دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

یک کفش ورزشی با چاپگر سه بعدی تولید شد



چاپگر سه بعدی , کفش ورزشی

اولین کفشی که تاکنون با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تولید شده براساس ادعای شرکت نایک به عنوان تولید کننده آن می تواند موجب برتری بازیکنان فوتبال آمریکایی در زمین باشد تا آنها بتوانند هنگام دویدن زمان خود را کاهش دهند.

آنچه کفش ورزشی " ویپور لیزر تالون" را متمایز می کند این نکته است که استوکهای این کفش و یا این که صفحه کلی این استوکها برای اولین بار توسط چاپگر سه بعدی تولید شده است.

قسمت تحتانی این کفش که استوکها را در برگرفته تنها 28.3 گرم وزن دارد و به طور خاص برای دویدن روی چمن زمین فوتبال طراحی شده است تا به ورزشکار کمک کند که حالت دویدن خود را برای طولانی مدت حفظ کند.

به طور کلی این کفش باهدف کمک به ورزشکار برای داشتن سرعت و قدرت بیشتر در محوطه ای که به آن محوطه 10 یاد گفته می شود طراحی شده، در این محوطه به دست آوردن زمان مناسب است.

قسمت سه بعدی این استوکها با استفاده از فناوری سلکتیو لیزر سیترینگ ساخته شده که یک لیزر پر قدرت است که ذرات ترموپلاستیک را به شکل جامد مورد نظر که در این مورد صفحه استوک دار کف کفش است، آب کرده و ارائه می دهد.

این تکنیک موجب شده که نایک بتواند صفحه استوک دار کفش را در مدت زمان کوتاهی بسازد، وزن آن را کاهش دهد.

چاپگر سه بعدی , کفش ورزشی

چاپگر سه بعدی , کفش ورزشی

لوک فوسارو طراح و مهندس فرانسوی این کفش را طراحی کرده است.

منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
تولید جدیدترین کفش ورزشی آدیداس با چاپ سه بعدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طراحی کفشی که با چاپگر سه بعدی تولید شده و خود را ترمیم می کند



اخبار,اخبار علمی,کفشهای پروتوسل


اخبار علمی - طراحی کفشی که با چاپگر سه بعدی تولید شده و خود را ترمیم می کند

یک طراح بریتانیایی کفش ورزشی را با چاپگر سه بعدی طراحی کرده است که از سلولهای بیولوژیکی ساخته می شود و می تواند خود را ترمیم کند.

به گزارش مهر، یک طراح بریتانیایی طراح یک جفت کفش ویژه دویدن را طراحی کرده است که توسط چاپگر سه بعدی از مواد مصنوعی بیولوژیکی ساخته می شود و می تواند در طول شب خود را ترمیم کند.

شیمیس آدن طراح و محقق بریتانیایی در لندن اظهار داشت این کفش ورزشی از پروتوسل (protocells) ساخته شده و می توان آن را براساس اندازه دقیق پای کاربر چاپ کرد، این ویژگی موجب می شود که کفش چون پوست دوم کاملا اندازه پا باشد.

این کفشها نسبت به فشار و حرکت واکنش نشان می دهند و در زمان مقتضی ضربه گیر اضافی تولید می کنند.

طراح این کفش گفت: هنگامی که روی سطوح مختلفی درحال دویدن هستید، این کفش برحسب فشاری که به آن وارد می کنید، متورم می شود و یا خالی از باد می شود.

وقتی که دویدن به پایان رسید این کفشها را باید در ظرفهای پر از مایع پروتوسل قرار داد تا اورگانیسمهای زنده آن سالم بمانند. کاربر این کفشها باید از آنها ، شبیه یک گیاه محافظت کند و اطمینان حاصل کند که کفشهایش تمام منابع مورد نیاز طبیعی را برای دوباره جوان سازی سلولهای خود در اختیار دارد.

آدن این پروژه را با همکاری دکتر ماریتن هنسزیک استاد دانشگاه دانمارک جنوبی به عنوان کارشناس فناوری پروتوسل ارائه کرده است.

هدف اصلی از ارائه این پروژه اشاعه آگاهی برای درک پتانسیل پروتوسلها است.

براساس اعلام آدن در وب سایت خود، ترویج ظهور حیات از مواد شیمیایی مایع عاری از زندگی در آزمایشگاه می تواند سنگ بنای خلق طبعیت جدید دست ساز انسان را فراهم کند.

آدن اعتقاد دارد که کفشهای پروتوسل تا سال 2050 به واقعیت تبدیل می شوند.

پروتوسلها (protocell) ارگانهایی هستند که عملکردی‌ مشابه سلول ‌های زنده دارند، اما فاقد دی ان ای هستند. این ارگان ‌ها قابلیت برنامه‌ ریزی دارند و این امر موجب می شود که مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی، مکانیکی و شیمیایی داشته باشند. یکی از مزایای مهم پروتوسلها قابلیت اصلاح و ترمیم خودشان است.
 اخبار علمی - مهر