دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

۶ تنظیم دوربین که باید بدانید


در تنظیمات دوربین برای عکاسی از منظره جای بسیار بیشتری برای خطا وجود دارد تا عکاسی پرتره یا عکاسی کلوزآپ.


ویدیو مرتبط :
از دوربین گلکسی اس 5 بیشتر بدانید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه درباره دوربین باید بدانید



آموزش فیلمبرداری,تکنیک های فیلمبرداری


خیلی وقت‌ها دوست داریم اتفاقات پیرامونمان را برای همیشه در جایی ثبت کنیم؛ هر وقت هم خواستیم دوباره سراغشان برویم و با دیدن‌‌ همان تصاویر یادی از آنها داشته باشیم یا‌‌ همان احساس و اتفاق‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

فیلمبرداری یكی از بهترین راه‌های ثبت لحظه‌هایی است كه بعد‌ها می‌توانیم بیشتر درباره‌شان گفت‌و‌گو كنیم یا به جزئیات‌‌ همان اتفاق‌ها پی ببریم. هرچند آشنایی با اصول فیلمبرداری برای خودش دوره‌ای مفصل خواهد شد اما با رعایت و به‌كار بستن برخی نكته‌ها می‌توانیم تصویر باكیفیت‌تر و مناسب تری را در تاریخ زندگی‌مان به ثبت برسانیم.

چه جور دوربینی بخریم؟
در این بخش باید به 2 نكته توجه كنید؛ اینكه دوربین‌تان چه اندازه‌ای داشته باشد و چقدر می‌خواهید هزینه كنید. میزان توانایی زوم لنز، حساسیت و نورسنجی برای فیلمبرداری در محیط‌های پرنور ویا كم نور از عواملی هستند كه می‌توانند عیار یك هندی‌كم را مشخص كنند. در حال حاضر یك مدل دوربین‌های بسیار كوچك وارد بازار شده كه به دوربین‌های Go Pro معروف است. این دوربین‌ها به قدری كوچك هستند كه روی كلاه، عینك و یا مچ دست شما بسته می‌شوند و می‌توانند از موقعیت‌های ویژه همچون اسكی، شنا، دویدن و هر مورد دیگری كه نیاز به‌دست شما نباشد فیلمبرداری كنند. البته قیمت این دوربین‌ها هم مثل كارایی‌شان بالاست!

خوب شارژ كنید
حتی در محیط خانه كه دسترسی به برق هم دارید، بهتر است یك باتری كاملا شارژ شده كنارتان داشته باشید اما اگر می‌خواهید به تعطیلات یا طبیعت بروید و چند ساعتی فیلمبرداری كنید، باید یك باتری اضافه هم داشته باشید. این روز‌ها فروش باتری‌هایی كه اصطلاحا به «بك آپ» شهرت یافته‌اند برای موبایل‌ها و دوربین‌ها معمول شده است. این منابع انرژی، معمولا ۴ تا ۵ برابر میزان شارژ باتری را در خود ذخیره دارند و پس از اتمام انرژی می‌توانند برق دوربین‌تان را تأمین كنند. هنگام خرید باتری شارژی اضافه هم به‌مدت زمان شارژ و حجم آن توجه داشته باشید. باتری‌هایی كه حجم بالاتری دارند دیر‌تر شارژ می‌شوند اما در عوض می‌توانند عمر طولانی‌تری از انرژی و ولتاژ بالاتری را ضمانت كنند.

لرزش را كم كنید
یكی از مواردی كه می‌تواند روی كیفیت فیلمبرداری شما تأثیرگذار باشد لرزش دست هنگام فیلمبرداری است. این مشكل هنگامی كه شما مجبورید حین فیلمبرداری جایتان را عوض كنید یا حركت داشته باشید بیشتر دیده می‌شود. البته دوربین‌های جدید مجهز به لرزش‌گیر اتوماتیك یا‌‌ همان «استب لایرز» هستند كه تكان‌ها را به حداقل رسانده و این مشكل را تا حدودی حل می‌كنند. اگر سوژه فیلمبرداری‌تان در مكانی ثابت است می‌توانید از پایه دوربین برای رفع لرزش‌های احتمالی بهره ببرید. اگر هم مجبورید دوربین را روی دست‌تان بگیرید، برای ثابت ماندن آن می‌توانید دست دیگرتان را درگیر كنید و آن را به‌صورت یك پایه، زیر دست فیلمبرداری‌كننده قرار دهید و یا اینكه دست‌تان را به جایی تكیه دهید.

نور را تنظیم كنید
هنگام فیلمبرداری یا عكاسی، یكی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نكاتی كه باید رعایت و تنظیم شود بحث نور و رنگ است. در بحث نور 3 عامل اصلی تأثیرگذار هستند؛ رنگ نور، شدت نور و همین‌طور كنتراست! هر چه تنظیم این 3 عامل با دقت بیشتری صورت بگیرد تصویری كه ثبت می‌شود كیفیت بالاتری خواهد داشت. اصولا دوربین‌هایی كه بتوانند پهنه نور بیشتری را بگیرند و نشان بدهند، كارایی بالاتری دارند و قیمتشان هم بیشتر است؛ مثلا شما در حال فیلمبرداری از طبیعت در حالت آسمان آفتابی هستید. اگر شما خورشید و پرتوی نور آن را با زمین در یك كیفیت مطلوب ثبت كنید مشخص می‌شود كه تنظیمات و یا توانایی دوربین شما كاملا درست و بالا بوده است. برای تنظیم میزان ورودی نور به دوربین باید سراغ تنظیم دیافراگم دوربین بروید.

 

این كار باعث خواهد شد كه در محیط‌های پرنور مثل طبیعت با هوای آفتابی یا محیط‌های كم‌نور مثل فیلمبرداری در شب بتوانید تصاویر باكیفیت داشته باشید. برای این كار، كافی است سراغ منوی دوربین رفته و در بخش تنظیمات واژه دیافراگم را پیدا كنید. حالا اگر محیط‌تان كم‌نور است به دیافراگم بالا نیاز دارید و اگر محیط‌تان پر نور است به دیافراگم پایین! نكته دیگر در این‌باره اینكه بیشتر شركت‌هایی كه دوربین‌های فیلمبرداری خانگی می‌سازند با ایجاد المان‌های پیش فرض كار شما را راحت كرده‌اند. این المان‌ها به‌صورت اشكالی مانند آفتاب، ابر، طبیعت و خانه نشان داده می‌شوند و شما با انتخاب هر كدام از اینها، دوربین‌تان را به‌صورت خودكار تنظیم خواهید كرد.

كادربندی چطور باشد
درباره كادربندی هم باید چشم‌مان را عادت بدهیم تا همیشه تصاویر را افقی ببینیم. مثلا زمانی كه ما عكاسی یا نقاشی می‌كنیم، می‌توانیم اشخاص یا اشیا را عمودی كار كنیم اما لنز دوربین همانند چشم انسان همه‌‌چیز را افقی می‌بیند و در این حالت، بخشی از تصویر شما به‌طور طبیعی خالی می‌ماند. اگر می‌خواهید از یك صورت كه حالتی عمودی دارد فیلمبرداری «كلوز آپ» كنید باید به سمت نگاه آن شخص توجه داشته باشید و فضای خالی را در‌‌ همان سو قرار دهید. با این كار می‌توانید وزن تصویر و سوژه را به خوبی رعایت كنید. در فیلمبرداری‌ها به وزن سوژه هم توجه داشته باشید؛ مثلا اگر یك نوه در كنار مادربزرگش نشسته، باید ببینید كه می‌خواهید كانون توجه شما نوه باشد یا مادربزرگ. هر كدام كه در آن تصویر وزن بیشتری برای شما داشته باشند در نقطه طلایی كادر شما قرار می‌گیرند.

با دوربین زوم كنید یا نه؟
خیلی وقت‌ها پیش می‌آید كه شما به‌عنوان فیلمبردار دوست دارید روی تصویر یا سوژه خاصی زوم كنید. زوم كردن روی سوژه در 2 حالت رخ می‌دهد؛ اول اینكه شما ابتدا روی سوژه زوم می‌كنید و سپس دكمه فیلمبرداری را می‌زنید. در حالت دوم نیز همانطور كه دارید فیلمبرداری می‌كنید روی سوژه‌تان زوم داشته باشید. در بخش اول كافی است كه كادربندی درستی از سوژه داشته باشید. اما در حالت دوم باید با زوم كردن یا از زوم درآمدن روی سوژه معنا و مفهومی را به بیننده برسانید؛ مثلا در اجراهای تلویزیونی، روی مجری زوم می‌كنند و بعد می‌بینید كه دوربین به‌تدریج از حالت زوم خارج می‌شود تا فرصت خداحافظی و دورشدن مجری را بهتر القا كند! هنگام زوم كردن مراقب باشید كه دست‌تان زیاد نلرزد. یادتان باشد زوم كردن یا از حالت زوم خارج شدن مداوم و زیاد، می‌تواند احساس خستگی در بیننده ایجاد كند!

سراغ نرم‌افزار‌ها بروید
پس از آنكه فیلمبرداری‌تان تمام شد می‌توانید برای ویرایش تصاویر خام از نرم‌افزارهای ویژه استفاده كنید. اگر فیلم را روی نوار ضبط كرده باشید، برای ویرایش لازم است كه تصاویر را ابتدا به فایل دیجیتال تبدیل كنید. سپس فایل دیجیتال یا اصطلاحا «كپچر» شده را با استفاده از نرم افزارهای عمومی كه كار كردن با آنها چندان هم مشكل نیست، ویرایش كنید.

با موبایلم فیلم می‌گیرم!
گوشی‌های تلفن همراه طی سال‌های گذشته این امكان را فراهم كرده‌اند كه بتوان با آنها با كیفیت نسبتا مطلوب فیلمبرداری كرد.


درست دست بگیرید: یادتان باشد دوربین را به‌صورت افقی، با 2 دست و محكم توی دست‌تان بگیرید و كنترل انگشتانتان را هم داشته باشید تا روی لنز قرار نگیرد.


لرزش‌ها را كم كنید: گاهی اوقات هنگام فیلمبرداری موبایلی، حركت دادن دست یا جابه‌جا شدن اجتناب‌ناپذیر است. در این هنگام به محیط اطرافتان توجه داشته باشید تا به جایی نخورید. سعی كنید تا آنجا كه ممكن است از لرزش موبایل جلوگیری به عمل آورید تا تصاویرتان تار یا لرزان نشود.


كیفیت را داشته باشید: گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند فیلم شما را در 3 حالت كیفیت پایین، متوسط و بالا ضبط كنند. اگر می‌خواهید فیلمبرداری با كیفیت بالا انجام دهید حتما پیش از آن از میزان حجم خالی موبایلتان مطمئن شوید تا وسط كار با پیام پر شدن حافظه مواجه نشوید.


اول تمیز كنید: قبل از فیلمبرداری با موبایل یا دوربین، از تمیز بودن لنز آن مطمئن شوید. بهترین شیوه برای تمیز كردن لنز، استفاده از یك دستمال نرم و مایع شیشه‌شور حاوی الكل است تا زود محو شود و رسوب به جا نگذارد.

 

منبع : hamshahrionline.ir