دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کم کاری تیروئید و اختلالات چشمی



 

 

کم کاری تیروئید موجب اختلالات چشمی می شود

 

 

نه تنها پرکاری تیروئید موجب اختلالات چشمی از جمله بیرون زدگی چشم می شود بلکه کم کاری تیروئید هم بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران و اروپا می تواند موجب این عارضه شود.

 


یک متخصص در خصوص عوارض چشمی کم کاری و پرکاری تیروئید به هموطنان هشدار داد و افزود:خشکی چشم، احساس ناراحتی در دید ، زل زدگی و بیرون زدگی چشم ، در موارد پیشرفته انحراف چشم و درنهایت کوری براثر فشار به عصب بینائی از مهمترین تاثیرات سوء اختلالات غده تیروئید براین عضو مهم است.

 


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه شیوع بیماری تیروئیدی چشم در زنان نسبت به مردان بالاتراست افزود : شدت این بیماری در مردان سیگاری بسیار بیشتر از سایرین بوده و بیماران در دهه چهارم و پنجم زندگی به آن مبتلا می شوند.

 


وی گفت: این بیماری نوعی پاسخ ایمنی بدن در پی پرکاری و یا کم کاری تیروئید به چشم است و بیش از۹۰درصد افرادی که به موقع تحت معاینه و مداوا قرار می گیرند به شرایط عادی زندگی باز می گردند.

 


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: تاپیش از پژوهشهای این مرکز تحقیقات تصور می شد که تنها در موارد پرکاری تیروئید بیماران به اختلال تیروئید چشمی یا در اصطلاح پروپتوز مبتلا می شوند اما یافته های جدید ثابت کرد نه تنها نیمی از بیماران پرکاری تیروئید به مشکلات چشمی گرفتار می شوند بلکله بیماران کم کاری تیروئید هم در معرض خطرند .

 


وی با هشدار به بیماران تیروئیدی مبنی بر انجام معاینات دوره ای چشم گفت: درمان با دارو و جراحی در موارد پیشرفته بین ۳ تا ۵ سال طول می کشد ولی مراجعه به موقع و دوری از سیگار و دخانیات نقش کلیدی در درمان خواهد داشت.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
کم کاری تیروئید(کودکان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید



 

 

چند روش ساده برای مقابله با کم‌کاری تیروئید

 

اضافه وزن به تنهایی مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد که می‌توان به عنوان نمونه به چربی خون، دیابت و... اشاره کرد ولی در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسی‌های بیشتری نیاز است. این‌طور که به نظر می‌رسد علاوه بر چاقی و چربی خون با مشکل دیگری هم مواجه هستید و آن «کم‌کاری» غده تیروئید است.
برای تشخیص قطعی این بیماری باید آزمایش خون بدهید. ولی با علائم ذکر شده احتمال کم‌کاری تیروئید دور از انتظار نیست.

 

 

نشانه‌ها سخن می‌گویند

بیشتر بیماری‌های ایجاد شده در بدن علائمی را به همراه دارند که همین نشانه‌ها زمینه‌ساز تشخیص اولیه بیماری هستند. اختلال کم‌کاری غده تیروئید هم با نشانه‌هایی همراه است که از آن جمله می‌توان به کاهش ضربان قلب، تعرق بیش از حد، اختلال در خواب، ریزش مو و به هم خوردن عادت ماهانه در خانم‌ها اشاره کرد.

با پیشرفت بیماری اثرات نامطلوبی روی بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. از این‌ اثرات می‌توان به کاهش سوخت و ساز بدن (کاهش متابولیسم)، افزایش وزن، تغییرات فشار خون و... اشاره کرد. این نشانه‌ها از دیگر علائم کم‌کاری غده تیروئید است. کره چشم برخی از مبتلایان به اختلال کم‌کاری دچار بیرون‌زدگی (اگزوفتالمی)، التهاب، تورم و درد شدید می‌شود.

 

هدف اصلی، وزن

افرادی که به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند باید وزنشان را کنترل کرده و به افزایش وزنشان حساس باشند. علاوه بر اینکه باید زیر نظر پزشک دارو دریافت کنند و برای داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر یک مشاور تغذیه هم قرار بگیرند. مصرف زیاد نان وجایگزین کردن آن با برنج کار درستی نیست چرا که چنین رژیمی غیراصولی بوده و نمی‌تواند وزن را کاهش دهد. مساله‌ای که این خانم با آن مواجه است اضافه وزن نیست بلکه چاقی مفرط است.

در نتیجه باید تغییرات عمده‌ای روی برنامه غذایی او ایجاد شود. برای اینکه دو تا چهار کیلوگرم در ماه وزن کم کنید باید از برنامه غذایی فعلی‌تان 500 تا 800 کیلو کالری کم کنید. در واقع شما به 1200 کیلو کالری در روز نیاز دارید؛ ضمن اینکه باید از خوردن برخی غذاها و تنقلات اجتناب کنید؛ چرا که برخی از غذاها روی عملکرد غده تیروئید تاثیر منفی می‌گذارند.

 

وقتی غذا دشمن می‌شود

هورمون کنترل‌کننده عملکرد غده تیروئید در بدن افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند به اندازه کافی ترشح و تولید نمی‌شود و به همین دلیل نوع تغذیه و رژیم غذایی بر بهبود یا تشدید روند بیماری این افراد تاثیرگذار است. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید نباید انواع کلم را به شکل خام مصرف کنند. همچنین مصرف اسفناج، شلغم، سویا و بادام‌زمینی هم به آنها توصیه نمی‌شود. برخی میوه‌ها مثل گلابی و هلو باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شود. مصرف روغن کلزا و کانولا هم برای افراد مبتلا به اختلال کم‌کاری تیروئید مضر است.

 

گیاه درمانی

شما باید علاوه بر کنترل وضعیت غده تیروئید و کاهش وزن، به فکر کاهش و کنترل چربی خون نیز باشید. به همین دلیل مصرف غذاهای سرخ کردنی را به طور کل کنار بگذارید و غذاها را به شیوه بخارپز و کباب‌پز تهیه و مصرف کنید. تا حد امکان می‌توانید چربی‌های گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنید. مصرف خامه، کره و چربی‌های حیوانی را به حداقل ممکن برسانید و برای کاهش وزن هم مصرف قند مثل شیرینی و شکلات را متوقف کنید. برای کاهش چربی خون بهتر است از اسپرزه، آویشن، شنبلیله، سیر، پیاز، جو، جعفری و گریپ فروت استفاده کنید و در نهایت اینکه استفاده از روغن زیتون هم توصیه می‌شود.

 

آداب نمک‌خواری

استفاده از نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود ولی اگر با مشکل فشار خون مواجه نیستید باید به چند نکته درباره نمک توجه کنید؛ اول اینکه نمک ید دار را در پایان پخت غذا به میزان کم به غذا اضافه کنید. دوم اینکه نمک یددار را در معرض نور قرار ندهید؛ چرا که ید آن از بین می‌رود.

 

خوراکی‌های مجاز

استفاده از ویتامین‌های خانواده B رابطه مستقیمی با کنترل تولید هورمون مرتبط با تیروئید و بهبود عملکرد آن دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از مکمل حاوی ویتامین‌های خانواده B استفاده کنید. ویتامین C هم برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است.

در نتیجه استفاده از سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل اسفناج تیره و نارنجی مانند هویج و فلفل دلمه‌ای می‌تواند به تامین این ویتامین کمک کند. به غیر از مواد یاد‌شده که منع غذایی دارند (که کمی قبل‌تر درباره آن حرف زدیم) می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت خام استفاده کنید. ویتامین E مورد نیاز بدن را از غلات و مغزها تامین کنید. البته یادتان نرود که مصرف بادام زمینی مضر است. مصرف گوشت مرغ و ماهی (گوشت سفید) توصیه می‌شود. به طور کلی افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید مواد مورد نیاز بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند. بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند.

 

از تو حرکت

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد بدن انکارناپذیر است. به همین دلیل برای پایین آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تیروئید ورزش ضروری است. مشورت با پزشک، مصرف دارو و در صورت نیاز رعایت رژیم غذایی صحیح (کم کردن وزن) و ورزش می‌تواند در بهبود عملکرد غده تیروئید موثر باشد.

منبع:farsika.ir