دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کوتاه قدها در معرض مرگ ناشی از زوال عقل



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار علمی - کوتاه قدها در معرض مرگ ناشی از زوال عقل

تحقیقات انجام شده در دانشگاه ادینبورگ انگلستان نشان می دهد که قد، یک فاکتور مهم در پیش بینی مرگ ناشی از زوال عقل است.

به گزارش ایرنا از رویترز، زوال عقل (Dementia) یک سندرم مربوط به مغز است که منجر به کاهش حافظه، اختلال در برقرار ارتباط، تفکر، درک، برنامه ریزی و انجام امور روزمره می شود. آلزایمر شایع ترین گونه زوال عقل است.

تحفقیقات انجام شده با مطالعه زندگی 181 هزار و هشتصد نفر در طی یک دهه نشان می دهد که احتمال مرگ ناشی از زوال عقل در افراد کوتاه تر از قد نرمال، بیشتر از افراد بلندقد است. در طی تحقیقات، هزار و 93 نفر بر اثر زوال عقل جان خود را از دست دادند. ارتباط قدکوتاه با مرگ ناشی از زوال عقل در مردان بیشتر صدق می کند و احتمال مرگ و میر مردان کوتاه تر از 165 سانتی متر (5 فوت و 5 اینچ) 50 درصد بیشتر از مردان 172 سانتی متر (5 فوت و 8 اینچ) به بالا است.

قد کوتاه به تنهایی باعث زوال عقل نمی شود؛ بلکه این موضوع بازتاب فاکتورهای مهمی از قبیل شرایط زندگی، تغذیه نامناسب، بیماری خاص و استرس روانی است که وجود هریک از این عوامل در سال های اولیه زندگی، احتمال زوال عقل در بزرگسالی را افزایش می دهد.

تحقیقات مشابه نشان می دهد که بهره هوشی افراد قد کوتاه کمتر است و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، دیابت و آلزایمر در آنان بیشتر است.

تحقیقات مشابه انجام شده در ماه اوت نشان می دهد که مردان قد کوتاه ازدواج پایدارتری دارند و نرخ طلاق در آنان 32 درصد کمتر است؛ ولی نسبت به مردان بلند قامت، دیرتر تن به ازدواج می دهند.

محققان تخمین می زنند که حدود 44 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی سه برابر می شود و به 135 میلیون نفر می رسد.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه British Journal of Psychiatry منتشر شده است.

 

اخبار علمی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
زوال عقل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ارتباط ژن چاقی با بیماری آلزایمر و زوال عقل



 

 

 

ژن چاقی

 

 

 

محققان  ژن FTO-AA مرتبط با چاقی را یافتند که به نظر می رسد خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می دهد.

 

محققان سوئدی نتیجه مطالعات خود را در خصوص ارتباط ژن چاقی و بروز بیماری آلزایمر در همایش بین المللی بیماری آلزایمر ارائه دادند.

 

آن ها در تحقیقات خود ۱۰۰۳ فرد ۷۵ سال مبتلا به زوال عقل را مورد بررسی قرار دادند و آن ها را از لحاظ ژن FTO-AA چاقی و ژن APOE۴ بیماری آلزایمر مورد آزمایش قرار دادند.

 

سپس محققان این گروه از افراد را به مدت ۹ سال تحت کنترل گرفتند تا موارد جدید ابتلا به آلزایمر را تحت نظر داشته باشند و شناسایی کنند.

 

نتایج به دست آمده از ۹ سال مطالعه روی این افراد نشان داد احتمال بروز آلزایمر در افرادی که هر دوی این ژن ها را دارند، ۲ برابر است.

 

بنابر نتایج به دست آمده، ارتباط چاقی و آلزایمر امری ارثی محسوب می شود ولی تحقیقات گسترده تری باید صورت گیرد تا ارتباط میان ژنتیک و عوامل مؤثر سبک زندگی در این میان شناخته شود..../تحلیل:ایسکانیوز