ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

بارسلونا در مسیر سلتیک


بیشتر مردم کاتالونیا بر این باورند که باید بین خود و خاک اسپانیا مرز رسمی برقرار باشد و مستقل زندگی کنند.

خبرگزاری فارس: انتخابات پارلمانی کاتالونیا یا آنچه که مردم این منطقه به عنوان همه پرسی برای استقلال مطلق، تعریف می‌کنند برگزار شد و نتیجه آن هم روشن بود؛ اکثریت مردم کاتالونیا می‌خواهند از اسپانیا جدا شوند و دیگر ملیت اسپانیایی نداشته باشند. این همان دموکراسی جذاب و بی بدیل اروپای غربی است که اجرای آن نشان از تمدن و بلوغ اجتماعی دارد و مشخص نیست که این بلوغ اجتماعی برای آن اقلیتی که در کاتالونیا زندگی می‌کنند اما در دانشگاه مادرید درس می‌خوانند، همسرشان مادریدی است، خود را اسپانیایی می‌دانند، کمپانی یا شعبه‌ کارخانه آنها خارج از کاتالونیا است و غیره چه پاسخی دارد.

در این میان ماجرای بارسلونا بیش از هر چیزی دیگری حتی در حوزه سیاسی اسپانیا بر سر زبانها افتاد، تکلیف حوزه ورزشی هم که مشخص بود، از همان ساعات ابتدایی بلکه از چند روز قبل نیز این شبهه در بین اهالی رسانه در اسپانیا افتاد که آیا ال کلاسیکو دربی امسال برگزار خواهد شد یا خیر؟

مسئله چندان پیچیده هم نیست، حداقل چند ماه طول می‌کشد تا به فرض قطعی شدن جدایی کاتالونیا از اسپانیا، لایحه استقلال این منطقه در سازمان ملل به تایید و تصویب برسد و مراحل قانونی و حقوقی به صورت بین‌المللی طی شود. از طرفی حزب جدایی طلب کاتالونیا در انتخابات پارلمانی تعداد کرسی مورد نظر خود را به دست آورده اما معنی این پیروزی، الزاما "جدایی" نیست و این حزب با توجه به موفقیت اخیر خود بر آن است که تلاش برای جدایی و استقلال را آغاز کرده و کلید بزند.

دولت اسپانیا نیز در این میان بیکار نبوده و مشخص است که نمی‌خواهد منطقه مهم کاتالونیا را، جایی که بیش از بیست درصد از صنعتش به آن وابستگی کامل دارد، جایی که گمرک قدرتمند، صنعت گردشگری فوق العاده قوی، صنعت فوتبال فوق پیشرفته و صنعت خودروسازی نسبتا مدرنی دارد از دست بدهد.

*روزهای بد برای دولت اسپانیا

روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» در گزارشی از نتیجه انتخابات محلی در کاتالونیا با عنوان خبری بد برای اسپانیا یاد کرد و نوشت که با وجود اینکه 3 ماه به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور زمان باقی مانده است می‌توان این انتخابات را با عنوان «فالی‌بد» برای «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر این کشور دانست. در واقع در این شرایط می‌توان گفت که مبارزات انتخاباتی برای دولت به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

دولت مرکزی مادرید می‌کوشد به وسیله قانون، با حمله به همگرایی ملی و ثبات سیاسی مقابله کند. از این رو پارلمان اسپانیا نشستی خواهد داشت که در آن به این موضوع پرداخته می‌شود که کدام یک از قوانین اسپانیا در زمینه استقلال کاتالونیا رویکرد محکمی دارند.

پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در کاتالونیا، نخست وزیر اسپانیا در پیامی به رهبران احزاب جدایی طلب در این منطقه از آنها خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و برای انجام گفت وگوها با دولت مرکزی آماده شوند. وی تأکید کرد که تمام تلاشش را برای حفاظت از حاکمیت قانون در اسپانیا به کار خواهد گرفت و به همین دلیل آمادگی دارد تا با مقامات کاتالونیا به گفت وگو بنشیند.

دولت مرکزی اسپانیا نیز پیشتر اعلام کرده بود در صورت پیروزی احزاب استقلال طلب در انتخابات پارلمان محلی کاتالونیا، آن‌ها می‌توانند برای گرفتن امتیازات بیشتر و حتی به کرسی نشاندن ایده‌های جدایی‌طلبانه خود فشار بیشتری را به دولت مرکزی اعمال کنند.

*بارسلونا و جدایی از لالیگا

اگر کاتالونیا از اسپانیا جدا شود، بارسلونا در حکم سلتیک اسکاتلند خواهد بود، یعنی عملا به تیمی تبدیل می‌شود که ماهیتش اسپانیایی نیست و گویی از کشوری دیگر به خاک اسپانیا وارد شده است. ممکن است فدراسیون فوتبال اسپانیا بپذیرد که بارسلونا به عنوان میهمان در لالیگا بماند، چیزی شبیه به بازی تیمهای فوتبال کانادایی در لیگ فوتبال آمریکا اما بعید است که کینه قدیمی "مادریدی - کاتالونیایی" تن به این رفاقت‌های ویترینی بدهد.

گواردیولا و پیکه به عنوان دو چهره ورزشی بیشترین سهم را در این مدت در تهییج افکار عمومی علیه دولت اسپانیا داشتند و امروز که تکلیف همه پرسی روشن شده، گواردیولا درباره جدایی بارسلونا از لالیگا ابراز نگرانی کرده است! دلیل این نگرانی البته مشخص نیست و بسیاری از هواداران از خود می‌پرسند که گواردیولا در مدت زمان دو هفته چگونه دو چهره متفاوت از خود نشان داده است؟ پیکه نیز که از کاتالونیای بودن خود سرشار از افتخار می‌شود اکنون خود را در آستانه خداحافظی با تیم ملی فوتبال اسپانیا و درخشش در یورو 2016 می‌بیند، ملیت او تا چند ماه دیگر ممکن است اسپانیایی نباشد و سهام میلیاردی وی و همسرش در بورس مادرید برای همیشه بی ارزش شود. چرا که وی به عنوان شهروند درجه یک شناخته نشده و مجبور است برای خرید سهام و مالکیت بر سهم، مالیات بین‌المللی پرداخت کند.

در هر صورت برگزاری ال کلاسیکودربی به احتمال فراوان قطعی است و زمان زیادی مانده تا بتوان درباره جدایی مطلق کاتالونیا از اسپانیا تصمیم بگیریم و قضاوت کنیم.


ویدیو مرتبط :
بارسلونا ۶-۱ سلتیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیروزی بارسلونا در جهنم سلتیک پارک/ ناپولی هم حریف آرسنال نشد



 مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

پیروزی بارسلونا در جهنم سلتیک پارک/ ناپولی هم حریف آرسنال نشد

شب نخست از هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی بارسلونا، چلسی، آرسنال و دورتموند به پایان رسید.نیست.

به گزارش خبرآنلاین؛ در شب نخست هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا تیم های گروه E  تا H این رقابت ها به مصاف هم رفتند.

 

در مهم ترین این دیدارها تیم فوتبال سلتیک در ورزشگاه خانگی خود میزبان بارسلونا بود که این بازی در نهایت با نتیجه 1 بر ضفر به سود کاتالان ها به پایان رسید.

 

گل این مسابقه را سسک فابرگاس در دقیقه 76 به ثمر رساند. در دیگر بازی این گروه تیم فوتبال میلان مهمان آژاکس هلند بود که در نهایت دو تیم به تساوی 1-1 رضایت دادند.

 

همچنین در گروه F  مسابقات تیم فوتبال آرسنال به مصاف ناپولی رفت که در نهایت موفق شد با نتیجه 2 بر صفر به پیروزی ارزشمندی دست پیدا کند. در این بازی مسعود اوزیل (دقیقه 8) و اولیور ژیرود (دقیقه 15) گلزنی کردند.

 نتایج مسابقات سه شنبه شب لیگ قهرمانان اروپا به شرح زیر است:
 بازل 0 - شالکه 1
استوا بخارست 0 - چلسی 4
آرسنال 2 - ناپولی 0
دورتموند 3 - مارسی 0
زنیت 0 - آستریا وین 0
پورتو 1 - اتلتیکو مادرید 2
آژاکس 1 - میلان 1
سلتیک 0 - بارسلونا 1

خبرآنلاین