ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

باشگاه تراکتورسازی تبریز (قسمت دوم)



 

باشگاه تراکتورسازی تبریز

 

 

تاریخچه باشگاه تراکتورسازی تبریز (قسمت اول)

 

در سال 1376 تییبلف آذربایجانی سرمربیگری تیم تراکتور سازی تبریز را بر عهده گرفت با وجود این که این سرمربی دارای مدارک بالای مربیگری بود نتایج قابل قبولی به دست نیاوردودر پنج بازی مانده از لیگ از کار بر کنار شد و دوباره محمد حسین ضیایی مسولیت  فنی تیم را برعهده گرفت .

 

در سال 1377فیروز کریمی سرمربی تیم تراکتورسازی تبریز شد ولی نتوانست به نتایج قابل قبولی دست یابد و پس از بازی دهم در دور برگشت استعفاکرد وپنج بازی باقی مانده را به ستار نوبری سپرد.در سال 78 و 79 محمد حسین ضیایی مجدداً  مربیگری تیم تراکتورسازی تبریز را بعهده گرفت در پایان فصل دو بازی مانده به پایان رهبری تیم را رضا وطنخواه برعهده گرفت و تیم تراکتورسازی جزو دو تیم آخر جدول شد.

 در سال 1380 که اولین دوره لیگ برتر بود تیم تراکتورسازی تبریز یکی از چهادره تیم شرکت کننده در لیگ برتر بود.در سال 1383 برای اولین بار در تاریخ  این باشگاه میدن دروپ سرمربی سرشناس آلمانی مربیگری تیم تبریزی را برعهده گرفت.در این سال عوامل و مسائلی باعث شد که امید های حضور این تیم در لیگ برتر به یاس تبدیل شود.تغییرات در کادر فنی ادامه داشت و در سال 1384 فرشاد پیوس هدایت این تیم را برعهده گرفت.

 

تیم تراکتورسازی تبریز با پیوس نتایج خوبی کسب نمود و به صعودبه لیگ برتر امیدوار بود ولی در پلی اف شکست خورد.درسال 85 نیز تراکتورسازی در پلی اف مقابل شیرین فراز کرمانشاه از صعود به لیگ برتر باز ماند.

 

درسال 86  مربیگری تیم تراکتورسازی تبریز به احد شیخ لاری سپرده شد ولی نتیجه ای حاصل نگردید تا اینکه این تیم  درسال87 به فراز کمالوندتحویل داده شددر پایان این فصل تیم تراکتورسازی با حمایتهای بالای هواداران سرانجام به لیگ برتر سعود کرد .

تراکتورسازی با تلاشهای سرمربی در سال 1388 توانست در لیگ بماند و در لیگ دهم با حمایتهای مدیریت باشگاه و هواداران و سرمربیگری فراز کمالوند از تیمهای مدعی آسیا باشد پا بپای قهرمانان لیگ تا مقام 4 در جدول رده بندی بالا بیاید و آسیایی شود.

 

 

باشگاه تراکتورسازی تبریز



هواداران تیم تراکتورسازی تبریز

تراکتورسازی پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر در فصل‌های ۱۳۸۷-۱۳۸۸ و ۱۳۸۹-۱۳۹۰ است.

تیم تراکتور سازی تبریز در میان 18 تیم لیگ برتر تنها تیمی است که دارای کانون هواداران بصورت رسمی می باشد و هواداران پس 40 سال پس از تاسیس این باشگاه  دارای کانون هواداران شدند.

 

باشگاه تراکتورسازی تبریز

 

 

تیم تراکتور سازی تبریز تنها تیم شهرستانی است که بیش از400هزار نفر  هوادار رسمی دارای کد هواداری دارد و تنها تیم شهرستانی که در پایتخت دارای زمین چمن اختصاصی و کانون هواداران می باشد و اینها حاصل تلاش مدیران لایقی همچون محمد حسین جعفری مدیرعامل باشگاه است.

لازم به ذکر است که باشگاه تراکتورسازی تبریز علاوه برفوتبال در سایر رشته ها نیز فعالیت دارد این باشگاه از بدو تاسیس تاکنون در ورزش کارگری نیز سرمایه گذاری نموده و موفقیت های بزرگی نیز بدست آورده است.


نمادهای تیم تراکتور سازی تبریز

تیم تراکتور سازی تبریز در بین هوادارانش به «تراختور» معروف است.برخی نیز آنان را «گرگهای سرخ» می‌نامند.شعارهایی از قدیم در میان هوادارن تراکتورسازی در ورزشگاه رواج دارد که مشهورترین آن‏‏‎ها «داغلاری سؤکر...»، «ئیل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز تراختور بایرقی» و «یاشاسین آذربایجان» هستند.

 

بازیکنان تیم ملی تراکتور سازی

اولین کاپیتان تاریخ تیم ملی از تراکتورسازی محمد نصرتی مدافع با تجربه تیم ملی ایران در شصت و دومین بازی ملی خود برای اولین بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی را در دیدار مقابل ایسلند بر بازو بست و نام خود را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کرد .

این برای اولین بار است که یک بازیکن از تیم تراکتورسازی تبریز در یک بازی ملی رسمی کاپیتانی تیم ملی را تجربه می کند.

 


باشگاه تراکتورسازی تبریز

 

مربیان تیم ملی تراکتور سازی

حسین فکری،واسیلی گوجا،تد دومیترو،واسیلی گوجا،فیروز کریمی،بوریس تیبیلوف،محمدحسین ضیایی،مهدی نوع‌بشر،رضا وطنخواه،محمود یاوری،حسن آذرنیا،احد شیخ‌لاری،واسیلی گوجا،حمید علیدوستی،محمدحسین ضیایی،ارنست میدندروپ،فرشاد پیوس،علیرضا پورمند،احد شیخ‌لاری،فراز کمالوند،امیر قلعه نویی

منبع:ویکی پدیا،tractor-fan


ویدیو مرتبط :
حرکت جالب و سمبلیک باشگاه تراکتورسازی تبریز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاریخچه باشگاه تراکتورسازی تبریز (قسمت اول)



 

 

باشگاه تراکتورسازی تبریز

باشگاه تراکتور سازی

 

 

تاریخچه باشگاه تراکتورسازی تبریز

باشگاه تراکتورسازی تبریز یکی ازمعتبر ترین باشگاه های ایران است که در سال 1329به همت مدیرانی علاقمند و ورزش دوست چون مهندس راستگار وحسین اردبیلی با امکانات اولیه تشکیل گردید.

در تشکیل  تیم تراکتورسازی تبریز  آقای  رضانحوی با همکاری سایر ورزشکاران زحمات زیادی رامتحمل شده وجذب فوتبالیست های مطرح تیم تراکتور سازی تبریز بعهده این شخص واگذار شده بود.

 

در اولین تیم تراکتورسازی تبریز بازیکنانی چون حسام گلزار، حمید علاف بنایی، یعقوب آباذری، رضا فروغی ، صمد رسولی ، داریوش حاج رشیدی، رحمان قرقیش ، سید افصحی و ... حضور داشتند. این تیم در اولین سال حضور در مسابقات باشگاهی تبریز بعد از ماشین سازی به مقام دوم رسید.

 

 

باشگاه تراکتورسازی تبریز

باشگاه تراکتور سازی

 

اولین سرمربی رسمی باشگاه تراکتورسازی تبریز آقای اسماعیل هاشمی بود که نقش بسزایی در شکل گیری تیم ایفا کرد .درسال 1350 با حضور مرحوم صمد پور صمدی در باشگاه تراکتورسازی بعنوان سرپرست تیم وبیوک صباغ بعنوان مربی، تیم تراکتورسازی تبریز مقام اول تبریز را کسب نمود.

 

درسال 1351 تکرار قهرمانی باعث گردید که مجبوبیت این تیم نوپا صد چندان شده و در بازی های این تیم سکو های استادیوم باغشمال مملو از هواداران این تیم گردد.در همین سال آقای بیوک صباغ مسولیت فنی تیم را برعهده داشت و همچنین در صورت احساس نیاز ، به عنوان بازیکن ، تیم را همراهی میکرد.

 

درسال 1352 تیم تراکتورسازی تبریز بعداز قهرمانی در مسابقات منطقه ای کشور که در تبریز برگزار شد ، با پیروزی بر تیم برق شیراز به مسابقات دسته اول کشور (جام تخت جمشید) راه یافت.

 

درهمین سال این تیم با قهرمانی سه سال پشت سرهم به عنوان قهرمان کاپ سه ساله را از آن خود نمود. تیم تراکتورسازی تبریز در بازی فینال منطقه ای ، در بازی رفت ، که در شیراز برگزار شد،نتیجه بازی را سه بر یک واگذار نمود، ولی در تبریز با یک بازی ایده آل نتیجه دور رفت را  جبران و در نهایت کار به بازی سوم در تهران کشیده شد.و نهایتاً تیم تراکتورسازی تبریز با گل دقیقه 89 حسنعلی خان گام به جام تخت جمشید راه پیدا کرد.

 

در سال 1353 تیم تراکتورسازی تبریز با مربیگری محمد بیاتی و سرپرستی صمد پورصمدی اولین حضور خود در جام تخت جمشید را تجربه کرد و در خاتمه جزو سقوط کنندگان به دسته دوم قرار گرفت.

 

در سال 56-1355 سکان رهبری تیم تراکتورسازی تبریز به استاد حسین فکری سپرده شد که تیم تراکتورسازی تبریز پس از تیم های پاس ، پرسپولیس ،تاج و ملولن به مقام پنجم کشور دست یافت در این بازی ها علاوه بر آقای فروغی آقای یعقوب شارقی نیز استاد فکری را همراهی می کردند.

 

در فصل57-1356جام ششم  تخت جمشید ، این تیم شاهد شکوفایی بازی کنان بومی بود و مسولین سعی داشتند بیشتر از بازیکنان بومی استفاده نمایند، که با درایت و کاردانی حسین فکری و صمد پور صمدی این کار انجام گرفت و در حالیکه تیم با انجام 7 بازی در رده های بالای جدول بود ،با شروع  انقلاب شکوهمند اسلامی بازی ها بصورت نیمه تمام رها شد  لازم به یاد آوری است که در شکل گیری اساسی تیم از سال 50 تا 58 مرحوم صمد پور صمدی نقش حیاتی و اساسی را ایفا نمود و تاسیسات ورزشی فعلی باشگاه مدیون زحمات بی پایان و شبانه روزی آن مرحوم است.

 

در سال 58 اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور بصورت منتخب استانها در تهران برگزار گردید . تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1359 در رقابتهای باشگاهی تبریز به دسته دوم سقوط نمود . در آن موقع باشگاه زیر نظر روابط عمومی اداره می  شد . ولی باگذشت زمان و زحمات بی پایان آقایان هدلیت ماهاباد پور ، مجید سوزنده ، احمد رزمی ، قاسم آهنگر ، این تیم از بد ترین شرایط به اوج رسید و به کمک مردانی چون حسین نورمحمدزاده  ، حسن آذر نیا ، علی رضا نجف لو ویوسف شفیعی تیم شکل واقعی خود را پیدا کرد.

 

درسال 1360 تیم تراکتورسازی تبریز قهرمان دسته دوم تبریز شد و به دسته ی اول بازگشت در سال های 1361 و1362 این تیم مقام قابله توجهی را کسب ننمود باپایان یافتن این دوره از مسابقات دوران شکوفایی تیم تراکتور سازی تبریز از سال 1363باقهرمانی در باشگاه های تبریز شروع شد ودر سال های 1364 و1365 به مقام های دوم وسوم را به دست آورد.

 

 

باشگاه تراکتورسازی تبریز

باشگاه تراکتور سازی

 

در سال 1366 باحمایت های بی دریغ مدیریت باشگاه تلاش ویکدلی بازیکنان تیم تراکتورسازی دوباره به مقام قهرمانی دست یافت .

تیم تراکتور سازی تبریز باقهرمانی در سال 1367 به لیگ قدس راه پیداکرد ودر سال 1368 بامربیگری حسن آذرنیا وباپیروزی بر ماشین سازی برای سومین سال پیاپی قهرمان استان گردید.

در سال 1369 آقای کریم پاداش مسولیت باشگاه تراکتورسازی تبریز راعهده دار شد و در این سال پس از تیم ماشین سازی به مقام دوم لیگ استان دست یافت.

در سال 1370 تیم تراکتورسازی تبریز بامربیگری جواد موسوی نژاد قهرمان سوپرلیگ استان گردید وتوانست جواز ورود به جامع آزادگان رابه دست آورند ودر همین سال بابهره برداری کامل از تاسیسات باشگاه  چارت سازمانی تربیت بدنی تصویب شد وآقای سعید مویدفر به سمت رئیس شورای تربیت بدنیی برگزیده شد.

پس از این تحولات قدمهای بسیار موثری برای بهبود ورزش بخصوص رشته فوتبال برداشته شد .در پی این تغییر و تحولات آقای واسیلی گوجا از کشور رومانی بعنوان مربی انتخاب گردید و سرپرستی تیم به آقای یعقوب شارقی سپرده شد . واسیلی گوجا ، بعنوان یک مربی اروپایی ، توانست با بهره گیری از امکانات موجود و با تمرینات اصولی و علمی تیم تراکتورسازی تبریز را به یک تیم مطرح در کشور تبدیل نماید .

 

بتدریج این امکان فراهم شد که بازیکنان صرفاً به تمرینات فوتبال پرداخته و فارغ از مسایل کاری آن را دنبال نمایند ، در حالی که در دوره های قبلی ، بازیکنان که اکثراً در استخدام شرکت بودند، هفته ای سه جلسه و پس از پایان کار اداری در تمرینات شرکت می کردند . بدین ترتیب تیم تراکتورسازی تبریز جزو اولین تیم هایی است که قبل از اینکه مسابقات باشگاهی در ایران بصورت نیمه حرفه ای در آید به صورت تیمی کاملاً حرفه ای  در مسابقات لیگ حضور یافته است.

 

تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1371 به مقام نهم لیگ آزادگان دست یافت ، ولی با تمرینات مستمر (حدود بیست ساعت تمرین در هفته) توانست به لحاظ تاکتیکی و تکنیکی به حدی رشد پیدا نماید که در سال 1372 به عنوان تاکتیک پذیرترین تیم ایران شناخته شود و مقام سوم لیگ را کسب نماید. در این دوره سرپرستی تیم بر عهده صمد رسولی یکی از پیشکسوتان تیم تراکتورسازی تبریز بود.در همین سال آقای کاظم امانمی بعنوان رئیس سازمان  فوتبال مشغول به کار گردید.

 

درسال 1373 ایوان دیمیترو رومانیایی به جای واسیلی گوجا سرمربی تیم تراکتورسازی گردید و در مسابقات لیگ آزادگان نتوانست به نتایج قابل قبولی دست یابد.ودر نهایت به دسته دوم سقوط نمود . در همین سال در بازی های جام حذفی تیم تراکتورسازی تبریز بعد از بهمن تهران نایب قهرمان جام حذفی کشور گردید.

 

سال 1374 تیم تراکتورسازی با واسیلی گوجا به موفقیتهای دیگری دست یافت . این تیم باصعود به لیگ آزادگان در مسابقات جامع میلز هندوستان بعنوان نماینده ی ایران شرکت نمود و توانست مقام قهرمانی این دوره از مسابقات هندوستان را به ایران ارمغان بیاورد .

 

در سال 1375 واسیل گوجا جای خود را به محمد حسین ضیلیی داد که در نهایت تلاش مربیان وبازیکنا ن این تیم نتیجه ای بهتر از رده ی یاز دهم به دست نیاورد .

 

 باشگاه تراکتورسازی تبریز (قسمت دوم)