دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کمبود ویتامین A شایع ترین علت نابینایی کودکان است



 

نابینایی ,ویتامین A

 

یک متخصص چشم با اشاره به نابینایی كودكان به عنوان یکی از عوامل اجتناب ناپذیر نابینایی گفت: سالیانه نیم میلیون كودک در جهان دچار نابینایی می شوند.

دكتر محمد كریم اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر نابینا در جهان وجود دارد که سالیانه ۲ میلیون نفر به تعداد آنها افزوده می شود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۵ میلیون نفر نابینا خواهند بود.

وی با بیان این که به طور كلی علل نابینایی به دو دسته قابل اجتناب و غیرقابل اجتناب تقسیم بندی می شوند، ادامه داد: متاسفانه ۳۰ درصد عوامل نابینایی غیرقابل اجتناب هستند.

استحاله سنی ماكولا شایع ترین علت غیرقابل اجتناب نابینایی است

این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به عوامل غیرقابل اجتناب نابینایی گفت: استحاله سنی ماكولا شایع ترین علت غیرقابل اجتناب نابینایی است که شیوع آن به دلیل افزایش طول عمر انسانها در حال افزایش است.

وی بیان کرد: ماكولا شایع ترین عامل نابینایی در افراد بالای ۶۵ سال در آمریكا است به طوری که حدود ۲۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال به این بیماری مبتلا هستند.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه بیماری ماکولا دو نوع خشک و مرطوب دارد و سبب از بین رفتن تدریجی سلول های ناحیه ماكولا می شود، اظهار کرد: نوع خشک بیماری ماکولا درمان خاصی ندارد اما در نوع مرطوب که عروق نابجا در زیر ماكولا رشد می كند می توان با لیزر و یا تزریق آمپول آواستین تا حدی سبب توقف پیشروی بیماری شد.

وی افزود: مكمل های غذایی كه ویتامین C، ویتامین E، روی، مس، و بتاكاروتن دارند در مواردی سبب كندی و یا توقف پیشروی ماکولا می شوند.

دکتر اسماعیلی از دیگر بیماری های غیرقابل اجتناب چشمی به بیماری های مادرزادی چشم اشاره کرد و گفت: به طور مثال رتینیت پیگمانتوزا كه نوعی بیماری ارثی شبكیه می باشد علت نابینایی بیش از یك میلیون نفر در جهان است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به نابینایی كودكان به عنوان یکی دیگر از عوامل اجتناب ناپذیر نابینایی اظهار داشت: سالیانه نیم میلیون كودك دچار نابینایی در جهان می شوند.

وی ادامه داد: كمبود ویتامین A شایعترین عامل نابینایی در كودكان است این در حالی است که در برخی كشورها تا ۷۵ درصد كودكان دچار كمبود ویتامین A هستند و سوء تغذیه عامل اصلی كمبود ویتامین A در این كشورهاست.

این متخصص چشم در ادامه با بیان این كه كدورت قرینه که مهمترین عامل قابل پیشگیری نابینایی در جهان است در اثر كمبود ویتامین A در كودكان رخ می دهد، گفت: آب مروارید مادرزادی دومین و رتینوپاتی نوزادان نارس سومین عامل نابینایی كودكان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوزادانی كه به دلیل نارسی و وزن كم موقع تولد مدتی در انكوباتور بوده اند حتماً باید توسط متخصص شبكیه معاینه شوند.... /  خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
شایع ترین علت کم خونی کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب مروارید شایع‌ترین علت نابینایی است



اخبار,اخبار اجتماعی,آب مروارید

دبیر علمی کنگره سراسری اپتومتری ایران گفت: آب مروارید مهم‌ترین علت نابینایی است که شروعی بدون علامت دارد و در صورت تشخیص به موقع، نابینایی ناشی از آن قابل پیشگیری است.

ابراهیم جعفرزاده پور عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر علمی هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری در خصوص برگزاری این کنگره اظهار داشت: این همایش در زمینه اپتومتری در ایران در حال برگزاری است و 70 سخنران از داخل و خارج از کشور در این مراسم حضور دارند.

وی افزود: یکی از اهداف همایش این است که اپتومتریست‌های ایرانی که خارج از کشور در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار هستند، یافته های جدید اپتومتری را در اختیار همکاران خود قرار دهند.

جعفرزاده پور ادامه داد: در این همایش  علاوه بر سخنرانی‌های علمی، در چهار کارگاه تخصصی در زمینه تجویز لنزهای پیشرفته، تجویز وسایل کمک بینایی، ساخت و ارائه عینک های آفتابی و طبی نیز برنامه‌هایی داریم.

وی گفت: اپتومتری در سال 1902 به عنوان یک رشته آکادمیک در دنیا شناخته شده است و در حال حاضر در 70 کشور، این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود.

دبیر علمی کنگره اپتومتری ایران با اشاره به این مطلب که حدود 85 کشور عضو انجمن جهانی اپتومتری هستند، ادامه داد: ایران یکی از کشورهای عضو این انجمن است و با داشتن قدمت تأسیس نزدیک به 40 سال، رتبه اول در بین کشورهای آسیایی و رتبه هجدهم در دنیا از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان در این رشته، یکی از کشورهای پیشرو در زمینه اپتومتری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تشریح فعالیت های اپتومتریست‌ها  بیان داشت: اپتومتریست‌ها در زمینه خدمات اولیه بینایی و تعیین نمره عینک، غربالگری‌های بینایی، تجویز لنز، تجویز وسایل کمک بینایی برای افراد کم بینا، درمان تنبلی چشم و تست های پاراکلینیکی در زمینه علوم بینایی فعالیت دارند.

جعفرزاده پور تصریح کرد: دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و  زاهدان برای تحصیل در این رشته دانشجو می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه کشور ما در زمینه اپتومتری با کمبود نیروی متخصص مواجه است، اظهار داشت: ایران در حال حاضر 2700 فارغ التحصیل رشته اپتومتری دارد.

دبیر علمی هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران ادامه داد: آب مروارید به عنوان مهمترین علت نابینایی است که شروعی بدون علامت دارد و در صورت تشخیص به موقع، نابینایی ناشی از آن قابل پیشگیری است.

جعفرزاده پور افزود: اپتومتریست‌های کشورمان در برنامه ملی ریشه کنی عوارض چشمی  دیابت، غربالگری تنبلی چشم، با سازمان بهزیستی و همچنین برگزاری آزمون‌های پیش از مدرسه، همکاری دارند و بنده به عنوان نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری از جانب مجموعه اپتومتری کشور اعلام می کنم که جامعه اپتومتریست ایران در زمینه غربالگری آب مروارید و آب سیاه با نهادهای مربوطه آماده همکاری هستند.

این همایش از تاریخ 14 مرداد به مدت سه روز در سالن همایش‌های بین المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است.


اخبار اجتماعی -فارس