دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف یک قاره پنهان در زیر اقیانوس اطلس/ تصاویری از تکه‌های قاره 100 میلیون ساله



 براساس اظهارات زمین شناسان، سنگهایی که در ساحل شهر ریو در برزیل کشف شده می تواند بخشهایی از یک قاره پنهان باشد که عمر آن به 100 میلیون سال می رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لایروبی بستر دریا نزدیک ریو گراند (سومین رودخانه بلند آمریکا) موجب شد که متخصصان سازمان زمین شناسی برزیل به نمونه گرانیتهایی برسند که اکنون دانشمندان مدعی شده اند این نمونه سنگها ظاهراً بخشی از یک قاره است که 100 میلیون سال پیش وقتی آفریقا و آمریکای جنوبی از هم جدا شدند به قعر دریا سقوط کرده است.

دانشمندان از این قاره گمشده و غرق شده با عنوان آتلاتیس برزیلی یاد کرده اند.

 قاره پنهان,کشف یک قاره پنهان در زیر اقیانوس اطلس

 یکی از اعضای سازمان زمین شناسی برزیل یکی از سنگهای این قاره را که در طی عملیات لاروبی  در 1448 کیلومتری ساحل ریودوژانیرو کشف شده را نشان می دهد

براساس اظهارات روبرتو بنتورا سانتائو رئیس سازمان زمین شناسی برزیل، این سنگها بخشی از یک قاره 100 میلیون ساله را تشکیل می دهند که با بالا آمدن آب اقیانوس اطلس پس از جدایی قاره های آفریقا و آمریکا به زیر آب فرورفته است.

وی افزود: ما تقریبا اطمینان داریم اما باید فرضیه خود را تقویت کنیم. ما نظریه نهایی را امسال درباره این فرضیه ارائه می کنیم چراکه قرار است در این منطقه عملیات حفاری انجام شده تا نمونه بیشتری از این سنگها به دست آوریم.

 قاره پنهان,کشف یک قاره پنهان در زیر اقیانوس اطلس

  درمیان سنگهای کشف شده در این عملیات لایروبی نمونه های گرانیتی وجود داشتند که گفته می شود بخشی از یک قاره 100 میلیون ساله است

ماه گذشته یک گروه از دانشمندان برزیلی و ژاپنی تحقیقات زیر آبی برای بررسی رودخانه ریوگراند انجام دادند، آنچه آنها در آن زمان یافتند از نظریه کنونی پشتیبانی می کند.

درحال حاضر آزمایشهای بیشتری روی سنگها درحال انجام است و شکل گیری زمین شناسی زیر آبی نیز مورد توجه قرار گرفته تا ادعای زمین شناسان ثابت شود.

منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
کشف قاره امریکا و حضور ایرانیان در این قاره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک قاره جدید در اقیانوس اطلس کشف شد!


محققان ژاپنی و برزیلی قاره گمشده را در اعماق اقیانوس اطلس و نزدیکی ساحل برزیل کشف کردند.

واحد مرکزی خبر: محققان ژاپنی و برزیلی قاره گمشده را در اعماق اقیانوس اطلس و نزدیکی ساحل برزیل کشف کردند.

 این محققان می گویند تکه ای از یک قاره را پیدا کرده اند که پیش از جدا شدن قاره های آمریکا، آفریقا، اروپا و دیگر قاره ها از هم وجود داشت.

این گروه کار تحقیقاتی خود را از شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی و با هدف بررسی حیات زیر آبی در اقیانوس اطلس شروع کردند ولی با بالا آمدن بخش هایی از تکه هایی از بخشی موسوم به  ریو گراند ِاِلِویشن (Rio Grande Elevation )که در هزار و پانصد کیلومتری ریودوژانیرو قرار داشت و حدود پنج هزار متر از سطح دیگر بخش های اقیانوس بالاتر بود، دانشمندان شگفت زده شدند زیرا قطعات سنگی از کف اقیانوس بیرون آورده شد که نمونه های آن را می توان فقط در سطح خشکی ها دید.

هیروشی کیتازاتو از گروه علمی که معتقد است این قاره تازه را یافته می گوید گرانیت، ترکیب تشکیل دهنده قاره هاست و این گرانیت نیز در اعماق این محیط آبی یافت شده است. معمولا، اعماق دریا را سنگ های بازالتی تشکیل می دهند که نوعی سنگ آتشفشانی است. پیشتر شاهد وجود سنگ های گرانیتی در اعماق دریا نبوده ایم.

وی گفت حدود صد میلیون سال پیش، قاره های آمریکای جنوبی و آفریقا به هم پیوسته بودند که قاره گوندوانا (Gondwana) را تشکیل می دادند. بعدها این قاره ها از هم جدا شدند و احتمالا این نیز بخشی شکسته شده از این قاره ها باشد.

روبرتو ونتورا دیگر عضو این گروه علمی می گوید زمانی که این سنگ ها به سطح آورده شدند، شگفتی اول این بود که این سنگ ها در اینجا چه می کنند؛ ما بررسی های زمین شناسی و ساختار شیمیایی این سنگ ها را انجام دادیم و باور ما بر این است که این سطح، با آب های کم عمق،  چگالی کمتری در مقایسه با دیگر سطوح اقیانوسی دارند. از این رو باور ما بر این است که ما یک صحفه قاره ای دیگر را پیدا کرده ایم.

کشف این قاره می تواند بخشی از معمای قاره پانگه آ، تنها قاره ای باشد که به باور دانشمندان پیش از وجود قاره های فعلی وجود داشت و بعد به قطعات دیگر تبدیل شد. فرضیه فعلی دانشمندان این است که این قاره، بخشی شکسته شده از قاره گوندوانا است که شامل عمده قاره های نیمکره جنوبی است که در زیر آب های اقیانوس اطلس قرار گرفت.