ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

اولتیماتوم کفاشیان به ضرغامی



اخبار,اخبار ورزشی ,وزارت ورزش

 

 اخبار ورزشی - اولتیماتوم کفاشیان به ضرغامی

وزیر اولتیماتوم داده. البته کفاشیان می گوید اختیار تام داده است. سال بعد و لیگ برتر چهاردهم یک ویژگی مهم دارد. اینکه هر قراردادی بسته شود ، ارقامش را همه مردم می دانند.

لیگ چهاردهم قرار است تغییراتی بنیادین با همه لیگ های گذشته داشته باشد. قرار است درهای فوتبال به روی دلال ها بسته شود و قرار است شخص شود پشت پرده فصل نقل و انتقالات چه اتفاقی می افتد. آخرین تحلیل کارشناسان وزارت ورزش که در قالب جزوه ای به دفتر وزیر ارسال شده است، لیگ برتر فوتبال و دسته پایین ترش رقمی نجومی و برابر هزار و دویست میلیارد تومان هزینه داشته است.

 

رقمی نزدیک به نیمی از بودجه سالانه رسانه ملی یا برابر با کل بودجه پیشنهادی برای وزارت ورزش که کمتر از 30 درصد ان محقق شده است. دلالی، فساد و زیر میزی این ها پیوست های فوتبالند که سلسله اتفاقاتش از کارت به کارت تا زیر میزی به نهاد های بالای نظارتی کشور رسید و مجلس و خیلی از نهادهای مهم امنیتی را حساس کرد. حالا اما اراده ای ایجاد شده برای مبارزه با این بحران.

وقتی وزارت ورزش حساس شد
گزارش های رسیده به دفتر وزارت از اتفاقاتی می گوید که آنها را حساس کرده. اینکه به جای 125 میلیون به یک بازیکن 800 میلیون داده شده و ارقامی از این دست تا وزیر در جلسات متعدد هفته های گذشته اش با مسئولان سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال خواهان برخورد جدی با فساد در فوتبال باشند. دستوری که به بازگشت سقف قراردادها به لیگ برتر معروف شد اما حالا این بار علی کفاشیان از جزئیات تصمیم جدید می گوید: «اسمش را سقف قرارداد ها نمی گذاریم. اولا می خواهیم شفاف سازی کنیم. خسته شدیم از این آمارسازی ها و این همه حرف ضد و نقیض. این بار خیلی جدی وارد می شویم و همه چیز را بررسی دقیق می کنیم. می خواهیم مثل همه دنیا ، تیمداری را با هزینه های فوتبالی برای تیم ها ممکن کنیم.»

او اول رقم هزار و دویست میلیارد را رد می کند و می گوید:« همین تخمین های اشتباه است که باعث شده تا مسئولان عالیرتبه کشور حساس شوند. اگر من رئیس فدراسیونم که هر باشگاهی را می بینم دستش به سوی ما دراز است. از بین همه بازیکنان می گفتند گرانترینش جواد نکونام است که یک بخش اول قراردادش از طلب های استقلال از سازمان لیگ پرداخت شد و باقی اش مانده. او هر روز از ما پیگیر پولش است و دیگر پولی نیست که به او بدهند. ما 16 تیم لیگ برتری داریم که اگر 30 میلیارد هم هزینه کرده باشند می شود نزدیک 500 میلیارد. باز هم این رقمی که شایعه شده نیست.»

کفاشیان تلویزیون می زند
رئیس فدراسیون بعد از این شروع می کند به ارائه راهکارش برای حل مشکل قراردادهای نجومی. فدراسیونی ها در ایده آل های شان همان الگویی را در ذهن دارند که یوفا برای لیگ اروپا ترسیم کرده است:« افزایش درآمدهای لیگ و سهم تیم ها راهکار مشخص ماست. سقف درآمدهای محیطی ما امسال به رقمی نزدیک به 160 میلیارد تومان می رسد. این مزایده برگزار شده، رقم های پیشنهادی برای قراردادها را رقمی در این حد اعلام کرده است. ما همین پول را هم ایسشتادیم تا از صدا و سیما بگیریم. جمع این دو رقم یعنی رسیدن تیم ها به درآمدی بالای 10 میلیارد تومان از هزینه های لیگ. یعنی داشتن استقلال مالی.»

اما این پول ها محقق می شوند؟ کفاشیان می گوید:« قرارداد مان با تبلیغات محیطی که زیر نظر نهادهای ذی صلاح در روز های آینده منعقد می شود. برای گرفتن حق مان از صدا و سیما هم کوتاه نمی آییم. ما با نمایندگان مجلس هم صحبت کردیم و از اداره قوانین مجلس استعلام گرفتیم. دو راهکار برای صدا و سیما داریم. ابتدا اینکه حق پخش بدهند و این رقم هم باید 160 میلیارد تومان باشد یا اینکه ما یک شبکه مخصوص فوتبال تاسیس می کنیم و بازی ها را به صورت انحصاری پخش می کنیم آن وقت ما به آنها پول می دهیم. اگر این اتفاق بیفتد همه چیز مشخص و شفاف پیش خواهد رفت.»

اخراج تیم های خاطی از لیگ
درآمدزایی برای لیگ راهکار مشخص است. وقتی ورودی پول ها مشخص باشد ، می توان هزینه ها را هم شفاف اعلام کرد. رسیدن به مرز 300 میلیارد تومان یعنی هر تیم لیگ برتری به محض ورود به لیگ برتر ، به 60 درصد هزینه های تیمداری خود می رسد. اسپانسرینگ و هزینه های جاری خارج از چارچوبش هم تنها باید 40 درصد دیگر از هزینه هایش باشد. راهکار مشخص فدراسیون برای شفاف سازی، قانونی کردن و اعلام شفاف قراردادهاست: «راستش این بحث اعداد و ارقام باید سامان پیدا کند.

 

ما به تیم های صنعتی هم خیلی جدی حرف های مان را زدیم. وزیر محترم به ما اختیار تام دادند و گفتند در استقلال و پرسپولیس این طرح اجرا می شود . سایر تیم ها را هم از طریق دیگر نهادها زیر نظر داریم. گفتیم اگر کسی قراردادهای غیر شفاف امضا کند یا ریخت و پاش مالی داشته باشد با شخص مدیر برخورد می شود و اجازه فعالیتش را لغو می کنیم. » این البته تمام برنامه برخورد فدراسیونی ها نیست و تهدید های کفاشیان تندتر هم می شود:« اگر نهادی بر استفاده از مدیرش اصرار داشت، اشکالی ندارد، قدمش روی چشم، کل تیمش را از لیگ کنار می گذاریم. باید بساط این ریخت و پاش های الکی و ابهام در قرارداد ها از فوتبال جمع کنیم. امسال مصمم هستیم که این کار را بکنیم.»

برخورد با ناپاکی ها در فوتبال و فساد ناشی از پولشویی یکی از خواست های مهمی بود که محمود گودرزی، وزیر جدید ورزش در برنامه هایش اعلام کرده بود. شفاف سازی و مبارزه با زیر میزی از راهکارهاست. راهی که دیگر باعث نشود بازیکنی بخشی از قراردادش را میله گرد بگیرد یا ویلا برای مربی خریده شود. این خواسته البته کمی بالاتر از وزیر و در میان وزرای رده بالای تیم های صنعتی هم گرفته شده تا همه در سال هایی که اصل بر اقتصاد مقاومتی است، جلوی اسراف در فوتبال گرفته شود.

 

اجرای این طرح و محدودیت سقف تیمداری سبب می شود تا تیم ها هم میزان قراردادهای شان را کاهش دهند و هم اینکه گردش بازیکنان ایجاد شود. بازیکنانی هم که این چرخه و دریافت ها را درخور نمی دانند ، حتما می توانند به تیم های غیر ایرانی منتقل شوند. اگرچه در مراحل بعدی ممکن است برای بازیکنانی که در لیگ های کشورهای همسایه بازی می کنند ، محدودیت هایی برای حضور در تیم های ملی درنظر گرفته شود.

قراردادهای زیرمیزی ریشه کن می شوند؟
اما با این شیوه فدراسیون قصد دارد یکبار برای همیشه گامی بلند به سوی پاکسازی فوتبال بردارد:« ما چاره ای نداریم. باید شفاف باشیم. به همه هیات ها اعلام کردم که هر قراردادی ثبت می کنند را عینا روی سایت های شان منتشر کنند. آنچه برای ما سند است ، همین برگه منتشر شده است و هر کس قرارداد زیر میزی ببندد حتما با برخورد تند روبرو می شود.»

آیا این اتفاق می افتد؟ کفاشیان اصرار دارد ایستاده تا در ششمین سال ریاستش گامی به سوی فوتبال پاک بردارد. وزیر ورزش فشار زیادی گذاشته تا فدراسیون فوتبال این طرح را انجام دهد و باید دید تمام این اصرار ها اتفاقی خوشایند را برای فوتبال مان رقم می زند؟

اخبار ورزشی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اولتیماتوم شهید چمران به صدام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جواب رد ضرغامی به درخواست کفاشیان



اخبار,اخبار ورزشی,فدراسیون فوتبال

 

اخبار ورزشی - جواب رد ضرغامی به درخواست کفاشیان

فدراسیون فوتبال در اقدامی شجاعانه مقابل صداوسیما ایستاده و اجازه حق پخش بازی ها را به آنها نداده است.

 تا اینجای کار همه مردم هم پشت فدراسیون ایستاده اند و این اقدام را برای گرفتن حق فوتبال لازم می دانستند. اما شنیده شده کفاشیان چندان محکم پشت تصمیمش نایستاده و تصمیم دارد از مواضع خود کوتاه بیاید.

خبرهای رسیده حاکی از آن است که رییس فدراسیون فوتبال چندین بار درخواست ملاقات با رییس صداوسیما را داشته که ضرغامی این درخواست را نپذیرفته و حاضر نشده نشستی با کفاشیان داشته باشد.

وقتی مسوولان فدراسیون فوتبال تا این حد کوتاه آمده اند نباید انتظار داشته باشند صداوسیما حق آنها را تمام و کمال پرداخت کند و با این شیوه باید منتظر پخش بازی ها از هفته بعد باشیم.
اخبار ورزشی - بانک ورزش