دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف اسرار چگونگی حرکت‌دادن اهرام مصر



اخبار,اخبار علمی,اهرام مصر


اخبار علمی - کشف اسرار چگونگی حرکت‌دادن اهرام مصر

فیزیکدانان بنیاد FOM و دانشگاه آمستردام به راز چگونگی انتقال سنگ‌های سنگین اهرام توسط مصریان باستان پی بردند.

به گزارش ایسنا ، این دانشمندان دریافتند مصریان باستان از حقه هوشمندانه‌ای برای آسان‌ترکردن انتقال سنگ‌های سنگین اهرام با سورتمه استفاده کرده‌اند.

بر اساس مطالعه جدید، مردمان مصر باستان، شنی را که روی آن سورتمه‌ها حرکت داده می‌شد، خیس می‌کردند. با استفاده از مقادیر مناسب آب آن‌ها می‌توانستند تعداد کارگران موردنیاز را به نصف برسانند.

برای ساخت اهرام، مصری‌ها مجبور بودند بلوک‌های سنگین سنگ و مجسمه‌های بزرگ را در عرض بیابان حمل کنند. آن‌ها این اشیای سنگین را روی سورتمه‌ای قرار می‌دادند و کارگران آن را روی شن حرکت می‌دادند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند مصری‌ها شن بیابان جلوی سورتمه را خیس می‌کردند و آزمایش‌ها نشان داده‌اند مقادیر مناسب خیسی در شن نیروی هل‌دادن را به نصف تقلیل می‌دهد.

فیزیکدانان حاضر نسخه‌ای آزمایشگاهی از سورتمه مصری‌ها را در شن قرار دادند. آن‌ها نیروی کششی موردنیاز و سفتی شن را که در نتیجه وجود مقداری آب در آن بود، تعیین کردند.

آنها برای تعیین سفتی شن از دستگاه رئومتر استفاده کردند که میزان نیروی موردنیاز برای از شکل انداختن حجم مشخصی از شن را نشان می‌دهد.

بر اساس نتایج حاصله، نیروی کششی نسبت به سفتی شن کاهش یافت زیرا با حضور مقدار مناسب آب، شن خیس بیابان دو برابر سفت‌تر از شن خشک است و در این حالت یک سورتمه بسیار آسان‌تر حرکت می‌کند و اینکه در این حالت شن در مقابل سورتمه برخلاف شن خشک جمع نمی‌شود.

جزئیات این کشف در مجله Physical Review Letters منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اسرار مهندسی اهرام مصر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف بقایای اهرام مصر با گوگل ارث +عکس


دانشمندان آمریکایی که در حال تحقیق بر روی بافت زمینهای اطراف این اهرام بودند، متوجه حضور چند هرم ناشناخته در نقطه ای دورتر از سایر اهرام شدند که تاکنون هیچ نشانه ای از آنها ندیده بودند.

روزگار نو: اهرام ثلاثه مصر، تنها بازمانده عجایب هفت گانه دنیا بوده و نشانی از تمدن باستانی بشر است که در تمام دنیا نظیری ندارد.

زمان ساخت این مجموعه باستانی و با ارزش به عقیده برخی مورخان، به 12 هزار سال پیش باز می گردد که البته منبع موثقی برای آن ذکر نشده است. اما تاریخ فعلی و تا حدودی قطعی آن به 2500 سال پیش از میلاد مسیح اشاره دارد.

این اهرام در منطقه جیزه در حاشیه شمالی شهر قاهره بوده و سالانه بیش از هزاران نفر از آن دیدن می کنند.



گفته می شود برای ساخت اهرام ثلاثه مصراز 100.000 کارگر استفاده شده و تعداد اصلی انها تاکنون به 138 مورد رسیده است.در گذشته از این بناهای عظیم به عنوان مقبره بزرگان این کشور استفاده می شده است.

اما به تازگی دانشمندان آمریکایی که در حال تحقیق بر روی بافت زمینهای اطراف این اهرام بودند، متوجه حضور چند هرم ناشناخته در نقطه ای دورتر از سایر اهرام شدند که تاکنون هیچ نشانه ای از آنها ندیده بودند.

چیزی که موجب شگفتی این دانشمندان شد، پدیدار نبودن این اهرام در طی 10 سال گذشته از زمان راه اندازی پروژه گوگل ارث(Google Earth) بوده است.

آنها پیشتر،مدعی بودن که حتی یک متر از خاک زمین نیست که از دید تصاویر ماهواره ای این سرویس جا بماند و تمام دنیا را زیر نظر خواهد داشت.


این محیط وسیع که اهرام درون آنها واقع شده اند، برابر 620 فوت(188 متر مربع) بوده و سه برابر هرم بزرگ در جیزه برآورد شده است.در تصاویر زیرهرم ها را مشاهده می کنید که ارتفاع آنها نیز ذکر شده است.

خانم آنجلا میکل، سرپرست تیم تحقیق و پژوهش مستقر در کارولینای شمالی، قصد دارند در آینده ای نزدیک به این منطقه سفر کنند و این منطقه را کاملا شناسایی کنند.

آنها تاکنون حدس زده اند که این اهرام، که تا حدودی نیز تخریب شده  جزئی از اهرام مشهور هستند و اگر این حدس به واقعیت تبدیل شود، تحولی بزرگ در تاریخ تمدن این کشور روی خواهد داد.