ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بررسی شانس 5 مدعی قهرمانی لیگ پانزدهم


لیگ برتر به هفته های پایانی خود نزدیک می شود و رقابت ها هر هفته حساس تر می شوند. به نظر شما در تعیین قهرمان لیگ برتر 95-94 کدام تیم ها نقش بیشتری خواهند داشت؟ تیم های صدرنشین یا تیم های قعرنشین؟!

«تماشاگران امروز»: اولین هفته صدرنشینی پرسپولیس در لیگ برتر، جدول را به دو قسمت تقسیم کرد. سه تیم به عنوان شانس اول قهرمانی و دو تعقیب کننده، که اگر اتفاقات به نفع شان باشد می توانند مثل سپاهان فصل پیش دقیقه نود، جام را به خانه ببرند.

در حال حاضر، مهمترین شاخص برای محاسبه شانس تیم ها برای قهرمانی، برنامه مسابقات بعدی آنهاست. استقلال اهواز، گسترش فولاد، راه آهن و فولاد در این 4 هفته بیشتر از تمام فصل به چشم می آیند. هر چند که شاید از همین حالا هم بازی های این چهار تیم برای هواداران شان حساسیتی نداشته باشد ولی قهرمان لیگ توسط همین لوزی مشخص می شود.

استقلال اهواز رده شانزدهمی، راه آهن یکی مانده به آخر، فولاد دوازدهمی و گسترش فولادرده هفتمی بیشتر از اینکه وضعیت نهایی خودشان در جدول مشخص باشد، تعیین کننده قهرمان لیگ پانزدهم هستند.

بررسی شانس 5 مدعی قهرمانی لیگ پانزدهم

پرسپولیس تیم صدرنشین جدول، با سه تیم از این چهار ضلع لوزی تعیین کننده، بازی دارد. همین باعث شده که مسیر پرسپولیس برای قهرمانی پیچ و خم کمتری داشته باشد. در آن سو استقلال دیدارهای سخت تری خواهد داشت، با این تفاوت که تا سه هفته آینده هم از تهران خارج نمی شود و فقط برای دیدار پایانی لیگ باید به قم سفر کند. دیگر تیم مدعی قهرمانی، شاگردان عبدالله ویسی هستند. تیمی که مانند تراکتورسازی، هم بازی های سخت پیش رو دارد و هم ساده. امید اصلی تراکتوری ها، به بردن دو بازی آینده و شکست استقلال در بازی رو در روست؛ اتفاقی که فصل پیش هم افتاد و جام را به تبریز نزدیک کرد.

پرسپولیس؛ 35 درصد

تیمی که هفته های سوم و چهارم لیگ را در قعر جدول سپری کرده بود، حالا مدعی اصلی قهرمانی است. پرسپولیس پس از برد در دربی، فقط چهار قدم تا قهرمانی فاصله دارد. این تیم بیشتر از هر تیمی در لیگ این فصل طعم برد را چشیده و بیشتر از هر تیمی به حریفان گل زده و بیشتر از هر تیم مدعی، در این فصل گل دریافت کرده است.

پرسپولیس باید در این هفته به اهواز برود و مقابل تیمی قرار بگیرد که نسبت به دومین دفاع ضعیف لیگ هم شانزده گلِ بیشتر خورده و خط دفاع اسفناکی دارد. همین اتفاق برای راحت کردن خیال شاگردان برانکو کافی است. تیمی که 33 دیدار متوالی گل زده و با 42 گل زده، دست نیافتنی تر از هر زمانی به نظر می رسد.

آنها کار سختی مقابل استقلال اهواز ندارند، حتی بدون حضور مهدی طارمی. شاگردان بختیاری زاده در سیزده دیدار خانگی شان هنوز به میانگین یک امتیاز از هر بازی هم نرسیده اند و تعداد گلهای شان رد اهواز هنوز دو رقمی نشده است.

پس از آن نوبت به علیرضا منصوریان می رسد که مقابل پرسپولیس قرار بگیرد. تیم منصوریان هم در این هفته ها روی دور نتیجه گیری افتاده و 5 برد در 7 مسابقه اش کسب کرده ولی بعید به نظر می رسد در آزادی حریف سرسختی برای پرسپولیس باشد.

پس از این، راهِ نه چندان دشوار پرسپولیس، این تیم باید مقابل گسترش فولاد قرار بگیرد. تیمی که صدرنشین دیدارهای خانگی است. گسترش فولاد در سیزده دیدارش در تبریز میانگین دو امتیاز را گرفته و این آمار، حکایت از کار سخت پرسپولیس در دیدار ماقبل پایانی لیگ دارد. مسیر پرسپولیس برای قهرمانی به یک دیدار آسان ختم می شود. بازی با راه آهنی که احتمالا تا آن روز، سقوطش به لیگ یک قطعی شده و انگیزه ای برای شکست پرسپولیس نخواهد داشت. راه آهن در این فصل فقط یک بار خارج از خانه پیروز شده و تعداد گل های خارج از خانه این تیم هم تا این جای فصل دو رقمی نشده است.

استقلال خوزستان؛ 25 درصد

شاگردان عبدالله ویسی، در همان اولین دیدار پیش رو باید مقابل گسترش فولاد، در تبریز قرار بگیرند. دیگر دیدار خارج از خانه استقلال خوزستان هم مقابل پدیده است. پدیده، دومین تیم لیگ در دیدارهای خانگی محسوب می شود و این تیم هم به اندازه گسترش فولاد در خانه اش امتیاز جمع کرده است. با این تفاوت که امتیازات شان با گل های زده و خورده کمتری به دست آمده اند.

لسترسیتی ایران برای رسیدن به موفقیت نمونه انگلیسی، باید در هر دو دیدار خانگی پیروز شود. ابتدا از سد راه آهنی بگذرد که فاصله ای تا سقوط ندارد، پس از آن هم با ذوب آهن بازی می کند، تیمی که در این سال ها حریف سختی برای تیم ویسی نبوده و سه شکست متوالی را مقابل این تیم تجربه کرده است.

استقلال؛ 20 درصد

بیشتر از اینکه پانزده تیم دیگر لیگ، حریف استقلال باشند، استقلال با مشکلات داخلی درگیر است. تیمی که در این هفته ها با از دست دادن امتیازهای زیاد و شکست در دربی و مصدومیت بازیکنان کلیدی، چالش های جدی را تجربه می کند. استقلال دیدارهای سخت تری نسبت به سایر مدعیان دارد اما از امتیاز میزبانی بهره می برد.

تیم مظلومی تا هفته پایانی لازم نیست از تهران خارج شود و در هفته آخر هم به قم می رود که خستگی سفر را به همراه نخواهد داشت. آبی ها این هفته می توانند به عملکرد ضعیف تیم اسکوچیچ در بازی های خارج از خانه امیدوار باشند. فولاد خوزستان در همین نیم فصل دوم که اوج گرفته، در تهران به پرسپولیس باخت و در تبریز به تراکتورسازی. استقلال سپس باید باز هم در تهران این بار به مصاف سایپا برود؛ تیمی که در 9 هفته اخیر فقط 5 گل زده و 12 بار هم دروازه اش باز شده.

سایپا در این مدت فقط یک برد کسب کرده است. قوی ترین تیم خارج از خانه، آخرین مهمان استقلال در این فصل است. تیم مظلومی باید مقابل تراکتورسازی اوج گرفته و قلعه نویی قرار بگیرد. دیداری که می تواند سهمیه یکی از این دو تیم را قطعی کند. البته مظلومی در این سال ها نشان داده راه بردن تیم های قلعه نویی را خوب بلد است. مظلومی دو برابر تعداد شکست هایش، مقابل قلعه نویی پیروز شده و آمار موفقی مقابل مربی سابق آبی ها دارد. علی دایی هم آخرین سرمربی است که مقابل استقلال لیگ پانزدهم قرار می گیرد. آیا آقای گل جهان، پاس گل آخر را به استقلال می دهد تا پرسپولیس قهرمان نشود؟

تراکتورسازی؛ 15 درصد

تراکتورسازی بیش از هر تیمی در دیدارهای خارج از خانه این فصل موفق بوده است. سیاه جامگان هم بیش از هر تیمی در دیدارهای خانگی این فصل شکست خورده، پس احتمالا بازی در مشهد، کار زیاد سختی برای تیم قلعه نویی نخواهد بود.

حریف بعدی خارج از خانه تراکتورسازی، استقلال پنجمین تیم برتر لیگ در دیدارهای خانگی است. این تیم هشت بازی از سیزده دیدارش در آزادی را نبرده و آمار خوبی در دیدارهای خانگی ندارد. دو دیدار خانگی تراکتورسازی هم مقابل ملوان و استقلال اهواز است. دو تیم قعر جدول در دیدارهای خارج از خانه، استقلال اهواز تا به حال خارج از اهواز فقط چهار گل زده و ملوان هم خارج از انزلی فقط پنج بار نباخته که چهارتای آنها با مساوی تمام شد.

نفت؛ 5 درصد

قهرمانی تیم علیرضا منصوریان می تواند رکورد عجیب ترین صدرنشینی فصل را از پرسپولیس هم بگیرد؛ اتفاقی که واقعا بعید به نظر می رسد ولی روی کاغذ هنوز این تیم شانس قهرمانی دارد. مهمترین ویژگی تیم نفت نسبت به سایر رقبا، خارج نشدن این تیم از تهران است. نفت هر چهار دیدار پیش رویش را در تهران برگزار خواهدکرد. این تیم در هفته بیست و ششم مقابل سپاهان بحران زده قرار می گیرد، سپس مقابل پرسپولیس بازی می کند که شاید تکلیف نفت در همان مسابقه برای ادامه راه قهرمانی مشخص شود. شاگردان منصوریان بعد از پرسپولیس، پذیثرای فولاد و دراگان اسکوچیچ هستند. در آخرین مسابقه فصل هم باید با سایپا بازی کنند. شاید جلالی این بار از یک استقلالی دیگر لقب «خیلی مرد» را هدیه بگیرد.


ویدیو مرتبط :
بررسی شانس صعود پرسپولیس و نفت در لیگ قهرمانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی شانس‌های قهرمانی لیگ برتر/ نگاهی به برنامه دو هفته پایانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

چهاردهمین دوره لیگ برتر درحالی روز ۲۰ اردیبهشت‌ به پایان می‌رسد که ۳ تیم برای قهرمانی، ۶ تیم برای رسیدن به آسیا و ۷ تیم برای بقا می‌جنگند اما نتایج این دیدارها تاثیری برای سایپا، صبا و پرسپولیس ندارد.

فوتبال باشگاهی ایران پس از پایان هفته بیست و هشتم و به خاطر حضور نمایندگان ایران در هفته ششم از لیگ قهرمانان آسیا با ۹ روز وقفه روبرو می‌شود و پس از آن در فاصله ۵ روز دو هفته پایانی رقابتهای لیگ برتر خواهد شد.

در این دو هفته تکلیف قهرمان لیگ، تیم هایی که مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کنند، تیمی که به پلی‌آف لیگ دسته اول می‌رود تا برای بقا به مصاف برنده مس کرمان - مس رفسنجان برود و دو تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول مشخص می‌شود.

در حال حاضر ۳ تیم تراکتورسازی تبریز، نفت تهران و سپاهان اصفهان مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر هستند. هرچند در ظاهر ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان هم شانس قهرمانی را دارند اما با توجه به اینکه تراکتورسازی و نفت تهران در هفته آخر برابر هم به میدان می‌روند و یکی از این دو تیم امتیاز می‌گیرد، پس عملا ذوب‌آهن و فولاد دیگر نمی‌تواند قهرمان لیگ برتر شوند.

همچنین علاوه بر تراکتورسازی تبریز، نفت تهران و سپاهان اصفهان، تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان و حتی استقلال تهران هم از شانس رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا برخوردار هستند که در این بین شانس استقلال بسیار کم است.

در پایین جدول هم با نتایجی که در هفته بیست و هشتم بدست آمد، پرسپولیس از خطر سقوط به دسته اول کاملا نجات یافت و بقایش در لیگ برتر را قطعی کرد اما همچنان پدیده مشهد در خطر سقوط قرار دارد، آنهم در صورت شکست در دو بازی آینده.

درحال حاضر نفت مسجدسلیمان بیش از سایر تیم‌ها در خطر سقوط قرار دارد و تیم‌های راه‌آهن، پیکان، استقلال اهواز، ملوان بندرانزلی و گسترش فولاد دیگر تیم‌هایی هستند که در این دو هفته برای بقا باید بجنگند. با توجه به اختلاف ۳ امتیازی بین راه‌آهن رده پانزدهمی با گسترش فولاد رده یازدهمی، با یک برد یا یک باخت می‌توان شاهد تغییرات گسترده در پائین جدول بود و منتظر بروز هر اتفاتی در دو هفته پایانی ماند.

برنامه کامل دو هفته پایانی از رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
یکشنبه - ۲۰ اردیبهشت‌ماه
* پیکان تهران - راه‌آهن تهران، ساعت ۱۸، ورزشگاه شهرقدس
* ذوب‌آهن اصفهان - ملوان بندرانزلی، ساعت ۱۸، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
* استقلال تهران تراکتورسازی تبریز، ساعت ۱۸، ورزشگاه آزادی تهران
* گسترش فولاد تبریز - پرسپولیس، ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
* سایپا البرز - استقلال خوزستان، ساعت ۱۸، ورزشگاه انقلاب کرج
* فولاد خوزستان - پدیده مشهد، ساعت ۱۸، ورزشگاه غدیر اهواز
* نفت تهران - صبای قم، ساعت ۱۸، ورزشگاه تختی تهران
* نفت مسجدسلیمان - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۸، ورزشگاه محمودی مسجدسلیمان

جمعه - ۲۵ اردیبهشت‌ماه
* راه‌آهن تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۸، ورزشگاه شهرقدس
* ملوان بندرانزلی - نفت مسجدسلیمان، ساعت ۱۸، ورزشگاه تختی انزلی
* تراکتورسازی تبریز - نفت تهران، ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
* استقلال خوزستان - پیکان تهران، ساعت ۱۸، ورزشگاه غدیر اهواز
* صبای قم - فولاد خوزستان، ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
* پدیده مشهد - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۸، ورزشگاه ثامن مشهد
* سپاهان اصفهان - سایپا البرز، ساعت ۱۸، فولادشهر اصفهان
* استقلال تهران - پرسپولیس تهران ، ساعت 18 ورزشگاه آزادی (البته احتمال تغییر زمان این دیدار وجود دارد)

 

جدول رده‌بندی لیگ برتر

 تیم تراکتنام تیمبازیبردتساویباختزدهخوردهتفاضل‌امتیاز
۱ تراکتورسازی تبریز ۲۸ ۱۶ ۶ ۶ ۵۱ ۳۰ ۲۱ ۵۴
۲ نفت تهران ۲۸ ۱۵ ۹ ۴ ۴۱ ۲۵ ۱۶ ۵۴
۳ سپاهان اصفهان ۲۸ ۱۵ ۸ ۵ ۴۱ ۲۶ ۱۵ ۵۳
۴ ذوب‌آهن اصفهان ۲۸ ۱۳ ۹ ۶ ۴۴ ۲۶ ۱۸ ۴۸
۵ فولاد خوزستان ۲۸ ۱۴ ۶ ۸ ۳۱ ۲۴ ۷ ۴۸
۶ استقلال تهران ۲۸ ۱۳ ۸ ۷ ۳۹ ۲۹ ۱۰ ۴۷
۷ سایپا البرز ۲۸ ۱۰ ۸ ۱۰ ۳۳ ۳۰ ۳ ۳۸
۸ صبای قم ۲۸ ۸ ۱۰ ۱۰ ۲۵ ۳۱ ۶- ۳۴
۹ پرسپولیس ۲۸ ۸ ۹ ۱۱ ۲۹ ۳۳ ۴- ۳۳
۱۰ پدیده مشهد ۲۸ ۶ ۱۳ ۹ ۲۳ ۲۵ ۲- ۳۱
۱۱ گسترش فولاد ۲۸ ۵ ۱۳ ۱۰ ۲۸ ۳۷ ۹- ۲۸
۱۲ ملوان بندرانزلی ۲۸ ۵ ۱۲ ۱۱ ۲۵ ۳۲ ۷- ۲۷
۱۳ استقلال خوزستان ۲۸ ۴ ۱۴ ۱۰ ۳۲ ۴۲ ۱۰- ۲۶
۱۴ پیکان تهران ۲۸ ۴ ۱۳ ۱۱ ۱۳ ۲۵ ۱۲- ۲۵
۱۵ راه‌آهن تهران ۲۸ ۶ ۷ ۱۵ ۲۳ ۴۶ ۲۳- ۲۵
۱۶ نفت مسجدسلیمان ۲۸ ۳ ۱۳ ۱۲ ۱۸ ۳۵ ۱۷- ۲۲

 

اخبار ورزشی - مهر