دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف سنگ‌های عجیب وغریب در مریخ توسط «فرصت»



کشف سنگ‌های عجیب وغریب در مریخ

مریخ‌نورد فرصت در ادامه تحقیقات اکتشافی بر سطح سیاره سرخ، با تخته سنگ‌هایی با ترکیبات عجیب و متفاوت مواجه شده است.

حدود 11 سال از حضور و فعالیت مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) بر سطح سیاره سرخ می‌گذرد. این کاوشگر در حال حاضر در منطقه‌ای موسوم به Marathon Valley به سر می‌برد.

فرصت در تحقیقات خود در این منطقه، تصویری از سنگ‌های عجیب و غریب مریخی تهیه کرده است.

در مرکز این تصویر که در تاریخ سوم مارس (12 اسفند) تهیه شده است، تخته سنگ‌های بزرگ و خاکستری رنگی در طول یک مرز قابل مشاهده است.

بررسی‌های ابتدایی بر روی یکی از این سنگ‌ها با استفاده از ابزار طیف‌سنج اشعه ایکس ذرات آلفا بر روی بازوی رباتیک مریخ‌نورد نشان می‌دهد، ترکیبات این سنگ با تمامی سنگ‌هایی که تاکنون بررسی شده‌اند، تفاوت دارد.

به گفته محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا، این سنگ‌های عجیب وغریب به تحقیقات و بررسی بیشتری نیاز دارند.

همچنین تیم تحقیقاتی، سنگ دیگری موسوم به Sergeant Charles Floyd را برای نمونه‌برداری و تجزیه و تحلیل علمی انتخاب کرده‌اند.

کشف سنگ‌های عجیب وغریب در مریخ

تخته سنگ‌های بزرگ و خاکستری رنگی در طول یک مرز (مرکز تصویر)

کشف سنگ‌های عجیب وغریب در مریخ

منطقه‌ Marathon Valley مریخ

اخبارعلمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کشف راز نماد عجیب وغریب شیطان پرستی!!!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضور ناگهانی یک سنگ عجیب مقابل دوربین مریخ‌نورد فرصت + تصویر



اخبار,اخبارعلمی,یک سنگ عجیب مقابل دوربین مریخ‌نورد

اخبار علمی - حضور ناگهانی یک سنگ عجیب مقابل دوربین مریخ‌نورد فرصت + تصویر

در تصویر تهیه شده توسط دوربین پانورامای مریخ‌نورد فرصت، یک سنگ عجیب مشاهده شده است که در تصاویر قبلی از این منطقه وجود نداشت.

مریخ‌نورد فرصت پس از یک دهه حضور بر سطح سیاره سرخ، تصویری از منطقه‌ای در اطراف دهانه اندیور (Endeavour) تهیه کرده که باعث شگفتی محققان شده است.

تصویر سمت چپ در سه هزار و پانصد و بیست و هشتمین روز مریخی (sol 3528) مأموریت مریخ‌نورد فرصت بر سطح سیاره سرخ تهیه شده است و تصویر سمت راست 12 روز بعد در سه هزار و پانصد و چهلمین روز مریخی (sol 3540) تهیه شده است.

در مرکز تصویر سمت راست که با استفاده از دوربین پانوراما (Pancam) تهیه شده است، یک سنگ نسبتا متوسط دیده می‌شود که در تصویر سمت چپ وجود نداشت.

«استیو اسکوایرز» از محققان دانشگاه کورنل در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا در مراسم دهمین سالگرد مأموریت این مریخ‌نورد، با اعلام این خبر افزود: دو فرضیه در خصوص حضور ناگهانی این سنگ وجود دارد؛ فرضیه نخست، گیر کردن سنگ در میان چرخ‌های مریخ‌نورد و انتقال به این منطقه است و فرضیه دوم، فرود ناگهانی سنگ در اثر یک بارش شهاب سنگی است.

این سنگ عجیب Pinnacle Island نامگذاری شده است و محققان در حال بررسی هر دو فرضیه مطرح در این خصوص هستند.

مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) ژانویه 2004 بر سطح سیاره سرخ فرود آمد و در حال حاضر به همراه مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) به تحقیقات علمی بر سطح این سیاره ادامه می‌دهد.

گفتنی است، طول یک روز در مریخ (solar day) معادل 24 ساعت و 39 دقیقه و 35 ثانیه است که این میزان بر روی زمین معادل 24 ساعت و دو هزارم ثانیه است. 

اخبار,اخبارعلمی,یک سنگ عجیب مقابل دوربین مریخ‌نورد

اخبارعلمی - ایسنا