دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گوشت کباب شده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد



گوشت کباب شده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است ، نشان می دهد که مصرف گوشت کباب شده ، سوسیس کباب شده و یا مرغ بریان خطر ابتلا به دیابت نوع دو و چاقی را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی زینیوز، کباب کردن از مدت ها پیش جایگزین سالمی برای غذاهای سرخ شده به شمار می رفت اما اکنون به نظر می رسد که مصرف غذاهای کباب شده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

محققان دانشگاه ˈمونت سینایˈ در نیویورک دریافتند زمانی که غذا در حرارت خشک پخته می شود مولفه ای تولید می شود که باعث افزایش قابل ملاحظه وزن، مقاومت نسبت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع دو شود.

این در حالی است که نتایج مطالعاتی که پیش از این انجام شده بود ، نشان داد که مصرف تنها 50 گرم گوشت قرمز فرآوری شده ( مثل سوسیس و کالباس) در روز، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را 51 درصد افزایش می دهد.

همچنین مشخص شده بود که گوشت قرمز پردازش نشده مانند استیک خطر بزرگی در ابتلا به دیابت به شمار می رود به طوری که مصرف تنها 100 گرم گوشت قرمز در روز خطر ابتلا به این بیماری را 50 درصد افزایش می دهد.

در این میان روش پخت گوشت نیز یک عامل مهم است به طوری که روش کباب کردن به ویژه کباب کردن بر روی زغال خطرناک است.

این مطالعه نشان داد که مصرف گوشت بیش از حد پخته شده به طوری که روی آن سوخته باشد خطر ابتلا به سرطان را دو برابر می کند.

به هر صورت سرخ کردن و کباب کردن از روش های پخت خطرناک محسوب می شوند زیرا گرمای زیاد قند و آمینو اسید های بافت ماهیچه ای را به مولفه های سرطانزا تبدیل می کند.

محققان اکنون متوجه شده اند که غذاهای کباب شده مولفه ای به نام ˈمتیل گلیوکسالˈ تولید می کنند.این مولفه مکانیزم های محافظتی بدن را که موجب کنترل تورم می شوند، کاهش می دهد.

مشخص شده است که تورم موجب ابتلا به یک سری بیماری های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی، سرطان ، آرتریت و آلزایمر می شود.

محققان روش های پخت و پز مختلفی از جمله بخار پز کردن و آب پز کردن را به جای کباب کردن توصیه می کنند.

دیابت نوع دو معمولا در دوران میانسالی بر اثر چاقی و یا برخورداری از شیوه زندگی ناسالم بروز می کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است./ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
ارتباط دیابت دوران بارداری با خطر ابتلا به اوتیسم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف زیاد برنج سفید ارتباط مستقیم با افزایش خطر ابتلا به دیابت دارد



برنج سفید, درمان دیابت

كارشناسان بهداشتی هاروارد در یك مطالعه جدید به ارتباط نگران كننده و جدی بین مصرف زیاد برنج سفید و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم پی برده اند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، بیماری دیابت نوع دوم در برخی از كشورها در شرف تبدیل شدن به یك اپیدمی است. دكتر كیوئی سان ازمتخصصان دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در این باره اظهار داشت: ما در آزمایشات اخیر خود دریافته ایم كه برنج سفید به احتمال زیاد خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را به ویژه در جوامعی مثل مردم آسیا كه از این ماده غذایی زیاد مصرف می كنند، تشدید می كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سان تاكید كرد: با این حال مردم باید روی تمام مواد غذایی كه در طول روز مصرف می كنند كنترل دقیق داشته باشند و در مراقبت از تغذیه خود نباید فقط روی یك غذای خاص متمركز نشوند.

شرح این آزمایشات در مجله «طب انگلیس» ارائه شده است.

خبرگزارى ایسنا (www.isna.ir)