ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

افشاگری درباره گل نزدن در شهرآورد تهران



اخبار,اخبارورزشی,دربی

 

 اخبار ورزشی  - افشاگری درباره گل نزدن در شهرآورد تهران

آرشیو صدا و سیمای ما حتی در این روزهای پر تغییر و تحول رسانه ملی هم می‌تواند مستند خوبی برای ناگفته‌های بزرگ‌ترین نمایش ورزشی کشورمان باشد. چون به هرحال حتما هنوز آن فریم‌های ضیافت شام بازیکنان پرسپولیس و استقلال قبل از دربی‌های اوایل دهه ٨٠ در آرشیو موجود است؛ ضیافت‌هایی که شاید ادویه‌ای به‌نام توصیه برای مراعات حال حریف ضعیف‌تر در جریان دربی را داشت!

دکترای افتخاری توصیه!
حالا در آستانه دربی دیگری که فارغ از تعلقات رنگی امیدواریم رکورد تساوی‌های بدون گل دربی لیورپول را نشکند، بحث‌های شائبه‌دار قدیمی داغ شده است. مهندس فائقی به‌عنوان دارنده مدرک دکترای افتخاری توصیه(!) چند روز پیش در واگویی‌هایش از دربی برگشت فصل ١٣٧٦-١٣٧٥ (برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال، بازی هفته پایانی فصل قبل همزمان با بازی‌های هفته اول فصل بعد آغاز شد!) اعلام کرد به درخشان، سرمربی آن مقطع پرسپولیس گفته مدارای استقلال را بکند و بیشتر گل نزنند.

مهر تأیید عابدینی
امیر عابدینی روزگاری در جایگاه شاکی از طرح موسوم به «سوپرکاپ» برای تضعیف عامدانه ٢ تیم پایتخت در اوایل دهه ٧٠ گله می‌کرد و حالا حرف‌های فائقی درباره دربی عجیب‌ سال ١٣٧٦ را تأیید می‌کند: «این‌طور نبود که فائقی مستقیم به درخشان بگوید مدارا کند. فائقی و مصطفوی روی سکو نشسته بودند و اتفاقا خود من هم روی نیمکت حضور داشتم. ما ٢بر‌صفر از حریف پیش بودیم که درخشان، خواست امامی‌فر را وارد زمین کند. امامی‌فر آن‌زمان یک بازیکن ناشناخته اما سرعتی و تکنیکی بود. با این کار عملا خط حمله‌مان تقویت می‌شد.»

گویا قبل از گل بهنام طاهرزاده‌کرجی‌الاصل، امکان زدن گل‌های بیشتر به غلامپور بی‌روحیه وجود داشت اما به محض گرم شدن امامی‌فر، داریوش مصطفوی یکی از معدود بازیکنان دارای سابقه حضور در هر ٢ تیم و رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران از جایگاه به سمت نیمکت می‌رود و با جمله «در صورت زده شدن گل‌های بیشتر ورزشگاه به هوا می‌رود» مانع شکل‌گیری تعویض شد تا اولین و احتمالا آخرین نمونه دخالت مستقیم یک رئیس فدراسیون در تعویض‌های سرمربی یک باشگاه ثبت شود!

کاش امامی‌فر جرات داشت
البته مصطفوی می‌گوید چیزی از توصیه به یاد نمی‌آورد اما اگر عابدینی این حرف‌ها را از طرف او مطرح کرده، نباید در صحت جملاتش تردید کرد. او اعلام می‌کند نکات مبهمی از آن دربی در خاطرش است اما نه به شکل دقیق و با این‌که مدیر توصیه‌پذیری نبوده اما امکان داشته به‌خاطر برخی مصالح، زیر بار برخی توصیه‌ها برود! ردیابی موضوع از طریق علیرضا امامی‌فر هم ما را به جایی نمی‌رساند. شاید اگر پیستون چپ آن زمان پرسپولیس مانند فوتبالیست‌های امروزی غوره نخورده مویز می‌شد و از مربی‌اش دلیل به میدان نرفتن را می‌پرسید، کلید ماجرا گشوده می‌شد.

امامی‌فر دراین‌باره حرف‌های جالبی دارد:  «وقتی عابدینی به این شکل صحبت کرده، حتما چیزی میان مسئولان در آن بازی وجود داشته زیرا پیش از این نیز از زبان فائقی چنین صحبت‌هایی را شنیده بودم اما خودم از چنین ماجرایی بی‌اطلاعم. درخشان می‌خواست مرا تعویض کند و به یک‌باره پشیمان شد. دلیلش را نپرسیدم. بازیکن تازه‌وارد پرسپولیس بودم و جرات نمی‌کردم در مورد نرفتنم به زمین سوال بپرسم. بازی ٢ بر صفر بود و بهنام طاهرزاده که جایگزین من برای تعویض شد، به زمین رفت و یک گل دیگر هم زد.»

نتیجه از پیش تعیین شده؟
عابدینی، فرضیه تعیین نتایج دربی قبل از شروع رقابت را رد می‌کند و می‌گوید: استقلال و پرسپولیس همیشه خواهان پیروزی بر یکدیگر هستند اما مسأله اینجاست که زور هیچ‌کدام به دیگری نمی‌رسد و این موضوع اصلی‌ترین عامل تساوی بدون گل در تمام دربی‌های لیگ ٢ فصل اخیر است! در این بین اما علی لطیفی اتهامی موازی را مطرح می‌کند.

 

یکی از ٢٢ ایرانی حاضر در جام جهانی ١٩٩٨، ادعا کرده در آن دربی معروف ‌سال ١٣٧٦ در استادیوم بوده و نمی‌تواند به‌طور کامل ادعای عابدینی مبنی بر ترحم به استقلال را رد کند اما مسأله اینجاست که براساس برخی شنیده‌ها در ‌سال ٧٠، در دربی دهه ٦٠ استقلال تا دقیقه ١٥ بازی با ٢ گل پیش بود و به تیم علی پروین (سرمربی وقت تیم ملی) رحم کرد وگرنه استقلال توان جبران ٦ گل خورده ‌سال ٥٢ را داشت!

عبدی و پیش کشیدن تبانی
حسین عبدی به‌عنوان کاپیتان پرسپولیس در دربی ‌سال ٧٦ و مربی کنونی پرسپولیس مانند سایر قرمزپوشان ادعا می‌کند درباره توصیه فائقی و مصطفوی به درخشان چیزی نشنیده اما اگر این ماجرا صحت داشته باشد، یک تبانی محض صورت گرفته و چنانچه قرار باشد چنین توصیه‌هایی در یک دربی وجود داشته باشد، بهتر است بازیکنان اصلا به میدان نروند.

در انتظار یک دربی بی‌توصیه
دربی ٧٩ نزدیک است؛ بی‌تردید دیگر زمان این حرف‌و‌حدیث‌ها و توصیه‌های مسئولان عالی‌رتبه ورزشی به دو تیم گذشته است. چیزی که حالا مخاطبان دربی پایتخت را آزار می‌دهد، رد و بدل نشدن گل در این مسابقه است. دربی پیش‌رو توصیه‌پذیر نیست و حالا همه امیدوارند گل هم داشته باشد و حتی برنده.


   اخبار ورزشی  - شهروند


ویدیو مرتبط :
تلاش برای گل نخوردن یا بد شانسی در گل نزدن؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجموعه عکس: نمایشگاه گل و گیاه تهران


دهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران با حضور مسئولان شهری در محل برگزاری نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران واقع در ضلع جنوبی بوستان گفت وگو افتتاح شد.

افتتاح دهمین نمایشگاه گل و گیاه تهران