دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

۲ ساعت ورزش در هفته از پوكی استخوان پیشگیری می كند



 

 

 

۲ ساعت ورزش در هفته از پوكی استخوان پیشگیری می كند

 

برای پیشگیری از استخوان حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش لازم است.محمدرضاآقایی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس، افزود: كلسیم برای عملكرد مناسب قلب، عضلات، اعصاب و انعقاد خون لازم است.

 

وی گفت: مقدار ناكافی كلسیم موجب پوكی استخوان می شود ولی فقط از نیمی از زنان و دختران جوان روزانه مقدار كافی كلسیم برای سلامت استخوان هایشان مصرف می كنند.

 

این متخصص غدد افزود: بالغان زیر ۵۰ سال روزانه به هزار میلی گرم كلسیم نیاز دارند. نیاز روزانه بالغین بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم كلسیم است. كلسیم در لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، ماهی های نرم استخوان مثل ماهی آزاد، سارین و كلیكا، سبزی های تازه، خشكبار، حبوبات و سویا وجود دارد.

 

آقایی گفت: بالغین زیر ۵۰ سال روزانه به ۴۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D و بالغین بالای ۵۰ سال روزانه به ۸۰۰ تا هزار واحد ویتامین D نیاز دارند.

 

وی اضافه كرد: ورزش برای سلامت استخوان مهم است. ورزش منظم در دوران كودكی و نوجوانی به داشتن استخوان های سالم كمك می كند. بهترین ورزش برای استخوان ها ورزش های همراه با تحمل وزن مثل پیاده روی، پرش و بالا رفتن از پله است.

 

این متخصص غدد افزود: پوكی استخوان یا استئوپروز به كاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوانی گفته می شود. این حالت سرانجام به شكستن استخوان منتهی خواهد شد.

 

آقایی گفت:برای افراد مسن تر، ورزش های نگهدارنده وزن مانند شنا، پیاده روی در آب، دوچرخه سواری و دوچرخه ثابت مناسب است. این ورزش ها قدرت عضلانی را افزایش داده و به حفظ بهتر تعادل و در نتیجه كاهش خطر سقوط كم می كند.

 

وی اضافه كرد: ورزش های تحمل وزن بهتر است حداقل ۴ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه انجام شود.

 

اگر هدف، استحكام بخشیدن به استخوان ها و عضلات باشد و از طرفی هیچگونه محدودیتی وجود نداشته باشد، ورزش های تحمل وزن با فشار زیاد و ورزش های مقاومتی انتخاب مناسبی هستند.

 

اما اگر محدودیت های مانند كاهش تراكم استخوان وجود داشته باشد، ورزش های تحمل وزن با فشار كم و ورزش های بدون تحمل وزن گزینه های مناسب تری هستند./خبرگزارى فارس


ویدیو مرتبط :
برای پیشگیری از پوکی استخوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش داروی پیشگیری از پوکی استخوان برای مردان


طبق تحقیقات انجام شده روی مردان بالای 60 سال، انجام فعالیت‌های ورزشی برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان کافی است.

بررسی‌ها نشان داده است که مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D احتمال ابتلا به پوکی استخوان در مردان را کاهش نمی‌دهد. طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ملبورن استرالیا بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان در مردان ورزش است.
پژوهشگران 180 مرد 59 تا 70 سال را به مدت 18 ماه زیر نظر گرفتند و به یک گروه یک‌گرم در روز مکمل کلسیم، یک گروه 800 واحد بین‌الملل روزانه ویتامین D و به یک گروه برنامه ورزشی دادند. به گفته پژوهشگران مصرف مکمل و قرص بدون ورزش هیچ تاثیری در پیشگیری از پوکی استخوان ندارد.
مردان به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D دریافت می‌کنند و ورزش بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. پوکی استخوان یا استئوپروز، عبارت از حالتیست که در اثر تخریب بافت استخوانی، توده‏ای استخوان کاهش یافته سرانجام به شکستگی استخوان منجر می‏شود (تعداد و اندازه‏ی تیغه‏های استخوانی بافت استخوانی کاهش می‏یابد).
در زنان پوکی استخوان چهار برابر مردان دیده می‏شود. در سالهای بعد از یائسگی، مخصوصاً در سالهای اول، معمولاً قدرت استخوان با سرعت زیادی کاهش می‏یابد . سپس این سرعت کم می‏شود ولی روند پوکی استخوان ادامه می‏یابد. زنان، مخصوصاً آنها که بیشتر از 60سال دارند بیشترین مبتلایان به پوکی استخوان‏اند.
در مردان با افزایش سن، کاهش ناگهانی و عمده‏ی هورمونهای جنسی، چنان که در زنان اتفاق می‏اافتد، پیش نمی‏آید. کاهش تراکم وقدرت استخوان در آنها خیلی آهسته‏ تر اتفاق می‏افتد.

منبع : Salamatiran.com