ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

اظهارنظر صریح وزیر ورزش درباره «کی‌روش»


وزیر ورزش و جوانان گفت: به عنوان یک مسئول، هرگز به خودم اجازه‌ ورود به ماجرای کی‌روش و این عرصه را نمی‌دهم.

خبرگزاری مهر: محمود گودرزی در نشست خبری امروز یکشنبه خود که در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا از تغییر در ریاست فدراسیون فوتبال استقبال می‌‎کنید؟، ضمن بیان مطلب فوق عنوان کرد: فدراسیون‌ها نهاد غیر دولتی هستند که بر اساس اساسنامه حرکت می‌کنند. حرکت فدراسیون فوتبال هم باید بر اساس اساسنامه باشد.

اعضای مجمع وضعیت فوتبال را بررسی کنند

وی افزود: مجمع عمومی فدراسیون ۷۴ نفر هستند که به زعم ما جزو عصاره فوتبال هستند. آنها باید بررسی کنند که چگونه شرایط اصلاح می‌شود. اگر شرایط فوتبال مناسب است، باید مجمع آن را تقویت کند اما اگر مناسب نیست راه اصلاح آن را پیدا کند. فرض بر اینکه این افراد در فضای دموکراتیک برای مجمع انتخاب شده‌اند و همگی متخصص هستند، پس باید آستین‌ها خود را بالا بزنند.

رای مجمع تغییر کفاشیان باشد، استقبال می‌کنیم

ورزش ورزش و جوانان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر رای مجمع بر تغییر رئیس فدراسیون باشد، ما استقبال می‌کنیم و اگر هم رای آنها بر تغییر نباشد، باز هم از آن استقبال می‌کنیم زیرا موضع ما همان موضع مجمع است.

ورزش توفیقات نسبی در سال گذشته داشت

وی همچنین در خصوص گزارش راهبردی فعالیت‌های یک سال اخیر این وزارت، تصریح کرد: سال گذشته برای ورزش، سال توفیقات نسبی بوده و با توجه به محدودیت‌هایی که داشتیم، نسبتا سال موفقی را سپری کردیم. ما رویدادهای قابل توجهی مثل جام جهانی، بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی اینچئون، مسابقات جوانان، بازی‌های ساحلی، زمستانی و المپیک‌های مختلف را داشتیم که در آنها به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردیم.

افتتاح 3500 پروژه ورزشی

گودرزی در بخش دیگری از اظهاراتش، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های محدودتر نسبت به گذشته، توفیقات کسب شده به گونه‌ای بوده که شاهد ارتقای کیفی و کمی ورزش بوده‌ایم. البته در سال گذشته برای زیرساخت‌ها نیز تلاش زیادی صورت گرفته که شاهد اتفاقات خوبی هستیم تا بر اساس آمار تا پایان سال مالی حدود 3500 پروژه ورزشی را افتتاح می‌کنیم که البته بخشی از این تلاش‌ها مربوط به دولت قبل بوده اما عمده آن به همین دوره بازمی‌گردد.

7 پروژه تا شب عید افتتاح می‌شود

وی یادآور شد: در دهه مبارک فجر 47 پروژه ورزشی افتتاح شده که پنج پروژه آن استادیوم 15 هزار نفری هستند؛ از جمله اینکه در کرمانشاه، استادیوم بسیار زیبای 15 هزار نفری افتتاح می‌شود. در یاسوج، سمنان، بجنورد و بیرجند هم استادیوم‌هایی داریم که تا شب عید افتتاح خواهند شد. همچنین 7 پروژه‌ پنج هزار نفری در شرف بهره‌برداری هستند که تا شب عید افتتاح خواهند شد.

افرایش قابل توجه سرانه ورزشی

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: در کنار آنها پروژه‌های فاخری نظیر پیست دوچرخه‌سواری کرمان، پیست دوچرخه‌سواری رشت، سالن بروجن، خانه کشتی شیراز و سالن تیراندازی ارومیه را نیز خواهیم داشت. فکر می‌کنم با این 350 پروژه‌ای که افتتاح می‌شود، سرانه ورزش به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

در سال 93 نیاز به بودجه 10 برابر داشتیم

وی با اشاره به بودجه سال 93 ورزش کشور، اذعان کرد: در سال 93 کل بودجه عمرانی ما 280 میلیارد تومان بوده، در حالی که نیاز 10 برابری آن را داشتیم. در بودجه‌های جاری نیز شرایطی وجود داشت که سعی کردیم همه را به موقع پرداخت کنیم. البته برخی از بخش‌های خصوصی نیز به ما کمک کردند که باید از آنها قدردانی کرد.

تاکید چهارگانه رئیس جمهور در امر ورزش

گودرزی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور، عنوان کرد: دکتر روحانی در دستاوردهایش چهار فراز را مورد تاکید قرار داد که جزو دستورالعمل‌های ما بوده و امیدوارم رسانه‌ها نیز آن را مد نظر قرار دهند؛ یک توسعه متوازن بود که از ابتدا هم ما این موضوع را مطرح کردیم. دوم رفع تبعیض که اگر تبعیضی می‌شده است یا وجود دارد، باید مرتفع شود. سوم مبارزه با فساد که در هر شرایطی باید صورت گیرد و شاهد شفاف‌سازی در این موضوع بوده‌ایم. چهارم نگاه ویژه ایشان به ورزش همگانی بوده که از روزی که به وزارت ورزش آمده‌ام، 10 درصد کل اعتبار فدراسیون‌ها هم در اختیار ورزش همگانی قرار گرفته است. ورزش پاک، معنوی و معرفتی همواره شعار ما بوده است.

اتفاقات بی‌سابقه در فدراسیون‌ها!

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده از برخی فدراسیون‌ها، یادآور شد: در سال 92 انتخابات 16 فدراسیون را برگزار کردیم و در سال 93 تاکنون انتخابات 12 فدراسیون برگزار شده که تا پایان سال به 17 فدراسیون افزایش پیدا می‌کند. تعداد مجامع عمومی 16 مورد بوده که برگزار شده و سال 93 نیز آن را افزایش می‌دهیم که امری بی‌سابقه است.

ورزش پاسخگوی نسبتا مناسبی به جامعه داشت

وزیر ورزش و جوانان در ادامه یادآور شد: سال گذشته نظام‌نامه فرهنگی توسط معاونت فرهنگی تدوین شده که از سال 84 به نوعی مسکوت مانده بود و مشخص می‌کند چه کسانی شرایط ورود به ورزش و مدیریت بخش‌های مختلف آن را دارا خواهند بود. در بخش همگانی نیز جشنواره عید نوروز در سال گذشته با حضور 211 هزار شرکت‌کننده برگزار شد که امیدوارم این تعداد افزایش یابد. در کل ورزش پاسخگوی نسبتا مناسبی به جامعه بوده اما می‌دانیم که این مقدار کافی نبوده و بسیار کم است.

فدراسیون‌ها باید از حواشی پرهیز کنند

وی در پاسخ به این پرسش که انتظارات شما از فدراسیون‌ها چه خواهد بود؟ توضیح داد: ما به عنوان پشتیبان فدراسیون‌ها انتظاراتی داریم؛ اولین آن اجرای برنامه‌ها طبق تقویم است. ضمن اینکه آنها باید بر اساس قانون حرکت کنند. فدراسیون‌ها باید از حواشی پرهیز کرده و با هماهنگی وزارت ورزش و در چارچوب قوانین، مطالبات خود را پیگیری کنند. زیبنده نیست یک فدراسیون در یک موضع ثابت بماند و آنها باید دنبال ماموریت اصلی خود در بخش قهرمانی و همگانی باشند و ثابت نمانده و پس رفت نکنند.

رسانه‌ها نگاه متوازنی به ورزش داشته باشند

از گودرزی در خصوص وضعیت فدراسیون فوتبال و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرسیده شد که اینگونه پاسخ داد: فدراسیون فوتبال مثل همه رشته‌ها است. خواهش من از رسانه‌ها این است نگاه متوازن به ورزش داشته باشند. ما همان نظر که به کشتی، والیبال و سایر فدراسیون‌ها داریم، به فوتبال داریم. البته این خوب نیست که از سال 1978 فوتبال ما در یک موضع ثابت بماند. بلکه باید یک گام محکم برداشته شود. فدراسیون باید بررسی کند که چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد.

باشگاه استقلال و پرسپولیس قیمت‌گذاری شده‌اند

وی درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توضیح داد: استقلال و پرسپولیس متعلق به دولت بوده و طبق قانون باید تا پایان سال 93 واگذار شوند. در این باره ما اقدامات بسیار جدی انجام داده‌ایم و قانون ما را مکلف کرده که آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم. از چهار ماه گذشته این اقدامات جدی‌تر شده و هم‌اکنون این دو باشگاه در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی است. حتی قیمت‌گذاری‌ نیز شده است چرا که جزو اموال دولتی بوده‌اند. درواقع باید عنوان کنم که از سه ماه قبل وزارت ورزش دیگر هیچ اختیاری درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ندارد.

همه مسائل در واگذاری سرخابی‌ها بسیار شفاف پیش می‌رود

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: تا روز 27 بهمن‌ماه فرصت باقی است تا متقاضیان تقاضای خود را ارائه کنند. همه چیز بسیار شفاف پیش می‌رود. من از روزی که آمدم بررسی کردم که تزریق بودجه به این دو باشگاه چگونه بوده است که متاسفانه باید بگویم برخلاف قانون انجام گرفته بوده است. این دو باشگاه برندهای بسیار معتبر هستند و البته در مسیر حرکت آنها، اتفاق‌هایی نظیر دستگیری مدیرعامل و برخی اختلاف‌نظرها وجود داشته که البته ما بر اساس قانون، اجازه ورود مالی به آنها را نداریم.

پرسپولیس ماهیت چالشی دارد

وی به نوسانات بین دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و افزود: اینکه چرا پرسپولیس نوسان بیشتری نسبت به استقلال دارد، شاید به خاطر این است که خود پرسپولیس ماهیت چالشی دارد ولی من آن را نمی‌دانم. این باشگاه هیات مدیره دارد، دارای منابع مالی و اسپانسر بوده و تصمیم‌گیرنده، هیات مدیره آن هستند. در هر صورت باید جامع‌شناسی و کارشناسی ورزشی صورت گیرد که چرا استقلال نوسان کمتری نسبت به پرسپولیس دارد.

به طور جدی تاکیدات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار خواهیم داد

گودرزی در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر مبارزه با فساد، عنوان کرد: این موضوع همواره در دستور کارمان قرار داشته و به طور جدی تاکیدات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار خواهیم داد.

دستگیری 12 نفر در خصوص ورزشگاه نقش جهان

وی اضافه کرد: در سفر اخیر به استان اصفهان شرایط ورزشگاه نقش جهان را مورد بررسی قرار دادیم. این مجموعه دارای 1200 هکتار زمین است که سه برابر مجموعه ورزشی آزادی خواهد بود اما متاسفانه بخش اعظم آن را زمین‌خواران غصب کرده‌اند. در برخی بخش‌ها حتی برای یک قطعه، سه مدعی پیدا شده بود و بدتر از همه حتی کاسه ورزشگاه را نیز واگذار کرده بودند که خوشبختانه دادستانی استان اصفهان خیلی خوب عمل کرده است. در این زمینه 12 نفر دستگیر شدند و بخش اعظم زمین‌ها به دولت بازگشته است. یک پرونده دیگر نیز در استان کردستان در دست بررسی است که به زودی سرنوشت آن مشخص می‌شود و برای این شفاف‌سازی خواهد شد که به نظر من خود شفاف‌سازی در جلوگیری از فسادهای بعدی نقش موثری خواهد داشت.

تلاش برای واگذاری بدون ابهام سرخابی‌ها

وزیر ورزش و جوانان در خصوص ابهامات مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز توضیح داد: در سنوات گذشته ابهامات مالی زیادی در این دو باشگاه صورت گرفته بود که دولت برای تسریع در واگذاری آنها اعلام کرد همه ابهامات مالی را بر عهده می‌گیرد تا این دو باشگاه بدون ابهامات مالی به بخش خصوصی واگذار شوند.

از هیچ کاندیدایی در هیچ فدراسیونی حمایت نمی‌کنیم

از گودرزی در خصوص اینکه گفته می‌شود این وزارت از برخی کاندیداهای خاص در انتخابات آتی فدراسیون هندبال حمایت خواهد کرد، پرسیده شد که وی پاسخ داد: وزارت ورزش و جوانان از هیچ کاندیدایی در هیچ فدراسیونی حمایت نکرده است اما اینکه افرادی بروند و خود را منتسب به دولت عنوان کنند، به خودشان برمی‌گردد. با این حال تاکید می‌کنم اگر کسی به این روش متوسل شود تا آرا را جمع‌آوری کند، جدی‌ترین برخوردها را با وی خواهیم داشت و به طور حتم این کاندیدا را حذف خواهیم کرد. حتی ممکن است در برخی موارد بنا به دلایل شخصی، خودم مایل نبودم فردی در فدراسیونی عهده‌دار مسئولیت شود، اما وقتی مجمع به وی رای داده‌اند، ما به نظر مجمع احترام گذاشته و حکم آن را ابلاغ کرده‌ایم.

فدراسیون‌ها زیر مجموعه معاونت‌های وزارت قرار نمی‌گیرند

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص قرار گرفتن 11 فدراسیون ورزشی زیر نظر معاونت‌های این وزارت، توضیح داد: اینکه بگویم فدراسیون‌های ورزشی زیر مجموعه معاونت‌ها قرار می‌گیرند، کاملا اشتباه است. هیچ کدام از آنها زیر مجموعه نبوده بلکه سازمان و نهاد غیردولتی هستند که بر اساس اساسنامه کار خود را پیش می‌برند و از دولت کمک می‌گیرند که عمدتا مالی و امکاناتی است. در همین حال فدراسیون‌ها باید به دست درآمدزایی پیش بروند. کما اینکه فدراسیون والیبال اعلام کرده دیگر خودکفا شده است که این کار بسیار قابل ستایش بوده و امیدوارم دیگر فدراسیون‌ها راه والیبال را در پیش بگیرند. من تاکید می‌کنم هیچ فدراسیونی زیر مجموعه هیچ معاونتی نیست.

نگاه به ورزش همگانی فرق کرده است

وزیر ورزش و جوانان درباره اعتبارات 10 درصدی فدراسیون‌ها که در اختیار بخش همگانی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: از سال گذشته نگاه به ورزش همگانی بسیار فرق کرده است و ما 10 درصد از اعتبارات فدراسیون‌ها را به بخش همگانی اختصاص دادیم که امیدوارم این سهم افزایش پیدا کند. در صورتی که مجلس شورای اسلامی بودجه ورزش را افزایش دهد، به طور حتم این سهم 10 درصدی نیز زیادتر خواهد شد. این را هم بگویم که پیشتر اعتبارات اختصاص داده شده به ورزش همگانی صفر درصد بوده است.

فریاد غیر ورزشی‌ها رساتر از ورزشی‌ها

وی با انتقاد شدید از حضور غیرورزشی‌ها در این عرصه، یادآور شد: متاسفانه افرادی که غیر ورزشی هستند و به نوعی آویزان ورزش شده‌اند، فریادشان رساتر از ورزشی‌ها به گوش می‌رسد. ورزشی‌ها همواره افراد آرام‌تر بوده‌اند و خواهش من از افراد غیرورزشی این است که از این فضا فاصله بگیرند تا متخصصان در این بخش کار کنند یا حداقل حد خود را نگه دارند. ما کسانی را می‌شناسیم که قبل از ورود به این عرصه ورزش، هیچ فعالیت ورزشی نداشته، عضو تیمی نبوده‌اند و در کارنامه آنها ورزش منافاتی نداشت. اما آنان مدعی‌ترین فرد در عرصه ورزش هستند. متاسفانه برخی رسانه‌های زرد نیز هر روز اظهارات آنچنانی را منتشر می‌کنند که این خود جای شبهه دارد. عدالت این است که هر کسی جای خودش بنشیند.

برنامه 90 نمی‌تواند معیاری برای خواست عمومی باشد

گودرزی درباره خواست مردم برای حفظ کارلوس کی‌روش و نظرسنجی که در برنامه 90 صورت گرفته بود، عنوان کرد: برنامه 90 نمی‌تواند معیاری برای خواست عمومی باشد، من خواسته مردم را در خصوص کی‌روش، نفی یا اصلاح نمی‌کنم. بررسی‌ها باید بر اساس داده‌های آماری باشد. نگاه ما نباید بر اساس جوسازی رسانه‌ای یا جوسازی دولتی باشد.

هرگز به خودم اجازه‌ ورود به ماجرای کی‌روش را نمی‌دهم

وی ادامه داد: فدراسیون‌ها نهاد مستقلی هستند که می‌توانند هر فردی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کنند. ممکن است نظر من به عنوان شخص حقیقی در خصوص کی‌روش چیزی باشد یا مثلا در گفتگو با دوستم، حرفی را بزنم. اما به عنوان یک مسئول، هرگز به خودم اجازه‌ ورود به ماجرای کی‌روش و این عرصه را نمی‌دهم. قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال به گونه‌ای بود که دفعه قبل آنها به این جمع‌بندی رسیدند که آن را تمدید کنند. حالا هم ممکن است جمع‌بندی بر تمدید آن باشد یا اینکه تمدید نکنند.

من که نمی‌توانم بروم برای پرسپولیس گلزنی کنم

وزیر ورزش و جوانان درباره اوضاع نابسامان باشگاه پرسپولیس و در آستانه حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا، بیان کرد: اینکه توپ بازیکن پرسپولیس درون دروازه نمی‌رود یا بازیکن ملوان لباس دروازه‌بانی می‌پوشد و پنالتی بازیکن پرسپولیس را مهار می‌کند، دیگر به من مربوط نمی‌شود. من که نمی‌توانم بروم برای پرسپولیس گلزنی کنم. باید فضا را در این باره آرام کرد. متاسفانه رادیو ورزش از صبح تا شب در این باره فضاسازی می‌کند. من حتی شاهد هستم برخی مسئولان تیم می‌گویند ما نتوانستیم بازیکن خوبی جذب کنیم که این بدترین نوع گفتمان است. چرا که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بهترین فضا برای جذب ستاره و ستاره‌سازی هستند.

بودجه 60 میلیاردی برای فدراسیون‌های ورزشی

از وزیر ورزش و جوانان در خصوص بودجه فدراسیون کشتی پرسیده شد که عنوان کرد: کل بودجه ما برای فدراسیون‌های ورزشی 60 میلیارد بوده که فدراسیون کشتی 6.6 میلیارد آن را دریافت کرده است. بنابراین با توجه به بضاعتی که داشته‌ایم، مبلغ قابل توجهی به آنها پرداخت شده است. در همین حال به فدراسیونی مثل هاکی نیز 800 میلیون تومان نیز پرداخت کرده‌ایم. این را هم قبول دارم که ظرفیت کشتی می‌تواند 60 میلیارد تومان باشد و ظرفیت فوتبال نیز به 150 میلیارد تومان برسد.

رسانه‌ها از ایجاد فضای تنش‌زا بپرهیزند

گودرزی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: خواهش من این است رسانه‌ها از ایجاد فضای تنش‌زا بپرهیزند و به جای حاشیه، به متن بپردازند. متن درواقع همان ورزش است. دستمزدها، اظهارات مربیان و مسائل دیگر همه حاشیه هستند. ما باید در اولویت‌بندی‌ها، جانب احتیاط را مد نظر قرار دهیم و ببینیم چه چیزی به نفع مردم است و همان را در اولویت قرار دهیم.


ویدیو مرتبط :
واکنش کی روش به انتقادات وزیر ورزش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارنظر قابل تامل وزیر ورزش درباره استقلال و پرسپولیس/ غبارزدایی از چهره واقعیت



واگذاری  استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی,سازمان تربیت بدنی


اظهارنظر قابل تامل وزیر ورزش درباره استقلال و پرسپولیس/ غبارزدایی از چهره واقعیت

"تحلیل من این است اما نمی‌دانم که گفتنش درست است یا نه. صادقانه بگویم خیلی باور ندارم که با خصوصی‌سازی مشکلات استقلال و پرسپولیس حل می‌شود." این نخستین اظهارنظر مقامی رسمی درباره سرخابی‌هاست که بوی واقعیت و صداقت می‌دهد. گویا وزیر جدید ورزش و جوانان قصد ندارد مانند اسلاف خود شعار دادن را پیشه کند.

به گزارش ایسنا ، از چند سال پیش که بحث خصوصی سازی در ورزش ایران مطرح شد، مساله خصوصی سازی و واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی جزئی جدا نشدنی در بحث‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها بوده است. این مساله تا جایی رشد کرد که حتی وزرای پیشنهادی دولت برای اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت ورزش و جوانان این مساله را جزئی از برنامه کاربردی خود اعلام می‌کردند!

روسای وقت سازمان تربیت بدنی و وزیر پیشین ورزش و جوانان هم پیوسته از این مساله سخن می‌گفتند و سالی نبود که با وعده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها شروع و با حسرت تحقق نیافتن آن وعده به پایان نرسد.

مساله مهمی که در این میان وجود دارد این است که چرا این قدر برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اصرار وجود دارد؟ دلایل این کار چیست و چرا خصوصی‌سازی ورزش ایران باید از سرخابی‌ها شروع شود؟ یکی ازمواردی که مطرح می‌شود این است که عدم نظارت کافی و مناسب روی دو باشگاه مطرح ایران از سوی متولیان ورزش و بروز مشکلات بیش از حد تحمل باعث شد که مدیران ورزش تصمیم بگیرند که این دو باشگاه دردسرساز را واگذار کنند!

از سویی دیگر نکته قابل تامل این است که چرا حساب‌های مالی این دو باشگاه هیچگاه شفاف‌سازی نمی‌شود؟ هر از چند گاهی مدیران دو باشگاه اعلام می‌کنند که برای شفاف‌سازی حساب‌های باشگاه خود آماده‌اند اما چندی بعد فراموش می‌کنند که چه گفته‌اند. شاید اگر حساب‌های باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال همانند فدراسیون فوتبال به صورت شفاف اعلام و نقاط ضعف و ایرادات آن معلوم شود، بخش بزرگی از مشکلات سرخابی‌ها و موانع واگذاری‌شان به بخش خصوصی برطرف شود.

قاعده تجارت می‌گوید که شما نمی‌توانید یک مجموعه اقتصادی را خریداری کنید اگر ندانید که آن مجموعه چقدر بدهی دارد و حساب‌هایش چگونه است. این قاعده به ظاهر ساده ولی مهم باعث شده که خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس تا امروز عقب بیفتد، چون هیچ کس حاضر نیست این دو باشگاه را بخرد در حالی که حساب‌های آنها مشخص و روشن نیست.

از چند سال پیش تاکنون، بدهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از چند صد میلیون تومان تا چند میلیارد تومان رشد کرده تا این که این روزها از بدهی‌های 20 و حتی 30 میلیارد تومانی آنها سخن گفته می‌شود. زمانی گفته می‌شد که سرخابی‌ها عملا بدهی‌های خود را افزایش می‌دهند تا دولت مجبور به واگذاری آنها به بخش خصوصی شود. این گزاره البته هیچگاه رسما اعلام نشد اما شایعه‌ها و زمزمه‌هایی از این دست همیشه وجود داشته است.

در این که خصوصی شدن سرخابی‌ها برای عده‌ای سود مالی به همراه خواهد داشت، هیچ شکی نیست و طبیعی است که همین افراد بسیار خواهان واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی باشند.

حرف وزیر ورزش و جوانان از این نظر قابل بررسی است که هنوز ساختار ورزش ایران برای خصوصی سازی تجربه کافی را پیدا نکرده است. به طور مثال تنها نمونه خصوصی سازی در فوتبال باشگاه راه‌آهن است که در دو، سه سال اخیر دو بار مالک عوض کرد. این وضعیت برای تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس که هواداران بی‌شمار دارد به مراتب شدیدتر خواهد بود.

گودرزی گفته باور ندارد که خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال مشکل این دو باشگاه را حل کند. این حرف صحیح است، اما کامل‌تر می‌شود وقتی شرایط واگذاری این دو عنوان شود. زمانی می‌شود به خصوصی شدن سرخابی‌ها امیدوار بود که در وهله اول دفاتر مالی آنها کاملا شفاف باشد و میزان بدهی‌های آنها اعلام شود. در این صورت می‌شود با برنامه‌ریزی در طول چند سال بدهی‌های باشگاه‌ها را به صفر رساند و سپس آنها را برای واگذاری آماده کرد.

همچنین با صبر و پرداختن به وضعیت سایر بخش‌های ورزشی می‌توان تجربه کافی برای خصوصی سازی سرخابی‌ها را پیدا کرد و آن وقت با دید بازتر و اصولی‌تر خصوصی سازی صورت گیرد.

وزیر جدید ورزش و جوانان با گفتن این واقعیت که خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال مشکل آنها را حل نمی‌کند، نشان داد که نمی‌خواهد مانند برخی از اسلاف خود راه شعارزدگی را پی بگیرد و بنا دارد ساختار کارش را بر پایه واقعیت بنا کند.
/ایسنا