دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کودکان و سرطان با طعم آلاینده های هوا



اخبار , اخبار علمی , کودکان و سرطان

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که عوامل محیط زیستی مانند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و نیز عفونت ها می تواند موجب گسترش تومورهای سرطانی خاص کودکان شود.

محققان دانشگاه نیوکاسل انگلیس یک تجزیه و تحلیل علمی روی کودکان و جوانان ساکن شمال این کشور انجام دادند. این کودکان در سال های 1968 تا 2011 بابت ابتلا به تومورهای نوروبلاستیک تحت درمان قرار گرفته بودند.


تومورهای نوروبلاستیک که عمدتا در کودکان زیر پنج سال دیده می شود، سرطان های نوع خاصی سلول هستند که در تکامل سیستم عصبی در خارج از مغز و نخاع نقش دارد.
محققان در طول مطالعه 43 ساله خود در شمال انگلیس، در مجموع 227 مورد ابتلا به تومورهای نوروبلاستیک در کودکان را تشخیص دادند و متوجه شدند که موارد ابتلا به این تومورها در برخی سال های خاص سیر صعودی و در برخی سال ها روند نزولی داشته است، به این معنی که فاکتورهای کوتاه مدت همچون همه گیری آنفلوانزا و یا آلودگی هوا می تواند در این موارد دخیل بوده باشند.


محققان گفتند که عوارضی همچون آنفلوانزا می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب بزند و برخی کودکان خاص را بیش از سایر کودکان در معرض خطر گسترش تومورها قرار دهد.
دکتر 'ریچارد مک نالی' از موسسه بهداشت و جامعه دانشگاه نیوکاسل که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: براساس تحقیق ما، تومورهای نوروبلاستیک در وضعیت های مینی اپیدمی که به لحاظ جغرافیایی گسترده هستند و نیز در برهه های زمانی خاص، رخ داده بودند.


وی افزود: یک فاکتور اولیه تاثیرگذار بر ابتلا به این تومورها می تواند با قرار گرفتن در معرض فاکتورهای محیط زیستی که در طول زمان تغییر می کنند، ارتباط داشته باشد. ما چنین یافته ای را به این معنی می دانیم که عوامل محیط زیستی کوتاه مدت می توانند به نوعی در ایجاد این تومورها دخالت داشته باشند.


پروفسور 'دبورا توئدل' استاد دانشگاه نیوکاسل نیز گفت که در شرایط عادی، سیستم ایمنی می تواند سرطان را تحت کنترل نگه دارد، اما ضعیف شدن این سیستم به سلول های سرطانی از جمله نوروبلاستوما اجازه گسترش می دهد.


همچنین تصور می شود که تغییرات ژنتیکی نیز کودکان را برای ابتلا به این سرطان مستعدتر سازد.
به گفته دکتر مک نالی، دلایل تشکیل تومورهای نوروبلاستیک هنوز مشخص نشده است اما احتمالا فاکتورهای ژنتیکی و محیط زیستی هردو در این زمینه نقش دارند.

 

اخبار , اخبار علمی , کودکان و سرطان

 


کارشناسان با استناد به این مطالعه، اجرای تحقیق گسترده تر ملی و یا بین المللی در این زمینه را ضروری می دانند.
نتایج این مطالعه در مجله Environmental Health منتشر شده است.
وجود یک توده یا برآمدگی غیرمعمول و اغلب در ناحیه شکم کودک از علائم ابتلا به تومورهای نوروبلاستیک است که باعث برجستگی در آن قسمت می شود. کودک ممکن است از احساس پری شکم، ناراحتی و یا درد شکایت کند که اثرات مستقیم وجود تومور در آن ناحیه است.

 

اخبار علمی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
جدیدترین تکنولوژیهای رفع آلاینده های زیست محیطی صنایع(هوا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در آلودگی هوا مراقب گوش کودکان باشید



 

 

 

در آلودگی هوا مراقب گوش کودکان باشید

 

در مجموع نزدیک به 42 درصد از این کودکان در طول 2 سال اول زندگی خود حداقل یک بار به دلیل دچارشدن به عفونت گوش به پزشک مراجعه کردند.

 

نوزادان و کودکانی که در نواحی آلوده شهر زندگی می‌کنند بیش‌تر از دیگران در خطر ابتلا به عفونت‌های گوش قرار دارند.

 

عفونت گوش میانی در بین کودکان معمول است و خصوصا در میان کودکان زیر 2 سال بیش‌ترین شیوع را دارد. این بیماری معمولا توسط عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود و به خصوص زمانی که کودک به سرماخوردگی، گلو درد یا بیماری‌های دستگاه تنفسی دچار می‌شود خود را نشان می‌دهد.

 

مطالعات قبلی هم نشان داده بود کیفیت هوا نقش مهمی در میزان ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان کم سن و سال بازی می‌کند. علاوه بر آلودگی هوا قرار گرفتن در معرض دود سیگار والدین هم می‌تواند در این میان تاثیرگذار باشد.

 

در آخرین مطالعات دانشمندان میزان ابتلا به عفونت گوش میانی را در بیش از 45 هزار کودک کانادایی زیر 2 سال بررسی کردند.

 

در مجموع نزدیک به 42 درصد از این کودکان در طول 2 سال اول زندگی خود حداقل یک بار به دلیل دچار شدن به عفونت گوش به پزشک مراجعه کردند.

 

محققان متوجه شدند بین ابتلا به عفونت گوش و آلودگی هوا ارتباط زیادی وجود دارد. برای مثال کودکانی که بیش‌تر در معرض اکسید نیتریک که در اثر آلودگی‌های ترافیکی به وجود می‌آید قرار می‌گیرند نزدیک به 10 درصد بیش از دیگران ممکن است به دلیل عفونت گوش به پزشک مراجعه کنند.

 

دو منبع آلودگی دیگر هم در این میزان تاثیرگذار هستند، ذرات بسیار ریزی که از دود اگزوز خودروها و کارخانه‌ها خارج می‌شوند و دودی که بر اثر سوختن چوب به هوا بلند می‌شود از دیگر عوامل خطرزا در این بین هستند.

 

کودکانی که در معرض بیش‌ترین میزان دود حاصل از سوختن چوب قرار می‌گیرند تا 32 درصد بیش از دیگران ممکن است در اثر ابتلا به عفونت گوش به پزشک مراجعه کنند./عصرایران