ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

براوو: نگران جایگاهم در بارسا نیستم


کلادیو براوو، گلر شیلیایی بارسا نگرانی ای در خصوص از دست دادن جایگاهش در بارسا ندارد.

کاپ: در فصل پیش براوو، انتخاب اول انریکه برای بازی های لیگ بود و مارک ترشتگن، در بازی های حذفی درون دروازه می ایستاد. با این حال، وظیفه حفاظت از دروازه بارسا در فینال لیگ قهرمانان اروپا و همچنین فینال جام حذفی نیز، به این گلر آلمانی سپرده شد.

این مسئله باعث شد تا گمانه زنی شود که فصل آینده، تراشتگن جای براوو را در بازی های لیگ  هم بگیرد، اما براوو با رد این گمانه زنی ها گفت: اگر من در این باره نگرانی ای داشتم، قبلا سوار هواپیما می شدم و به تمرینات بارسا می رفتم. اما من اصلا نگران نیستم؛ از توانایی های خودم آگاه هستم و می دانم که باید چه کاری انجام بدهم.

حقیقت این است که در حال حاضر چیزی که اهمیت دارد این است که استراحت کنم و تعطیلاتم را به خوبی سپری کنم. فصل نفس گیر و خسته کننده ای خواهیم داشت و باید خوب استراحت کنم.


ویدیو مرتبط :
امضای قرارداد براوو با بارسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قالیباف:روحیه تکنوکراتی ندارم/ولایتی:کاستی‌های قانون ورزش را جبران می‌کنم/رضایی:نگران آینده نیستم



جدیدترین سخنان کاندیدهای ریاست جمهوری,قالیباف,ولایتی,رضایی

روحیه تکنوکراتی ندارم

محمدباقر قالیباف گفت: من که در سن 18 سالگی جلوی تانک عراقی می‌ایستادم چطور می‌توانم روحیه تکنوکراتی داشته باشم. کسانی که این نسبت‌ها را به من می‌دهند توفیق رفتن به جبهه را نداشتند و اکنون لفاظی می‌کنند.

 "محمد باقر قالیباف" که در راستای سفرهای انتخاباتی‌اش، صبح امروز به یاسوج سفر کرده است، در دیدار با "حجت‌الاسلام سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی" نماینده ولی فقیه در یاسوج اظهار داشت: چالش اساسی کشور ما بیکاری است؛ روزی ما مشکل بی‌سوادی را داشتیم، ولی اکنون افراد تحصیل‌کرده بیکارند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اشتغال، بهداشت و درمان جزو مشکلات اصلی کشورمان است و ما کارنامه قابل قبولی در اقتصاد و فرهنگ نداریم.

وی تصریح کرد: بر این اعتقاد نیستیم که هیچ کاری صورت نگرفته است، ولی با وجود شرایط و امکانات کشور وضع کنونی قابل قبول نیست.

وی دلیل اصلی مشکلات را سوء تدبیر در مدیریت دانست و گفت: اگر امروز ما مدعی اداره کشور هستیم که این فرصت به برکت انقلاب، اسلام، روحانیت، مردم و تلاش‌های امام خمینی (ره) بدست آمده است.

قالیباف با تأکید بر اینکه من برای ادای دین به مردم و جوانان وارد انتخابات ریاست جمهوری شده‌ام، اذعان داشت: جنگ و انقلاب را مستضعفین اداره کردند، امروز باید در کشور تغییر اساسی به وجود آید و این تغییر باید از رویکردها آغاز شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به سوابق مدیریتی‌اش اظهار داشت: در مقاطع مختلف هرگاه مسئولیتی را بر عهده گرفتم هیچ‌گاه مدیران قبلی را تخریب نکردم، بلکه دستشان را بوسیدم و همیشه کسانی که در ارتباط با مجموعه‌هایی بودند که من مدیریت آن را بر عهده می‌گرفتم متوجه تغییرات می‌شدند.

وی با انتقاد از برخی شایعه‌سازی‌ها و همچنین تخریب‌ها گفت: ما در فرهنگ قرآنی بر این اعتقادیم که خداوند به حرف خود پاداش نمی‌دهد، بلکه به عمل انسان‌ها پاداش می‌دهد.

برخی حرف‌های انقلابی می‌زنند، ولی وقتی در زندگی آن‌ها جستجو می‌کنید که ببینید برای انقلاب چه کرده‌اند متوجه خواهید شد که هیچ حرکت و عملی برای انقلاب انجام نداده‌اند.

قالیباف با اشاره به تحولات صورت گرفته در شهرداری تهران تصریح کرد: تا قبل از اینکه مدیریت شهرداری تهران را بر عهده گیرم 30 درصد بودجه شهرداری تهران از دولت تأمین می‌شد، ولی در زمان مدیریتم این بودجه به کمتر از 5 درصد رسید، ولی با این حال ما با اولویت قرار دادن مناطق محروم و حاشیه‌های شهر تهران توانستیم در این شهر کارهایی را انجام دهیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه وظیفه دینی ما در اولویت قرار دادن محرومین است، ادامه داد: در تهران هیچ پروژه اساسی شروع نشد مگر اینکه جنوب شهر در اولویت قرار گیرد.

شهردار تهران با اشاره به خط سوم متروی تهران ادامه داد: تا قبل از مدیریتم در شهرداری تهران، خط سوم مترو از شمال شهر آغاز شده بود ولی پس از اینکه در زمان مدیریتم این پروژه را دوباره آغاز کردم منطقه نعمت آباد و جاده ساوه را در اولویت قرار دادم و در حال حاضر این پروژه، جاده ساوه را به میرزای شیرازی که مرکز شهر تهران است متصل کرده و تا چند روز دیگر افتتاح می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه افتخارمان منابع انسانی و جوانان است، اذعان داشت: ما وظیفه داریم شعارهای انقلاب را سر دهیم و آن‌ها را زنده نگه داریم، ولی باید به گونه‌ای رفتار کنیم که کارآمدی دین در جامعه به اثبات رسد و مردم زندگی رحمانی را احساس کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه جنگ تمام شده ولی دفاع همچنان باقی است، گفت: امروز مجاهدت خدمت به مردم است برخی شایعه‌ها مطرح می‌شود که من آن‌ها را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی با انتقاد از تکنوکرات خواندن خود از سوی برخی گروه‌ها اظهار داشت: اساس این نسبتی که به من روا می‌دارند از کجاست؟ من چه زمانی این حرف را بیان کردم.

وی افزود: قالیباف که در سن 18 سالگی جلوی تانک عراقی می‌ایستاد چطور می‌تواند روحیه تکنوکراتی داشته باشد؟ کسانی که این نسبت‌ها را به من می‌دهند توفیق رفتن به جبهه را نداشتند و اکنون لفاظی می‌کنند.

وی با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئولان به حاشیه نروند، تصریح کرد: اگر مسئولان به حاشیه بروند فرصت‌ها از دست می‌رود و متحجرین احمق (به تعبیر امام ره) می‌خواهند که ما را به حاشیه ببرند، ولی اگر ما وقت را برای این حاشیه‌ها صرف کنیم فرصت خدمت به مردم را از دست می‌دهیم.

قالیباف گفت: ما تهران را با روحیه جهادی ساختیم. تکنوکرات‌ها خودشان در زمانی مدیریت شهرداری را بر عهده داشتند آن‌ها در آن زمان چه کردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به ایثارگران تصریح کرد: ما باید قانون را برای ایثارگران اجرا کنیم و همچنین نگذاریم فرهنگشان در جامعه از بین رود.

وی اضافه کرد: برای من همیشه مناطق محروم در اولویت قرار دارند و اکنون که 25 سال از دفاع مقدس می‌گذرد روزی نیست که من برای صرف ناهار به خانه بروم. همیشه پس از اذان صبح از منزل خارج می‌شوم و کسانی که تهمت می‌زنند می‌خواهند که ما کار نکنیم.

قالیباف گفت: مدیریت بسته و خسته ما نیاز به تحول اساسی دارد و فرهنگ جهادی متناسب با انقلاب اسلامی باید در جامعه نهادینه شود.

در ادامه این دیدار، "حجت‌الاسلام ملک‌حسینی" نماینده ولی فقیه در یاسوج خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: به گونه‌ای رفتار نکنید که افراد خاص از آن سوء استفاده کنند.

وی با اشاره به دیدار خود با علاءالدین بروجردی و تعدادی از همراهانش تصریح کرد: من در این دیدار به آن‌ها گفتم که سعی کنید به گونه‌ای باشید که مقام معظم رهبری را فقط به خودتان نسبت ندهید، چرا که ایشان چتری برای همه مردم است.

ملک‌حسینی ادامه داد: در این ملاقات این افراد می‌گفتند که اکنون به نسبت عدم همراهی با ولایت فقیه را می‌دهند. من خطاب به آن‌ها گفتم که این موضوع سزای رفتار خودتان است، چرا که در زمانی به گونه‌ای رفتار کردید که این اتهام را به دیگران روا می‌داشتید.

نماینده ولی فقیه در یاسوج گفت: انتظار می‌رود که در بیان اهداف اقتصادی و سیاسی خود ارزش‌ها را نیز به میان مردم بکشانید و آن‌ها را بیان کنید.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدورایم کسی اداره امور کشور را برعهده گیرد که کارآمد باشد و بتواند ضمن تحقق حماسه سیاسی حماسه اقتصادی را نیز بوجود آورد.

همچنین پس از این دیدار، قالیباف به دیدار "حجت‌الاسلام سیدعلی‌اصغر حسینی" امام جمعه شهر یاسوج رفت.

کاستی‌های قانون ورزش را جبران می‌کنم/ باید ورزش را به اهلش بسپاریم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مدیریت ورزشی نباید سیاسی باشد، بلکه باید ورزشی باشد، گفت: کسی که هیچ اطلاعی از ورزش ندارد را می‌گذارند در رأس یک باشگاه، به خاطر این که یک مسئولیت سیاسی داشته باشد.

"علی اکبر ولایتی" کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز در برنامه "برای فردا" در رادیو ورزش پاسخگوی سؤال‌ها ورزشی این برنامه بود.

وی در پاسخ به این سؤال که طبق قانون اساسی، رئیس جمهور، رئیس شورای عالی ورزش است و لذا مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل ورزشی از نظر شما چه خواهد بود، گفت: اصلاح قانون ورزش باید متناسب با زمان و کاستی‌های که در امر ورزش است صورت گیرد و یکی از اشکالات این شورا این است که متأسفانه به ندرت جلسات آن تشکیل می‌شود، لذا جا دارد تمام ارگان‌هایی که مرتبط با ورزش‌اند در آن حضور یابند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: بر اساس مصوبات، دستگاه‌هایی که مرتبط با ورزش هستند باید در اجرای درست مصوبات ورزشی حداکثر استفاده را ببرند.

ولایتی در پاسخ به این که برنامه شما برای بهبود سجایای اخلاقی ورزشکاران به عنوان الگوی ورزشی در جامعه چه خواهد بود، گفت: میهن‌پرستی، دفاع از تمامیت ارضی و دفاع از نظام حاکم جزء مشترک تمام مقاطع تاریخی کشور ما به حساب می‌آید و به عنوان احیاکننده هویت ملی ایرانی است.

وی افزود: ایران کشوری است که هویت ملی آن بر اساس حماسه‌ها تقویت می‌شود و بعد از ورود آرمان‌های اسلامی به ایران شاهد بودیم که فرهنگ ایرانی آمادگی پذیرش اسلام را به طور کامل دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ورزشکاران باید بدانند که مقتدایشان حضرت علی (ع) است و در تقویت سجایای اخلاقی خود کوشا باشند و در روحیه پهلوانی که همراه با فتوت و جوانمردی درآمیخته بوده برای تقویت آن تلاش مضاعف داشته باشند.

ولایتی افزود: روحیه جوانمردی به صورت اولیه در نهاد هر ایرانی به صورت ذاتی وجود دارد و باید راه‌های تبدیل کردن این ظرفیت‌ها را از بالقوه به بالفعل درآوریم که در این صورت خواهیم دید ورزش‌های جدیدی که از خارج وارد کشور شده‌اند با اخلاق و فتوت و جوانمردی آمیخته می‌شوند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم تغییر در برنامه‌های ورزشی اظهار داشت: دولت نباید به امر باشگاه‌داری بپردازد و باید ورزش را از حالت دولتی خارج کرد.

* کاستی‌های قانون ورزش را جبران می‌کنم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را در اختیار مردم قرار داد و طرفداران آن‌ها به عنوان سهامداران این باشگاه‌ها مطرح شوند. اگر مردم به من اعتماد کنند و مرا به عنوان خادم خودشان انتخاب کنند کاستی‌هایی که در قانون ورزش وجود دارد را جبران می‌کنم.

ولایتی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی را که مد نظر قرار خواهیم داد، نظارت دولت بر ورزش و عمومی کردن ورزش در مدارس و مهد کودک‌ها است تا بتوانیم با فراهم کردن امکانات ورزشی در آموزش و پرورش با ایجاد یک معاونت ورزشی در آن به استعدادیابی جوانان و کودکان با استفاده از مربیان صاحب‌نظر به عنوان دبیران ورزش در امر ورزش بپردازیم.

وی با تأکید بر لزوم پرداختن بانوان به ورزش گفت: ورزش وسیله تکامل ذهنی و جسمی انسان است و باید با ایجاد فضاهای مناسب ورزشی برای بانوان به آن‌ها کمک کنیم تا بتوانند در چارچوب مواضع اسلامی در میدان‌های ورزشی حاضر شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برای توسعه ورزش همگانی و فراگیر شدن آن به نحوی که در سبد خانوار قرار بگیرد چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: در حوزه سلامت مهم‌ترین مسئله پیشگیری است، پیشگیری باید مقدم بر درمان باشد و ورزش، بهترین پیشگیری در حوزه سلامت است.

ولایتی تصریح کرد: برای این که جسم سالم‌تری داشته باشیم باید به سه نکته توجه داشته باشیم که عبارتند از «خوردن غذای مناسب، استراحت، ورزش و تحرک». ما قسمت اول و دوم را رعایت می‌کنیم، اما در ورزش بسیار کمبود داریم. اگر فرد در هر سنی که هست بخشی از اوقات خودش را در روز صرف ورزش کند از دچار شدن به بیماری‌های قلبی، کلیوی و مغزی پیشگیری می‌کند. ورزش نقش اساسی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برنامه شما برای توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای و تثبیت اقتدار ایران در صحنه‌های بین‌المللی چیست، گفت: برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی باید به ورزش قهرمانی روی بیاوریم، به خصوص در آن قسمت‌هایی که شانس مدال‌آوری بیشتری داریم. همان‌طور که دیدید در المپیک چین رتبه‌ای پیدا کردیم که بی‌سابقه بود.

* باید ورزش را به اهلش بسپاریم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ورزش را باید به اهل ورزش بسپاریم، افزود: کسی که در رأس ورزش قرار می‌گیرد باید ورزشی باشد. کسی که هیچ اطلاعی از ورزش ندارد را می‌گذارند در رأس یک باشگاه، به خاطر این که یک مسئولیت سیاسی داشته باشد. مدیریت ورزشی نباید سیاسی باشد، بلکه باید ورزشی باشد.

ولایتی همگانی کردن ورزش را موجب کشف استعدادها دانست و با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که باید در اصل قانون 44 اساسی قرار گیرد ورزش است، تصریح کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا ورزشکارانمان در مجامع بین‌المللی در جایگاه بالاتری قرار بگیرند و بتوانند پرچم ایران را بر فراز قله‌های افتخار برافرازند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که در برنامه خود تا چه حد به افزایش فضاها و طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی می‌پردازید، گفت: دولت باید فضاهای ورزشی را در جاهای مختلف توسعه دهد، بخش قابل توجهی از بودجه را به ورزشکاران اختصاص دهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، یکی از ارزان‌ترین راه‌های تضمین سلامت را ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی دانست.

ولایتی در تشریح برنامه‌های خود برای ایجاد امید و نشاط در جامعه تصریح کرد: به دلیل ارتباط نزدیک مسائل اقتصادی با ورزش، باید مشکلات و موانع موجود در معیشت مردم را برطرف کرد تا بتوانیم به ایجاد نشاط و امید در جامعه با توجه به عوامل تعیین‌کننده در آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: ترویج ورزش به صورت همگانی، برقراری عدالت ورزشی، فراهم کردن امکانات به صورت یکسان برای آحاد مردم ایران و تشویق مردم به ورزش از طریق رسانه از جمله اقداماتی است که می‌توان در این راستا انجام داد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره استفاده از نیروهای مختلف در کابینه مدیریت ورزشی خاطرنشان کرد: کسانی که داوطلب خدمت به امر ورزش می‌شوند باید دارای سعه‌صدر و آمادگی کامل برای پذیرش سلایق مختلف باشند.

ولایتی ادامه داد: کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود و مدیریت اجرایی ورزش را در دست می‌گیرد باید از افراد متخصص و کاردان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها و قوانین موضوعه استفاده کند.

* شاخص‌های مدیریتی در امر ورزش

وی به بیان شاخص‌های مدیریتی در دولت خود پرداخت و تصریح کرد: پنج شاخص مهم از جمله تدین، پاک‌دستی و خدا ترس بودن، تجربه، تخصص، اعتدال و مشورت‌پذیر بودن به عنوان ملاک‌های اصلی برای انتخاب مدیران کارآمد در امور مختلف برای من مدنظر است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به تشریح برنامه خود برای بر طرف کردن نابسامانی‌های موجود در ورزش و ارگان‌های مختلف پرداخت و افزود: برای جلوگیری از ناهماهنگی میان نهادهای مختلف ورزشی، شورای عالی ورزش تشکیل شده اما جلسات آن به طور مراتب برقرار نمی‌شود. باید برای رفع موانع موجود، کار آموزش و پرورش و مدارس را به مسئولان مرتبط به آن بسپاریم تا بتوانند در برنامه‌های تفکیک شده اقدامات مناسبی را انجام دهند.

ولایتی در ادامه به تشریح برنامه خود برای توسعه ورزش تربیتی در مدارس و دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار داشت: همگانی کردن ورزش، مشوق بودن دولت در ورزش، فراهم کردن اقدامات ورزشی با توجه به ساده بودن و پرهیز از تجملات و در نهایت ترویج کردن امر ورزش از سوی دستگاه‌های مختلف از جمله رسانه‌ها میان مردم راهکارهای مناسبی برای ترویج و توسعه ورزش در مراکز دانشگاهی است.

مشاور امور بین‌الملل رهبری خاطرنشان کرد: برای ارتقای ورزش مختص جانبازان و معلولین باید علاوه بر تأمین سلامت آن‌ها شرایط مساعدی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که موجب سرافرازی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی شده صحنه ورزشی در کشور است و مدال آفرینی ورزشکاران فی‌نفسه برای کشور افتخار آفرین است، چرا که کمکی به پیشبرد اهداف نظام در صحنه خارجی خواهد بود.

ولایتی بیان داشت: مدال آفرینی ورزشکاران ناشی از وجود استعداد و ظرفیت در ملت ما و توانمندی نظام در تقویت این حوزه مهم در کشور است که باید در تقویت آن و برای نظم و ساماندهی در حوزه ورزش اقدامات لازم را انجام داد، چرا که در غیر این صورت هیچ شکوفایی را در امر ورزش نخواهیم دید.

وی تصریح کرد: اگر چنانچه جوانان ورزشکار کشورمان در صحنه بین‌المللی مدالی را کسب نکنند ملل دیگر آن را به حساب دولت و حکومت ایران می‌دانند که هیچ حمایتی از این همه استعداد در کشور نکرده است.

ولایتی افتخارآفرینی ورزشکاران را نمادی از قدرت جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: نباید از شکست ناامید شد، بلکه باید به عنوان مقدمه‌ای برای پیروزی از آن درس گرفت و دولت باید در این میان با پرهیز از کارهای تکراری به بررسی قوانین تثبیت شده از دوره‌های پیش بپردازد و یک بازنگری اساسی بر قانون ورزش که عمر آن از 40 سال هم می‌گذارد انجام دهد.

وی در پایان اظهار داشت: باید در ترویج، تقویت و به روز کردن ورزش، تلاش‌های زیادی انجام دهیم تا در صحنه جهانی، ورزش‌های ملی مورد استقبال قرار گیرند و به نوعی بتوانیم سنت‌های پهلوانی خود را با تبلور اخلاق و جوانمردی در ورزش به سمع و نظر مردم سایر کشورها برسانیم.

رضایی: نگران آینده نیستم

محسن رضایی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های خود را برای اداره کشور، ایجاد پیشرفت و شکوفایی و حل مشکلات موجود تشریح کرد.

رضایی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، با معرفی خود به عنوان یک اقتصاددان مهمترین اولویت برنامه‌هایش را «انقلاب اقتصادی» عنوان کرد و افزود: یک تحول بزرگ اقتصادی را ان‌شاءالله در کشور به وجود می‌آوریم؛ اولا اقتصاد تک‌محصولی را که عمدتا به نفت متکی بوده به اقتصاد چندمحصولی تبدیل می‌کنیم یعنی کشاورزی ایران، گردشگری، صنعت ومعدن را به میزان نفت گسترش می‌دهیم.

وی گفت: مساله دیگر در اقتصاد ایران بازار پول است، ما بازار سرمایه را اصلاح می‌کنیم و با توجه به این‌که زمینه برای تجارت در کشور در منطقه و حتی سطح بین الملل وجود دارد، با وجود تحریم‌ها فرصت‌های تجاری خوبی داریم که از آن استفاده می‌کنیم.

وی درباره تولید ملی خاطرنشان کرد: در شهرها و استان‌های ایران ظرفیت‌ها و مزیت‌های فراوانی وجود دارد که از این مزیت‌ها برای تولید ملی استفاده می‌کنیم، اقتصاد ایران را به صورت فدرالیزم درخواهیم آورد یعنی ایالت‌های اقتصادی تشکیل می‌دهیم مثلا خوزستان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان خود هریک ایالت اقتصادی می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مورد نقش دولت در اقتصاد هم تحول ایجاد می کنم، یعنی پای دولت را از اقتصاد بیرون می کشم. اقتصاد باید مردمی باشد، بخش خصوصی بخش تعاونی کسب و کارهای خانگی زیادی در ایران راه اندازی می کنیم تا ان شاءالله تحولی دراقتصاد ایران رقم بزنیم.

وی با اشاره به تحریم ها و رابطه آن با شکوفایی اقتصادی گفت: این تحریم‌ها عمدتا دو مساله یعنی فروش نفت و جابجایی درآمدهای نفتی را هدف قرار داده و اقتصاد ما به دلیل متکی بودن برنفت، آسیب‌پذیر شده است؛ اما وقتی که صادرات غیرنفتی فراوانی داشته و تولید ملی را رونق دهیم، بسیاری از نیازهای خود را با کیفیت بهتر تولید می‌کنیم و تحریم‌ها نمی‌تواند مانع باشد؛ ولی ما نمی‌خواهیم همیشه تحریم‌ها ادامه یابد.

در بحث‌های سیاست خارجی فضای جدیدی در روابط بین‌المل و منطقه ایجاد می‌کنیم و یک حرکت جدیدی را شروع می‌کنیم که تحریم‌ها هم روز به روز کاهش یابد و از سر راه ملت ایران برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم‌ها با لغو فعالیت هسته‌یی ایران میسر خواهد شد؟ تصریح کرد: ما به فرمول‌هایی رسیدیم و بازی برد-برد را شروع می‌کنیم و کاری خواهیم کرد که نگرانی‌هایی در سطح بین‌الملل وجود نداشته باشد؛ ولی ما هم به منافع ملی و ارزش‌های انقلاب پایبند باشیم ، راه حل وجود دارد ما مذاکراتی با اتحادیه اروپا در زمان سولانا داشتیم و در جلسات اخیرنیز با اروپایی‌ها راه حل‌هایی وجود داردکه با 5+1به تفاهم برسیم و مسیرهسته‌یی یک مسیر کاملا مطمئنی باشد هم برای دنیا و هم دستاوردها را از دست ندهیم.

رضایی درباره تنش روابط ایران با کشورهای عربی و خلیج فارس گفت: دو مشکل وجود دارد که باید حل شود؛ امریکا و غرب نمی‌خواهند کشورهای منطقه بدون اسرائیل کنار هم بنشینند و اصرار دارند که اسرائیل هم باید عضو ما باشد و مشکل دوم تکروی در منطقه است. ان شاءالله در دولتی که تشکیل دهیم اولین جلسه بین سران منطقه را برگزار خواهیم کرد و یک همکاری دسته جمعی را شروع می‌کنیم. ما تا حالا همکاری‌مان دسته جمعی نبوده و کشورهای ایران، مصر، عربستان و ترکیه به تنهایی فعالیت دارند.

ما همکاری جدید دسته جمعی را آزمایش خواهیم کرد و بنای این همکاری نیز امنیت و توسعه است؛ بنابراین همه نیاز به امنیت و توسعه دارند. دلیلی ندارد که با هم همکاری نکنیم. کشورهای عربی برادران ما هستند دلیلی وجود ندارد که با هم اختلاف داشته باشیم. آن‌قدر اهداف بزرگ و مشترک داریم که این اختلافات در برابر آن‌ها چیز مهمی نیست. ما می‌توانیم با هم تفاهم داشته باشیم و حرکت جدیدی را آغاز کنیم.

وی افزود: فکر نمی‌کنم در این‌باره مشکلی داشته باشیم. من از فرمول پنج به علاوه سه استفاده می‌کنم. پنج کشور همسایه سوریه یعنی ترکیه، عراق، اردن، فلسطین و لبنان؛ به علاوه ایران، عربستان و مصر.

من پیشنهاد خواهم داد که این گروه تشکیل شود و بر جلسه مشترکی که بین مردم سوریه و دولت و معارضان سوری - نه غیرسوری- تشکیل می‌شود نظارت کنند. در واقع دولت، مردم و معارضان سوری درباره برنامه‌ای بر محور دموکراسی با یکدیگر هماهنگ شوند و 3+5 هم نظارت کند و برای این منظور کمک کند. حل بحران سوریه اکنون همکاری دسته جمعی را می‌طلبد و فکر می‌کنم می‌توان مساله را حل کرد و درگیری را پایان داد.

وی درباره ادعای غرب مبنی بر این‌که مسائل حساس ایران در دست سپاه پاسداران قرار دارد، گفت: پس از پایان جنگ اقتصاد ایران اقتصادی فروپاشیده‌ای بود. پیمانکاری در آن صورت نمی‌گرفت و خیلی از کارآفرینان به خارج از کشور رفته بودند. ایران کشوری جنگ زده بود. نیروهای مسلح ایران هم بیش از پنج یا شش هزار تجهیزات مهندسی داشت که اگر از آن‌ها استفاده نمی‌شد، آسیبی هم به کشور وارد می‌شد و هم این‌که این تجهیزات از بین می‌رفت و فرسوده می‌شد. از این رو، دولت از سپاه درخواست کمک کرد و ده‌ها سد و اتوبان و جاده با کمک سپاه در کشور ساخته شد. 

پس از مدتی اقتصاد باید مردمی می‌شد. از سال 1384 که سیاست های اصل 44 ابلاغ شد، باید همه وزارتخانه‌ها و همه دولتی‌ها چه نظامی‌ها و غیرنظامی‌ها باید آرام آرام از اقتصاد خارج می‌شدند و اقتصاد به دست مردم واگذار می‌شد. من همین کار را می‌کنم؛ یعنی با سیاست‌های اصل 44 که تنظیم شده، کاری خواهیم کرد که نه تنها نیروهای مسلح بلکه دولتی‌ها هم از اقتصاد خارج شوند و اقتصاد از دست آن‌ها آزاد شود و به دست مردم بیفتد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره این‌که «در صورت پیروزی چه چیزی وجه تمایز دولت او با دولت سابق خواهد بود» گفت: اولین وجه تمایز دولت من اقتصاد خواهد بود. من اقتصاددان هستم و برنامه‌های مفصلی برای تحول اقتصاد ایران آماده کرده‌ام، اقتصاد ، ایران را در مسیر تولید و سرمایه‌گذاری هدایت می‌کند. مساله بازارها، مساله بخش خصوصی، مردم در اقتصاد جدی گرفته می‌شود. مساله دوم توجه به مردم است. شعار من «سلام بر زندگی» است؛ یعنی ما در این دوره چهار ساله همه توجه خود را به مردم معطوف می‌کنیم. شغل ایجاد می‌کنیم، گرانی‌ها را حل می‌کنیم.

کیفیت زندگی مردم را ارتقاء می‌دهیم و استانداردهای زندگی را تقویت می‌کنیم. مسائل سلامت و بهداشت و درمان، اخلاق در سیاست، آرامش در خانواده‌ها را جدی می‌گیریم. در حقیقت، محور برنامه‌های من زندگی مردم است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بزرگترین چالش پیش روی ایران و این که آیا شبح جنگ همچنان بر منطقه سایه خواهد افکند؟ گفت: اگر من دولت را به دست گیرم، امنیت و صلح را در منطقه محور قرار خواهیم داد. ما اکنون در افغانستان، بحرین، عراق، سوریه چالش‌های خیلی زیادی داریم. هیچ جای دنیا به اندازه منطقه ما ناامن نیست.

ما ان‌شاءالله تحرکی را با خود کشورهای منطقه آغاز می‌کنیم که امنیت را به منطقه برگرداند و صلح و دوستی و توسعه را تقویم کنیم؛ بنابراین، هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نگران باشیم. من هیچ وقت نگران آینده نیستم، بالعکس امیدوارم که وضع منطقه ما به سوی امنیت خواهد رفت. در دوران ما بهترین وضع امنیت در منطقه شکل خواهد گرفت و همکاری‌ها و دوستی‌ها هم تقویت می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد حضور اقشار و اقوام مختلف در دولت وی اظهار کرد: ان‌شاءالله در دولت خود به همه اقوام ایرانی نقش می‌دهیم و به همین دلیل، نام دولت من، دولت فراگیر است. البته ما در دوران مقدس سرداران بزرگی از خوزستان داشتیم.

شهید بزرگوار علی هاشمی که یکی از قهرمانان بزرگ ملی ایران است، از دشت آزادگان هستند. امیر شمخانی که سال‌ها وزیر دفاع ایران بودند و یکی از فرماندهان برجسته سپاه بودند و بعدا در ارتش هم فرمانده نیروی دریایی شدند. این‌ها از برادران عرب ما بودند و پست‌های بسیار مهمی گرفتند.

وی افزود: ولی در مسائل سیاسی نه تنها قوم عرب، بلکه اکثر اقوام ایرانی نتوانستند نقشی فعال پیدا کنند مخصوصا منطقه زاگرس و جنوب. این دو منطقه هنوز آن فرصت را پیدا نکرده است، اما ان شاء الله در دولت ما،توانایی و پایبندی به نظام، شرط همکاری با دولت است.

وی ادامه داد: ما چشم انداز آینده ایران و سیاست های اصل 44 را در مجمع تشخیص تصویب کردیم و سپس خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم و ایشان اصلاحاتی انجام دادند و تصویب نهایی کردند و در حقیقت به قوای سه گانه ابلاغ شد.

وی افزود: من مستقل وارد انتخابات شدم و به همین دلیل تاکنون در ائتلاف‌هایی که شکل گرفته ورود پیدا نکردم و تلاشم این است از همه گروه‌ها استفاده کنم، چون وضعیت اقتصادی و سیاسی طوری است که باید از همه گروه‌ها بهره‌برداری شود. در عین حال دو شرط برای تشکیل دولتم دارم، نخست این‌که افراد کابینه‌ام کارآمد و توانمند باشند و دوم این‌که نظام و رهبری را قبول داشته باشند.

حالا فرقی ندارد که اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا، ما بدون توجه به وابستگی‌های جناحی همکاران‌مان را تعیین می‌کنیم و برای من بیشتر کارآمدی افراد مهم است تا بتوانیم وضعیت کشور را با قدرت بیشتر اداره کنیم. از همه اقوام استفاده می‌شود و در حقیقت کشور را بر اساس عدالت سیاسی و عدالت اقتصادی اداره خواهیم کرد./باشگاه خبرنگاران/باشگاه خبرنگاران/ایسنا