کشف سیاره ای که سه ستاره دارد

اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاره

ستاره شناسان از کشف سیاره ای جدید با سیستم سه ستاره ای خبر دادند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف کرده اند که بسیاری از آنها دو ستاره دارند، اما کشف جدید آنها چهارمین سیاره ای محسوب می شود که سه ستاره دارد.فاصله این سیاره تازه کشف شده از زمین حدود 685 سال نوری است که این فاصله در میان چهار سیاره ای که سیستم سه ستاره ای دارند، نزدیک ترین نسبت به زمین محسوب می شود.

این سیاره با نام KELT-4Ab ، یک سیاره گازی غول پیکر شبیه مشتری است و تنها به دور یکی از سه ستاره خود به نام KELT-A می چرخد که سه روز طول می کشد.

اما دو ستاره دیگر این سیستم کم نورتر و دورتر هستند و در یک فاصله قابل توجه به دور یکدیگر می چرخند. گردش یک دور کامل این جفت 30 سال طول می کشد. از سوی دیگر آنها در حین چرخیدن به دور یکدیگر، به دور ستاره اولیه این سیستم به نام KELT-A نیز می چرخند و چهار هزار سال طول می کشد تا یک دور کامل به دور این ستاره بچرخند.

سیاره KELT-4Ab به ستاره خود بسیار نزدیک تر است، بنا بر این ستاره این سیاره نسبت به خورشید زمین، 40 برابر بزرگتر در آسمان به نظر می رسد.

بیشتر سیاره های گازی شکل غول پیکر در فاصله ای قابل توجه به دور ستاره میزبان خود می چرخند. نزدیکی تقریبی KELT-4Ab این سیاره را به یک 'مشتری داغ' تبدیل می کند.
محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین یافته های خود را در مجله Astronomical منتشر کردند.

اخبار علمی - ایرنا

کشف سیاره ای شبیه مشتری در یک سیستم ستاره ای جوان

کشف ستاره‌ای که به سیاره بدل شده است

اخبار,اخبار علمی,سیاره

اخبار علمی - کشف ستاره‌ای که به سیاره بدل شده است

مطالعه صورت گرفته توسط اخترشناسان نشان می‌دهد، شیئ شبه‌سیاره‌ای که به تازگی کشف شده است، پیش از این یک ستاره آتشین بسیار داغ بوده است.

این شیئ که WISE J0304-2705 نام دارد، از کلاس کوتوله Y – سردترین کلاس دمایی ستاره‌ای که تاکنون شناسایی شده – محسوب می‌شود.
دمای فعلی این شیئ شبه ستاره‌ای 100 تا 150 درجه سانتیگراد است که دمایی متوسطی بین زمین و ناهید است؛ دمای این شیئ مانند سیارات سنگی شبه زمین نبوده و در اصل یک توپ گازی غول‌پیکر شبیه مشتری است.

اخترشناسان به شواهدی از منشأ باستانی این شیئ دست پیدا کرده‌اند که تغییرات دمایی در طول چند میلیون سال گذشته را نشان می‌دهد.تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی پروفسور «دیوید پینفیلد» از دانشگاه هرتفوردشایر، کوتوله Y‌ را با استفاده از تلسکوپ فضایی WISE‌ ناسا شناسایی کردند.

احتمالا در طول 20 میلیون سال نخست از عمر WISE J0304-2705، دمای آن دست‌کم 2800 درجه سانتیگراد بوده و در یک میلیارد سالگی، دما به 1000 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد و این روند کاهش دما تاکنون ادامه پیدا کرده و به دمای 100 تا 150 درجه سانتیگراد رسید.
نتایج این مطالعه در مجله Royal Astronomical Society منتشر شده است.

اخبار,اخبار علمی,سیاره