دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گوگل مپس، جهت یاب نژادپرست


برخلاف تصور رایج، گوگل از خطا و اشتباه مصون نیست. گذشته از آن که گاهی به طور ناگهانی سرویس ایمیل آن با مشکل مواجه می شود یا وقت هایی که گوگل نتیجه جست و جوهای قبلی شما را به دیگران نشان می دهد.

ماهنامه دانستنیها همشهری - سحر ملک پور: برخلاف تصور رایج، گوگل از خطا و اشتباه مصون نیست. گذشته از آن که گاهی به طور ناگهانی سرویس ایمیل آن با مشکل مواجه می شود یا وقت هایی که گوگل نتیجه جست و جوهای قلی شما را به دیگران نشان می دهد، مشخص شده که سرویس نقشه این کمپانی (یا همان «گوگل مپس») نیز، نژادپرست و بی نزاکت است و حتی در امتحان جغرافیا هم مردود می شود. لابلای اشتباهاتی که می توانست شروع جنگی باشد تا گم شدن یک جزیره در این سرویس، خطاهای خنده داری هم به چشم می خورد.

البته نه خطاهایی مثل اشتباه معروف نقشه اپل که پیرمردی را به هنگام رانندگی به طرف دریاچه راهنمایی کرد. مواردی که در ادامه می آید، عجیب ترین اشتباهاتی است که گوگل مپس تا به حال انجام داده. آنها را به دقت بخوانید، شاید بعدش دوباره سراغ همان نقشه های کاغذی قدیمی بروید.

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

خانه ای که به اشتباه تخریب شد

تخریب یک ساختمان اشتباهی، اصلا گاف کوچکی نیست اما در نهایت ناباوری، این همان حادثه ای بود که در تگزاس اتفاق افتاد؛ جایی که یک تیم متخصص تخریب برای پیدا کردن محل ساختمان مورد نظر خود از گوگل مپس استفاده کردند و با گوی تخریبی عظیمی به جان خانه ای دیگر افتادند و آن را از بین بردند.

در شهر «رُولِت» (Rowlett)، کمپانی تخریب به جای خراب کردن یک خانه توفان زده (که مالکش قصد ساخت مجدد آن را داشت)، خانه ای نسبتا سالم را که یک خیابان آن طرف تر بود، خراب کردند. اعضای تخریب بعد از این اتفاق گفتند «مسئله مهمی نیست.» به نظر می آید برای آنها، تخریب خانه های دیگران کاری عادی تلقی می شود.

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

گوگل مپس، جهت یاب نژادپرست

دنیا در حال پیشرفت است، نه؟ آمریکا یک رییس جمهور سیاه پوست دارد اما انگار نرم افزار گوگل هنوز به اندازه «کوکلاکس کلان»ها (سازمان سری ضد سیاه پوستان آمریکا)، نژادپرست است. در برهه ای از سال گذشته، کسانی که عبارت «خانه سیاه» و «شاه سیاه» را جستجو می کردند، به کاخ سفید و رییس جمهور آمریکا باراک اوباما می رسیدند. گرچه گوگل به سرعت از این بابت عذرخواهی کرد اما همه اشتباه تقصیر گوگل نبود. متاسفانه مشخص شد که منشأ این نژادپرستی نه نقشه های گوگل، بلکه خود اینترنت است چرا که این اصطلاحات نژادپرستانه، پیش تر چندین بار در ارتباط با کاخ سفید در اینترنت مورد استفاده قرار گرفته بود.

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

مرزها را جابجا می کنیم

سلام آقای گوگل! آیا می دانید کشورها بر سر مرزها و امنیت قلمروی شان حساسند؟ پس بهتر است در این مورد با آنها شوخی نکنید! اما انگار کمی دیر شده! در سال 2010 (1389) گوگل با کشیدن مرزی اشتباه بین کاستاریکا و نیکاراگوئه، آتش یک اختلاف دیپلماتیک را روشن کرد. گوگل به طور اتفاقی، کنترل منطقه ای به نام «یسلا کالرو» (Isla Calero) را که برای چندین دهه محل مناقشه و ناآرامی بود، به اشتباه به کشور دیگر سپرد. البته این شرکت سرانجام دست هایش را به نشانه پذیرش اشتباه بالا برد اما بعد از آن که نیکاراگوئه 50 سرباز را به منطقه مورد مناقشه فرستاد؛ اقدامی که در نهایت دلخوری همسایه ها را به دنبال داشت.

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

جزیره ای که ناپدید شد

این بخش حذف شده ای از سریال «لاست» نیست؛ گوگل واقعا با یک حرکت جزیره ای را ناپدید کرد و باعث شد حتی «دیوید کاپرفیلد» هم در برابرش به زانو دربیاید. «جورا» (Jura) جزیره ای کم جمعیت در مجمع الجزایر «اینرهیبریدس» (Inner Hebrides) واقع در غرب اسکاتلند است که در سال 2013 (1392) و در کمال شگفتی ساکنانش، از روی نقشه های گوگل ناپدید شد؛ به شکلی عجیب و ترسناک. در حالی که 141 مایل مربع از جزیره غیب شده بود، تنها یک جاده از آن در اقیانوس (مانند اثری فراموش شده از زمان های گذشته) شناور باقی مانده بود. البته مشابه فیلم لاست، جزیره به سر جایش برگشت.

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

هتلی در فرودگاه

چیزی که در تصویر دیده می شود، به هتلی روستایی می ماند که کاملا دور از هیاهوست و هیچ دیواری در چشم انداز پنجره اتاق های آن، جلوی تماشای افق را نمی گیرد اما حقیقت این است که این هتل، به جای آن که بین باندهای پرواز بین المللی «گزتر» انگلیس (British’s Exeter Airport) جا خوش کرده باشد، 30 کیلومتر آن طرف تر و در شهر بندری «تورکوای» (Torquay) قرار گرفته. حیف! این هتل می توانست بین باندهای پرواز فرودگاه، چشم اندازی منحصر به فرد از نشستن و برخاستن هواپیماها داشته باشد!

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

نکته

حجم گوگل مپس

اگر همه اطلاعات سرویس نقشه های گوگل را دانلود کنید، 20 پتابایت یا 21 میلیون گیگابایت اطلاعات خواهید داشت.

گوگل مپس غلط کرده

اگر گوشی هوشمند مدرن تان شما را به مسیری اشتباه هدایت کند و بعد هر چند ثانیه یک بار دستور بدهد که در اولین جای ممکن دور بزنید و برگردید، بسیار آزاردهنده است اما برای لحظه ای خودتان را جای «لوری نایدینگ» (Laurie Gneiding) ساکن نیوجرسی بگذارید که گوگل مپس، جاده خصوصی منتهی به خانه اش را به عنوان مسیر اصلی ورودی «پارک ایالتی راند ولی» (Round Valley State Park) معرفی کرد.

لوری که از دست هزاران توریست به ستوه آمده بود، مانعی ترافیکی به عرض دو و نیم متر خرید و به امید جلوگیری از حضور توریست ها در ملک شخصی اش و قدم زدن شان مقابل خانه، آن را جلوی ورودی گذاشت و رویش نوشت: «اینجا ورودی پارک نیست، جاده خصوصی است. گوگل مپس غلط کرده!»

گوگل مپس، جهت یابت نژادپرست

با این حال هدایت توریست ها به ملک خصوصی – اگر آن ملک متعلق به آدم دیوانه ای نباشد – اشتباه مرگباری نیست اما در موردی دیگر گوگل مپس دره ای مرگبار در منطقه کوهستانی را به عنوان یک خیابان تشخیص داد و اسمی هم رویش گذاشت: «Buchanan St.». این سرویس در ادامه و با خونسردی تمام، کسانی را هم به طرف این دره هدایت کرده بود که البته خوشبختانه تر از آن بودند که همه درک جهت یابی شان را به دست گوگل مپس بسپارند. نخستین کسانی که در این تله ناخواسته افتادند، به سرعت مشکل را گزارش دادند و گوگل هم آن را رفع کرد.


ویدیو مرتبط :
مقایسه ویدیویی گوگل مپس با اپل مپس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه اندازی شبکه ورزش جهت گسترش ورزش



ضرورت تاسيس شبکه تلويزيوني ورزش از گذشته هاي دور احساس مي شد اما اصل تشکيل و راه اندازي آن را بايد به فال نيک گرفت .نکته بسيار مهم در راه اندازي اين شبکه تغييرات اساسي و تفاوت ماهوي آن ، با ساير برنامه هاي ورزشي موجود است . انتظار بجا و حداقلي در راه اندازي اين شبکه تفاوت بارز و آشکار آن با وضع موجود حاکم بر برنامه هاي گوناگون ورزشي صدا و سيماست .

 

بنظر مي رسد پيش از هر اقدامي مناسب است تا کليت و سياستهاي کلان اين شبکه و رويکردها و کارکردهاي آن اساسا مشخص و صد البته برنامه ها را منحصر به برخي از رشته ها نکنيم وبطور کلي اهم فعاليتهاي آن را نيز از پيش تعريف نماييم .

 

بهره مندي از ديدگاههاي حداکثري اساتيد خبره و آگاه در اين مقوله اجتماعي - استفاده از نظرات اساتيد فن و دانشگاهي بويژه مدرسين دانشگاههاي تربيت بدني کشور- بهره گيري از نظرات پيشکسوتان ورزشي - اساتيد علوم پزشکي و علوم انساني - استفاده از نظرات اساتيد خارجي - آموزشهاي علمي رشته هاي مختلف ورزشي ، بهره مندي از اساتيد تبليغات ورزشي - افزايش سطح عمومي آگاهيهاي ورزشي در پيشگيري از انواع بيماريها - افزايش و ارتقاء سطح عمومي سلامت جامعه در مبارزه با اعتياد و کجرويهاي اجتماعي - تدريس انواع دروس دانشگاهي - آموزشهاي از راه دور- همکاريهاي علمي و فني با دانشگاههاي کشور- توسعه ورزش در مدارس - معرفي آثار و تاليفات ورزشي ( که خود مي تواند منبع درآمدي براي اين شبکه باشد ) ارائه الگوهاي رفتاري - نحوه برخورد با حاشيه ها - مصاحبه با محققين علوم ورزشي -استفاده بهينه از صاحب نظران روانشناسي ورزشي - معرفي ورزشهاي بومي و سنتي و... مي تواند کمک شاياني به غنا و محتواي اين شبکه در جذب مخاطبين خود داشته باشد .

 

بررسيهاي آماري و تطبيقي و مطالعات ميداني و نگاهي به گذشته در اجراي برنامه هاي ورزشي موفق و يا علل عدم موفقيت آنها ، مي تواند پشتوانه مهمي در تدوين و برنامه ريزي اين شبکه با روانشناختي اجتماعي از گروههاي سني مخاطبين ا(با توجه به جوان بودن نسبت ميانگين سني جمعيت کشور) جملگي مي تواند بستر مناسبي را در راستاي تعاملي سازنده و برقراري ارتباط ارگانيکي في مابين اين شبکه با طيفهاي مختلف بوجود آورد.

 

يکي از نکات مثبت در موفقيت شبکه تلويزيوني ورزش را بايدمحتواي فني و علمي آن برشمرد، پرهيزاز هرگونه تنگ نظري در دعوت از کارشناسان ورزشي فارغ از خط کشيهاي موجود ،عدم تفکيک جنسيتي برنامه هاي آموزشي در تمام رشته هاي ورزشي - استفاده از چهره هاي جديد و جوان و مستعد و متعهد کشور مي تواند در تاثير گذاري و پيشبرد اهداف کلان اين شبکه نقش مثبتي را ايفا نمايد.

 

آنچه مسلم است اگر مبنا بر اساس اصول و استاندارد هاي لازم و متداول در تاسيس اين شبکه رعايت نشود تحقيقا عدم موفقيت آن قابل پيش بيني است .از نکاتي که بايد جدا در اين شبکه جديد التاسيس پرهيز نمود ، استفاده تمام عياراز چهره هاي ثابت و کليشه اي و مجريان فعلي و مردان هميشه فصول شاغل در شبکه هاي موجود با همان بضاعتها و قابليتهاي ارائه شده از سوي آنان طي ساليان متمادي است که بدون شک توفيقات اين شبکه را بشدت تنزل خواهد داد .

 

بعبارت بهتر اگر قرار بر اين باشد که مجموعه طيف افراد وضع موجود، بخواهند پر رنگتر از گذشته با توجه به 24 ساعته بودن اين شبکه حضوري مستمر در اين شبکه داشته باشند با همان فرهنگ و ريتم خاص خودشان اساسا چه نيازي به تاسيس اين شبکه وجود دارد؟

 

اين شبکه براي موفق بودن خود بايد تفاوتهاي آشکاري هم بلحاظ ساختار ماهوي و هم بصورت شکلي با برنامه هاي موجود ورزشي صدا و سيما داشته باشد و بنوعي بتواند نقش و رسالت بزرگي را درتوليد و اشاعه فرهنگ نويني را بر مبناي ديدگاه حاکميتي در دستور کار خود قرار دهد .

 

اتخاذ مواضع انتقادي و سازنده نسبت به چالشهاي موجود ورزش کشور بمعناي عام و خاص آن مي تواند مزيت نسبي و ارزش افزوده فراواني رابراي کليت ساختار ورزش براي کشوربه ارمغان آورد وفضاي جديدي را در توسعه فراگير و پايدار ورزش کشور ايجاد نمايد .