ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

اوج گیری اختلافات باشگاه‌های نظامی فوتبال


شاید ماجرا از آنجایی آغاز شد كه دو روز پیش از دیدار فینال جام حذفی فصل ٩٠-٨٩سعیدلو رییس وقت تربیت‌بدنی كل كشور و نفر اول ورزش كشور در مصاحبه‌ای جنجالی حرفی را زد كه سر آغاز بی‌اعتمادی مردم شهر انزلی به مسوولان ورزش كشور بود.

روزنامه اعتماد: شاید ماجرا از آنجایی آغاز شد كه دو روز پیش از دیدار فینال جام حذفی فصل ٩٠-٨٩سعیدلو رییس وقت تربیت‌بدنی كل كشور و نفر اول ورزش كشور در مصاحبه‌ای جنجالی حرفی را زد كه سر آغاز بی‌اعتمادی مردم شهر انزلی به مسوولان ورزش كشور بود. سعیدلو در آن مصاحبه عنوان كرده بود: «اگر ملوان قهرمان شود ١٥٠ هزار نفر خوشحال خواهند شد اما در صورت قهرمانی پرسپولیس یك كشور شاد می‌شوند !» انزلی‌چی‌ها بدون تردید محال است این جملات را فراموش كنند. به ویژه وقتی كه آنها شكست در فینال حذفی مقابل پرسپولیس را به اشتباهات فاحش داوری ربط می‌دهند! بله، از همان روزها بود كه قهر مردم انزلی با فوتبال شروع شد و دیگر استادیوم انزلی رنگ و بوی سابق را به خود نگرفت.

این اتفاق البته نقطه پایان ماجرا نبود. دو سال قبل پور‌رحمت‌الله و ثاقبی دو پدیده فوتبال ایران، كه از كودكی وارد مكتب ملوان و این حرفه شده بودند به اردوی تیم ملی دعوت شدند و پس از آن برای گذراندن خدمت سربازی سر از تراكتورسازی تبریز درآوردند. در شرایطی كه این بازیكنان عضو تیم نظامی ملوان بندر انزلی بودند! آن روزها اما هیچ‌وقت صدای اعتراض مردم انزلی مثل امروز بلند نبود. حتی زمانی كه ستاره‌های سرباز مشهور فوتبال ایران، یكی پس از دیگری راهی تیم نظامی محبوب و بزرگ تبریز می‌شدند. اما در تمام این مدت باشگاه ملوان و مردم انزلی به دنبال بهانه‌ای بودند تا مقابل این اتفاقات و برخورد‌های تبعیض‌آمیز بایستند. زمان گذشت و بهانه به دست آنها داده شد.
    
زمان گذشت و این اتفاق در نهایت عملی شد. مهدی شریفی بعد از ترك سپاهان، در تمرینات تراكتورسازی شركت كرد و حتی مدیران سازمان نظام وظیفه اعلام كردند كه او به صورت سرخود در تمرینات تراكتورسازی شركت كرده است. به همین ترتیب نظام وظیفه به باشگاه ملوان اعلام كرد كه كد سربازی پدیده فوتبال ایران به نام باشگاه ملوان در نظام وظیفه ثبت شده است. همین مساله باعث شد شریفی مجبور شود از تبریز به انزلی سفر كند. این اتفاق اما پایان ماجرا نبود. در شرایطی كه مدیران باشگاه ملوان محل زندگی مهدی شریفی در این شهر را آماده كرده بودند، در فاصله چند ساعت (از جمعه شب تا شنبه صبح) حوادث مختلف دست به دست هم داد تا به شكلی خودجوش محل خدمت شریفی تغییر كند! با این بازیكن تماس گرفتند كه به تبریز برود و كار خود را با تراكتورسازی شروع كند! و همین حادثه سرآغاز تمام درگیری و جنجال‌هایی است كه امروز اتفاق افتاده است. حواشی‌ای كه دیروز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی كشیده شد. امروز تمام شهر انزلی و استان‌ گیلان پشت تصمیم هیات‌مدیره باشگاه ایستاده‌اند. ملوان به نشانه اعتراض اصلا دیگر نباید در مسابقات لیگ حاضر شود!
    
مسوولان باشگاه ملوان بندرانزلی تمرینات تیم اصلی خود را تعطیل و تاكید كرده‌اند كه از لیگ كنار رفته‌‌اند. مسوولان اما این تصمیم آنها را زیاد جدی نگرفته‌اند و درصدد دلجویی از آنها هستند. حتی سردار باران‌چشمه،رییس تربیت‌بدنی ستاد كل نیروهای مسلح كه خودش برای حضور شریفی در ملوان از واژه‌هایی چون «قطعا» و «باید» در مصاحبه‌های مختلف استفاده كرده بود، مجبور به عذرخواهی از مردم انزلی و باشگاه شد. اما بررسی ماجراهای اتفاق افتاده به خوبی نشان می‌دهد كه این قضیه گویا سری دراز خواهد داشت. چرا كه از انزلی خبر می‌رسد امروز باشگاه ملوان فعالیت تمام تیم‌های تحت نظر خود در تمامی رده‌های آقایان و بانوان را به نشانه اعتراض تعطیل خواهد كرد. احمد دنیا مالی، رییس هیات مجمع و هیات‌مدیره باشگاه ملوان هم در این باره به روزنامه اعتماد می‌گوید: «كناره‌گیری ملوان از لیگ برتر تبدیل به مساله‌ای فراتر از یك باشگاه شده است و ما به دنبال احقاق حق طرفداران ملوان و مردم گیلان هستیم و هیچ توافقی هم برای صرف نظر از این تصمیم با هیچ مسوولی ندشته‌ایم و نه خواهیم داشت! هواداران از مسوولان تیم، شهر انزلی و استان گیلان انتظار دارند ماجرا را پیگیری كنیم و ما هم وظیفه‌ خود را انجام می‌دهیم. ما قطعا تا احقاق حق واقعی از موضع خود كوتاه نخواهیم آمد چرا كه اگر این كار را انجام دهیم مردم با مسوولان برخورد خواهند كرد. »

احمد دنیامالی این صحبت‌ها را در واكنش به سردار باران چشمه انجام داد كه تاكید كرده بود با مدیران باشگاه صحبت كرده و از آنها خواسته به مسابقات بازگردند و آنها هم این درخواست او را پذیرفته‌اند!
    
بدون اینكه بخواهیم قضاوتی داشته باشیم، بررسی لیست بازیكنان سرباز فوتبال ایران كه در سال‌های گذشته به تیم‌های نظامی پیوسته‌اند به خوبی نشان می‌دهد كه تراكتورسازی تبریز همیشه توانسته گوی سبقت را از سایر تیم‌های نظامی برباید و بهترین‌ها را در تركیب خود داشته باشد. بعد از همین ماجرای كارت‌های پایان خدمت بازیكنان فوتبال ایران این جریان به اوج خود رسید. آرش افشین، سینا عشوری، شجاع خلیل‌زاده، علی حمودی، بختیار رحمانی و سروش رفیعی كه همگی از بهترین‌های فوتبال ایران بودند، به تراكتورسازی ملحق شدند. در آن مقطع قرار بود حسین ماهینی و آرش افشین‌ هم كه در تمرینات تراكتورسازی شركت كرده بودند به این تیم ملحق شوند. اما با توجه به حضور ادینیو مشهور و سامان نریمان جهان آماده (او هم سرباز بود) در لیست تراكتورسازی سرمربی آرش افشین را نخواست. حسین ماهینی هم به دلیل اینكه علی حمودی در تركیب تراكتور بود مورد توجه كادر فنی قرار نگرفت و این دو بازیكن صاحب نام به ناچار سرباز ملوان شدند! اما بررسی نقل و انتقالات بازیكنان سرباز همان‌طور كه اشاره شد در تمام سال‌های گذشته نشان می‌دهد كه تراكتورسازی همیشه بهترین استفاده را از این شرایط برده و این مساله دیگر صدای مدیران باشگاه ملوان و مردم انزلی را در‌آورده است.

مهرعلی باران‌چشمه، رییس تربیت‌بدنی نیروهای مسلح هم اظهارات جالبی درباره ماجراهایی كه اخیرا بر سر انتقال مهدی شریفی اتفاق افتاد انجام داده است. او در گفت‌وگو با فارس گفت: «تراكتورسازی از قبل با مهدی شریفی صحبت كرده و قرار جذب این بازیكن را گذاشته بودند. با این حال نظریه اول ما این بود كه شریفی در اختیار ملوان قرار بگیرد و روز گذشته برگه اعزام به خدمت این بازیكن هم برای ملوان صادر شد. با این حال وقتی مسوولان باشگاه تراكتورسازی شرایط حساس خود در لیگ قهرمانان آسیا را تشریح كردند و با توجه به شرایط حساس در منطقه و تاكید بر حضور پرقدرت نمایندگان ایران در آسیا، شریفی در اختیار تراكتورسازی قرار گرفت. باشگاه تراكتور هم چهار بازیكن خود را به واسطه پایان خدمت سربازی از دست داده بود و شریفی به این تیم برای تقویت شدن داده شد. من به خاطر این اتفاقات از مردم انزلی عذرخواهی می‌كنم و این قول را به آنها می‌دهم كه سه، چهار بازیكن خوب سرباز را به ملوان بدهم! به زودی چند بازیكن خوب لیگ برتری باید به سربازی بروند كه در بین آنها هم هافبك هست و هم مهاجم كه همگی آنها در اختیار ملوان قرار خواهند گرفت»!
    
عذرخواهی رسمی باران‌چشم به خوبی مشخص می‌كند كه مسوولان هم این مساله را قبول دارند كه حق ملوان بندرانزلی ضایع شده است. اما نكته حائز اهمیت این است كه ملوانی‌ها تنها یك شرط برای كوتاه آمدن از تصمیم خود دارند. آنها می‌گویند فقط باید مهدی شریفی در اختیار این تیم قرار بگیرد. احمد دنیا‌مالی در واكنش به صحبت‌های مهرعلی باران‌چشمه كه از مردم انزلی عذرخواهی كرده و تاكید كرده بود به خاطر شرایط حساس تراكتور شریفی در اختیار این باشگاه قرار گرفت، گفت: «ما نیازی به عذرخواهی آنها نداریم. به دنبال احقاق حق و احترام به مردم انزلی و گیلان هستیم. اگر مردم تبریز برای مسوولان مردم هستند، باید عرض كنم كه ما به آنها ثابت خواهیم كرد كه مردم انزلی هم، مردم هستند و هیچ تفاوتی بین مردم ما وجود ندارد. ضمنا ملوان هم شرایط به مراتب بدتری از تراكتورسازی دارد و اگر توسط مسوولان حمایت نشود این تیم با ریشه و مردمی كه نماینده سه استان شمالی كشور در لیگ برتر هم هست، در پایان فصل سقوط خواهد كرد!»

علاوه بر دنیامالی، روز گذشته رییس هیات فوتبال، رییس اداره كل ورزش و جوانان گیلان و انزلی و سایر مسوولان استانی هم از تصمیم باشگاه حمایت كردند. مردم انزلی هم طوماری بزرگ را امضا كردند و با این شعار كه «از فوتبال كنار می‌رویم ولی تن به ذلت نمی‌دهیم» مدیران باشگاه و استان را موظف كردند كه برای احقاق حق خودشان تلاش‌های‌شان را ادامه بدهند!

گفتنی است مدیران باشگاه ملوان هم تصمیم خود را برای كناره‌گیری از لیگ برتر با هماهنگی مقامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اتخاذ كرده‌اند چرا كه اسناد و مدارك رسمی و نامه‌نگاری‌هایی كه به خوبی مشخص می‌كند شریفی بازیكن آنها بود حتی در اختیار آنها قرار دارد و امكان دارد در صورت نیاز منتشر هم بشود. شنید‌ه‌ها حكایت از این مساله دارد كه باشگاه ملوان در اعتراض به این اتفاقات قرار است شكایت‌نامه‌ای رسمی را تحویل بازرسی ستادكل نیروهای مسلح بدهد تا به صورت رسمی به این ابهامات رسیدگی شود.
    
داستان‌های باشگاه ملوان به قدری در فوتبال ایران سروصدا به راه انداخت كه دیروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم به محلی برای اعتراض رسمی ٣٠نماینده سه استان شمالی كشور تبدیل شد. آنها در بیانیه‌ای رسمی كه به امضای تمام این ٣٠ نماینده رسیده تاكید كرده بودند كه جلوی بی‌قانونی و تبعیض را خواهند گرفت چرا كه تراكتورسازی همیشه با زور و پول بازیكنان سرباز را به خدمت خود در‌می‌آورد و حق سایر تیم‌ها در این زمینه نادیده گرفته می‌شود. این ٣٠نماینده حتی نامه‌ای اعتراض‌آمیز در واكنش به این اتفاقات به حسن روحانی، رییس‌جمهور و سرلشگر فیروزآبادی، رییس ستاد كل نیروهای مسلح نوشتند و خواهان رسیدگی به این ماجرا شدند. آنها حتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان را موظف كردند كه به پرونده تضییع حق مردم انزلی و باشگاه ملوان ورود كند.

اختلافات بین دو باشگاه نظامی لیگ برتر فوتبال ایران حالا امروز به قدری جدی شده كه باید دید واكنش مسوولان كشور به این قضایا چه خواهد بود. مسوولان باشگاه ملوان رسما تاكید كرده‌اند كه روی تصمیم خود ایستاده‌اند و به هیچ عنوان در مقابل درخواست‌های مختلف كوتاه نخواهند آمد. تنها شرط ملوان و مردم انزلی برای مسوولان مختلف یك جمله است؛ «مهدی شریفی باید به انزلی برگردد و در اردوی ملوان حاضر شود و از این به بعد همیشه عدالت بر‌قرار باشد!»


ویدیو مرتبط :
ثروتمندترین باشگاه های فوتبال جهان ، 10 باشگاه ثروتمند دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بارسلونا - سویا/مهم‌ترین دیدار هفته نهم فوتبال باشگاه‌های اسپانیا



 

 

 

بارسلونا - سویا/مهم‌ترین دیدار هفته نهم فوتبال باشگاه‌های اسپانیا

 

تیم‌های بارسلونا و سوی یا، شنبه شب مهم‌ترین دیدار هفته نهم رقابت‌های فوتبال قهرمانی دسته اول باشگاه‌های اسپانیا (لالیگا) را برگزار خواهند کرد.

این دیدار درحالی در ورزشگاه نیوکمپ شهر بارسلون برگزار خواهد شد که مدافع عنوان قهرمانی در اندیشه کسب هفتمین پیروزی خود در این رقابت هاست.

در دیگر دیدار مهم این هفته، تیم صدرنشین رئال مادرید برابر هرکولس قرار می گیرد و ویارئال به مصاف اسپورتینگ گیخون می‌رود.

برنامه هفته نهم فوتبال باشگاه‌های اسپانیا به شرح زیر است :

شنبه ‪ ۸‬آبان

والنسیا با زاراگوزا

هرکولس با رئال مادرید

بارسلونا با سوی یا

یکشنبه ‪۹‬آبان

راسینگ سانتاندر با اوساسونا

دپورتیوو لاکرونا با اسپانیول

اسپوریتنگ گیخون با ویارئال

مالاگا با رئال سوسیه داد

اتلتیکو مادرید با آلمیرا

اتلتیک بیلبائو با ختافه

رئال مایورکا با لوانته

جدول رده بندی

‪ -۱‬رئال مادرید ‪ ۲۰‬امتیاز

‪ -۲‬ویارئال ‪ ۱۹‬امتیاز

‪ -۳‬بارسلونا ‪ ۱۹‬امتیاز

‪ -۴‬والنسیا ‪ ۱۶‬امتیاز

‪ -۵‬اسپانیول ‪ ۱۵‬امتیاز

‪ -۶‬سوی یا ‪ ۱۴‬امتیاز