دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

گازهای گلخانه‌ای بیش از هر زمان خطرناک‌تر شدند +‌ تصاویر



اخبار علمی - سازمان جهانی هوا‌شناسی:
گازهای گلخانه‌ای بیش از هر زمان خطرناک‌تر شدند +‌ تصاویر

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند، میانگین دمای کره زمین در این قرن 4.8 درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سازمان جهانی هوا‌شناسی می‌گوید میزان گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۳ به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و اکنون دی اکسید کربن جو ۱۴۲ درصد بیشتر از سال ۱۷۵۰ میلادی یعنی پیش از آغاز انقلاب صنعتی است.
 
تولید دی‌اکسید کربن در جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی، به ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن رسید.

 

اخبار,اخبار علمی ,گازهای گلخانه‌ای

 
علاوه بر این سرعت تجمیع دی اکسید کربن در جو در فاصله بین سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بی‌سابقه بوده است، به عبارت دیگر از سال ۱۹۸۴ (که ثبت دقیق این داده‌ها شروع شد) تاکنون میزان دی اکسید کربن در یک سال اینقدر افزایش نشان نداده بود.

میشل ژارو دبیرکل سازمان جهانی هوا‌شناسی در بیانیه‌ای که امروز (سه‌شنبه ۱۸ شهریور، نهم سپتامبر) همزمان با گزارش سالانه این سازمان در مورد گازهای گلخانه‌ای منتشر شد گفت: ما تردیدی نداریم که آب و هوای کره زمین در حال تغییر است و فعالیت‌های بشر مثل سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث شدت و حدت آب و هوا شده است.

سه گاز اصلی که پدیده گازهای گلخانه‌ای را ایجاد می‌کنند دی اکسید کربن (CO۲)، متان (CH۴) و مونوکسید دی نیتروژن (NO۲) هستند.
 
به گفته آقای ژارو برای رسیدن به هدفی که سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ تعیین کرد، محدود کردن افزایش دمای زمین به ۲ درجه سانتی‌گراد، دانش و امکانات کافی وجود دارد، و تحقق این هدف «مجالی برای سیاره ما و آینده‌ای برای نوه‌های ما آینده فراهم می‌کند.

اخبار,اخبار علمی ,گازهای گلخانه‌ای

 
در گزارش سالانه سازمان جهانی هوا‌شناسی برای اولین بار بخشی به اسیدی شدن اقیانوس‌ها اختصاص یافته و در آن آمده که در سیصد میلیون سال گذشته اقیانوس‌ها اینقدر اسیدی نبوده‌اند.


چین، آمریکا و اتحادیه اروپا، ۵۵ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند.

به گفته اکسانا تاراسووا رییس بخش تحقیقات جوی سازمان جهانی هوا‌شناسی علاوه بر اسیدی شدن دمای اقیانوس‌ها هم رو به افزایش است.

اما آنچه دانشمندان را بسیار نگران کرده بجز افزایش بی‌سابقه دی اکسید کربن، کاهش جذب آن در بیوسفر (مجموعه حیات در کره زمین) است.

آخرین بار که چنین پدیده‌ای مشاهده شد سال ۱۹۹۸ بود، در آن سال در کل دنیا سوزاندن زیست‌توده (سوخت با منشا گیاهی) بطرز بی‌سابقه‌ای زیاد بود و پدیده‌ای مثل ال نینو هم جذب کربن را کاهش داد.

 

اخبار,اخبار علمی ,گازهای گلخانه‌ای

 
به گزارش موسسه Climate Accountability، نود شرکت در جهان، عامل تولید دو سوم از گازهای گلخانه‌ای هستند. در این میان شرکت‌های نفتی متهم درجه اول هستند.

دانشمندان امیدوارند در این اجلاس مذاکراتی که سالهاست جریان دارد به قدری پیشرفت کند که کشورهای دنیا بتوانند در سال ۲۰۱۵ به» توافقی معنی دار «برسند و برای تغییر آب و هوای زمین واقعا اقدام کنند.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
گازهای گلخانه ای قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب خشك، ماده ای موثر برای كاهش انتشار گازهای گلخانه ای



 

 


آب خشک

 

 

دانشمندان دانشگاه لیورپول در انگلیس تاكید كردند كه ویژگی های خاص «آب خشك» این ماده را به ابزاری مهم برای كاهش انتشار گازهای گلخانه ای تبدیل كرده است.

آب خشك شامل میكروقطرات آب در درون كپسول هایی از جنس سیلیس است كه ظاهری شبیه به شكر پودر شده دارد.

این ماده اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط دانشمندان انگلیسی در دانشگاه هول كشف شد و این بار گروهی از محققان دانشگاه لیورپول در تلاش برای تولید آب خشكی هستند كه می تواند گازها از جمله متان و دی اكسید كربن را جذب و ذخیره كند.

این تكنیك همچنین برای انتقال گاز طبیعی از مناطق حفاری و نیز برای تاسیسات بیوگازی قابل بازیافت برای مزارع و زمین های كشاورزی قابل استفاده است.

محققان دانشگاه لیورپول دریافته اند آب خشك می تواند به سرعت مقدار زیادی از متان را در دمای نزدیك به نقطه انجماد آب جذب كند.

از آنجا كه آب خشك از مواد خام فراوان و ارزان قیمت تهیه می شود، استفاده از آن مقرون به صرفه است...../تحلیل:ایسنا