دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

یک رزومه‌ی خوب باید چگونه باشد؟



رزومه‌ چیست,رزومه نویسی,طریقه نوشتن رزومه

یک رزومه‌ی خوب باید چگونه باشد؟
داشتن یک رزومه خوب و با اثر بخشی بالا برای استخدام شدن لازم است. هر چقدر که بتوانیم رزومه بهتر و حرفه ای تری داشته باشیم بهتر میتوانیم از فرصت های استخدامی استفاده کنیم. رزومه فقط نوشتن اطلاعات فردی و تجربیات و مهارتها نیست بلکه روش نوشتن رزومه به گونه ای که بتواند حرفه ای باشد بسیار مهم است. رزومه ها معمولا حاوی یکسری اطلاعات شخصی و کاری هستند.


رزومه اولین چیزی است که با آن میتوانید خود و مهارت های تان را به کارفرما معرفی کنید بنابراین خیلی از اوقات رزومه هایی که کمتر موفق بودند نتوانستند به خوبی از فرصت های استخدامی برای کارجویان استفاده کنند. خوب است که قبل از نوشتن رزومه چند نمونه از رزومه های استاندارد و فرمت نوشتاری آن را مطالعه کنید تا رزومه ی بهتری داشته باشید اما به طور کلی چند نکته ی خوب میتواند به شما کمک کند تا رزومه ی بهتری داشته باشید.


یک رزومه ی خوب باید چگونه باشد؟
1-در ابتدا رزومه شما باید دارای نام و مشخصات باشد که نام و مشخصات خود را باید با فونت بزرگ و استاندارد بنویسید. مشخصات شما شامل آدرس، شماره تلفن، ایمیل و... است. مشخصات باید جزء اولین چیزهایی باشد که در رزومه مینویسید.


2-سعی کنید بیشتر روی زمینه هایی که در آن به کار مشغول بودید تمرکز کنید. تجربیات کاری و تمام کارهایی را که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت به آن مشغول بودید و برای شما تجربه به وجود آورده را بنویسید.


3-جملاتی که باید برای نوشتن رزومه به کار ببرید حتما باید جملات ساده و روان باشند از جملات مبهم و پیچیده استفاده نکنید چون کارفرمایان مدت زمان کوتاهی را برای خواندن رزومه اختصاص میدهند بنابراین باید جملات ساده و کوتاه را به کار ببرید.
4-رزومه شما باید دارای اطلاعاتی در زمینه ی تحصیلات هم باشد مثلا مدارج و مدارک تحصیلی، تاریخ اخذ آنها باید به ترتیب از آخر به اول نوشته شوند. اگر مدارکی هم برای مهارتهایی که کسب نمودید اخذ کردید آنها را بنویسید. یا مثلا اگر دوره هایی را به صورت کارآموزی گذرانده اید و تجربه کسب کردید آنها را بنویسید.


دوره هایی را که گذراندید چه به صورت آموزشی و چه به صورت عملی به تجربیات شما اضافه نموده است پس میتوانید آنها را هم در رزومه خود درج کنید. سعی کنید بیشتر مهارتها و تجربیات شما حجم زیاد رزومه را به خود اختصاص دهد. حتی فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی هم میتوانند در رزومه قرار بگیرند .


5-ممکن است یکسری از تجربیات و مهارتهای شما با فرصت شغلی که برای آن رزومه فرستادید چندان ارتباطی نداشته باشد اما نباید آنها را حذف کنید. آنها هم جزئی از تجربیات شما هستند میتوانید آنها را به صورت جداگانه بنویسید و ابتدا تجربیات مرتبط با فرصت شغلی را در رزومه قرار دهید. مخصوصا مهارتها و تجربیاتی که لازمه ی فرصت شغلی مربوطه هستند را حتما باید درج کنید.


6-اگر در زمینه های ورزشی، هنری و... مهارت دارید یا جوایزی را کسب نمودید میتوانید آن را در رزومه خود بنویسید. سعی کنید رزومه شما بیش از یک صفحه نباشد و حتما برای هر قسمت مثل تجربه، مشخصات فردی، مهارت، تخصص و... یک عنوان بنویسید.
7-رزومه شما باید روی یک برگه ی سفید نوشته شده باشد و حتما باید از لغات و جملات صحیح با املای درست استفاده کنید.

منبع : banki.ir


ویدیو مرتبط :
رزومه خوب ، مناسب و استاندارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رزومه کاری خوب را چه جوری می نویسند؟


یک کارفرما به طور متوسط تنها 15 ثانیه را صرف نگاه کردن به رزومه افراد می کند، در نتیجه باید رزومه شما آنقدر قابل توجه باشد که بتواند در همین زمان اندک نظر کارفرما را جلب کند. بهتر است توصیه های زیر را به خاطر داشته باشید.

هفت صبح: نوشتن رزومه یکی از نخستین و البته مهمترین بخش های یافتن شغل است. البته باید بدانید که یک کارفرما به طور متوسط تنها 15 ثانیه را صرف نگاه کردن به رزومه افراد می کند، در نتیجه باید رزومه شما آنقدر قابل توجه باشد که بتواند در همین زمان اندک نظر کارفرما را جلب کند. برای نوشتن یک رزومه قابل قبول بهتر است توصیه های زیر را به خاطر داشته باشید.

1- برخی افراد عادت دارند که یک رزومه کلی را آماده کنند و از آن برای همه جا بهره بگیرند، چنین شیوه ای چندان کارآمد نیست. به جای این کار بهتر است یک روزمه کامل بنویسید که شامل همه تخصص ها، تجربیات و دوره هایی که گذرانده اید باشد و سپس با توجه به هر موقعیت شغلی، بخش های نامربوط آن را حذف کنید. در این صورت می توانید زمان کمتری را به نوشتن رزومه برای هر موقعیت اختصاص دهید.

2- به جای اینکه رزومه را به صورت یک داستان بنویسید سعی کنید از کلیدواژه ها استفاده کنید، برای مثال عنوان «دوره های آموزشی» را به کار ببرید و در زیر آن در هر خط نام یکی از دوره هایی که گذرانده اید را درج کنید.

چگونه رزومه کاری بنویسیم؟

3- برای اینکه وقت کارفرما را تلف نکنید، از درج اطلاعات نامربوط در رزومه حتما خودداری کنید. برای مثال اگر دوره های آموزشی را گذرانده اید که ارتباطی با موقعیت شغلی فعلی ندارند، از درج آنها خودداری کنید. در نوشتن رزومه قانون 20-80 را به خاطر داشته باشید یعنی اینکه 80 درصد مواردی که ذکر می کنید به طور مستقیم با موقعیت شغلی مرتبط باشند و 20 درصد آنها نیز حاوی اطلاعاتی مفید در مورد شما باشند.

4- در نوشتن رزومه تنها گذشته را مرور نکنید و بهتر است کمی آینده نگری نیز به آن بیفزایید. برای مثال در بخشی که باید دلیل ارسال تقاضا برای موقعیت شغلی را ذکر کنید، گفتن اینکه تجربیات گذشته شما با این شغ لهماهنگ است کافی نیست و بهتر است بگویید که نگرش شما نسبت به آینده تا چه حد با آن موقعیت شغلی همخوانی دارد.

5- تصور کنید که خودتان کارفرما هستید و برای استخدام یک فرد رزومه ای را مرور می کنید، هنگام مطالعه رزومه یک فرد دوست دارید چه اطلاعاتی در مورد او به دست بیاورید؟ شما نیز سعی کنید پاسخ پرسش هایی را در رزومه بنویسید که برای کارفرما مهم هستند.

6- هنگامی که فردی رزومه شما را می خواند علاوه بر اینکه اطلاعاتی در مورد سابقه کاری و تحصیلی شما به دست می آورد، تصویری از شخصیت شما نیز در ذهن او شکل می گیرد. به همین خاطر سعی کنید همان شخصیتی که هستید را در رزومه نیز نشان دهید چرا که اگر رزومه شما پذیرفته شود و سپس برای برای مصاحبه حضوری دعوت شوید، بهتر است که شخصیت شما با آنچه در رزومه نشان داده شده منطبق باشد.

7- فراموش نکنید کارفرما ابتدا تنها نگاهی کلی به رزومه شما می انداز و سپس اگر جذب شود، با دقت بیشتری آن را مطالعه می کند. پس رزومه خود را طوری بنویسید که بتواند اطلاعات مهم و البته بخش هایی که به نظرتان می تواند برای به دست آوردن شغل مفید باشد را در نخستین نگاه به کارفرما منتقل کند.

8- رزومه ای که آماده کرده اید را چندین بار بخوانید که غلط نوشتاری یا نگارشی در آن نباشد چرا که چنین اشتباهاتی می توانند به معنی از دست رفتن یک موقعیت شغلی باشند.