دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

یك سپر دفاعی خوشمزه در برابر افزایش فشار خون



 

 

 

یك سپر دفاعی خوشمزه در برابر افزایش فشار خون

 

كارشناسان تغذیه در دانشگاه آنجلیای شرقی و دانشگاه هاروارد توصیه می‌كنند كه خوردن تمشك آبی می‌تواند از بدن شما در برابر افزایش فشار خون محافظت كند.

این كارشناسان در آزمایشات خود متوجه شده‌اند تمشك آبی حاوی تركیبات زیست فعالی موسوم به «نتوسیانین‌ها» است كه تاثیر ضد فشار خونی دارند.

بررسی‌ها تایید می‌كند افرادی كه در هفته حداقل یك نوبت از این میوه می‌خورند 10 درصد كمتر از سایرین دچار افزایش فشار خون می‌شوند.

به گزارش روزنامه یو اس ای تودی، نتوسیانین‌ها متعلق به خانواده تركیبات زیست فعالی به نام فلاوونوئیدها هستند كه در اكثر انواع توت‌ها و تمشك‌ها، آب پرتقال خونی، انگور فرنگی سیاه و تمشك آبی به وفور یافت می‌شوند.

انواع دیگری از فلاوونوئیدها در سایر میوه، سبزیجات، دانه‌ها و گیاهان یافت می‌شوند. این تركیبات نقش مفیدی در كاهش خطر بروز بیماریهای قلبی و عروقی دارند.

در این مطالعه برای اولین بار تاثیر فلاوونوئیدها روی فشار خون مورد بررسی قرار گرفته و نتایج امیدواركننده‌ای داشته است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
افزایش ابتلا به فشار خون بیماریی بدون علامت!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش فشار خون در دوران بارداری چیست؟



 

افزایش فشار خون در دوران بارداری چیست؟

 

اگر بعد از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون شدید ولی پروتئین در ادرار وجود نداشت تشخیص عبارتست از "افزایش فشار خون بارداری" كه گاهی به نام "افزایش فشار خون به علت بارداری" خوانده می شود.

 

خانم هایـی كه بـعد از طـی نیمه اول بـارداری دچار افزایـش فشار خون می شوند و در ادرار پروتئین دارند دچار اختلال پیچیده ای هستند كه پره كلاپسی نامیده می شود. كسانیكه قبل از بارداری دچار فشار خون هستند و یا قبل از هفته بیستم بارداری به آن مبتلا می شوند دچار اختلالی هستند كه فشار خون مزمن نامیده می شود.

 

معمولاً افزایش فشار خون عبارتست از فشار برابر با 90/140 یا بیشتر حتی اگر یكی از این دو عدد افزایش یابد. این اختلال معمولاً هیچ علامت قابل توجهی ندارد مگر آنكه خیلی بالا رود.


افزایش فشار خون بارداری چه تأثیری بر سلامت من و كودك من دارد؟

 

این امر بستگی به آن دارد كه هنگام ابتلا به افزایش فشار خون چند ماه از بارداری گذشته است و فشار خون به چه میزان بالا می رود. هر چه فشار خون بالاتر باشد و هر چه زودتر شروع شود خطر بیشتر است. خوشبختانه كثر خانم هایی كه دچار افزایش فشار خون در دوران بارداری میشوند، به نوع خفیف آن مبتلا می گردند و تا نزدیك به اواخر دوران بارداری یعنی هفته 37 این مشكل بوجود نمی آید. اگر شما نیز در این گروه قرار دارید، هنوز هم كمی خطر وجود دارد و ممكن است پزشك شما زایمان را القا كند و یا با سزارین جنین را بدنیا آورد ولی به غیر از آن شما و نوزادتان در معرض خطری بیش از آنچه با یك فشار خون طبیعی وجود دارد، نیستید.

 

با این حال از هر 4 خانم مبتلا به افزایش فشار خون یك نفر در دوران بارداری، زایمان و یا بلافاصله بعد از آن مبتلا به پره كلاپسی می شود. خطر ایجاد پره كلامپسی در شرایطی كه افزایش فشار خون قبل از هفته 30 ایجاد شده باشد دو برابر است. ابتلا به افزایش فشار خون بارداری خطرات دیگری نیز بدنبال دارد از قبیل: عقب افتادن رشد در داخل رحم، زایمان زودرس، پاره شدن جفت، و مرده زایی. به همین دلیل پزشك یا ماما از شما و جنین مراقبت كامل بعمل خواهد آورد.

 

چگونه میتوان افزایش فشار خون بارداری را كنترل كرد؟


از آنجائیكه پرفشاری خون بر گردش خون جفت تأثیر می گذارد، هنگام تشخیص چنین علامتی پزشك یا ماما درخواست سونوگرافی می كند تا از رشد كافی جنین و میزان كافی مایع آمنیوتیك اطمینان حاصل كند. ممكن است یك سری آزمایشات بیو فیزیكی (BBP) نیز برای شما درخواست شود تا از سلامت جنین اطمینان حاصل گردد و در بعضی از موارد خاص درخواست سونوگرافی با داپلر می شود تا جریان خون جنین كنترل گردد. پزشك یا ماما ممكن است یك سری آزمایشات خون نیز درخواست كند و از شما بخواهد كه ادرار 24 ساعته خود را جمع آوری كنید تا از نظر وجود پروتئین بررسی شود. (این آزمایش از آزمایش ادرار با نوارهای مخصوصی كه هنگام مراجعه برای مراقبت های دوران بارداری انجام می شود، دقیق تر است). این آزمایشات به پزشك كمك می كند تا در صورت وجود پره كلاپسی آنرا تشخیص دهد و هر نوع تغییر دیگر در وضعیت شما را در آینده تحت نظر قرار دهد. علاوه بر این ارزیابی اولیه، رسیدگی به افزایش فشار خون بستگی به میزان فشار خون و وضعیت جنین و نیز میزانی كه از بارداری شما گذشته است، خواهد داشت.


افزایش خفیف فشار خون


اگر در هفته 37 بارداری یا دیرتر به افزایش مختصر فشار خون مبتلا شده‌اید، احتمالاً پزشك زایمان شما را القا خواهد كرد (و یا در صورتیكه جنین نتواند مراحل زایمان را تحمل كند و یا به علل دیگری زایمان طبیعی برای شما غیر ممكن باشد، جنین را با سزارین بدنیا خواهد آورد). اگر هنوز به هفتۀ 37 بارداری نرسیده‌اید ولی افزایش فشار خون خفیف است، ممكن است به مدت چند هفته بستری شوید تا تحت نظر قرار گیرید. پس از آن اگر وضع شما و جنین مناسب بود ممكن است مرخص شوید تا زندگی روزمره را از سر گیرید و یا تا حدی در منزل در حال استراحت مطلق باشید.

 

‍ باید فواصل معاینات را كوتاهتر كنید تا فشارخون، وجود پروتئین در ادرار و هر گونه تغییر در وضع شما زود به زود كنترل شود. می‌توان وضع جنین را با اندازه‌گیری هفتگی و یا هر دو هفته یكبار BPP و تست‌های non stress از نزدیك كنترل كرد. با انجام تقریباً هر سه هفته یكبار سونوگرافی نیز می‌توان رشد جنین را زیر نظر داشت.

 

بعلاوه ممكن است پزشك یا ماما از شما بخواهد تا حركات جنین را در هر روز بشمارید. این روش برای كنترل سلامت جنین در فواصل معاینات پیش از زایمان بسیار عمل مناسبی است. در صورتیكه متوجه شدید كه تعداد حركات كمتر از قبـل شده اسـت بلافاصـله به پزشك خود اطـلاع دهیـد.

 

اگر علائم پره كلامپسی (ورم، افزایش ناگهانی وزن، سردرد مداوم یا شدید، تغییرات دید، درد بالای شكم و یا حساسیت آن ناحیه و یا تهوع و استفراغ) و یا علائم پارگی جفت (لكه بینی یا خونریزی از واژن یا درد و حساس شدن رحم در لمس) در شما ایجاد شود باید فوراً مورد معاینه قرار گیرید. اگر شما یا جنین در معرض خطر جدی قرار گیرید احتمالاً در بیمارستان بستری خواهید شد و هر چه زودتر باید جنین بدنیا آید.


افزایش شدید فشار خون


اگر فشارخون شما شدیداً افزایش یافته است (110/160 یا بیشتر) تحت درمان داروئی قرار خواهید گرفت تا فشارخون پائین آید و تا زمانِِ تولدِ نوزاد بستری خواهید شد. اگر در هفته 34 بارداری یا بعد از آن قرار داشته باشید، زایمان را القا خواهند كرد و یا جنین را با سزارین بدنیا خواهند آورد. اگر هنوز به هفته 34 بارداری نرسیده‌اید به شما كورتیكوستروئید تجویز خواهد شد تا تكامل ریه‌ها و سایر اعضای بدن جنین تسریع گردد.

 

اگر وضعیت شما رو به وخامت می رود و یا وزن جنین اضافه نمی شود احتمالاً زایمان القا خواهد شد و یا با كمك سزارین جنین بدنیا خواهد آمد، حتی اگر هنوز نارس باشد. اگر زایمان فوری لازم نباشد شما را در بیمارستان بستری خواهند كرد تا هم خودتان و هم جنین تحت نظر باشید و در عین حال جنین فرصت بیشتری برای تكامل خواهد داشت.

 

آیا بعد از زایمان فشارخون به حد طبیعی می‌رسد؟


بعد از زایمان فشارخون شما دقیقاً كنترل خواهد شد و پزشك یا ماما بدقت شما را از نظر وخامت فشار خون و یا بروز پره كلامپسی تحت نظر خواهد گرفت. در صورتیكه علائم پره كلامپسی را در خود مشاهده كردید، خواه در منزل هستید و یا در بیمارستان، حتماً به او اطلاع دهید. به احتمال قوی یك هفته پس از زایمان فشارخون شما به حد طبیعی می‌رسد.

 

با این حال، در بعضی از خانم‌ها فشارخون همچنان بالا باقی خواهد ماند. این بدان معناست كه شما احتمالاً همواره مبتلا به پرفشاری خون بوده‌اید ولی از آن بی خبر بوده‌اید. بارداری معمولاً باعث می شود كه فشارخون در پایان سه ماهه اول و در طول سه ماهه دوم پائین رود؛ بنابراین فشار خون مزمن بطور موقت مخفی می شود. اگر قبل از بارداری فشار خون خود را كنترل نكرده‌اید و اولین معاینه دوران بارداری در اواخر سه ماهه اول صورت گرفته است ممكن است تا اواخر دوران بارداری متوجه افزایش فشارخون نشوید.

 

منبع:ninisite.com