دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف دو سیاه‌چاله که مرزهای فیزیک را زیر پا می‌گذارند



اخبارعلمی,خبرهای علمی,سیاه چاله

محققان دانشگاه کمبریج در یک تحقیق مشترک با سازمان فضایی آمریکا، پی به رفتار بسیار عجیب و فراتر از فیزیک دو سیاه‌چاله در بلعیدن ستارگان اطرافشان بردند.

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت کمبریج، عرصه اخترفیزیک و فیزیک، دنیای ناشناخته‌ها و مرزهای دانش بشر درباره کائنات هستند و برای افکار عمومی همیشه شگفت‌انگیز هستند اما کمتر پیش می‌آید که کشف یا خبری موجب شگفتی و حیرت خود اخترشناسان و فیزیکدانان شود. تحقیق مشترکی که با همکاری دانشگاه کمبریج و ناسا براساس داده‌های به دست آمده و عجیب از یک اشعه ایکس قوی در فضا انجام می‌شد، منجر به کشف دو سیاه‌چاله بسیار هولناک و شگفت‌انگیز شد.

براساس اطلاعات منتشر شده، این دو سیاه‌چاله با سرعتی حیرت‌آور ستاره‌های اطراف خود را می‌بلعند که این سرعت بسیار بالاتر از حداکثر سرعتی است که برای بلعیده شدن توسط سیاه‌چاله‌ها به اثبات رسیده بود.

تاکنون براساس علم فیزیک، بلعیده شدن ستارگان با چنین سرعتی محال بود. در واقع، سرعت فرو رفتن ستاره‌های اطراف این سیاه‌چاله‌ها آنقدر زیاد است که گازهای باقی‌مانده از آنها با سرعتی معادل یک‌چهارم سرعت نور خارج می‌شوند.

گفتنی است که وقتی یک ستاره که از گازهای گداخته تشکیل شده است با سرعت زیاد به سویی حرکت کند، جاذبه‌اش روی گازهای سطحی کم می‌شود و متناسب با سرعت حرکتش، گازهای سطحی از آن جدا و به فضا پرتاب می‌شود و ردی از حرکت آن برجای می‌گذارند؛ چیزی شبیه به عملکرد گلوله‌های رسام در تعیین مسیر تیراندازی.

نه‌تنها این مرز از فیزیک فضایی برای ما تاکنون ناشناخته بود بلکه دانشمندان موفق به کشف تابناک‌ترین اشعه ایکس کائنات در این نقطه شده‌اند که هنوز برایشان اسرارآمیز است.

تیم تحقیق هنوز هیچ بیانیه رسمی درباره علل پدیده‌های مشاهده شده بیرون نداده است اما اظهارنظرهای غیر رسمی آنها این احتمال را مطرح کرده است که این دو سیاه‌چاله نمونه طبیعی از نظریه عدم قطعیت هستند.

منشاء و علت اشعه ایکس نیز به‌ طور غیر رسمی اینطور توجیه شده است که به دلیل فشار زیادی که مواد ورودی به دیسک‌های گردان دور سیاه‌چاله‌ها دارند، ممکن است فشار روی دیسک‌ها طوری افزایش یابد که ورم کرده و نورانی‌تر از واقعیت به‌ نظر برسند.

هنوز هیچ کتاب فیزیک پایه‌ای بازنویسی نشده است اما بدون شک برای درک کامل کائنات، بشر باید معماهای پیچیده‌ای از این دست را حل کند.

 


ویدیو مرتبط :
کشف یک سیاه چاله میلیونها بار بزرگتر از خورشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف یک سیاه چاله نوزاد



 

 

کشف یک سیاه چاله نوزاد

 

دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپهای فضایی چاندرا و نیوتن موفق شدند در فاصله ۵۰ میلیون سالنوری از زمین یک سیاه چاله نوزاد را کشف کنند.

 

دانشمندان مرکز هاروارد- اسمیت سونیان با کمک تلسکوپ فضایی پرتوهای ایکس چاندرا ناسا، تلسکوپ XMM-Newton اسا و تلسکوپ آلمانی "رو-ست" موفق شدند یک چشمه پرتوهای ایکس را که به مدت ۱۲ سال از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ تشعشات پرتو ایکس تابش کرده است را ردیابی کنند.

 

اطلاعات جمع آوری شده نشان داد که این چشمه پرتوهای ایکس یک سیاه چاله است که در اثر انفجار یک ابرنواختر ایجاد شده و تنها ۳۰ سال از زندگی خود را پشت سر گذاشته است.

 

ابرنواختری که این سیاه چاله را ایجاد کرده است SN ۱۹۷۹C نامیده می شود و در کهکشان M۱۰۰ قرار دارد. این کهکشان شباهت بسیار زیادی به کهکشان راه شیری دارد و در صورت فلکی "برنیس" واقع شده است.

 

ابرنواختر SN ۱۹۷۹C را یک منجم آماتور جوان در سال ۱۹۷۹ کشف کرد. در حال حاضر ماده باقیمانده این ابرنواختر درحال تمام شدن است.

 

این سیاه چاله نه تنها باقیمانده های ابرنواختر را جذب می کند بلکه در حال جذب کردن ستاره دیگری است که در اطراف ابرنواختری که منفجر شده است می چرخد.

 

محققان ناسا در این خصوص توضیح دادند: "اگر آنچه که ما به آن رسیدیم درست باشد، این سیاه چاله بهترین نمونه تولد اجرامی از این دست است که انسان هرگز موفق به رصد آن شده است.

 

ستاره ای این سیاه چاله را ایجاد کرده است جرمی حداقل ۲۰ برابر بیشتر از جرم خورشید داشته است."

 

براساس گزارش اگزماینر، این کشف برای درک مکانیزمی که منجر به تشکیل سیاه چاله ها می شود بسیار مهم است.

 

در حقیقت دانشمندان قادر نیستند نیروها و انرژیهایی که در این اجرام حضور دارند را در آزمایشگاه بازسازی کنند.

 

بنابراین، تنها رصد مستقیم می تواند اطلاعاتی در این مورد به ستاره شناسان ارائه کند./خبرگزارى مهر