دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف و ثبت جهانی چهار گونه جانوری جدید در خلیج فارس و دریای عمان



اخبار,اخبار علمی,کشف گونه های جدید جانوری

استادیار جوان گروه زیست شناسی دانشگاه شهرکرد موفق به کشف چهار گونه جدید از جورپایان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شد.

این چهار گونه جدید که طی تحقیقات دکتر ولی‌الله خلجی پیربلوطی بر روی سخت‌پوستان خلیج فارس و دریای عمان کشف شده اند با نام‌های Atarbolana makranensis، Cymodoce waegelei، Heterodina qeshmensis و Cymodoce delvarii ثبت شده اند.
خلجی بهره‌گیری از روش‌های جدید ریخت‌شناختی مانند میکروسکوپ الکترونی(SEM) و همچنین روش‌های مطالعه مولکولی و آنالیزهای تبارشناسی (فیلوژنی) را از ویژگی‌های مطالعات این اکتشاف‌ها عنوان کرد.


جورپایان به عنوان یک گروه از سخت‌پوستان نقش بسیار مهمی در چرخه‌ غذایی جانوران در محیط‌های دریایی دارند و بدون حضور این جانداران، زیست بوم‌های دریایی در معرض خطر قرار می‌گیرد. همچنین از آنجا که شناسایی گونه‌های جانوری اکوسیستم‌ها اساس مطالعات بعدی محققان است، بدون شناسایی فون جانوری یک منطقه نمی‌توان برای حفاظت از این جانوران برنامه‌ریزی کرد که این اکتشافات کمک بسزایی به حفظ تنوع زیستی، چرخه غذایی و اکوسیستم دریایی خواهد کرد.


ولی الله خلجی پیربلوطی تا کنون توانسته 15 گونه جدید جانوری را کشف و شناسایی و در مجلات معتبر جانور شناسی دنیا منتشر و در موزه های تاریخ طبیعی جهانی به ثبت برساند. پژوهشگر برتر استان چهار محال و بختیاری در سال‌های 86 و 93 در حال حاضر در مطالعات فون جورپایان غرب اقیانوس هند، سواحل مکران، سواحل امارات، عمان و کویت همکاری دارد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
کشف گونه جدیدی ازاعراب درحومه خلیج همیشه فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرمانده نیروی دریایی سپاه: خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش موشك های سپاه قرار دارد



 

فرمانده نیروی دریایی سپاه: خلیج فارس و دریای عمان تحت پوشش موشك های سپاه قرار دارد

 

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: موشك های دفاعی سپاه با بردهای بسیار زیاد خلیج فارس، دریای عمان و سطح منطقه را تحت پوشش قرار داده است.

 

به گزارش ایرنا، سردار دریادار'علی فدوی' روز شنبه در گفت وگویی با اشاره به توان بسیار بالای سپاه در پوشش دفاعی منطقه خلیح فارس افزود: مجموعه‌ها و سیستم‌های سطحی، زیر سطحی و بالای سطحی و سامانه های ساحل به دریای سپاه با بردهای بسیار زیاد، خلیج فارس، دریای عمان و سطح منطقه را تحت پوشش قرار داده است.

وی تاكید كرد: این امر نشان دهنده قدرت و آمادگی فوق العاده و بالای سپاه در دفاع از هر گونه تعرض و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران است.

فدوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال افزایش وحدت بین كشورهای مسلمان منطقه است و در این راستا در تلاش بوده تمامی ظرفیت ها و فرصت ها را فعال و برای تعمیق این وحدت به كار گیرد.

دریادار فدوی گفت: تجهیزات و سامانه های بكار رفته در سلسله رزمایش های پیامبراعظم (ص) را تنها بخش كوچكی از توان و قابلیت گسترده دفاعی سپاه بود.

وی افزود: روندی را از زمان دفاع مقدس تاكنون پیش گرفته‌ایم تا با استطاعت بالا و بهره گیری از توان بومی، دشمنان خود را در هر مرحله بازدارندگی زمین گیر كرده و از هر گونه تجاوز و تعرض به سختی پشیمان كنیم.

دریادار فدوی در ادامه گفت: كشورهای منطقه به لحاظ مشتركات اسلامی و منافع مشترك فراوانی كه دارند اعضای یك خانواده هستند و قدرتمند بودن هریك از این اعضا موجب افزایش قدرت مجموعه این خانواده خواهد شد، بنابراین قدرتمندی ایران باعث ارتقای قدرت منطقه خلیج فارس و ایجاد امنیت پایدار در این شاهراه حیاتی انرژی دنیا می شود.

*** به دنبال گسترش روابط با همسایگان جنوبی هستیم

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به سفر اخیر ناوگروه سپاه به قطر گفت: این سفر سه روزه شروعی دوباره را برای افزایش و توسعه دامنه دوستی ها و وحدت بین كشورها ی مسلمان منطقه، رقم زد و به رغم تلاش های گسترده دشمنان فرامنطقه ای برای القای پروژه ایران هراسی و بویژه سپاه هراسی شاهد حركتی نو از سوی سپاه جهت افزایش همكاری ها در منطقه بودیم.

وی افزود: بالا بودن حجم برنامه ها و فعالیت های نیروی دریایی سپاه و همچنین تلاش های تفرقه انگیزانه آمریكا،انگلیس و هم پیمانانشان انجام این سفرها را به تاخیر انداخته بود ولی سپاه مصمم به گسترش روند تعاملات و ارتباطات خود در سطح منطقه است.

*** تمایل كشورهای منطقه برای رزمایش های مشترك

دریادار فدوی به تمایل كشورهای منطقه برای انجام رزمایش های مشترك در خلیج فارس اشاره كرد و اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از كشورهای منطقه دعوت كرده تا رزمایش های مشتركی را برای ایجاد امنیت پایدار و ارتقای وحدت و تعاملات كشورها درخلیج فارس برگزار كنند، این دعوت با استقبال زیادی مواجه شده است گرچه در گذشته نیز شاهد حضور نیروهایی از عمان، قطر و عراق در رزمایش های خود بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در آینده نزدیك شاهد افزایش همكاری ها و انجام رزمایش بین كشورهای مشترك المنافع در خلیج فارس خواهیم بود و این امر به دشمنان امنیت و منافع منطقه خواهد فهماند كه جایگاهی در این منطقه ندارند.

*** تعامل منطقه ای آینده دنیا را تضمین می كند

فرمانده نیروی دریایی سپاه تعامل و همكاری كشورهای همسایه خلیج فارس را عاملی اساسی برای تضمین آینده انرژی دنیا عنوان كرد و گفت: دنیا به یك وابستگی غیر جایگزین در خلیج فارس مبتلا شده و انرژی موجود در این منطقه نقشی موثر در تامین انرژی كشورهایی است كه اقتصاد خود را بر پایه نفت و گاز بنا نهاده اند.

وی افزود: اگر كشورهای منطقه تعامل و روندی عادلانه و صحیح با كشورهای دنیا در راستای تامین انرژی و همچنین برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه برقرار كنند، مسلما قدرت های فرا منطقه ای كه در فكر ادامه سلطه خود بر ذخایر انرژی دنیا هستند توفیقی به دست پیدا نمی كنند و این همان چیزی است كه تامین كننده منافع كشورهای منطقه است.

***پیشرفت های جدید سپاه در طراحی و ساخت سامانه های مدرن

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ملت ایران در آینده نزدیك از پیشرفت‌های جدید در طراحی و ساخت سامانه های مدرن در سپاه مطلع خواهند شد.

فدوی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریكا مبنی بر اینكه ایران توازن قدرت در منطقه را برهم زده است گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول 31 سال گذشته تاكنون نه تنها برهم زننده توازن و وحدت منطقه نبوده بلكه به دلیل تلاش برای ایجاد وحدت بین ملت های اسلامی همواره مورد حمله دشمنان قرار گرفته است.

*** پروژه سپاه هراسی ناكام مانده است

دریادار فدوی تلاش دشمنان اسلام برای ایران هراسی و بویژه سپاه هراسی را اقدامی ناكام و بی نتیجه خواند.

وی یادآور شد: روابط عینی بین ایران و كشورهای منطقه نمونه بارز شكست پروژه ها و توطئه های مداوم دشمنان اسلام و انقلاب برای تفرقه و دوری مسلمین از هم بود كه پیام روشن و اساسی آن برای سلطه طلبان، اقتدار روزافزون نظام جمهوری اسلامی و برای كشورهای منطقه نیز افزایش قرابت، دوستی و ارتباط فی مابین است.

وی تصریح كرد: هر روزی كه به آینده قدم می گذاریم شاهد افزایش تمایل مسلمان عمان، قطر، بحرین و دیگر كشورهای منطقه برای همكاری و تعامل با سپاه هستیم كه این امر ناكامی هرچه بیشتر دشمن را نمایان می سازد.../ایرنا