ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

اظهارنظر قابل تامل وزیر ورزش درباره استقلال و پرسپولیس/ غبارزدایی از چهره واقعیت



واگذاری  استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی,سازمان تربیت بدنی


اظهارنظر قابل تامل وزیر ورزش درباره استقلال و پرسپولیس/ غبارزدایی از چهره واقعیت

"تحلیل من این است اما نمی‌دانم که گفتنش درست است یا نه. صادقانه بگویم خیلی باور ندارم که با خصوصی‌سازی مشکلات استقلال و پرسپولیس حل می‌شود." این نخستین اظهارنظر مقامی رسمی درباره سرخابی‌هاست که بوی واقعیت و صداقت می‌دهد. گویا وزیر جدید ورزش و جوانان قصد ندارد مانند اسلاف خود شعار دادن را پیشه کند.

به گزارش ایسنا ، از چند سال پیش که بحث خصوصی سازی در ورزش ایران مطرح شد، مساله خصوصی سازی و واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی جزئی جدا نشدنی در بحث‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها بوده است. این مساله تا جایی رشد کرد که حتی وزرای پیشنهادی دولت برای اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان این مساله را جزئی از برنامه کاربردی خود اعلام می‌کردند!

روسای وقت سازمان تربیت بدنی و وزیر پیشین ورزش و جوانان هم پیوسته از این مساله سخن می‌گفتند و سالی نبود که با وعده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها شروع و با حسرت تحقق نیافتن آن وعده به پایان نرسد.

مساله مهمی که در این میان وجود دارد این است که چرا این قدر برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اصرار وجود دارد؟ دلایل این کار چیست و چرا خصوصی‌سازی ورزش ایران باید از سرخابی‌ها شروع شود؟ یکی ازمواردی که مطرح می‌شود این است که عدم نظارت کافی و مناسب روی دو باشگاه مطرح ایران از سوی متولیان ورزش و بروز مشکلات بیش از حد تحمل باعث شد که مدیران ورزش تصمیم بگیرند که این دو باشگاه دردسرساز را واگذار کنند!

از سویی دیگر نکته قابل تامل این است که چرا حساب‌های مالی این دو باشگاه هیچگاه شفاف‌سازی نمی‌شود؟ هر از چند گاهی مدیران دو باشگاه اعلام می‌کنند که برای شفاف‌سازی حساب‌های باشگاه خود آماده‌اند اما چندی بعد فراموش می‌کنند که چه گفته‌اند. شاید اگر حساب‌های باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال همانند فدراسیون فوتبال به صورت شفاف اعلام و نقاط ضعف و ایرادات آن معلوم شود، بخش بزرگی از مشکلات سرخابی‌ها و موانع واگذاری‌شان به بخش خصوصی برطرف شود.

قاعده تجارت می‌گوید که شما نمی‌توانید یک مجموعه اقتصادی را خریداری کنید اگر ندانید که آن مجموعه چقدر بدهی دارد و حساب‌هایش چگونه است. این قاعده به ظاهر ساده ولی مهم باعث شده که خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس تا امروز عقب بیفتد، چون هیچ کس حاضر نیست این دو باشگاه را بخرد در حالی که حساب‌های آنها مشخص و روشن نیست.

از چند سال پیش تاکنون، بدهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از چند صد میلیون تومان تا چند میلیارد تومان رشد کرده تا این که این روزها از بدهی‌های 20 و حتی 30 میلیارد تومانی آنها سخن گفته می‌شود. زمانی گفته می‌شد که سرخابی‌ها عملا بدهی‌های خود را افزایش می‌دهند تا دولت مجبور به واگذاری آنها به بخش خصوصی شود. این گزاره البته هیچگاه رسما اعلام نشد اما شایعه‌ها و زمزمه‌هایی از این دست همیشه وجود داشته است.

در این که خصوصی شدن سرخابی‌ها برای عده‌ای سود مالی به همراه خواهد داشت، هیچ شکی نیست و طبیعی است که همین افراد بسیار خواهان واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی باشند.

حرف وزیر ورزش و جوانان از این نظر قابل بررسی است که هنوز ساختار ورزش ایران برای خصوصی سازی تجربه کافی را پیدا نکرده است. به طور مثال تنها نمونه خصوصی سازی در فوتبال باشگاه راه‌آهن است که در دو، سه سال اخیر دو بار مالک عوض کرد. این وضعیت برای تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس که هواداران بی‌شمار دارد به مراتب شدیدتر خواهد بود.

گودرزی گفته باور ندارد که خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال مشکل این دو باشگاه را حل کند. این حرف صحیح است، اما کامل‌تر می‌شود وقتی شرایط واگذاری این دو عنوان شود. زمانی می‌شود به خصوصی شدن سرخابی‌ها امیدوار بود که در وهله اول دفاتر مالی آنها کاملا شفاف باشد و میزان بدهی‌های آنها اعلام شود. در این صورت می‌شود با برنامه‌ریزی در طول چند سال بدهی‌های باشگاه‌ها را به صفر رساند و سپس آنها را برای واگذاری آماده کرد.

همچنین با صبر و پرداختن به وضعیت سایر بخش‌های ورزشی می‌توان تجربه کافی برای خصوصی سازی سرخابی‌ها را پیدا کرد و آن وقت با دید بازتر و اصولی‌تر خصوصی سازی صورت گیرد.

وزیر جدید ورزش و جوانان با گفتن این واقعیت که خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال مشکل آنها را حل نمی‌کند، نشان داد که نمی‌خواهد مانند برخی از اسلاف خود راه شعارزدگی را پی بگیرد و بنا دارد ساختار کارش را بر پایه واقعیت بنا کند.
/ایسنا
 


ویدیو مرتبط :
نظر وزیر ورزش در مورد خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر ورزش: استقلال و پرسپولیس را دریابید


محمود گودرزی در دویست‌وبیست‌وششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ورزش باعث افزایش طول عمر و امید به زندگی می‌شود، اظهار داشت: میانگین طول عمر در ایران 73 سال است که در صورت چاق بودن افراد 3 سال از میانگین سن کاسته می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: وزیر ورزش و جوانان در ادامه این جلسه با بیان اینکه چاقی به‌ویژه میان دختران افزایش فوق‌العاده‌ای داشته است، ادامه داد: 80 درصد علت مرگ و میر در کشورمان سکته است در حالی که با ورزش کردن 27 تا 40 درصد از سکته‌های مغزی کاسته خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: 63 درصد مردم استرالیا، 56 درصد مرم آمریکا و 72 درصد مردم ژاپن به ورزش می‌پردازند در حالی که این رقم در خوشبینانه‌ترین حالت در کشور ما 20 درصد است.

گودرزی با اشاره به اینکه ایران رتبه 27 در ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد در حالی که کشوری مانند ژاپن دارای رتبه 190 است، گفت: در کشور 51 فدراسیون و 205 رشته ورزشی ثبت شده وجود دارد و همچنین 2 میلیون و 770 هزار نفر به ورزش قهرمانی می‌پردازند. تعداد ورزشکاران سازمان یافته از سال 92 تا 93 رشد 10 درصدی و از سال 93 تاکنون رشد 8 درصدی داشته است که اگر این روند ادامه پیدا کند تا سال 96 شاهد رشد 35 درصدی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی به ازای هر نفر در استان تهران 43 سانتی‌متر است، گفت: با اتمام 89 پروژه‌ای که در دست اقدام قرار دارد، 20 سانتی‌متر به سرانه ورزشی افزوده خواهد شد. این در حالی است که شهرداری سهم 16 درصدی، بخش خصوصی سهم 15 درصدی و وزارتخانه سهم 26 درصدی در توسعه سرانه‌های ورزشی را برعهده دارند.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: برخی روستاها با 15 خانوار، سالنی بزرگ و مجهز برای ورزش در اختیار دارند که استفاده کنندگان آن تعداد کمی هستند، علی‌رغم اینکه معتقدیم نقاط کم برخوردار باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرند اما فراموش کردن شهری مانند تهران در این زمینه غیرقابل گذشت است.

گودرزی تصریح کرد: سرانه ورزشی در شمیران تهران بیش از حوزه‌های دیگر است و شمال شرقی تهران با در اختیار داشتن 9 درصد سرانه ورزشی کمترین سرانه ورزشی را داراست. همچنین 36 درصد اماکن ورزشی در تهران ویژه بانوان و سایر آنها متعلق به آقایان است.

وی با اشاره به اینکه طبق مذاکرات صورت گرفته با شهرداری تهران قرار است بهسازی ورزشگاه شهید شیرودی انجام و امکانات تجاری ورزشی برای آن ایجاد شود، گفت: برای مسقف کردن استادیوم آزادی نیز با قالیباف شهردار تهران مذاکراتی داشتیم اما در عمل اتفاقی رخ نداد امیدواریم شورای شهر بتواند در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهد.

گودرزی همچنین گفت: دولت استادیوم 40 هزار نفری در ضلع شمال غرب استادیوم آزادی را کلنگ زد اما کار به دلیل نبود منابع در همان 15 درصد پیشرفت صورت گرفته متوقف شد.

استقلال و پرسپولیس را دریابید/پاکسازی باشگاه انقلاب از اماکن غیر ورزشی

ورزیر ورزش و جوانان از اعضای شورای شهر خواست که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را دریابند. گودرزی در ادامه با بیان اینکه سال 94 از سالهای بسیار سخت پولی و بودجه‌ای بوده است گفت: امید است با عملیاتی شدن برجام گشایشی حاصل شود تا بخشی از مشکلات مرتفع شود.

وی با بیان اینکه امکانات زیادی نیاز داریم تا حضوری مقتدرانه که موجب سرافرازی کشور شود در المپیک داشته باشیم گفت: در مورد آماده سازی المپیک عقب نیستیم و فعالیت‌ رشته‌های المپیکی به جد در حال انجام است.

وی در خصوص نارسایی‌های ورزش گفت: اتفاقات و آسیب‌هایی که وارد جامعه می‌شود یک دفعه‌ای ایجاد نمی‌شود که بتوانیم یک دفعه آن را برطرف کنیم و ما الان درگیر بلای خانمان سوزی در ورزش قهرمانی به نام دوپینگ هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش زمان آموزش و ارتقای آگاهی‌های افراد در خصوص خطرات این سموم مستهلک کننده و خطرناک می‌تواند در کاهش استفاده از دوپینگ موثر باشد گفت: برخورد انضباطی نیز می‌تواند موثر باشد به گونه‌ای که در سال 94 ، 700 مورد کنترل دوپینگ داشتیم که این مسئله سبب می‌شود ورزشکاران از آسیب‌های جدی به جسم، روان و حیثیت ورزشکاری خود آگاه شوند.

وی با بیان اینکه در مورد مسئله ادغام جوانان ما از تصمیم مجلس و قانون تبعیت می‌کنیم گفت: قانونگذار صلاح دیده است که این دو در کنار یکدیگر باشند. البته بنده سنخیت این دو را خیلی باور ندارم چرا که معتقدم موضوع جوانان فرابخشی و ملی است و باید در سطح حاکمیت برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه بنده عین این سخنان را در مجلس و دولت مطرح کردم گفت: به دنبال انفکاک این دو مفهوم بودم چرا که مسائل هویتی و جوانان جاذبه ورزش را ندارد و ممکن است جوانان آسیب ببینند.

وزیر ورزش با بیا اینکه قانون گذار 18 دستگاه را متولی امر جوانان کرده گفت: کمترین وظیفه به عنوان نقش هماهنگ سازی و سازمان دهی را به وزارت جوانان سپرده است و ما تنها نقش هماهنگ کنندگی داریم.

وی ضمن تشکر از شهرداری تهران به دلیل اهتمام ویژه به امر ورزش گفت: از انعقاد تفاهم نامه با شهرداری و ایجاد کارگروه مشترک برای دنبال کردن اهداف استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از 4125 پروژه ورزشی در کل کشور ناتمام مانده گفت: بخش خصوصی می‌تواند در اتمام پروژه‌ها کمک کننده باشد و حتی تخفیفات لازم نیز برای دعوت از بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

گودرزی با بیان اینکه برای خیرین فرش قرمز پهن می‌کنیم گفت: در حال گرفتن فتوا از علما در حوزه وقف در ورزش و جوانان هستیم چرا که امروز نیاز به مدرسه سازی کم شده و باید رویکرد واقفین تغییر یابد.

وی با بیان اینکه ورزشگاه باید ورزشگاه باشد نه سوپرمارکت و فروشگاه گفت: متاسفانه ورزشگاه انقلاب درگیر این موضوع شده و در حال تدوین طرح جامع و پاکسازی فضاهای غیر ورزشی هستیم.

وی در خصوص ممنوعیت ورود اعضای شورا به مدیریت ورزشی نیز گفت: هیچ اجتهادی در این خصوص نکردیم اما در مورد شورای شهر بازرسی کل کشور توضیحاتی را ارائه و ما را توبیخ کرد! چه باید بکنیم؟ وقتی سازمان بازرسی کل کشور نظری را اعلام می‌کند باید آنرا انجام دهیم و اگر از این لحظه سازمان بازرسی بگوید که حضور اعضای شورای شهر در فدراسیون‌ها بلامانع است ما نیز قبول می‌کنیم.

وی افزود: امروز از اعضای شورای شهر می‌خواهم که دو باشگاه همشهری خود را (استقلال و پرسپولیس) دریابند و به عنوان تبرک این جلسه دو زمین ورزشی در جنوب تهران را در اختیار این دو باشگاه قرار دهند تا موجب رونق ورزش در محله‌های محروم شود.