ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ایرانی ها روزانه چند هزار دلار قمار می کنند؟



اخبار,اخبار ورزشی,شرط‌بندی‌ها در فوتبال


اخبار ورزشی - بررسی روند مافیای فوتبال ایران با مجاز شدن سایت‌های شرط‌بندی
ایرانی​ها روزانه 600هزار دلار قمار می​کنند

چند ماه قبل خبر حضور بازیكنان ایرانی فوتبال در شرط‌بندی‌های اینترنتی منتشر شد؛ خبرهایی كه حاكی از خرابكاری و به خطر انداختن روح فوتبال بود. رئیس فیفا هم پیشتر اعلام كرده بود كه شرط‌بندی‌های اینترنتی، خرابكاری‌ها و تبانی در فوتبال امری اجتناب‌ناپذیر است. اما نباید فراموش كرد كه تمام این اتفاقات روح فوتبال را خدشه‌دار می‌كند.

اوایل امسال یوروپل از خرابكاری‌هایی در فوتبال جهان خبر داد و اعلام كرد: ریشه شرط‌بندی‌ها در كشورهای آسیایی و آفریقایی است و شرط‌بندها در كشورهای روبه توسعه بیشتر دیده می‌شوند. آمار نشان می‌دهد كه در آسیا نمودارها رو به بالاست و پول هنگفتی برای شرط‌بندی از كشورها خارج می‌شود.

شرط‌بندی تهدیدی برای فوتبال ایران
سال‌ها قبل به فكر كسی نمی‌رسید كه مراكز غیرقانونی پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال كه به‌طور محلی و منطقه‌ای به خریداران كارت‌های پیش‌بینی نتایج را می‌فروختند، به سایت‌های اینترنتی غیرمجاز پیش‌بینی نتایج تبدیل شوند.


یکی از مجریان سایت‌های شرط‌بندی ایرانی به «کسب‌وکار» گفت: طی ۲سال گذشته سایت‌های پیش‌بینی نتایج كه حالا به بنگاه‌های مجازی شرط‌بندی تبدیل شده‌اند، بال و پر باز كرده و با كسب درآمدهای میلیونی در روز همچنان به كار خود ادامه می‌دهند و حتی درآمد یكی از این سایت‌ها در روز به بالای ۵۰میلیون تومان رسیده است که از کشور خارج می‌شود. سایت‌های شرط‌بندی به روش خطی و لاین و یا تركیبی به پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال می‌پردازند.

 

این سایت‌ها با ریشه نام BET یا نظیر آن اعدادی را برای هر بازی معرفی می‌كنند؛ به عنوان مثال برای بازی‌های ایران اگر در دیدار استقلال و راه‌آهن سه عدد ۲، ۵/۳ و ۶ وجود داشته باشد، به این معناست كه شانس برد استقلال بیشتر است. در بازی‌های اروپایی نیز تیم بارسلونا برای شرط‌بندان تحت هر شرایطی امتیاز دارد.


نكته قابل تامل این است كه حتی برخی اهالی فوتبال، مربیان و بازیكنان ایرانی اعضای اصلی مدیریت این سایت‌ها هستند. در ماه‌های اخیر فساد مالی و تبانی به دلیل شرط‌بندی در فوتبال كشورهایی مثل كره‌جنوبی و تركیه جنجال‌های زیادی به پا كرد و باعث به وجود آمدن رسوایی‌های اخلاقی در بین اهالی فوتبال این كشورها شد.


به نظر می‌رسد مافیای شرط‌بندی با گردش مالی بالا در آستانه تاثیرگذاری روی مسابقات لیگ برتر ایران هستند. عزیز محمدی زمانی كه ریاست سازمان لیگ را بر عهده داشت، اعلام كرده بود از طریق هماهنگی با نهادهای امنیتی، این پدیده شوم را در نطفه خفه می‌كند اما تا امروز در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

 

تحقیقات میدانی انجام شده «کسب‌وکار» در این‌باره نشان می‌دهد كه روزانه بیش از ۶۰۰ هزار دلار برای شرط‌بندی از كشور خارج می‌شود. اگر دلار را ۳هزار تومان در نظر بگیریم به این معناست كه در ایران روزانه یك‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، ماهانه ۵۴میلیارد تومان و در سال ۶۴۸میلیارد تومان بر اثر شرط‌بندی از كشور خارج می‌شود. ‌این مبلغ یك‌ونیم برابر هزینه‌ای است كه فوتبال باشگاهی طی یك سال صرف برگزاری مسابقات می‌كند.

برگه‌های مجاز و غیرمجاز
سال‌هاست كه بحث برگه‌های پیش‌بینی فوتبال مطرح بوده و در درستی و نادرستی آنها ابهامات زیادی وجود داشته است. قبلا مجوز این كار را وزارت ارشاد صادر می‌كرد و پس از آن این برگه‌ها تحت لیسانس اتحادیه فوتبال منتشر شدند اما انگار پلیس فتا جلوی این برگه‌ها را نیز گرفته ‌است؛ شركت‌های كلاهبرداری هم در این زمینه فعال هستند و از راه‌های فروش دستی یا اینترنتی پول‌های كلانی به جیب می‌زنند.


اما روند برگه‌های پیش‌بینی نتایج مسابقات به این صورت است كه در یك برگه ۱۵ بازی وجود دارد كه باید طبق تعرفه‌های موجود در پشت برگه نتایج بازی‌ها را به صورت تركیبی از برد، باخت و مساوی در قالب تك نظر، دو نظر و سه نظر پیش‌بینی كرد یا می‌توان برد و باخت و مساوی را با هم انتخاب كرد. در اصطلاح فرد بازی را می‌خرد و هر اتفاقی بیفتد امتیاز می‌گیرد.


یکی دیگر از فعالان سایت‌های شرط‌بندی به «کسب‌وکار» گفت: همزمان برای بازی‌های دیگر هم می‌توان تركیبی از این انتخاب‌ها را به كار گرفت و بر اساس تعرفه‌های پشت برگه مسابقه را پیش‌بینی كرد. مثلا قیمت ۱۰بازی با سه نظر، ۵۹هزار تومان است ولی افراد می‌توانند همه بازی‌ها را خریده و منتظر باشند كه برنده صددرصد بازی‌ها شوند اما باید ۴۳میلیون تومان هزینه كنند.

شناسایی وب‌سایت‌های شرط‌بندی
رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینكه وب‌سایت‌های شرط‌بندی در فضای سایبر زمینه فعالیت بیشتری دارند و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند، گفت: گردانندگان این وب‌سایت‌ها طبق قانون مرتكب جرم شده‌اند و پلیس با آنها برخورد می‌كند. پلیس فتا بر اساس ماده ۵۲ قانون جرایم رایانه‌ای می‌تواند با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد كند و دست پلیس در این رابطه باز است و امكان رسیدگی وجود دارد.


تر و خشك سوختند!
بر اساس این قانون، پلیس فتا ضمن برخورد با سایت‌های غیرقانونی و كلاهبردار از ادامه كار نمایندگی‌های مجاز نیز جلوگیری كرد.


برگه‌های شركت «نوید نود»، نمایندگی‌هایی در سراسر كشور دارد و تنها برگه مجوزدار است كه در بین علاقه‌مندان به فوتبال ایران، طرفداران زیادی دارد، مدت‌هاست كه درصدی از فروشش را به امور خیریه و بیماران سرطانی و ام‌اس اختصاص می‌دهد. در این برگه‌های پیش‌بینی فوتبال، كه به نوعی نظرسنجی فوتبالی است، شركت‌كنندگان با پرداخت كمترین مبالغ با هزار تومان، در پیش‌بینی شركت می‌كنند و می‌توانند برای بردن جایزه‌های درست، بخت‌شان را آزمایش كنند.


علاوه بر شركت‌هایی كه مجوز كار گرفته‌اند، سایت‌هایی مانند «ف. ب، ش. م، ج. د» امروزه كاربران زیادی را به خود جذب كرده‌اند كه برای گردانندگان آنها درآمدهای هنگفت میلیاردی را در بردارد. به نظر می‌رسد كه پلیس فتا باید در برخوردهایش با توزیع‌كنندگان برگه‌های غیرمجاز و بدون مجوز كه در شمال كشور و همچنین شهر تهران در حال فعالیتند، جدی‌تر برخورد كند.
 اخبار ورزشی -  سلام نو,روزنامه کسب و کار 


ویدیو مرتبط :
سخترین کار جهان ولی با حقوق 500 هزار دلار روزانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزار خودرو خارجی به ارزش 813 میلیون دلار وارد شد/ صادرات 46 هزار خودرو ایرانی



در 10 ماهه اول امسال؛

34 هزار خودرو خارجی به ارزش 813 میلیون دلار وارد شد/ صادرات 46 هزار خودرو ایرانی

واردات خودرو در 10 ماهه اول امسال در حالی به 34 هزار و 12 دستگاه به ارزش 813 میلیون دلار رسید که صادرات خودرو در این مدت 46 هزار و 591 دستگاه به ارزش 274 میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، واردات خودرو سواری در 10 ماهه اول امسال در حالی به 34 هزار و 12 دستگاه به ارزش 813 میلیون دلار رسیده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال 90 ( 32 هزار و 933 دستگاه به ارزش 682 میلیون دلار) از لحاظ ارزشی بیش از 19.32 درصد و از حیث تعداد 3.28 درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی در 10 ماهه سال 91 مبلغ 23 هزار و 915 دلار بوده که نسبت به سال گذشته، با افزایش 15.54 درصدی مواجه شده است. از 34 هزار و 12دستگاه خودروی سواری وارد شده به کشور در 10 ماهه اول امسال، 18 هزار و 477 دستگاه به ارزش 511 میلیون و 214 هزار دلار از مبدا امارات متحده عربی، 9 هزار و 992 دستگاه به ارزش 176 میلیون و 678 هزار دلار از مبدا جمهوری کره ،1 هزار و 454 دستگاه به ارزش 30 میلیون و 334 هزار دلار از مبدا چین و 4 هزار و 89 دستگاه به ارزش 95 میلیون و 173 هزار دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.

در 10 ماهه ابتدای سال جاری 46 هزار و  591 دستگاه خودرو به ارزش 274 میلیون دلار به خارج کشور صادر شده، این در حالی است که صادرات خودرو در مدت مشابه سال قبل 14 هزار و 41 دستگاه بوده است.

به گزارش مهر، براساس تصمیم دولت، اخیرا واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع شده، ضمن اینکه برخلاف گذشته، هم اکنون ارز مبادلاتی به خودرو تعلق می گیرد.

چه تعداد خودرو صادر شد؟

میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی در 10 ماهه ابتدای سال جاری 5 هزار و 874 دلار بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش 14.93 درصدی مواجه شده است. 

در این مدت، عمده کشورهای مقصد صادراتی خودروهای سواری ایران نیز عراق، اوکراین و آذربایجان بوده‌اند؛ به نحوی که در مجموع 46 هزار و 591 دستگاه خودرو از ایران صادر شده که سهم عراق در این میان، 45 هزار و 952 دستگاه به ارزش 268 میلیون و 983 هزار دلار، سهم اوکراین 230 دستگاه به ارزش یک میلیون و 611 هزار دلار و سهم آذربایجان 198 دستگاه به ارزش 1 میلیون و 591 هزار دلار بوده است. صادرات خودروی ایرانی به سایر کشورها نیز 211 دستگاه را به ارزش 1 میلیون و 495 هزار دلار نشان می‌دهد./مهر