دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

یك فیزیكدان مدعی كشف نشانه‌ای از ماده تاریك جهان شد



یك فیزیكدان مدعی كشف نشانه‌ای از ماده تاریك جهان شد

برخوردهای انرژی بالا در اطراف سیاه‌چاله مركز كهكشان راه شیری ممكن است مدارک غیر قابل انکاری از ماده تاریك باشد كه دو سوم كهكشان را تشكیل داده است.

ایسنا:  دانشمندان چند دهه گذشته را در تلاش برای شناسایی و حتی بازسازی این ماده گذرانده‌اند اما هنوز هیچ نشانه قابل قبولی برای وجود آن پیدا نشده است.

 

با این حال، كریستف ونیگر از مؤسسه فیزیك مكس پلانك در مونیخ اكنون بر این باور است كه احتمالا برای نخستین بار موفق به كشف اولین نشانه محكم برای این ماده شده است.

به گفته محققان، یك جفت حباب منتشر كننده پرتو عظیم گاما كه از صفحه كهكشان راه شیری به بیرون گسترده شده، می‌توانند كلید این كشف باشند.

 

ونیگر با انجام تحلیلهای آماری با ارزش 3.5 سال داده‌های تلسكوپ فضایی فرمی، احتمالا موفق به كشف این نشانه در كهكشان شده است.

به ادعای وی، در صورت اثبات این موضوع، این خط پرتو گاما می‌تواند نشانه مستدلی برای ماده تاریك باشد.

كارشناسان متفق‌القول هتسند كه ابرسیاه‌چاله‌هایی مانند نمونه حاضر در مركز كهكشان راه شیری، به انتشار انفجارهایی می‌پردازد كه با ماده تاریك اطراف آنها تعامل دارند.

این تعامل بنظر می‌رسد كه منبع پرتوهای پرانرژی گاما بوده كه تلسكوپهایی مانند فرمی قادر به شناسایی هستند. آنچه برای این ماهواره‌ها قابل مشاهده بوده، فوتونهای تولید شده از این انفجارهای در تعامل با ماده تاریك است.

یافته‌های ونیگر نشان‌دهنده یك اوج انرژی بوده كه مانند یك خط در طیف پرتو گاما ظاهر می‌شود.

 

این در حالیست كه دانشمندان دیگر اثبات این ادعا را نیازمند كار و بررسی بیشتر دانسته‌اند.

البته خود ونیگر نیز بر این باور است كه تحقیقات بیشتری لازم است چرا كه این داده‌ها تنها از 50 فوتون بدست آمده و ممكن است این خط در اثر پدیده‌های دیگر ایجاد شده باشد.

در دسامبر 2010، دانشمندان در حال كار با تلسكوپ فرمی موفق به شناسایی دو برجستگی عظیم از سیاه‌چاله راه شیری شدند.

هر كدام از حبابها كه در ارتفاع 25 هزار سال نوری قرار داشته، در بیش از نیمی از آسمان مرئی گسترده شده كه از صورت فلكی سنبله تا صورت فلكی درنا گسترده بوده و احتمالا تنها یك میلیون سال از عمر آنها می‌گذرد.

 

حبابها معمولا با مه پرتوهای گاما پوشیده شده كه در تمام آسمان وجود دارند و در اثر حركت نزدیك به سرعت نور ذرات و تعامل آنها با نور و گاز میان‌ستاره‌ای در راه شیری ایجاد می‌شوند.

دانشمندان با دستكاری داده‌های فرمی برای طراحی ویژگیهای این پرتوها استفاده كرده و بر این‌باورند كه می‌توان به دلیل وجود ویژگیهای مشترك، این داده‌ها را به نظریه ونیگر ارتباط داد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
كشف حجاب یك زن دیوانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشپزترین فیزیكدان جهان تهیه كرد: روایت تصویری از سقوط یك قطره در ماهی‌تابه!



اخبار علمی و آموزشی , آشپز فیزیكدان

یك آشپز فیزیكدان در یك ویدئوی جالب به نمایش «آنچه در زمان انداختن نیتروژن مایع در یك ماهی‌تابه روغن داغ روی می‌دهد» پرداخته و دلیل تبدیل آب به توپ‌های كوچك در زمان افتادن بر روی یك سطح داغ را توضیح می‌دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پدیده ناشی از اثر لایدن‌فراست است كه در هنگام مواجهه مایعات با یك سطح جامد داغ‌تر از نقطه جوش آنها یك لایه بخار عایق ایجاد می كنند و لذا نیتروژن مایع یا آب تا زمانی كه بخار شود بر روی سطح پرواز می‌كند .

این فیلم در زمان تصویربرداری از تصاویری برای مجموعه دنباله‌دار كتابهای آشپزی «میرولد» به ثبت رسیده و از یك دوربین 3000 فریم در ثانیه برای توضیح این پدیده استفاده كرده است.

نویسنده این مجموعه نه یك آشپز معمولی، كه یك دانشجوی فیزیك كوانتوم استفن هاوكینگ بوده كه همچنین مامور ارشد فناوری مایكروسافت است.

ناتان میرولد به عنوان یك مخترع مادام العمر تاكنون 500 اختراع را به نام خود ثبت كرده است. تكمیل اثر بزرگ چند جلدی وی با یك تیم 30 نفری سه سال به طول انجامیده است.

كتاب میرولد كه از بحث‌های سایتهایی مانند eGullet الهام گرفته، مدعی است كه بسیاری از پیش فرضها در مورد امنیت غذا به طور ساده‌ای اشتباه هستند و اینكه سرآشپزها در این فرآیند غذاها را خراب می‌كنند.

وی كتاب خود را پوشش‌دهنده میكروبیولوژی و امنیت غذایی می‌داند.

میرولد علاوه بر همكاری طولانی‌مدت خود با مایكروسافت و همچنین به عنوان یك مخترع مستقل در تكمیل رایانه مكانیكی چارلز بابیج همكاری كرده كه اكنون در موزه علم لندن به نمایش در آمده است.

وی همچنین قهرمانی رقابت جهانی باربیكیو را از آن خود كرده است.

اخبار علمی و آموزشی , آشپز فیزیكدان

توپهای یخی

اخبار علمی و آموزشی , آشپز فیزیكدان

مجموعه كتب آشپزی مدرن

اخبار علمی و آموزشی , آشپز فیزیكدان

تركیب فیزیك با آشپزی

اخبار علمی و آموزشی , آشپز فیزیكدان

غذایی كه می‌خوریم شامل چه بخش‌هایی است؟

منبع:ایسنا