کشف مارمولک رنگارنگ در ویتنام

دانشمندان یک گونه مارمولک جدید با رنگهای گوناگون آبی و سبز و زرد در ویتنام کشف کردند و نام آن را Calotes bachae گذاشتند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی های ژنتیکی و مطالعات فیزولوژیکی نشان می دهد این مارمولک یک گونه جدید است که با مارکو لک های آبی که پیش از این در تایلند و میانمار کشف شده بود فرق می کند اگرچه در نگاه اول به آنها کم و بیش شبیه است.

در این گونه در طول فصل جفتگیری رنگ بدن مارمولک نر به طور مشخص درخشان می شود و از آبی لاجوردی تا فیروزه ای تغییر می کند تا از یک سو ماده ها را جذب کند و از سوی دیگر سایر نرها را بترسانند و تهدید کنند.

این مارمولک که در طول روز سبز و آبی است در طول شب قهوه ای تیره است و هیچ درخشندگی ندارد.

این گونه در سطح پشتی بدنش لکه های کمرنگ قهوه ای و موهای زرد رنگی که گاهی این موها روی صورتش هم دیده می شوند دارد که این مشخصه آن  را از گونه هایی که تا کنون وجود داشته اند متمایز می کند.

دانشمندانی که این گونه را کشف کرده اند معتقدند در صورت تحقیقات بیشتر می توانند گونه های جدید دیگری از خزندگان در آسیای جنوب شرقی شناسایی کنند./مهر

کشف مارمولک دوسر در چین

کشف قدیمی‌ترین فسیل جهان با تصویری رنگارنگ از اجداد میکروب‌ها

قدیمی‌ترین فسیل جهان

کشف قدیمی‌ترین فسیل جهان با تصویری رنگارنگ از اجداد میکروب‌ها

قدیمی‌ترین فسیل جهان، تصویری رنگارنگ از اجداد میکروبی را نشان می دهد که در یک جامعه میکروسکوپی در حدود 3.5 میلیارد سال قبل می زیسته‌اند.

به گزارش ایسنا ، «نورا نوفک» از متخصصان دانشگاه اولد دومینیون (ODU)‌ در ویرجینیا این فسیل باستانی با قدمت حدود 3.5 میلیارد ساله را در غرب استرالیا کشف کرد.

این فسیل با ضخامت 0.84 سانتی متر متعلق به میکروب‌های تک سلولی سبز- بنفش و لزج مانند است.

این نمونه حدود 300 میلیون سال قدیمی تر از فسیل های باستانی کامل قبلی و تقریبا همسن فسیل‌های نیمه‌یی است که در مناطق مختلف جهان شناسایی شده‌اند.

حیات میکروبی موجود بر روی این فسیل، نور خورشید را به انرژی تبدیل ، اما بر خلاف گونه‌های موجود، به جای اکسیژن، گوگرد بسیار بد بویی را تولید می‌کرد.

«ابیگیل آلوود» زیست شناس نجومی ناسا که چند سال قبل فسیل باستانی دیگری را کشف کرده بود، اثبات وجود حیات در این فسیل را بسیار دشوار عنوان می‌کند؛ اما محققان موسسه علوم واشنگتن از چندین معیار مختلف برای نشان دادن ویژگی‌های میکروسکوپی که تأیید کننده حیات باستانی در این فسیل است، استفاده کرده‌اند.

نتایج کشف این فسیل باستانی در مجله Astrobiology منتشر شده است.
/ایسنا