ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

آینده‌ای نامعلوم برای پیرسول و همتایانش



 

 

 

شنا

 

آرون پیرسول از شناگرانی است كه با لباس‌‌های فوق مدرن و پیشرفته شنا ركوردهای جهانی را شكست، ولی حالا كه با شروع سال ۲۰۱۰ بیشتر این لباس‌های خاص، غیرقانونی و پوشیدن آنها ممنوع اعلام شده، پیرسول آمریكایی نیز مانند دیگر استفاده كنندگان پرشمار این نوع لباس‌ها مجبور است به شرایط تازه خود همراه با اصول گذشته بیندیشد و از این پس، صحنه از نو به ورزشكارانی اختصاص خواهد داشت كه باید بدون ادوات مدرن و با شرایطی برابر با یكدیگر به پیكار برخیزند.

پیرسول در این زمینه می‌گوید: مهم این است كه شركت‌كنندگان و ورزشكاران جملگی در شرایطی برابر به رقابت با یكدیگر برخیزند و اینك من و دیگران باید مثل دوران قبل از رواج این لباس‌ها با ادوات و لباس‌های سابق به پیكار با یكدیگر بپردازیم. بازگشت به گذشته و پیكار بدون سلاح‌های مدرن و اضافی آن‌قدرها هم چیز بدی نیست.

● لغزش روی آب

از شروع سال ۲۰۰۸ كه استفاده از لباس‌های مدرن شنا «SpeedoL» باب شد، سپس انواع مختلف دیگری از لباس‌های شنای نئوپلاستیك به بازار آمد، تاكنون بیش از ۲۵۰ ركورد جهانی جدید به ثبت رسیده است. حسن و خصلت مهم این لباس‌ها این است كه روی آب بهتر و بیشتر می‌لغزد و سرعت بیشتری به شناگران می‌بخشد و مقاومت آب مقابل این لباس‌ها كمتر از دیگر وسایل شنا بوده و آب فزون‌تر و سریع‌تر شكافته و طبعا سرعت شناگران در حركت درون آب بیشتر می‌شود. پیرسول سال ۲۰۰۹ را با ثبت ركوردهای جهانی جدیدی برای شنای تخصصی‌اش (كرال پشت) و در هر دو مسافت عمده آن (۱۰۰ و ۲۰۰ متر) به پایان رسانده و در مسابقات شنای قهرمانی جهان در رم در ثبت یك حد نصاب جهانی جدید برای ماده ۱۰۰ * ۴ متر مختلط امدادی هم با تیم آمریكا شریك شد. وی كه ۲۷ سال دارد و در سال‌های اخیر در رشته خود تقریبا بی‌رقیب بوده است، می‌گوید: تمامی آن ركوردها معتبر بودند، زیرا با لباس‌هایی به‌دست آمدند كه آن زمان‌ها قانونی شمرده می‌شدند. نمی‌توان ورزشكاران را بابت پوشیدن لباس‌هایی كه تازه و از شروعسال ۲۰۱۰غیرقانونی شمرده شده، شماتت كرد و دستاوردهایشان را در آن مقطع زمانی نپذیرفت.‌ آنها (سران شنای جهان) اجازه دادند ورزشكاران هم از چیزی كه قانونی شمرده شد، بهره گرفتند و حالا كه قضیه برعكس شده و این لباس‌ها را غیرقانونی می‌شمرند، بدیهی است كه به سمت آن نروند و وارد فضای تازه‌ای شوند.

● وجوهی تازه

اما پیرسول حاضر نیست حالا كه لباس‌های مذكور غیرقانونی اعلام شده آنها را بكوبد و می‌گوید: «آن لباس‌ها زیبا و موثر بودند و به هر حال شناگران را قادر می‌سازد. مسافت‌های موجود را سریع‌تر بپیمایند و به نتایجی بهتر برسند. ما ابتدا آنها را در جریان تمرینات به تن كردیم تا روند كارمان را بررسی كنیم و وقتی نتیجه مثبت گرفتیم در جریان مسابقات هم آن را به تن كردیم، هرچه بود این لباس‌ها قوه دینامیك فوق‌العاده‌ای داشتند و هر كسی از آنها استفاده كرد، بهره‌اش را گرفت.»

ممنوعیت لباس‌‌های Speedo و نمونه‌های متعدد مشابه آن، به معنای كنار گذاشته شدن تمامی لباس‌های شنا نیست و شناگران می‌توانند به لباس‌های قبلی كه برخلاف لباس جدید تمامی بدن را نمی‌پوشاند و حداكثر تا روی زانو می‌آید و مواد تشكیل‌دهنده آن همان انعطاف و قابلیت اسپیدو را ندارد و هر چه قبل از انقلاب فنی اخیر در شنا مرسوم بوده است روی بیاورند و مجددا از آنها استفاده كنند. به هر حال از این پس شنا مثل گذشته بیشتر نبرد انسان با انسان و توان ذاتی انسان‌ها با یكدیگر خواهد بود، حال آن كه در ۲ سال گذشته شنا به مدد لباس‌هایی كه مقاومت آب را می‌شكست، به ستیز تكنولوژیك تبدیل شده و انسان را به توانایی‌های غیرعادی نایل كرده بود.

● كاری عبث

پیرسول می‌گوید: بازگشت به معیارهای گذشته نباید باعث لغو و حذف ركوردهای آن ایام از دفتر حدنصاب‌های جهانی شود، زیرا نه تنها آن لباس‌ها قانونی بود، بلكه تكیه بر لباس‌های مدرن و پیشرفته‌تر كردن تدریجی و هر چه بیشتر آن از سال‌ها پیش شروع و سرانجام به اسپیدو و امثال آن منتهی شده بود. وی می‌افزاید: «اگر بخواهیم ركوردهایی را خط بزنیم، باید به بسیار عقب‌تر از سال ۲۰۰۸ بازگردیم و زمان‌های خاصی را جستجو كنیم كه كار سختی خواهد بود؛ زیرا متمایز كردن یك لباس از دیگر لباس‌ها و آن را نمونه كمك بیش از هر تكنولوژی به شناگران شمردن، كار عبث و غیرممكنی خواهد بود. سال ۲۰۰۹ یكی از بهترین سال‌های عمر ورزشی من بود و با این كه در مسابقات جهانی رم به فینال ۱۰۰ متر كرال پشت نرسیدم، اما پیشرفتم خیره‌كننده بود. مساله و سوال مهم‌تر این است كه نمی‌دانم سال ۲۰۱۰ برای من و سایرین چه چیزهایی را به ارمغان می‌آورد؛ چون دوباره شرایط لباس‌های این ورزش عوض شده و همه در شرایطی تقریبا ناآشنا قرار گرفته‌ایم. رسیدن به ركوردهای سابق كه با كمك آن لباس‌های فوق‌العاده به دست آمد، بسیار سخت است و در نتیجه الان هر چه راجع به سال ۲۰۱۰ بگوییم، غیرممكن و بیشتر یك گمانه‌زنی و احتمال و تصور و امید خواهد بود. خود من لباس شنای قانونی و به رسمیت شناخته شده R-EVO را به تن می‌كنم، اما فقط حوادث بعدی حكم خواهد كرد كه با آن به كجا خواهم رسید. فعلا همه چیز نامعلوم است.»

 

 

 


ویدیو مرتبط :
عشق نامعلوم(قسمت دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارشناس اسرائیلی: حمله به ایران ما را به آینده نامعلوم می برد



حمله به ایران , اسراییل , بورس تل آویو

 

روزنامه اسراییلی هاآرتص با انتشار گزارشی از سناریوهای احتمالی حمله به ایران نوشت که در صورت حمله یکجانبه اسراییل به ایران بازار بورس تل آویو به شدت سقوط کرده و اقتصاد اسراییل آینده نا معینی خواهد داشت .

این روزنامه اسراییلی به نقل از یک کارشناس بورس در تل آویو نوشت : اما اگر آمریکا به ایرانحمله به ایران , اسراییل , بورس تل آویو حمله و جنگ را مدیریت کند بورس اسراییل در هفته نخست جنگ سقوط می کند ، اما احتمالا از هفته دوم شاخص ها رو به بهبودی می رود.

این کارشناس می افزاید : در صورت حمله یکجانبه اسراییل به ایران اوضاع متفاوت خواهد بود چرا که ایران احتمالا با موشک های دوربرد خود به اسراییل پاسخ خواهد داد و احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران بورس اسراییل را در وضعیت سقوط نامشخص قرار خواهد داد.

این کارشناس اسراییلی در ادامه نتیجه گیری می کند با توجه به اینکه اسراییل به تنهایی توانایی مقابله با حملات ایران و نیز حفاظت از شهروندانش در مقابل حملات موشکی ایران را ندارد و نیز  فاقد مکانیزم ایجاد آتش بس در یک جنگ احتمالی با ایران است ، در صورت آغاز یک جنگ یکجانبه با ایران این جنگ احتمالا ماه ها به طول انجامد و این مساله می تواند بورس اسراییل را به سقوط بکشاند.

این کارشناس اسراییلی در پایان نتیجه گیری می کند که با توجه به همه این عوامل اسراییل احتمالا به تنهایی قادر به حمله به ایران نباشد..../عصرایران