دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گام محققان ایرانی در توسعه شناسایی فرآورده‌های گوشتی تقلبی



تشخیص همزمان گوشت حیوانات ,کیت تشخیص گوشت حیوانات ,راه شناسایی گوشتهای تقلبی

 

گام محققان ایرانی در توسعه شناسایی فرآورده‌های گوشتی تقلبی
کیت تشخیص همزمان گوشت 18 نوع حیوان در فرآورده‌های دامی در کشور ساخته شد
محققان بیوتکنولوژی کشورمان موفق به طراحی، ساخت و تولید کیت تشخیص همزمان گوشت حیوانات مورد استفاده در فرآورده‌های دامی شدند.
دکتر شایان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مجری طرح ، با بیان اینکه گوشت سفید و قرمز حلال و فرآورده‌های آنها مانند سوسیس و کالباس از اقلام پرمصرف خوراکی در ایران هستند، گفت: از این رو دانستن ترکیب و مشخصات فرآورده‌های گوشتی از لحاظ کیفیت و مرغوبیت اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه احتمال تقلب در واردات این فرآورده‌ها وجود دارد این کیت می‌تواند گوشت 18 حیوان مختلف را همزمان در این فرآورده‌ها نشان دهد به طوری که فرآورده مورد نظر از کدام حیوانات یا گوشت و چه ماده‌ای از آن حیوانات درست شده است.
شایان تصریح کرد: مبنای تشخیص این کیت بر اساس شناسه‌های ژنتیکی حیوانات است که در هر یک از حیوانات متفاوت است.
وی با بیان این که تا کنون برای شناسایی فرآورده‌های دامی از کیت‌های خارجی استفاده می‌شده است، خاطرنشان کرد: البته روش‌های دیگری هم استفاده شده است اما معمولا کار تشخیص همزمان در حداکثر پنج حیوان در فرآورده‌ها صورت می‌گرفت.

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
بسته بندی فرآورده های گوشتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گام بلند محققان در مهار چاقی با کشف ژن‌های پرخوری در دو خانواده ایرانی



اخبار,اخبار علمی,کشف ژن های پرخوری,درمان پرخوری

 

پرخورها را سرزنش نکنید، ژن‌ها مقصرند!

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این‌که برخلاف تصور رایج مبنی بر مقصر بودن چاقها در پرخوری، وجود برخی ژن‌ها در این افراد باعث می‌شود که اراده پرهیز از خوردن از آن‌ها و امکان پیشگیری از چاقی گرفته شود، از شناسایی دو ژن‌ مرتبط با پرخوری‌ در دو خانواده ایرانی خبر داد.

یکی از اندیشگان سیاست گذاری در علوم و پژوهش‌های بنیادی در پژوهشگاه دانش های بنیادی سخن می‌گفت اظهار کرد: حداقل 75 درصد ایرانیان در معرض چاقی و سندروم متابولیک هستند که علت اصلی آن پرخوری و کم تحرکی است. از سوی دیگر 35 درصد کسانی که در ایران سکته می‌کنند سندروم متابولیک دارند. پزشکان معمولا در مواجهه با افراد چاق، آن‌ها را به خوردن کمتر تشویق و به واسطه پرخوری سرزنش می‌کنند در حالی که طبق بررسی‌های جدید، پرخوری عمدتا منشأ ژنتیکی دارد و این امید وجود دارد که با شناسایی و مهار این ژن‌ها بتوان با پدیده چاقی که منشأ بسیاری از بیماری ها و موارد مرگ و میر است، مبارزه کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که با همکاری گروهی از محققان در ایران و آمریکا با بررسی دو خانواده ایرانی موفق به کشف ژن‌های مرتبط با چاقی شده است، تصریح کرد: در یکی از این خانواده‌ها که ساکن فارس هستند، حدود نیمی از افراد در سنین زیر 50 سال در اثر ابتلا به سندروم متابولیک سکته کرده و فوت می‌کنند. با آزمایش خون اعضای این خانواده موفق به شناسایی یک ژن عامل پرخوری شدیم که زمینه ساز ابتلا به سندروم متابولیک و سکته است.

وی تصریح کرد:‌ با بررسی یک خانواده دیگر ایرانی با همکاری دانشگاه ییل آمریکا ژن دیگری را برای اولین بار در دنیا شناسایی کردیم که با این عارضه در ارتباط است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که احتمالا 10، 12 ژن دیگر مرتبط با پرخوری نیز وجود دارد اظهار کرد: امیدواریم با شناسایی ژن‌های بیشتر در نهایت بتوانیم دارویی بسازیم که با مهار این ژن‌ها از ولع پرخوری و بروز چاقی جلوگیری کند.

 

اخبار علمی - ایسنا