دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف سریعترین ستاره کهکشان راه‌شیری



کشف سریعترین ستاره کهکشان راه‌شیری

ستاره‌شناسان دانشگاه هاوایی اخیرا ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که با سرعت 1200 کیلومتر بر ثانیه در فضا حرکت می‌کند و سرعت آن برای نادیده گرفتن نیروی گرانش کهکشان کافی است.

 

ستاره‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند، سریعترین ستاره شناخته‌شده در کهکشان راه‌شیری موسوم به US 708 که از کشش گرانشی فرار کرده است، در 25 میلیون سال آینده وارد فضای میان کهکشانی می‌شود.

ستاره US 708 احتمالا در نتیجه موج انفجار یک همتای ستاره‌ای به این سرعت رسیده که در نوع خود اولین به شمار می‌رود؛ این سرعت برای سفر از زمین به ماه طی پنج دقیقه کافی است.

به گفته محققان، 20 ستاره دیگر کشف شده تاکنون که به سمت خارج کهکشان راه‌شیری در حرکت بوده‌اند، احتمالا انگیزه خود را از نزدیک شدن به ابرسیاهچاله‌ای که در مرکز راه‌شیری است، بدست آورده بودند.

ستاره US 708 پیش از فرار در کهکشان، یک ستاره عظیم سرد بود، اما تقریبا تمام هیدروژن و هلیوم آن توسط شریک ستاره‌ای آن مکیده شده بود؛ به تصور دانشمندان،‌ این تغذیه انرژی احتمالا باعث تبدیل ستاره دوم به ابرنواختری عظیم شده است.

در صورت تائید، این گونه ستارگان گریخته می‌توانند درک بهتری را در مورد چگونگی شکل‌گیری ابرنواخترها ارائه کنند. از آنجایی که انفجارها مقادیر استانداردی از تابش را آزاد می‌کنند، دانشمندان می‌توانند فاصله آن‌ها را با سنجش میزان درخشش یا کم‌نوری‌شان محسابه کرده و سرعت منبسط شدن جهان را تعیین کنند.
اخبارعلمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
کشف جزء جدیدی از کهکشان راه شیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف یک شتابگر کیهانی در کهکشان راه شیری



 

 

ماهواره Agile با بررسی یک ابرنواختر در کهکشان راه شیری کشف کرد که این جرم کیهانی همانند یک دستگاه شتابگر ذرات عمل می کند.

مهر- ستاره شناسان آژانس فضایی ایتالیا با استفاده از ماهواره Agile ردپای واضحی از برخوردهای میان پروتونها و گازهایی که در اطراف ابرنواختر W44 می چرخند را شناسایی کردند.

اطلاعات جمع آوری شده توسط این ماهواره می توانند مسئله شناسایی چشمه پرتوهای کیهانی پر انرژی را به روشی واضح حل کنند.

پرتوهای کیهانی که اصولاً از پروتونها و الکترونها تشکیل شده اند ذراتی پر انرژی هستند که به دفعات انرژی آنها بیشتر از انرژی است که در دستگاههای شتابگر به دست می آید.

منشای این ذرات که به طور ثابت سیاره ما را از اعماق کیهان بمباران می کنند به صورت یک راز باقیمانده است.

براساس گزارش لاستمپا، ماهواره Agile (آشکارساز نجومی گامایی در تصاویر فوق سبک) که برای مطالعه جهان پر انرژی طراحی شده است، در آوریل 2007 پرتاب شد.

ستاره شناسان پروژه این ماهواره با مطالعه بر روی یک سری از ابرنواخترها در کهکشان راه شیری مشاهده کردند که اطلاعات مربوط به ابرنواختر W44 به وضوح حضور پروتونهای شتاب گرفته ای را نشان می دهد که با گاز پیرامون ابرنواختر برخورد می کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "از مدتها فرضیه وجود پروتونهای پر انرژی مربوط به این نوع از پدیده ها مطرح شده بود اما تا پیش از این هرگز این پروتونها مشاهده نشده بودند و امروز ما با ماهوارها Agile توانستیم این تئوری را تائید کنیم."

برپایه مدلهای کنونی، بخشی از مواد منفجره در طول انفجارات ابرنواختری می توانند در انرژیهای بسیار بالا شتاب بگیرند و با مواد بین ستاره ای برخوردهای شدیدی را به وجود آورند.

در این تحقیقات، دستگاههایی که بر روی Agile نصب شده اند کاهش بعضی از انواع ذرات (پیونهای خنثی) را شناسایی کردند و ردپای واضحی از وجود پروتونهای شتاب گرفته ای را که با مواد اطراف خود برخورد می کنند تشخیص دادند..... / تحلیل : عصر ایران