دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف مکانیسمی برای نابودی یک مولکول دردسرساز در میوه‌ها و سبزیجات



اخبار,اخبار علمی,سبزیجات حاوی اگزالات

دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست، با همکاری محققانی از دانشگاه میشیگان، یک مکانیسم را شناسایی کردند که از طریق آن می‌توان مولکول اگزالات که برای انسان بسیار مضر است را تجزیه کرده و از بین برد.

طیف گسترده ای از میوه‌ها و سبزیجات حاوی اگزالات هستند. اما انسان و بسیاری از سایر حیوانات دیگر فاقد توانایی متابولیزه کردن این مولکول هستند و بنابراین، تجمع اگزالات برای برخی افراد با سنگ کلیه، ورم مفاصل و حتی نارسایی کلیوی همراه است. در حالی که برخی گیاهان، قارچ‌ها و باکتری‌ها قادر به تجزیه اگزالات هستند.


این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا راه‌های جدید کاهش اثرات مضر اگزالات در انسان را شناسایی کنند. این گروه از بلورشناسی پرتو ایکس برای شناسایی دقیق این که چگونه آنزیم تازه کشف شده oxalate oxidoreductase وابسته به تیامین پیروفسفات، از یک مکانیسم فریب‌دهنده، برای فروپاشی این مولکول دردسر‌ساز استفاده می‌کند.


کاترین درنان، استاد زیست‌شناسی و شیمی در دانشگاه موسسه فناوری ماساچوست که تیم آزمایشگاهی وی موفق به انجام این کشف شدند اظهار کرد: کاری که این آنزیم انجام می‌دهد، شیمی بی‌سابقه‌ای است .این آنزیم خاص، اگزالات را می‌گیرد و آن را تقسیم می‌کند.


مولکول اگزالات دارای دو اتم کربن و چهار اتم اکسیژن است. اتم‌های کربن به یکدیگر متصل هستند و هر کدام به صورت جداگانه به دو اتم اکسیژن پیوند خورده‌اند. این مولکول همچنین دارای دو بار منفی است که از دو الکترون اضافه در مولکول می‌آید.


آنزیم OOR، یک مولکول بزرگ و پیچیده است که به اگزالات متصل می‌شود تا بار الکتریکی منفی آن را خنثی کند و در یک اقدام جداگانه، پیوند کربن-کربن را در مرکز اگزالات از بین می‌برد. این چیزی است که محققان آن را یک فرآیند متقلبانه می‌نامند زیرا آنزیم اول به اگزالات متصل می‌شود و از بار مثبت خود برای جذب مولکول‌های بار منفی استفاده می‌کند.

 

در نهایت، این محققان امیدوارند که شناسایی مکانیسم تجزیه اگزالات به دانشمندان برای کشف برخی از راه‌های کاهش سطح اگزالات کمک کند. برخی از مردم، حامل باکتری‌هایی هستند که می‌تواند اگزالات را متابولیزه کند که این مورد در برخی افراد دیگر دیده نمی‌شود.
این یافته‌ها در یک مقاله در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
آموزش میوه آرایی و حکاکی میوه و سبزیجات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

این میوه ها و سبزیجات را فقط می توانید ببینید!


 
 
 
 
هنرنمایی جالب و زیبا روی میوه و سبزیجات