ بر یک به سود استیل آذین خاتمه یافت. البته اگر متوسل زاده در آن صحنه گلزنی می کرد نتیجه متفاوت می بود. سال گذشته، حرکت متوسل‌زاده رفتار برتر اخلاقی لیگ نهم شد.

مدیرعامل باشگاه مقاومت‌سپاسی بعد از آن بازی گفت: "به خاطر حرکت زیبای متوسل زاده بازی مقابل استیل آذین را واگذار کردیم. متوسل زاده کار بزرگی انجام داد. اگر آن توپ گل می شد بازی ۲ بر صفر می شد و حتی می توانستیم بازی را ۳ بر صفر کنیم اما به دلیل حرکت زیبای متوسل زاده باختیم.

ما نشان دادیم در عمل باشگاه فرهنگی و ورزشی هستیم و امیدوارم این درسی باشد برای برای سایر باشگاه ها. از فدراسیون فوتبال هم ممنون هستیم که از این بازیکن تقدیر کرده است."

در همان روزها سرمربی تیم فوتبال مقاومت شیراز با تمجید از حرکت جوانمردانه بازیکن تیمش در دیدار مقابل استیل آذین تهران گفت: "امین متوسل‌زاده با این حرکت راه حضرت علی(ع) را ادامه داد."

دبیر ستاد منشور اخلاقی لیگ نیز در سال گذشته تاکید کرد: "۳ میلیون تومان پاداش برای این بازیکن درنظر گرفته شده است" در یکی از بازی های بعدی تیم مقاومت سپاسی حرکت جوانمردانه این بازیکن توسط مسئولان تیم ابومسلم هم قدردانی شد. در این خصوص قبل از بازى تیمهاى مقاومت و ابومسلم، مسئولین این باشگاه رقیب، با اهداى سکه از او قدردانى کردند.

متوسل زاده در این خصوص گفت: "تشکر می کنم. اما خواهش مى کنم از این به بعد مسئولان براى تقدیر از حرکت من صحبت مادیات را پیش نکشند. این حرکت من قابل تقدیر با مسائل مادى نیست هر چند که مى دانم مسئولان نسبت به من لطف دارند. هیچ نیازى به تقدیر مادى ندارم و هر کس هم مى خواهد از این حرکت من تقدیر کند خواهش مى کنم با مادیات این کار را نکند."

اقدام زیبا و تحسین برانگیز "امین متوسل‌زاده" و حرکت جوانمردانه‌اش، در آن روزها بازتابی جهانی پیدا کرد تا جایی که روزنامه اسپانیایی "مارکا" در صفحه‌ی اینترنتی‌اش با قراردادن تصویر ویدئویی صحنه‌ای که امین متوسل‌زاده پس از اطلاع از مصدومیت بازیکن استیل‌آذین، توپ را به بیرون زده، گزارش کوتاهی از این اقدام تحسین برانگیز نوشت.

«یک بازیکن ایرانی به جای گلزنی به خاطر مصدومیت بازیکن حریف، توپ را به بیرون زد.» تیتر این گزارش است.

این گزارش بیش از دویست نظر کاربران سایت مارکا را در پی داشت که در اینجا به بعضی از این نظرها اشاره می کنیم (نقل به مضمون):

* (نظر ۲۳۵) درس خوبی برای بازیکنان و مربیان میلیونر اسپانیایی است!

* (نظر ۲۲۲)‌ این ها همان دشمنان بشر هستند که آمریکا می گوید باید به آن ها حمله شود چون می خواهند بمب بسازند و به دنیا حمله کنند!!!!!؟ ما باید از فرهنگ ها درس بگیریم.

* (نظر ۲۱۸) راه جدیدی برای گل نخوردن! چند ثانیه قبل از گل خوردن، کافی است دربازه بان خودش را به زمین بزند.

* (نظر ۱۹۶) صحنه ای تکان دهنده بود. در فوتبال امروز نادر است. وقتی بازیکن های تیم مقابل هم از او تشکر می کنند، تصاویر بسیار زیبا هستند.

* (نظر ۱۸۷) ما اسپانیایی ها حال به هم زن هستیم. به فوتبال مثل جنگ نگاه می کنیم. گویا باید به هر قیمتی برنده شد.

* (نظر ۱۸۰) این حرکات در لیگ های غیر حرفه ای دیده می شود که در آن ها فوتبال تبدیل به تجارت نشده است و هنوز یک ورزش ساده است

* (نظر ۱۶۸) این بازیکن نشان داد که "انسان" خوبی است.

* (نظر ۱۴۰) زیباترین قسمت موضوع این است که هم تیمی های این بازیکن نیز برای او دست می زنند

* (نظر ۱۳۷) برای او مجسمه ای خواهند ساخت و زیر آن خواهند نوشت "فوتبال به سبک اسلامی"

* (نظر ۱۳۴) اگر ۶-۰ جلو بودند، کار او منطقی می بود. ولی احمقانه است که در یک بازی پایاپای همچین کاری بکند

* (نظر ۱۳۲) فهمید که نمی تواند گل بزند. پس توپ را بیرون زد تا قهرمان شود

* (نظر ۱۱۳) بسیار جوانمردانه بود. و بله، بسیار احمقانه

* (نظر ۱۱۰) به نظر من، این حرکت بیش از یک گل ارزش داشت

* (نظر ۱۰۸) آن قدرها هم موقعیتش خوب نبود. حداقل سه مدافع جلوی او بودند

* (نظر ۹۸) وظیفه ی داور است که بازی را نگه دارد. اگر بازی را نگه نداشته است، باید به بازی ادامه بدهد تا کسی فیلم بازی نکند.

* (نظر ۸۹) در آن زمان بسیار کوتاه بازیکن فرصت آن را ندارد که به چیزی فکر کند. او دربازه بان را می بیند، و تصمیم می گیرد که برای او توپ را به بیرون بزند. این جوانمردانه و قابل تقدیر است.

* (نظر ۸۷)‌ به خاطر کار مسخره اش، این مهاجم در اروپا دستمزد خوبی نخواهد گرفت

* (نظر ۵۷) کار جالبی بود. ولی جالبتر این که به همتیمی مصدوم خودش توجه نمی کند و می رود سراغ دربازه بان تیم مقابل!

* (نظر ۵۰) چرا اول گل نزد که بعد به دربازه بان رسیدگی شود؟ فرقش ۳ ثانیه هم نمی شد

* (نظر ۴۹) مربی او باید او را کتک بزند! ولی در عین حال، کارش زیبا بود

* (نظر ۴۱) من ایرانی هستم؛ فکر می کنم نمی توانست گل بزند. به همین دلیل توپ را بیرون زد تا آبرویش نرود که گل خالی را خراب کرده است. هاها.

* (نظر ۲۸) طوری زمین می خورد که گویا تیر خورده است!

* (نظر ۱۱) مرحبا. به این می گن "ورزش"


ویدیو مرتبط :
جوانمردترین فوتبالیست جهان(امین متوسل زاده)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فتح‌الله‌زاده با افکار عمومی بازی نکند


مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با بیان اینکه وزارت ورزش باید قبل از رفتن فتح‌الله‌زاده مسائل مالی را حسابرسی کند گفت: در زمان مدیریت من به هیچ عنوان در مورد پرداخت مبالغ قراردادهای بازیکنان، پنهان‌کاری یا ناعدالتی وجود نداشت.

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با بیان اینکه وزارت ورزش باید قبل از رفتن فتح‌الله‌زاده مسائل مالی را حسابرسی کند گفت: در زمان مدیریت من به هیچ عنوان در مورد پرداخت مبالغ قراردادهای بازیکنان، پنهان‌کاری یا ناعدالتی وجود نداشت.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در مورد ناراحتی برخی بازیکنان استقلال بابت دریافتی خود از این باشگاه گفت: شاید در طول فصل پیش بیاید که یک بازیکن یا اعضای کادرفنی به صورت استثنا و با توجه به مشکلاتی که دارند خواهان گرفتن درصدی از مبلغ قرارداد خود باشند. در اینگونه موارد باشگاه می‌تواند تصمیم‌گیری کند ولی اینکه در بین بازیکنان یا کادرفنی، پرداختی‌ها عادلانه نباشد، مطمئنا در یک مقطع به واسطه افراد واکنش‌های خودش را نشان خواهد داد و مشکلاتی ایجاد می‌شود.

او افزود: وقتی در باشگاه حساب‌ها شفاف باشد و برای بازیکنان و کادرفنی حساب بانکی باز شود، پول‌ها به صورت مستقیم از طریق امور مالی و نظارت‌هایی که وجود دارد به حساب آنها ریخته می‌شود. حالا اگر اختلاف 5 تا 10 درصد باشد مشکلی وجود ندارد ولی اگر یک نفر 20 درصد بگیرد و دیگری صددرصد، مطمئنا چالش‌هایی به وجود خواهد آمد.

مدیرعامل پیشین استقلال عنوان کرد: زمانی که مدیریت این باشگاه را برعهده داشتم سعی کردم چنین اتفاقاتی رخ ندهد. به عنوان مثال قرارداد خسرو حیدری 200 میلیون تومان بود ولی برای فصل بعد چون این بازیکن عملکرد خوبی داشت، پیشنهاد کردم 50 میلیون تومان به قراردادش اضافه کنیم. نکته مهم این بود که این مسائل صورت جلسه می‌شد و به دبیرخانه می‌رفت و به هیچ عنوان پنهان نبود. مثلا در یک فصل قرارداد فرهاد مجیدی 190 میلیون تومان بود و وقتی می‌خواستیم بین بازیکنان پول تقسیم کنیم به شوخی می‌گفتیم وضع مجیدی خوب است و دیگران در اولویت قرار می‌گرفتند.

آشتیانی اظهار داشت: آن زمان در پرداخت پول بازیکنان پنهان کاری و ناعدالتی وجود نداشت و همه چیز روشن بود. ما برای اولین‌بار در استقلال برای بازیکنان حساب بانکی باز کردیم ولی قبل از آن پول را به سرپرست می‌دادند و او پول‌ها را با نظر سرمربی بین بازیکنان پخش می‌کرد. ما اما گفتیم سرمربی و سرپرست وظایف خاص خودشان را دارند و این موضوع مربوط به باشگاه می‌شود. پرداخت پول براساس قرارداد و همچنین عملکرد بازیکن بود و حتی آن زمان که عمران‌زاده با محرومیت 12جلسه‌ای مواجه شد، وقتی بازی‌ها را می‌بردیم پاداش او را هم پرداخت می‌کردیم.

وی تاکید کرد: وقتی حساب بانکی وجود داشته باشد و نظارت صورت بگیرد همه چیز روشن است ولی پنهان‌کاری‌ها باعث می‌شود که در تیم اختلاف، چند دستگی و موضع‌گیری‌های منفی به وجود بیاید. زمانی که در استقلال مدیریت کردم حتی یک بازیکن اعتراض نکرد که پول کمی گرفته و فلان بازیکن پول بیشتری گرفته است. وقتی همه چیز روشن باشد مطمئنا مجموعه هم در آرامش قرار دارد.

آشتیانی در مورد حرف‌های فتح‌الله‌زاده که گفته قطعا در پایان فصل از استقلال می‌رود گفت: من به وزارت ورزش پیشنهاد می‌کنم که اول با فتح‌الله‌زاده تسویه حساب کند، بعد ایشان برود. اگر او بدون تسویه حساب برود خیلی خوش به حالش می‌شود. ایشان ادعا کرده که در این 4 سال 200میلیارد درآمدزایی داشته و باشگاه استقلال 23میلیارد زیان انباشته دارد. البته من معتقدم ایشان فرق زیان انباشته و بدهی جاری را نمی‌داند و اطلاعاتش در این خصوص ضعیف است.

مدیرعامل پیشین استقلال اضافه کرد: زمانی می‌توان از زیان انباشته صحبت کرد که یک مجموعه حسابرسی شود و گفتن این موضوع بدون اینکه حسابرسی صورت گرفته باشد و مجمعی برگزار نشده باشد به هیچ عنوان صحیح نیست. مشخص نیست این عدد از کجا آمده است، در ضمن کارشناسان حرفه‌ای حسابرسی می‌توانند به طور صریح بگویند که چطور بدون حسابرسی و برگزاری مجمع، مبلغ زیان انباشته را درمی‌آوریم؟

آشتیانی یادآور شد: فتح‌الله‌زاده وقتی در سال 89 مسئولیت باشگاه را برعهده گرفت در مصاحبه‌های مختلف تاکید کرد که استقلال 3میلیارد زیان انباشته دارد و حالا بعد از گذشت 3،4 سال مشخص نیست که چگونه این مبلغ به 23میلیارد رسیده است. این مبلغ زیان انباشته نیست بلکه بدهی جاری است و قطعا بیشتر از این مبلغ است. ایشان مدعی شده که 200میلیارد درآمدزایی داشته و کمپ استقلال را یک آورده برای باشگاه محسوب می‌کند. جالب اینجاست که 2سال پیش می‌گفت تا یک ماه دیگر سند کمپ را به نام استقلال می‌زند ولی انگار یک ماه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: فتح‌الله‌زاده به خوبی در جریان است که مدیرکل اسبق تربیت بدنی استان تهران گفت که کمپ استقلال با هزینه‌های تربیت بدنی استان تهران اداره می‌شود و حتی آقای رسولی‌نژاد معاون سابق پارلمانی وزارت ورزش گفت که این کمپ برای استقلال نیست. بهتر است ایشان با افکار عمومی بازی نکند و فکر نکند هر چه می‌گوید مردم مجبور هستند آن را قبول کنند.

آشتیانی گفت: من به وزارت ورزش پیشنهاد می‌کنم که حتی از زمان مدیریت من باشگاه استقلال را مورد حسابرسی قرار دهد تا مشخص شود چه دلایلی باعث شد تا این همه بدهی به بار آید. بهتر است وزارت مشخص کند که میزان واقعی درآمد چقدر بوده تا معیارها برای مشخص شدن مدیر موفق و ناموفق مشخص شود. اگر ایشان خدمت کرده بود که مورد تشویق قرار بگیرد و الگویی باشد برای مدیران و اگر هم غیر از این بود، دولت آقای روحانی بیاید و کسانی که بیت‌المال را ضایع کردند مورد مواخذه قرار بدهد. اتفاقا شروع این موضوع هم از فوتبال باشد.