کشف نشانه‌هایی از وجود دریاچه در سیاره مریخ + تصاویر

اخبار علمی - کشف نشانه‌هایی از وجود دریاچه در سیاره مریخ + تصاویر

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مشاهدات مریخ نورد کنجکاوی ناسا در کوه های شارپ نشان داد رسوباتی مربوط به ده ها میلیون سال پیش در دریاچه ای بر سطح مریخ وجود دارد.

اخبار,اخبار علمی , سیاره مریخ

این یافته های کنجکاوی در دهانه ی گیل مریخ، نشان می دهد که این سیاره ی سرخ دارای آب و هوایی باستانی است که می تواند دریاچه هایی پیر را تشکیل داده باشد.

آشوین واساوادا، از دانشمندان پروژه ی کنجکاوی می گوید: اگر این فرضیه ی ما برای کوه های شارپ درست باشد، تصور پیشین ما درباره اینکه شرایط گرم و مرطوب گذرا، محلی و زیر سطحی در مریخ بوده است با چالش روبرو خواهد بود.

اخبار,اخبار علمی , سیاره مریخ

کوه شارپ حدود 5 کیلومتر ارتفاع دارد و در سطوح پایینی آن هزاران قطعه سنگ به چشم می خورد. لایه ی سنگی دامنه ی کوه حاکی از وجود بستری رودخانه ای در آن اطراف است.

اخبار,اخبار علمی , سیاره مریخ

مریخ نورد کنجکاوی تاکنون در سفر 8 کیلومتری خود رازهای زیادی را در مریخ فاش کرده است و سرنخ های جالب توجهی از وجود آب و حیات در مریخ بدست داده است.

حالا دانشمندان ناسا با استفاده از مریخ نورد کنجکاوی متوجه آب و هوایی مرطوب و باستانی شده اند که میتواند سرنخی از وجود دریاچه ها در این سیاره باشد.

اخبار,اخبار علمی , سیاره مریخ

اگر این فرضیه صحیح باشد، احتمال وجود حیات در این سیاره در گذشته ی دور، بسیار زیاد خواهد بود.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

کشف جدید از کاوشگر کنجکاوی در سیاره مریخ

کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ + تصاویر

پیدا شدن بقایای یک دریاچه عظیم حدس و گمان‌ها در خصوص وجود تمدن باستانی در مریخ را این روزها بر سر زبان‌ها انداخته است.

کارشناسان فضا شناسی به تازگی موفق به شناسایی یک دریاچه باستانی خشک شده در سطح سیاره مریخ شده‌اند.

کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ

گفتنی است، این دریاچه در حدود 18 مایل مربع مساحت دارد و اعتقاد بر این است که در آن نمک کلرید وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان اعتقاد دارند این منبع آبی آخرین منبع بر روی سیاره سرخ تا قبل از بخار شدن کامل بوده است.

کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ

محققان دانشگاه کلرادو که این دریاچه نمک را کشف کرده‌اند آن را در منطقه Meridiani  در نزدیکی محل فرود مریخ نورد فرصت کشف کرده‌اند.

کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ

کارشناسان بر این باور هستند که سیاره مریخ حدود 4.6 میلیارد سال پیش شکل گرفته است.

نقشه برداری دیجیتالی و تجزیه تحلیل‌های زمین شناسی از ویژگی‌های اطراف دریاچه باستانی نشان می‌دهد این دریاچه قدمتی فراتر از 3 و 6 دهم میلیارد سال دارد.

کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ

این یافته‌ها نشان می‌دهند، در گذشته در سیاره مریخ میزان فراوانی آب‌های سطحی وجود داشته که به تدریج خشک شده است.

کشف دریاچه‌ای عجیب در سیاره مریخ

همچنین محققان با کمک تصویر برداری پیشرفته در دهانه Jezero در سیاره مریخ یک دریاچه دیگر پیدا کرده‌اند.

بر‌اساس میزان و ضخامت نمک باقیمانده از دریاچه محققان تخمین می‌زنند تنها 8 درصد از آب دریاچه شور بوده و به همین دلیل می‌توانسته حاوی حیات میکروبی باشد.

در عین حال تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ذوب برف و یخ موجود در مریخ می‌تواند سبب منتقدان اعتقاد دارند فرضیه وجود آب در سیاره مریخ بی‌اعتبار است در صورتی که در ماه ژوئن سال 2013 مریخ نورد کنجکاوی به شواهدی قوی دال بر وجود آب به میزان کافی در سیاره مریخ دست یافته است.

بر اساس تحقیقات در حدود 3.7 میلیارد سال پیش سیاره مریخ 87 درصد از آب خود را از دست داده است و به سیاره‌ای خشک تبدیل شده است.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران