دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف یک اثر احیاکنندگی در گلبول‌های سفید برای کاهش صدمات سکته قلبی



کشف یک اثر احیاکنندگی در گلبول‌های سفید

محققان دانشگاه علوم پزشکی وین با موفقیت نشان دادند که سلول‌های سفید خون تحت تابش، موادی منتشر می‌کنند که شدت آسیب‌های ناشی از حمله یا سکته قلبی و صدمات ستون فقرات را کاهش داده و دارای اثر مثبت در بازسازی بافت است.

هندریک ژان آنکرسمیت رهبر این پژوهش اظهار کرد: یافته اصلی این پژوهش نشان می‌دهد که یک exosome خالص یا یک بخش پروتئین مسؤول این اثرات سودمند است. به غیر از این مجموعه‌های پروتئینی، لیپید‌ها (مواد چربی مانند) و سایر میکرو‌ذرات نیز دخیل هستند.تابش یونیزه شده به تحریک انتشار میزان بیشتری از این ترکیب پرداخته و همچنین مارا قادر می‌سازد تا کیفیت مواد آن را نیز تنظیم کنیم. گلبول‌های سفید خون به این شکل می‌توانند به عنوان رآکتور‌های زیستی برای تولید این مواد که APOSEC نام دارند،عمل کنند. این رآکتور‌های زیستی به سهولت استخراج می‌شوند و می‌توان آن را با اهدای خون معمولی مقایسه کرد.

محققان از ویروس غیر فعال APOSEC انسان استفاده کردند که آژانس ایمنی مواد غذایی اتریش، آن را برای استفاده در آزمایش‌های بالینی بر روی انسان تایید کرده است و بسیار شبیه به محصول تایید شده توسط این آژانس است.آزمایشها در مدل حیوانی بزرگ نشان داد که آسیب حمله قلبی می‌تواند به طور قابل توجهی کاهش یابد.

به گفته محققان این یافته‌ها می‌تواند برای بررسی‌های برنامه ریزی شده در حوزه‌های پوست و قلب و عروق نوید‌بخش باشد.

این پژوهش تحت نظارت پروفسور هندریک ژان آنکرسمیت و مایکل میلدنر (دپارتمان پوست دانشگاه علوم پزشکی وین) که به عنوان بخشی از پایان نامه دکترای لوسین بیر، یک دانشجوی دکترا و دکتر دستیار در دپارتمان رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی وین انجام شد، در حال حاضر در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

اخبارعلمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
انواع دلایل کاهش گلبول های سفید خون به طور خلاصه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش سن سکته‌های قلبی و مغزی به زیر۴۰سال



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پدر پیوند قلب ایران، نسبت به کاهش سن سکته های مغزی و قلبی در کشور هشدار داد.

 دکتر محمد حسین ماندگار در آستانه برگزاری روز ملی آترودی با بیان اینکه سكته های قلبی دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات جاده ای در ایران است، گفت: متاسفانه انسداد عروق و كرونر در جوان های ایرانی به شدت شیوع پیدا كرده است. حال آنکه این بیماری متعلق به سنین دهه هفتاد به بعد است نه سنین زیر چهل سال.

وی تصریح کرد: استرس، فشارهای عصبی، آلودگی های صوتی و هوای ناسالم ، مصرف نمک، فست فودها و چربی های اشباع شده مهمترین ریسك فكتورها در بروز سكته های قلبی و مغزی هستند.

ماندگار با اشاره به مهمترین علل بیماری های قلبی و عروقی گفت: نمک یكی از عوامل بسیار مضر برای فشار خون و به دنبال آن بیماری های قلبی است كه متاسفانه به وفور در نان های مصرفی کشورنیز استفاده می شود. همچنین مصرف چربی های اشباع شده به جای روغن های مایع و افزایش مصرف فست فودها همگی از موارد زیان آور برای سلامتی است.

 

به گفته وی،كم تحركی به علت توسعه روزافزون زندگی شهری و كنترل نكردن فشار خون به شكل منظم از دیگر ریسك فكتورهای موثر در بروز بیماری های قلبی عروقی است.

این جراح قلب و عروق خاطرنشان کرد: فشار خون در علم پزشكی قاتل بی صدا نامیده می شود. چرا که به سرعت پیشرفت می كند بدون اینكه علائمی داشته باشد. اما وقتی پیشرفت كرد باعث بیماری های قلبی ، مغزی و نارسایی های كلیه می شود كه بسیار خطرناک است.

عضو انجمن جراحان قلب اروپا و آمریکا، افزایش مصرف سیگار و قلیان درکشور را به عنوان یكی دیگر از عوامل خطرناك برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی  فاجعه بار خواند وتصریح کرد: متاسفانه امروزه مصرف سیگار و قلیان بین نوجوانان و جوانان بشدت شیوع پیدا كرده است. همه این عوامل نیز باعث شده كه سن سكته های قلبی و تصلب شرایین به شدت کاهش یابد.

ماندگار تصریح کرد: بدون شک این یک زنگ خطر برای جامعه محسوب می شود چرا كه جوانان نیروهای فعال و كاری كشور هستند و افزایش مرگ و میر در این سن، یك زنگ خطر برای کشور است که تمامی مردم و مسئولان باید در این باره بیش از قبل بکوشند.

این جراح قلب و عروق، نقش اطلاع رسانی را در آگاه كردن مردم نسبت به بیماری های قلبی بسیار موثر دانست و گفت: این موضوعی است كه با سلامت و جان مردم سرو كار دارد. بنابراین هرچه مردم بیشتر آگاه شوند بدون شک  بهترومفید تر است .درهمین راستا نیز رسانه ها به خصوص صدا و سیما به علت فراگیر بودن وظیفه خطیری بر عهده دارند و باید هشدار ها ، توصیه ها و موارد آموزشی را به مردم ارائه كنند تا جامعه را از خطری كه در پیش رو قرار دارد آگاه كنند.

وی درباره وظایف وزارت بهداشت در این حوزه گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت در كشوراست. هر چند  اقدام های خوبی تا كنون  انجام شده اما بدون شک كافی نیست. به عنوان مثال جمع آوری تنقلات مضر مثل چیپس و پفك و موادی نظیر سوسیس و كالباس از بوفه مدارس قدم بسیار مثبتی بود كه وزارت بهداشت برداشت اما معتقدم جای كار بیشتری همچنان وجود دارد. خانواده ها نیز در آموزش تغذیه سالم به بچه ها نقش موثری دارند .

به گفته ماندگار، بررسی ها نشان می دهد علت حدود نیمی از سكته های مغزی در کشورما تصلب شرایین است . چرا كه عروق در همه جای بدن وجود دارد.

وی اظهار داشت: وقتی عروق دچار گرفتگی می شود بیماری های مختلفی در بدن بروز می كند . بیماری های  قلبی به خودی خود عامل سكته های مغزی نیست بلكه تصلب شرایین همانگونه كه منجر به سكته قلبی می شود سكته مغزی را نیزبدنبال دارد.

ماندگار درباره امكانات درمانی كشور در حوزه بیماری های قلبی نیز گفت: ما به اندازه كافی برای درمان بیماری های قلبی ظرفیت داریم. حتی برخی از مراكز درمانی ماکمتراز ظرفیت هایشان كار می كنند چرا كه در این حوزه بیش از حد نیاز بودجه صرف شده  و مراكز بسیاری داریم كه حتی خالی از بیمار است.  به عبارت دیگر ما در حال حاضر بیمار قلبی كه در نوبت انتظار درمان مانده باشد در كشور نداریم . ضمن اینکه خدمات بهداشتی و درمانی در مورد بیماری های قلبی بسیارزیاد است.

وی ضمن توصیه به مردم برای حفظ سلامتی و اهمیت به این موضوع گفت: پرهیز از مصرف فست فودها ، كاهش مصرف نمک ،كنترل منظم دیابت و فشار خون، ورزش و تحرك بدنی ، حذف سیگار و قلیان از اماكن عمومی و خانواده ها و ارائه  آموزش های صحیح تغذیه و  زندگی سالم در رسانه ها و اطلاع رسانی مناسب همگی  می تواند در كاهش بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد.

سومین همایش یکروزه بررسی و ارزیابی اثرات آترواسکلروز (تصلب شرایین) بر روی عروق بدن انسان با عنوان آترودی با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی ایران ، انجمن اینترونشنال کاردیولوژی ایران ، انجمن قلب ایران و شرکت سانوفی،  ۲۷ آذر ۹۴  در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می گردد

اخبار اجتماعی - مهر