دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف قدیمی‌ترین شیء فلزی خاورمیانه



اخبار ,اخبار علمی ,قدیمی‌ترین شیء فلزی

اخبار علمی - کشف قدیمی‌ترین شیء فلزی خاورمیانه

نوعی درفش مسی، قدیمی‌ترین شیء فلزی کشف‌شده در خاورمیانه لقب گرفته است.

این کشف نشان می‌دهد فلزات بیش از 6000 سال پیش و بسیار زودتر از زمانی که تصور می‌شد، در این منطقه داد و ستد شده‌اند.

شیء فلزی مزبور نزدیک رود اردن بدست‌ آمده و در این ناحیه روستایی از سال 5100 پیش از میلاد تا 4600 سال پس از میلاد وجود داشته است. این روستا در سال 1950 میلادی کشف شد و حفاری‌ آن از اواخر دهه 1970 شروع شد و تا امروز ادامه دارد.

روستای موردمطالعه دارای ساختمان‌های مرتفعی بوده که از آجرهای گلی و تعداد زیادی سیلو ساخته شده که این سیلوها می‌توانستند 15 تا 30 تن گندم را در خود جای دهند. این میزان برای ناحیه شرق نزدیک باستانی بی‌سابقه بوده است.

روستای محل کشف شیء فلزی دارای اجاق‌هایی در حیاط‌هایش بوده که تمامی آن‌ها مملو از استخوان سوخته حیوانات‌اند. این موضوع نشان می‌دهد مردمان این ناحیه مناسبت‌های بزرگی را اجرا می‌کردند.

دانشمندان این درفش مخروطی‌شکل را در مقبره یک زن پیدا کردند که هنگام مرگش 40 سال داشته و چندین سنگ بزرگ گور وی را پوشانده بودند. طول این شی 4.1 سانتی‌متر و عرض آن در قسمت قاعده پنج میلی‌متر و همچنین در قسمت نوک آن فقط یک میلی‌متر گزارش شده است. چون این جسم با این زن دفن شده، تصور می‌شود متعلق به وی بوده است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله PLOS ONE منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فلیم قدیمی از مشاهده شیء ناشناخته در آسمان انگلستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف قدیمی ترین سوپ تاریخ(+عکس)



 

 

کشف قدیمی ترین سوپ تاریخ

 

گروهی از باستان شناسان چینی یک دیگچه برونزی را یافتند که سوپ درون آن که در 2 هزار و 400 سالقبل پخته شده بود هنوز وجود دارد.

 

به گزارش مهر، باستان شناسان موسسه باستان شناسی استان "شانگشی" به سرپرستی "لیو دایون" این دیگچه برونزی را در داخل یک قبر در منطقه غرب شهر "شیان" کشف کردند.

 

این باستان شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "این اولین بار در تاریخ باستان شناسی چین است که یک سوپ در یک قبر پیدا می شود. این کشف می تواند به ویژه برای مطالعه بر روی عادات غذایی مردم این منطقه در 2 هزار و 400 قبل بسیار مفید باشد."

 

براساس گزارش گلوبال تایم، این قبر با دیگچه داخلش در مدت کارهای حفاری ساخت فرودگاه شیان کشف شد. شهر شیان که در گذشته پایتخت چین بوده است به دلیل مقبره سربازان سفالی شهرت جهانی دارد.

 

در داخل این دیگچه برونزی، مقداری استخوان و یک مایع مایل به سبز وجود دارد. این مایع برای شناسایی عناصر سازنده اش و تائید اینکه واقعا یک سوپ بوده است آزمایش خواهد شد./مهر