ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

برانکو: صبر من هم اندازه ای دارد


سرمربی پرسپولیس‌گفت: «روز اولی‌که پرسپولیس را تحویل گرفتم برای بقا در لیگ تلاش می‌کردیم اما امروز تیم من برای قهرمانی در لیگ برتر می‌جنگد.»

آنا: برانکو ایوانکوویچ روزهای خوبی را با پرسپولیس می گذراند. او پس از ناکامی هایش در لیگ عربستان هم موفق شده خودش را احیا کند و هم تیم محبوب کشور دومش، یعنی پرسپولیس را.

حرف های برانکو را در زیر می‌خوانید:

* از آخرین روزهای حضورتان در تیم ملی 11 سال می گذرد اما چهره شما فرق زیادی با آن زمان نکرده.

- از روزی که از ایران رفتم تا به امروز تمام تلاشم این بود که خوب و البته درست زندگی کنم. همه می دانند که فوتبال، ورزش پر استرسی است و طبیعی است که این استرس بر زندگی مربیان فوتبال تاثیر می‌گذارد. من تمام تلاشم را کردم که اجازه ندهم این موضوع بیش از اندازه بر زندگی و البته چهره من تاثیر منفی بگذارد.

* زمانی که در تیم ملی کار می کردید نام شما زیر سایه بلاژویچ بود اما حالا شما کارنامه قابل قبولی در فوتبال ایران از خود به جا گذاشته اید.

- فوتبال ایران این شانس را داشت که از وجود مربی بزرگی به نام "میروسلاو بلاژویچ" برای مقطعی استفاده کند. بلاژویچ نام بزرگی در فوتبال است که بزرگی فوتبال ایران وی را متقاعد کرد که در کشور شما کار کند.

* اما فوتبال ایران با بلاژویچ خیلی زود به بن بست رسید و در حالی که انتظار می‌رفت که تیم ملی صعودی آسان به جام جهانی 2002 داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد؟

- در فوتبال هیچ تضمینی وجود ندارد؛ این رشته سرشار از شکست و پیروزی است. متاسفانه در آن زمان مسائلی وجود داشته که طبیعتا از ماهیت ورزشی برخوردار نبودند و همه ما انتظار داشتیم که آن نسل نه تنها در سطح آسیا بلکه جهانی باید نتیجه مورد نظر را کسب کند اما این اتفاق نیفتاد.

* البته شما چهار سال بعد با صعود آسان به جام جهانی 2006 آلمان ناکامی بلاژویچ را جبران کردید؟

- زمانی که با بلاژویچ به ایران آمدم شناخت خوبی از فوتبال ایران نداشتیم. وارد دنیای جدیدی شده‌ بودیم. نه بازیکنان را می‌شناختیم و نه اینکه از جو عمومی ایران شناخت داشتیم. این دو موضوع در ابتدا کار ما را مشکل کرده‌ بود اما بعد از رفتن بلاژوویچ و قبول مسئولیت از سوی من واضح بود که کار برای من راحت‌تر شده بود. در آن موقع من به یک بازسازی دوباره در تیم ملی دست زدم و نتیجه‌اش هم این شد که موفقیت‌ترین نتایج را در آن زمان به شکل مستمر به دست آوردم. قبل از حضور من در راس کادر فنی، تیم ملی ایران موفق شده‌بود به جام جهانی فرانسه راه پیدا کند و بعد از آن در جام ملت‌های آسیا نتوانست نتیجه بگیرد. اما در دوره من در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی، ایران به مقام قهرمانی رسید و سپس به مقام سومی جام ملت‌های آسیا در سال 2004 در کشور چین رسیدیم و قاطعانه به جام جهانی آلمان راه پیدا کردیم.

* کارلوس‌کی‌روش امروز درست در موقعیتی قرار دارد که زمانی شما در آن بودید. با توجه به شناختی که از فوتبال ایران و البته خود کی‌روش دارید فکر می‌کنید تیم ملی بتواند یکی از تیم‌های راه یافته به جام جهانی 2018 روسیه باشد؟

- اطمینان دارم فوتبال ایران با کی‌روش دوباره به جام جهانی راه پیدا می‌کند.

* این اطمینان از کجا در شما ایجاد شده‌ است؟

- کی روش مربی است که در منچستریونایتد و رئال مادرید کار کرده‌ و تیم ملی پرتغال را در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رهبری کرده‌ است که یکی از بزرگ ترین تیم های دنیاست. بنابراین واضح است که تجربه و دانش مخصوص را برای انجام این کار را دارد. از طرف دیگر فوتبال ایران یک بار با کی‌روش به جام جهانی صعود کرده‌ است و دلیلی ندارد این اتفاق دوباره نیفتد. برای ایران این یک امتیاز است که از دانش مربیگری او استفاده کند.

* فضای فوتبال ایران در این روزها شباهت زیادی به ماه‌های آخر فعالیت بلاژویچ در ایران دارد. اگر خاطرتان باشد در آن روز‌ها هم فضای فوتبال ما متشنج بود.

- باید به مربی تیم ملی اعتماد کنید. راه دیگری جز اعتماد کردن ندارید، چرا که فوتبال مسابقه‌ای است که برد و باخت دو لبه تیز آن است. تیم ملی طبیعتا نیاز به آرامش‌ دارد. فوتبال ایران به کمک دانش کی‌روش به جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد و همه دنیا دید که بازیکنان ایران مقابل نیجریه و آرژانتین بسیار قدرتمند ظاهر شدند. همانطور که گفتم تیم ملی ایران می‌تواند با کی‌روش به جام جهانی صعود کند. باید به او اطمینان کنید.

* اگر بخواهید امروز توصیه‌ای به کی‌روش بکنید به او چه می‌گویید؟

- من نمی توانم وارد این مقوله شوم چرا که هر مربی نحو کار خودش را دارد. با کی روش و دستیارانش رابطه بسیار خوبی دارم. من هر روز با دستیاران کی روش در ارتباط هستم. او مربی باتجربه و باکفایتی است و من به ذهنم هم خطور نمی‌کند که به او توصیه ای کنم.

* سال 94 به اتمام رسید. امروز که به 365 روزی که در سال گذشته پشت سر گذاشته‌اید نگاه می‌کنید ارزیابی شما از تمام روزهایی که با پرسپولیس گذرانده‌اید چیست؟

- احساسم این است که من و همکارانم در کنار علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه در پرسپولیس کار بزرگی انجام داده‌ایم. هواداران تیم می‌دانند که در سخت‌ترین شرایط ممکن پرسپولیس را تحویل گرفتم. اگر خاطرتان باشد پرسپولیس برای بقا در لیگ برتر‌ تلاش می‌کرد و در کنار آن باید در لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان می‌رفت. با وجود این شرایط سخت توانستیم پرسپولیس را در لیگ نگه داریم و حتی به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم. در دربی تهران استقلال را شکست دادیم که همین پیروزی شادابی زیادی به پرسپولیس و هوادانمان داد اما با پایان لیگ گذشته و در حالی که مشکلات هنوز حل نشده بود و پولی هم در حساب باشگاه نبود ما برای لیگ جدید استارت زدیم. اگر یادتان باشد در سه هفته ابتدایی تمرین فقط هفت بازیکن در تمرینات ما حضور داشتند تا اینکه بعد از آن آرام آرام تیم جمع شد. با آغاز مسابقات نتایج خوبی نگرفتیم. البته نتیجه نگرفتن تیم طبیعی بود چرا که پرسپولیس آن زمان کامل نبود. در ادامه راه هادی نوروزی کاپیتان تیم فوت کرد که ضربه بزرگی به تیم وارد کرد. با این همه شرایط ما امروز به گونه‌ای بود که برای قهرمان شدن تلاش می‌کنیم.

* این روزها جدی‌ترین مساله هواداران تیم پرسپولیس موضوع قرارداد شماست و طاهری هم اعلام کرده که با برانکو برنامه طولانی مدت داریم. برنامه خودتان برای ادامه همکاری با این تیم چیست.

- من خوشحال‌ترین فرد روی کره زمین هستم، چرا که هواداران بسیار زیادی در ایران طرفدار این تیم هستند. من با طاهری رابطه بسیار خوبی دارم و هر روز با هم در تماس هستیم اما پرسپولیس مشکلات بسیار زیادی دارد که همه آنها را سرپرست تیم به من اعلام کرده است. ما باید یکسری مسائل را مشخص کنیم اما متاسفانه من و طاهری به شدت تحت فشار هستیم و به رغم علاقه‌ای که در این خصوص وجود دارد اما هنوز به صورت جدی موفق نشدیم با یکدیگر مفصل در مورد این موضوع مذاکره کنیم. در حال حاضر هر دو طرف علاقه ادامه همکاری داریم اما این موضوع مسئله جدی است و نیاز به یک مذاکره طولانی دارد. متاسفانه برخی اظهاراتی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه ادامه همکاری من با پرسپولیس به مسائل مالی مربوط می شود اما این موضوع تنها بخشی از مذاکره ما را تشکیل می دهد. ما باید در ابتدا به اهداف و برنامه های باشگاه رسیدگی کنیم و زمانی که آنها مشخص شدند بحث مسائل مالی مطرح می شود.

* سرپرست باشگاه اعلام کرده‌ است که برانکو برای ادامه همکاری با تیم پرسپولیس در حال فکر کردن است.

- من با طاهری مذاکره کردم اما هنوز به جمع بندی‌نهایی نرسیدیم ما در مورد بسیاری از موضوعات عقاید مشترکی داریم و حتی‌الامکان می‌توانیم این همکاری را ادامه بدهیم. رابطه من با طاهری به عنوان سرپرست باشگاه بسیار خوب است. سال گذشته سه مدیرعامل و چهار سرمربی در پرسپولیس تغییر کردند. سرپرست باید تخصص در باشگاه‌داری داشته باشد. زمانی که به پرسپولیس آمدم هیچ آشنایی با طاهری نداشتم ولی من به عنوان مربی و او هم به عنوان سرپرست در چارچوب حرفه‌ای رفتار می کنیم و خوشبختانه به سرعت هم زبان مشترک پیدا کردیم.

* اگر در پایان فصل مشکلات پرسپولیس همچنان باقی بماند به عنوان سرمربی تیم و تجربه ای که در این مدت در پرسپولیس به دست آوردید همچنان تمایل به ماندن و ادامه همکاری دارید؟

- این موضوع مربوط به موضوعات مذاکره است اما طبیعی است که من هم آستانه صبرم تا حدی است. در حال حاضر زمینی که در اختیار پرسپولیس است به هیچ عنوان مناسب نیست اما ما تلاش می کنیم که این مشکلات را از بین ببریم. من در برابر مشکلات پرسپولیس صبور و بردبار هستم. طاهری هم به عنوان سرپرست باشگاه همه تلاشش را می‌کند که مشکلات ما به حداقل برسد اما برخی مشکلات یک شبه حل نمی شود. البته این موضوع طبیعی است و حتی باشگاه‌های مطرح دنیا هم مشکلات خاص خودشان را دارند. در بعضی از کشورها استانداردهایی که برای یک زمین فوتبال در نظر گرفته می‌شود با آن چیزی که ما مدنظرمان است کاملا متفاوت است به عنوان مثال در امارات همه باشگاه ها شرایط بسیار خوبی دارند اما در ایران هنوز به شرایط ایده آل نرسیدیم و این مختص به یک تیم نیست بلکه همه باشگاه ها و تیم‌ها درگیر این مشکلات هستند.

* در لیگ امسال پرسپولیس فراز و نشیب بسیار زیادی داشت اما طلسم ناکامی‌هایی این تیم برای نیم فصل دوم شکسته شد به طوری که هم اکنون جزو تیم های مدعی قهرمانی است.

- به طور حتم یک بینش و انتخاب خوب در موفقیت تیم تاثیر گذار است. بازیکنان ما برای پیشرفت و رسیدن به یک موفقیت عالی تلاش بسیار زیادی کردند و اگر ما به این موفقیت رسیده‌ایم به این دلیل است که به اتفاقاتی که در گذشته برای پرسپولیس افتاده‌است توجهی نمی‌کنیم و تنها هدفمان پیشرفت و رسیدن به جایگاه عالی است. این تیم فضا و میدان بسیار زیادی برای پیشرفت دارد .

* این روزها پرسپولیس تیم قابل احترامی برای همه هوادران فوتبال شده است. بازیکنان جوان هم باانگیزه برای رسیدن به موفقیت بهتر تلاش می کند این انگیزه چطور به آنها انتقال داده شد.

- تیم ما اعم از بازیکنان و کادر فنی برای رسیدن به این موفقیت بسیار تلاش کرد و بیش از سایر تیم‌ها در ایران کار کردیم و بازیکنان هم شیوه من را قبول کردند و به این باور رسیدند که تنها راه موفقیتشان این است که سخت تمرین کنند. رسیدن به موفقیت سخت است اما به طور حتم نگه داشتن این موفقیت سخت‌تر خواهد بود. اگر تیم ما بتواند به شکل مستمر این سطح کیفی را نگه دارد به طور حتم موفق خواهد بود. موقعیت فعلی پرسپولیس میدان بزرگ مبارزه برای بازیکنان و کادر فنی است البته طبیعی است که در این موفقیت بینش و دانش مربی نقش اول را بازی می کند. اگر پرسپولیس موفق شده است باید در وهله اول این موفقیت را حفظ کند. در حال حاضر تنها تیمی که در جهان توانسته است موفقیتش را حفظ کند تیم بایرن‌مونیخ است.

* یکی از ویژگی شما ایجاد انگیزه و هیجان به بازیکنان است. این موضوع را کاملا می‌توان در نحوه بازی بازیکنان پرسپولیس دید.

- قبل از بازی با فولاد و بعد از پنج هفته تیم ما تنها یک امتیاز کسب کرده بود. قبل از بازی در جلسه‌ای که با بازیکنان داشتم از آنها خواستم که برای پیروزی بجنگند. در واقع بازیکنان با شیوه بازی کردنشان به من سطح توانایشان را نشان دادند و من هم تلاش کردم که انگیزه را به آنها منتقل کنم. تیم ما در فصل گذشته در رتبه هشتم جدول قرار داشت و در این مدت هم دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد ما هدفمان این بود که پیشرفت کنیم و هواداران را راضی نگه داریم که به طور حتم این کار سخت و دشواری بود. در تیم ما غیر از چند بازیکن همگی جوان هستند. طبیعی است که بازیکنان جوان کم تجربه نمی توانستند یک شبه رشد و پیشرفت کنند و ما نیاز به فرصت داشتیم. من قصد دارم به بازیکنان فشار وارد کنم که نام آن انگیزه کسب قهرمانی است به طوری که بازیکنان به هوادار، خبرنگار و باشگاه تعهد داشته باشد و هر کسی که نمی‌تواند این فشار را بپذیرد و عملکرد خوبی از خود نشان دهد به درد پرسپولیس نمی خورد. خوشبختانه در تیم ما همچنین بازیکنی وجود ندارد چرا که آنها هم یک عده جوان هستند که انگیزه و هدف خودشان را دارند و برای رسیدن به آن می جنگند البته شاید عکس العمل‌هایی انجام دهند که مناسب نباشد ولی باید این نکته را هم در نظر بگیریم که در همه جای دنیا این مسائل در هر تیمی وجود دارد.

* مانند ماجرای اعتصاب بازیکنان در سال گذشته که سر تمرینات حاضر نشدند.

- اعتصاب بازیکنان موضوع خاصی نبود که در مورد آن صحبت کنیم. یک بار دیگر هم این موضوع را مطرح کردم که این اعتراض و اعتصاب بازیکنان در همه تیم‌های دنیا مطرح می شود. به اعتقاد من بازیکنان تا حدودی توانستند نیازهای باشگاه ها را برآورده کنند اما ماموریت آنها تمام نمی شود به عنوان مثال اگر طارمی در این فصل 20 گل زده است رسالتش برای فصل بعد این است که 25 گل بزند. تیم ما روز به روز باید پیشرفت کنند و تکلیف من این است که ذهن او را برای به ثمر رساندن گل های بیشترآماده کنم.

* یکی از مباحثی که این روز‌ها حول و حوش پرسپولیس مطرح است مربوط می‌شود به نقش کریم باقری در پرسپولیس؛ سوالی که البته ذهن خود من را هم درگیر خودش کرده‌است.

- کریم باقری دستیار من است. وقتی دستیار من خط فکری من را می شناسد و فلسفه و شیوه من در تیم را می‌داند طبیعتا کار هم برای من راحت‌تر می‌شود. من از دانش و مهارت دستیارانم استفاده می‌کنم و البته در بسیار موارد برخی کارها را به تنهایی برعهده می گیرم. برخی کارها را محول می‌کنم به دستیارانم. وقتی کار گروهی‌ است بخشی از آنها بر عهده کریم باقری و برخی دیگر بر عهده مصطفی قنبرزاده است و من هم تماشاگر هستم.

* در این میان دقیقا نقش کریم باقری در کادر فنی چیست؟

- کریم باقری دستیار من است و من و او با هم کار می کنیم. هر زمانی که نیاز باشد به او برنامه می دهم و کارها را با هم تقسیم می کنیم. کارهایی که به کریم محول می شود همیشه به بهترین نحوه انجام می‌شود. من به حرف های دیگران توجهی نمی کنم و اگر هم قرار باشد باز هم در این تیم بمانم به طور حتم کریم دستیار من خواهد ماند.

* علی‌ پروین معمولا نسبت به خارجی‌ها گارد می‌گیرد اما در مورد شما این موضوع برعکس بود. به نظر می‌رسد رابطه خوبی با او دارید؟

- پروین بزرگترین اسطوره فوتبال ایران است. پروین جز نسلی از فوتبال است که تاثیر بسیار زیادی بر روی فوتبال ایران داشت. البته افرادی چون مهدوی کیا، علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و... هم همین نقش را ایفا کردند و نسل دوم فوتبال ایران را تشکیل دادند. علی پروین در دوران بازیگری قهرمان بوده و در دورانی هم که مربی بود بزرگ بود. افراد بسیار تلاش کردند که علی پروین را فریب دهند اما موفق نشدند. او یکی از حامیان پرسپولیس و فوتبال ایران است.

* در صحبت‌های خود همواره به نفش هواداران پرسپولیس در موفعیت امروز تیم تاکید زیادی داشتید.

- من به هواداران پرسپولیس بسیار احترام می گذارم چرا که هر کاری که ما انجام می دهیم به خاطر آنهاست اگر خواسته هواداران را نتوانیم عملی کنیم ما نقشی دیگر نخواهیم داشت اما هواداران را هم نمی توانیم فریب دهیم. ما در چندین بازی ناسزاوارانه باختیم و هر زمانی که موقعیت گل را از دست دادیم باز هم آنها ما را حمایت کردند. هواداران بزرگترین قدرت ما را تشکیل می دهند.

* علی دایی در روزهای پایانی سال 94 ادعا کرد که در زمان حضور شما در تیم ملی باندی علیه وی تشکیل شده بود که حتی کار به جایی رسید که اعضای این باند در بازی ها به او پاس نمی‌دادند.

- حاشیه ای که به وجود آمده برای من و علی دایی از طرف رسانه ها بود. من نباید پاسخ این سوال را بدهم باید از دایی و بازیکنانی که در آن جلسه حضور داشتند سوال کنید. علی دایی هم مانند پروین بسیار قابل احترام است و ایران باید به دایی و سایر ستاره‌ها و اسطوره‌هایش افتخار کند. چرا رسانه های ما با علی دایی اینگونه برخورد می کنند؟ علی دایی شخصیتی است که تنها باید او را ستایش کرد.


ویدیو مرتبط :
وقتی دروازه بان بیش از اندازه صبر می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برانکو: هنوز برای تمدید به جمع بندی نهایی نرسیدیم / صبر من هم اندازه ای دارد



اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,برانکو

دایی هم مثل پروین قابل احترام است؛
برانکو: هنوز برای تمدید به جمع بندی نهایی نرسیدیم / صبر من هم اندازه ای دارد

سرمربی پرسپولیس‌گفت: «روز اولی‌که پرسپولیس را تحویل گرفتم برای بقا در لیگ تلاش می‌کردیم اما امروز تیم من برای قهرمانی در لیگ برتر می‌جنگد.»

 برانکو ایوانکوویچ روزهای خوبی را با پرسپولیس می گذراند. او پس از ناکامی هایش در لیگ عربستان هم موفق شده خودش را احیا کند و هم تیم محبوب کشور دومش، یعنی پرسپولیس را.

حرف های برانکو را در زیر می‌خوانید:
 
* از آخرین روزهای حضورتان در تیم ملی 11 سال می گذرد اما چهره شما فرق زیادی با آن زمان نکرده.
- از روزی که از ایران رفتم تا به امروز تمام تلاشم این بود که خوب و البته درست زندگی کنم. همه می دانند که فوتبال، ورزش پر استرسی است و طبیعی است که این استرس بر زندگی مربیان فوتبال تاثیر می‌گذارد. من تمام تلاشم را کردم که اجازه ندهم این موضوع بیش از اندازه بر زندگی و البته چهره من تاثیر منفی بگذارد.

* زمانی که در تیم ملی کار می کردید نام شما زیر سایه بلاژویچ بود اما حالا شما کارنامه قابل قبولی در فوتبال ایران از خود به جا گذاشته اید.
- فوتبال ایران این شانس را داشت که از وجود مربی بزرگی به نام "میروسلاو بلاژویچ" برای مقطعی استفاده کند. بلاژویچ نام بزرگی در فوتبال است که بزرگی فوتبال ایران وی را متقاعد کرد که در کشور شما کار کند.
 
* اما فوتبال ایران با بلاژویچ خیلی زود به بن بست رسید و در حالی که انتظار می‌رفت که تیم ملی صعودی آسان به جام جهانی 2002 داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد؟
- در فوتبال هیچ تضمینی وجود ندارد؛ این رشته سرشار از شکست و پیروزی است. متاسفانه در آن زمان مسائلی وجود داشته که طبیعتا از ماهیت ورزشی برخوردار نبودند و همه ما انتظار داشتیم که آن نسل نه تنها در سطح آسیا بلکه جهانی باید نتیجه مورد نظر را کسب کند اما این اتفاق نیفتاد.

* البته شما چهار سال بعد با صعود آسان به جام جهانی 2006 آلمان ناکامی بلاژویچ را جبران کردید؟
- زمانی که با بلاژویچ به ایران آمدم شناخت خوبی از فوتبال ایران نداشتیم. وارد دنیای جدیدی شده‌ بودیم. نه بازیکنان را می‌شناختیم و نه اینکه از جو عمومی ایران شناخت داشتیم. این دو موضوع در ابتدا کار ما را مشکل کرده‌ بود اما بعد از رفتن بلاژوویچ و قبول مسئولیت از سوی من واضح بود که کار برای من راحت‌تر شده بود. در آن موقع من به یک بازسازی دوباره در تیم ملی دست زدم و نتیجه‌اش هم این شد که موفقیت‌ترین نتایج را در آن زمان به شکل مستمر به دست آوردم. قبل از حضور من در راس کادر فنی، تیم ملی ایران موفق شده‌بود به جام جهانی فرانسه راه پیدا کند و بعد از آن در جام ملت‌های آسیا نتوانست نتیجه بگیرد. اما در دوره من در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی، ایران به مقام قهرمانی رسید و سپس به مقام سومی جام ملت‌های آسیا در سال 2004 در کشور چین رسیدیم و قاطعانه به جام جهانی آلمان راه پیدا کردیم.

* کارلوس‌کی‌روش امروز درست در موقعیتی قرار دارد که زمانی شما در آن بودید. با توجه به شناختی که از فوتبال ایران و البته خود کی‌روش دارید فکر می‌کنید تیم ملی بتواند یکی از تیم‌های راه یافته به جام جهانی 2018 روسیه باشد؟
- اطمینان دارم فوتبال ایران با کی‌روش دوباره به جام جهانی راه پیدا می‌کند.

* این اطمینان از کجا در شما ایجاد شده‌ است؟
- کی روش مربی است که در منچستریونایتد و رئال مادرید کار کرده‌ و تیم ملی پرتغال را در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رهبری کرده‌ است که یکی از بزرگ ترین تیم های دنیاست. بنابراین واضح است که تجربه و دانش مخصوص را برای انجام این کار را دارد. از طرف دیگر فوتبال ایران یک بار با کی‌روش به جام جهانی صعود کرده‌ است و دلیلی ندارد این اتفاق دوباره نیفتد. برای ایران این یک امتیاز است که از دانش مربیگری او استفاده کند.

* فضای فوتبال ایران در این روزها شباهت زیادی به ماه‌های آخر فعالیت بلاژویچ در ایران دارد. اگر خاطرتان باشد در آن روز‌ها هم فضای فوتبال ما متشنج بود.
- باید به مربی تیم ملی اعتماد کنید. راه دیگری جز اعتماد کردن ندارید، چرا که فوتبال مسابقه‌ای است که برد و باخت دو لبه تیز آن است. تیم ملی طبیعتا نیاز به آرامش‌ دارد. فوتبال ایران به کمک دانش کی‌روش به جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد و همه دنیا دید که بازیکنان ایران مقابل نیجریه و آرژانتین بسیار قدرتمند ظاهر شدند. همانطور که گفتم تیم ملی ایران می‌تواند با کی‌روش به جام جهانی صعود کند. باید به او اطمینان کنید.

* اگر بخواهید امروز توصیه‌ای به کی‌روش بکنید به او چه می‌گویید؟
- من نمی توانم وارد این مقوله شوم چرا که هر مربی نحو کار خودش را دارد. با کی روش و دستیارانش رابطه بسیار خوبی دارم. من هر روز با دستیاران کی روش در ارتباط هستم. او مربی باتجربه و باکفایتی است و من به ذهنم هم خطور نمی‌کند که به او توصیه ای کنم.

* سال 94 به اتمام رسید. امروز که به 365 روزی که در سال گذشته پشت سر گذاشته‌اید نگاه می‌کنید ارزیابی شما از تمام روزهایی که با پرسپولیس گذرانده‌اید چیست؟
- احساسم این است که من و همکارانم در کنار علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه در پرسپولیس کار بزرگی انجام داده‌ایم. هواداران تیم می‌دانند که در سخت‌ترین شرایط ممکن پرسپولیس را تحویل گرفتم. اگر خاطرتان باشد پرسپولیس برای بقا در لیگ برتر‌ تلاش می‌کرد و در کنار آن باید در لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان می‌رفت. با وجود این شرایط سخت توانستیم پرسپولیس را در لیگ نگه داریم و حتی به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم. در دربی تهران استقلال را شکست دادیم که همین پیروزی شادابی زیادی به پرسپولیس و هوادانمان داد اما با پایان لیگ گذشته و در حالی که مشکلات هنوز حل نشده بود و پولی هم در حساب باشگاه نبود ما برای لیگ جدید استارت زدیم.

 

اگر یادتان باشد در سه هفته ابتدایی تمرین فقط هفت بازیکن در تمرینات ما حضور داشتند تا اینکه بعد از آن آرام آرام تیم جمع شد. با آغاز مسابقات نتایج خوبی نگرفتیم. البته نتیجه نگرفتن تیم طبیعی بود چرا که پرسپولیس آن زمان کامل نبود. در ادامه راه هادی نوروزی کاپیتان تیم فوت کرد که ضربه بزرگی به تیم وارد کرد. با این همه شرایط ما امروز به گونه‌ای بود که برای قهرمان شدن تلاش می‌کنیم.

* این روزها جدی‌ترین مساله هواداران تیم پرسپولیس موضوع قرارداد شماست و طاهری هم اعلام کرده که با برانکو برنامه طولانی مدت داریم. برنامه خودتان برای ادامه همکاری با این تیم چیست.
- من خوشحال‌ترین فرد روی کره زمین هستم، چرا که هواداران بسیار زیادی در ایران طرفدار این تیم هستند. من با طاهری رابطه بسیار خوبی دارم و هر روز با هم در تماس هستیم اما پرسپولیس مشکلات بسیار زیادی دارد که همه آنها را سرپرست تیم به من اعلام کرده است. ما باید یکسری مسائل را مشخص کنیم اما متاسفانه من و طاهری به شدت تحت فشار هستیم و به رغم علاقه‌ای که در این خصوص وجود دارد اما هنوز به صورت جدی موفق نشدیم با یکدیگر مفصل در مورد این موضوع مذاکره کنیم. در حال حاضر هر دو طرف علاقه ادامه همکاری داریم اما این موضوع مسئله جدی است و نیاز به یک مذاکره طولانی دارد.

 

متاسفانه برخی اظهاراتی را مطرح می کنند مبنی بر اینکه ادامه همکاری من با پرسپولیس به مسائل مالی مربوط می شود اما این موضوع تنها بخشی از مذاکره ما را تشکیل می دهد. ما باید در ابتدا به اهداف و برنامه های باشگاه رسیدگی کنیم و زمانی که آنها مشخص شدند بحث مسائل مالی مطرح می شود.
 
* سرپرست باشگاه اعلام کرده‌ است که برانکو برای ادامه همکاری با تیم پرسپولیس در حال فکر کردن است.
- من با طاهری مذاکره کردم اما هنوز به جمع بندی‌نهایی نرسیدیم ما در مورد بسیاری از موضوعات عقاید مشترکی داریم و حتی‌الامکان می‌توانیم این همکاری را ادامه بدهیم. رابطه من با طاهری به عنوان سرپرست باشگاه بسیار خوب است. سال گذشته سه مدیرعامل و چهار سرمربی در پرسپولیس تغییر کردند. سرپرست باید تخصص در باشگاه‌داری داشته باشد. زمانی که به پرسپولیس آمدم هیچ آشنایی با طاهری نداشتم ولی من به عنوان مربی و او هم به عنوان سرپرست در چارچوب حرفه‌ای رفتار می کنیم و خوشبختانه به سرعت هم زبان مشترک پیدا کردیم.

* اگر در پایان فصل مشکلات پرسپولیس همچنان باقی بماند به عنوان سرمربی تیم و تجربه ای که در این مدت در پرسپولیس به دست آوردید همچنان تمایل به ماندن و ادامه همکاری دارید؟
- این موضوع مربوط به موضوعات مذاکره است اما طبیعی است که من هم آستانه صبرم تا حدی است. در حال حاضر زمینی که در اختیار پرسپولیس است به هیچ عنوان مناسب نیست اما ما تلاش می کنیم که این مشکلات را از بین ببریم. من در برابر مشکلات پرسپولیس صبور و بردبار هستم. طاهری هم به عنوان سرپرست باشگاه همه تلاشش را می‌کند که مشکلات ما به حداقل برسد اما برخی مشکلات یک شبه حل نمی شود.

 

البته این موضوع طبیعی است و حتی باشگاه‌های مطرح دنیا هم مشکلات خاص خودشان را دارند. در بعضی از کشورها استانداردهایی که برای یک زمین فوتبال در نظر گرفته می‌شود با آن چیزی که ما مدنظرمان است کاملا متفاوت است به عنوان مثال در امارات همه باشگاه ها شرایط بسیار خوبی دارند اما در ایران هنوز به شرایط ایده آل نرسیدیم و این مختص به یک تیم نیست بلکه همه باشگاه ها و تیم‌ها درگیر این مشکلات هستند.

* در لیگ امسال پرسپولیس فراز و نشیب بسیار زیادی داشت اما طلسم ناکامی‌هایی این تیم برای نیم فصل دوم شکسته شد به طوری که هم اکنون جزو تیم های مدعی قهرمانی است.
- به طور حتم یک بینش و انتخاب خوب در موفقیت تیم تاثیر گذار است. بازیکنان ما برای پیشرفت و رسیدن به یک موفقیت عالی تلاش بسیار زیادی کردند و اگر ما به این موفقیت رسیده‌ایم به این دلیل است که به اتفاقاتی که در گذشته برای پرسپولیس افتاده‌است توجهی نمی‌کنیم و تنها هدفمان پیشرفت و رسیدن به جایگاه عالی است. این تیم فضا و میدان بسیار زیادی برای پیشرفت دارد .
 
* این روزها پرسپولیس تیم قابل احترامی برای همه هوادران فوتبال شده است. بازیکنان جوان هم باانگیزه برای رسیدن به موفقیت بهتر تلاش می کند این انگیزه چطور به آنها انتقال داده شد.
- تیم ما اعم از بازیکنان و کادر فنی برای رسیدن به این موفقیت بسیار تلاش کرد و بیش از سایر تیم‌ها در ایران کار کردیم و بازیکنان هم شیوه من را قبول کردند و به این باور رسیدند که تنها راه موفقیتشان این است که سخت تمرین کنند. رسیدن به موفقیت سخت است اما به طور حتم نگه داشتن این موفقیت سخت‌تر خواهد بود. اگر تیم ما بتواند به شکل مستمر این سطح کیفی را نگه دارد به طور حتم موفق خواهد بود. موقعیت فعلی پرسپولیس میدان بزرگ مبارزه برای بازیکنان و کادر فنی است البته طبیعی است که در این موفقیت بینش و دانش مربی نقش اول را بازی می کند. اگر پرسپولیس موفق شده است باید در وهله اول این موفقیت را حفظ کند. در حال حاضر تنها تیمی که در جهان توانسته است موفقیتش را حفظ کند تیم بایرن‌مونیخ است.
 
* یکی از ویژگی شما ایجاد انگیزه و هیجان به بازیکنان است. این موضوع را کاملا می‌توان در نحوه بازی بازیکنان پرسپولیس دید.
- قبل از بازی با فولاد و بعد از پنج هفته تیم ما تنها یک امتیاز کسب کرده بود. قبل از بازی در جلسه‌ای که با بازیکنان داشتم از آنها خواستم که برای پیروزی بجنگند. در واقع بازیکنان با شیوه بازی کردنشان به من سطح توانایشان را نشان دادند و من هم تلاش کردم که انگیزه را به آنها منتقل کنم. تیم ما در فصل گذشته در رتبه هشتم جدول قرار داشت و در این مدت هم دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد ما هدفمان این بود که پیشرفت کنیم و هواداران را راضی نگه داریم که به طور حتم این کار سخت و دشواری بود. در تیم ما غیر از چند بازیکن همگی جوان هستند.

 

طبیعی است که بازیکنان جوان کم تجربه نمی توانستند یک شبه رشد و پیشرفت کنند و ما نیاز به فرصت داشتیم. من قصد دارم به بازیکنان فشار وارد کنم که نام آن انگیزه کسب قهرمانی است به طوری که بازیکنان به هوادار، خبرنگار و باشگاه تعهد داشته باشد و هر کسی که نمی‌تواند این فشار را بپذیرد و عملکرد خوبی از خود نشان دهد به درد پرسپولیس نمی خورد. خوشبختانه در تیم ما همچنین بازیکنی وجود ندارد چرا که آنها هم یک عده جوان هستند که انگیزه و هدف خودشان را دارند و برای رسیدن به آن می جنگند البته شاید عکس العمل‌هایی انجام دهند که مناسب نباشد ولی باید این نکته را هم در نظر بگیریم که در همه جای دنیا این مسائل در هر تیمی وجود دارد.

* مانند ماجرای اعتصاب بازیکنان در سال گذشته که سر تمرینات حاضر نشدند.
- اعتصاب بازیکنان موضوع خاصی نبود که در مورد آن صحبت کنیم. یک بار دیگر هم این موضوع را مطرح کردم که این اعتراض و اعتصاب بازیکنان در همه تیم‌های دنیا مطرح می شود. به اعتقاد من بازیکنان تا حدودی توانستند نیازهای باشگاه ها را برآورده کنند اما ماموریت آنها تمام نمی شود به عنوان مثال اگر طارمی در این فصل 20 گل زده است رسالتش برای فصل بعد این است که 25 گل بزند. تیم ما روز به روز باید پیشرفت کنند و تکلیف من این است که ذهن او را برای به ثمر رساندن گل های بیشترآماده کنم.

 * یکی از مباحثی که این روز‌ها حول و حوش پرسپولیس مطرح است مربوط می‌شود به نقش کریم باقری در پرسپولیس؛ سوالی که البته ذهن خود من را هم درگیر خودش کرده‌است.
- کریم باقری دستیار من است. وقتی دستیار من خط فکری من را می شناسد و فلسفه و شیوه من در تیم را می‌داند طبیعتا کار هم برای من راحت‌تر می‌شود. من از دانش و مهارت دستیارانم استفاده می‌کنم و البته در بسیار موارد برخی کارها را به تنهایی برعهده می گیرم. برخی کارها را محول می‌کنم به دستیارانم. وقتی کار گروهی‌ است بخشی از آنها بر عهده کریم باقری و برخی دیگر بر عهده مصطفی قنبرزاده است و من هم تماشاگر هستم.

 * در این میان دقیقا نقش کریم باقری در کادر فنی چیست؟
- کریم باقری دستیار من است و من و او با هم کار می کنیم. هر زمانی که نیاز باشد به او برنامه می دهم و کارها را با هم تقسیم می کنیم. کارهایی که به کریم محول می شود همیشه به بهترین نحوه انجام می‌شود. من به حرف های دیگران توجهی نمی کنم و اگر هم قرار باشد باز هم در این تیم بمانم به طور حتم کریم دستیار من خواهد ماند.
 
* علی‌ پروین معمولا نسبت به خارجی‌ها گارد می‌گیرد اما در مورد شما این موضوع برعکس بود. به نظر می‌رسد رابطه خوبی با او دارید؟
- پروین بزرگترین اسطوره فوتبال ایران است. پروین جز نسلی از فوتبال است که تاثیر بسیار زیادی بر روی فوتبال ایران داشت. البته افرادی چون مهدوی کیا، علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و... هم همین نقش را ایفا کردند و نسل دوم فوتبال ایران را تشکیل دادند. علی پروین در دوران بازیگری قهرمان بوده و در دورانی هم که مربی بود بزرگ بود. افراد بسیار تلاش کردند که علی پروین را فریب دهند اما موفق نشدند. او یکی از حامیان پرسپولیس و فوتبال ایران است.

* در صحبت‌های خود همواره به نفش هواداران پرسپولیس در موفعیت امروز تیم تاکید زیادی داشتید.
- من به هواداران پرسپولیس بسیار احترام می گذارم چرا که هر کاری که ما انجام می دهیم به خاطر آنهاست اگر خواسته هواداران را نتوانیم عملی کنیم ما نقشی دیگر نخواهیم داشت اما هواداران را هم نمی توانیم فریب دهیم. ما در چندین بازی ناسزاوارانه باختیم و هر زمانی که موقعیت گل را از دست دادیم باز هم آنها ما را حمایت کردند. هواداران بزرگترین قدرت ما را تشکیل می دهند.

* علی دایی در روزهای پایانی سال 94 ادعا کرد که در زمان حضور شما در تیم ملی باندی علیه وی تشکیل شده بود که حتی کار به جایی رسید که اعضای این باند در بازی ها به او پاس نمی‌دادند.
- حاشیه ای که به وجود آمده برای من و علی دایی از طرف رسانه ها بود. من نباید پاسخ این سوال را بدهم باید از دایی و بازیکنانی که در آن جلسه حضور داشتند سوال کنید. علی دایی هم مانند پروین بسیار قابل احترام است و ایران باید به دایی و سایر ستاره‌ها و اسطوره‌هایش افتخار کند. چرا رسانه های ما با علی دایی اینگونه برخورد می کنند؟ علی دایی شخصیتی است که تنها باید او را ستایش کرد.

 

اخبار ورزشی - آنا