دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گردبادی به بزرگی زمین روی خورشید



 

ماهواره‌های ناسا ,گردبادهای عظیم

 

ماهواره‌های ناسا به تازگی گردبادی عظیم را بر روی سطح خورشید رصد کرده‌اند، گردبادی که به یکی از شگفتی‌های سامانه خورشیدی تبدیل شده و ابعادی برابر زمین دارد.

 

رصدخانه دینامیک خورشیدی، ماهواره‌ای که نظاره‌گر فعالیت‌های خورشید است مجموعه‌ای از تصاویر را از شعله‌های خورشیدی در ماه‌های گذشته ثبت و به زمین ارسال کرده است.

 

تصاویر ویدیویی جدید این رصدخانه فضایی نشان دهنده حرکت نوسانی پلاسمایی تیره‌تر و سردتر از حد معمول بالای سطح خورشید است که وسعتی عظیم دارد.

 

به گفته "تری کوچرا" از مقامات پروژه "سوهو" و فیزیکدان خورشیدی در مرکز گودارد ناسا این گردباد عظیم می‌تواند ابعادی مشابه با سیاره زمین داشته باشد که با سرعتی برابر 480 هزار کیلومتر بر ساعت در حال وزش است.

 

وی می‌گوید حرارت در این گردباد برابر 15 هزار درجه فارنهایت است که نسبت به حرارت دو میلیون درجه‌ای دیگر بخش‌های خورشید بسیار سرد به شمار می‌رود.

 

چنین گردبادهایی چندین دهه پیش شناسایی شده‌اند و فضاپیمای "سوهو" آژانس فضایی اروپا در سال 1996 شواهدی از وجود آنها را به ویژه در قطب‌های شمال و جنوب خورشید به ثبت رسانده است. با وجود اینکه این گردبادهای خورشیدی از نظر ظاهری به گردبادهای زمینی شباهت دارند، به شکلی کاملا متفاوت و بر اثر نیروی مغناطیسی و نه تحت تاثیر فشار و نوسان‌های حرارتی به وجود می‌آیند.

 

این توفان عظیم به واسطه نیروهای مغناطیسی به وجود آمده است که ذرات مغناطیسی بر روی خورشید را به سمت جلو و عقب هدایت کرده و توده‌ای چرخنده از پلاسما که خطوط میدان مغناطیسی را دنبال می‌کنند، به وجود آورده است. به گفته کوچرا وسعت بخش طولانی و روبان مانند این گردباد می‌تواند به صدها یا هزاران کیلومتر نیز برسد.

 

تا پیش از آغاز فعالیت رصدخانه دینامیک خورشیدی، ثبت چنین تصاویری ممکن نبوده است اما اکنون با کمک دوربین‌های متعدد این رصدخانه امکان عکاسی از پدیده‌های خورشیدی در طول موج‌ها و فرکانس‌های مختلف به وجود آمده است.

 

 

منبع : hamshahrionline


ویدیو مرتبط :
پرچمی به بزرگی 19 زمین فوتبال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا زمین اولیه در جوانی خورشید، یخ نزده است؟



 

زمین , یخ نزدن زمین

 

دانشمندان موزه ملی تاریخ دانمارك از وجود دلایل دیگری به جز گازهای گرم كننده جهان به عنوان دلیل یخ نزدن زمین در میلیاردها سال پیش و در زمان سردتر بودن خورشید خبر دادند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابر دوران ائون آرکئن در حدود ۲.۵ تا چهار میلیارد سال قبل، پیش از ظاهر شدن اولین نشانه های پیشرفته حیات در زمین، خورشید تنها از ۷۰ درصد از درخشش امروزی خود برخوردار بود كه به معنی دریافت گرمای كمتر در زمین و امكان انجماد آن بوده است.

با این حال، سنگ های باستانی در «ایسوا» در نزدیكی سواحل جنوب غرب گرین لند نشان دهنده وجود آب مایع و حتی حیات بر روی زمین در حدود ۳.۸ میلیارد سال قبل است.

از این رو دانشمندان بر این باورند كه زمین در آن زمان باید در جایی میان نقطه انجماد و نقطه جوش آب قرار داشته و احتمالا به دمای امروزی بسیار نزدیك بوده است.

تناقض میان زمین منجمد كه در آن سال ها به نظر باید وجود می داشت و دمایی كه زمین از آن برخوردار بود، به عنوان «تناقض ضعیف خورشید جوان» خوانده می شود.

تاكنون ایده آل ترین توضیح برای این معما این بود كه در آن زمان، تمركز بیشتری از گازهای گلخانه ای مانند دی اكسیدكربن در جو به نسبت امروز وجود داشته است. این گازها با جذب حرارت خورشید، به گرم شدن زمین كم می كنند.

اما برای توضیح تناقض ضعیف خورشید جوان توسط این گازهای گلخانه ای، تمركز آنها باید بسیار بالا بوده و در خاكها و رسوبات كهن ثبت می شد.

اكنون دانشمندان با بررسی سنگ های نسبتا بكر گرین لند دریافته اند كه هیچ گواهی مبنی بر وجود چنین میزانی از گازهای گلخانه ای در آن زمان برای توضیح این فرضیه وجود ندارد.

توجیه جایگزین دیگری كه برای این فرضیه ارائه شده بر این اساس است كه در تاریخ اولیه زمین، قاره های كمتری وجود داشته و این حجم كم خاك به معنی پوشش ابری كمتر بوده است.

در نتیجه این كه زمین پوشیده از اقیانوس، تاریكتر و قادر به جذب حرارت بیشتر بوده است.

این نتایج در مجله مجموعه مقالات آكادمی ملی علوم منتشر شده است..... /  خبرگزارى ایسنا