دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گیاهان عصر یخبندان بیدار می شوند



عصر یخبندان,گیاهان عصر یخبندان

گیاهان عصر یخبندان بیدار می شوند

پژوهشگران دانشگاه آلبرتا در کانادا در حین بررسی مناطقی که پیش از این یخچال های طبیعی بوده واکنون گرم شدن زمین موجب آب شدن یخ های آنها شده است دریافتند گیاهانی که قرن ها زیر یخ مدفون بوده اند بیدار شده و دوباره رشد کرده اند.

کاترین لافارژ پژوهشگر و مجری این طرح در دانشکده علوم دانشگه آلبرتا با کشف خود بر این نظریه که تمامی بقایای گیاهی مدفون در یخ های قطبی مرده اند، خط بطلان کشید.

پیش از این هر نوع رشد گیاهی در نزدیکی حاشیه یخچال ها، نتیجه کلونی سریع گیاهان مدرن در اطراف یخچال ها تلقی می شد.

این پژوهشگران با استفاده از رادیو کربن تایید کردند که عمر این گیاهان که برایوفیت نام دارند از 400 تا 600 سال است و در طول عصر یخبندان کوچک که بین 1550 و 1850 روی داد، در زیر یخ مدفون شده اند.

لافارژ در این زمینه خاطر نشان می کند که گونه های مدفون در زیر یخچال های قطبی نه تنها دست نخورده باقی مانده اند بلکه در شرایط تر و تازه ای هستند و امکان رویش دوباره آنها وجود دارد.

وی و همکارانش در آزمایشگاه 24 نمونه مدفون در زیر یخچال ها را برای کشت انتخاب کردند. هفت مورد از این نمونه ها 11 کشت را تولید کردند که به طور موفقیت آمیز چهار گونه را از مواد والد اصلی رشد دادند.

لافارژ می گوید رشد دوباره این گونه های گیاهی متعلق به عصر یخبندان کوچک مانند خزه، شناخت ما را از اکو سیستم یخچال های طبیعی به عنوان مخازن زیست شناختی که به طور روز افزون با آب شدن یخ های جهانی مهم می شوند، افزایش می دهد.

وی افزود: می دانیم که برایوفیت ها می توانند سالیان سال مثلا در بیابان مدفون بمانند و سپس دوباره فعال شوند اما هیچ کس انتظار نداشت که این گونه پس از حدود 400 سال در زیر یخچال های طبیعی، دوباره فعال شود.

این گیاهان ساده و موثر که بیش از 400 میلیون سال در زمین بوده اند زیست شناسی منحصر به فردی را برای انعطاف پذیر مناسب و بهینه تکامل داده اند. هر گونه سلول برایوفیت می تواند خود را برای آغاز رشد یک گیاه کاملا جدید دوباره برنامه ریزی کند. این توان معادل توانایی سلول های بنیادی در سیستم جانوری است.

لافارژ می گوید این یافته ها حاکی از نقش حیاتی برایوفیت ها در محیط های قطبی است و می تواند در مورد تمامی لایه های منجمد اعماق زمین صدق کند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Proceedings of the National Academy of science   منتشر شده است./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
عصر یخبندان 4

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«عصر یخبندان»، «مرد عنکبوتی» را به زانو درآورد!+عکس



عصر یخبندان,مرد عنکبوتی,اخبار فرهنگی

 

شبکه ایران/حـــامد مظفـــری: در حالی که هفته گذشته تازه ترین قسمت «مرد عنکبوتی» با عنوان «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» صدرنشین گیشه هالیوود بود اما گیشه این هفته سینماهای هالیوود در اختیار قسمت تازه انیمیشن «عصر یخبندان» بود؛ فیلمی با عنوان «عصر یخبندان: توده قاره ای» که چهارمین قسمت از این سری انیمیشن است.

 

 

عصر یخبندان,مرد عنکبوتی,اخبار فرهنگی

 

«عصر یخبندان4» در هفته اول اکران خود در سینماها حدودا 46 میلیون دلاری عایدی داشت و با همین رقم صدرنشین باکس آفیس هالیوود شد این در حالی بود «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» این هفته بیشتر از 35 میلیون دلار نفروخت. این در حالی است که «عصر یخبندان» 3800 سینما در اختیار داشت و «مرد عنکبوتی شگفت انگیز» 4300 سینما.

 

عصر یخبندان,مرد عنکبوتی,اخبار فرهنگی

 

قسمت جدید «عصر یخبندان» توسط «استیو مارتینو» و «مایک تورمِیِر» ساخته شده و داستان آن با محوریت همان سه کاراکتر قسمتهای قبلی یعنی «مَنی»، «دیه گو» و «سید» رقم می خورد. سنجابی به نام «اسکرات» هم در این قسمت حاضر است؛ سنجابی که در پی یافتن فندق نفرین شده اسباب ایجاد یک شکاف قاره ای در محل زندگی خودش و دیگر موجودات، شده و در این شرایط تنها کاری که از دست «مَنی» و رفقایش برمی آید این است که سوار بر یک توده یخی به مقصدی نامعلوم سفر کنند. سفری که آنها را با دزدان دریایی و میمونی به نام «کاپیتان تِد» که رهبر این دزدان است روبرو می کند!

 

این فیلم دومین قسمت از سری «عصر یخبندان» است که به صورت سه بُعدی تولید شده؛ تولید آن به مانند قسمتهای قبلی برعهده «بلو اِسکای» بوده و بودجه ای 100 میلیون دلاری صرف تولید آن شده است.

 

جمعی از صداپیشگان این فیلم عبارتند از : رِی رومانو، دنیس لیری، جان لگیزامو، جاش گاد، عزیز انصاری، جوی بهار، کریستوفر کمپبِل، آلن چابات، استر دین، پیتر دینکلاگ، نیک فراست، کوئین لطیفه، اوبری گراهام، کریس وِگ، وندا سیکز و کِکه پالمر.

 

منبع:شبکه ایران