دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشت‌دادن پیشرفته‌ترین مغز انسانی در آزمایشگاه با سلول‌های بنیادی



اخبار , اخبار علمی,کشت‌دادن پیشرفته‌ترین مغز انسانی,کشت پیشرفته‌ترین مغز

 

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو پیشرفته‌ترین مغز کشت‌ داده شده تا کنون را خلق کردند.

این موفقیت می‌تواند شیوه جدیدی را برای درک چگونگی اثرگذاری مولفه‌های محیطی و ژن‌ها بر سیستم عصبی مرکزی ارائه دهد و روشی ارزان‌ را برای چگونگی اثرگذاری داروها بر مغز در اختیار بگذارد.

این اندام به اندازه یک مدادپاک‌کن بوده و از سلول‌های بنیادی pluripotent ساخته شده است. این سلول‌های بنیادی را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که به هر نوع سلول موجود در بدن تبدیل شوند.

محققان سراسر دنیا از سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از پوست برای رشددادن هر نوع اندامی استفاده کرده‌اند؛ در این میان مغز یک بخش گریزپا بوده زیرا بسیار پیچیده‌تر از سایر اندام‌هاست.

دانشمندان با استفاده از تحریک‌های سلولی خاص و با الهام از رشد جنین انسانی، سلول‌های بنیادی را طوری ترغیب کردند که ساختار مغز را شکل دهند. این اندام پس از رشد به مدت 12 هفته در آزمایشگاه، حاوی 99 درصد ژن‌های موجود در انسان است.

این اندام شامل تمامی بخش‌های اصلی مغز و انواع مختلف سلول‌هایی است که این قسمت‌ها را شکل می‌دهند.

چنین مغز پیشرفته‌ای دانشمندان را قادر خواهد ساخت درک بهتری از مولفه‌های محیطی و ژنتیکی داشته باشند که منجر به بروز بیماری‌هایی مانند اوتیسم یا آلزایمر می‌شوند.

در بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی نیز این مغز امکان بررسی آسیب‌پذیری ژنتیکی پنهان یا اثرات محیطی و همچنین ترکیبی از این دو را فراهم می‌کند.

جزئیات این دستاورد بزرگ علمی در سمپوزیم تحقیقاتی سیستم‌های بهداشتی نظامی 2015 ارائه شد. 

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫سلول های بنیادی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلول‌های انسانی در شرایط پروازهای فضایی



 

سلول‌های انسانی در شرایط پروازهای فضایی عفونی می‌شوند

 

 

سلول‌های انسانی در شرایط پروازهای فضایی

 

 

با انجام آزمایشی كه در نوع خود بی‌نظیر است با اعمال شرایط خاص پرواز فضایی، چگونگی سلامت یا ابتلا به بیماری سلول‌های انسانی بویژه در مواجهه با فشار جو یا رخدادهای خسارتبار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 


پژوهشگران موسسه ASU به ریاست شری نیكرسون، شاهد نتایج آخرین آزمایش‌شان در سفینه دیسكاوری هستند. اهداف این تیم پژوهشی، بیان دیدگاهی پایه‌ای و جدید از پروسه بیماری عفونی و شناخت بیشتر دیگر بیماری‌های پیش‌رونده از جمله بی‌نظمی‌های سیستم ایمنی و سرطان است.

 


اطلاعات به دست آمده به پیشرفت رهیافت‌های جدید برای بیماری‌های عفونی كه همچنان عامل اساسی بیماری‌های (جسمی و روانی)‌ جهان است، كمك می‌كند.

 


استفاده از نتایج فوق به كاهش خطرات بیماری‌های عفونی افرادی كه به دلیل ماموریت‌های فضایی و كاهش سیستم ایمنی بدنشان در معرض مستقیم ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار دارند، كمك خواهد كرد.

 


نیكرسون می‌گوید: نكته كلیدی ا ین پژوهش در این است كه راهی بیابیم تا سلول‌ها به محیط دارای گرانش ضعیف حین پروازهای فضایی سازگار شده و پاسخ دهند.

 


در پاسخ به این گرانش ضعیف سلول‌ها یك جور ویژگی‌های بیولوژیكی مهمی از خود نشان می‌دهند كه مستقیما به سلامت یا بیماری انسان مرتبط است.

 


از جمله این موارد می‌توان تغییر در سیستم ایمنی ، پاسخ‌های تحت فشار و افزایش پتانسیل بیماری‌های عفونی را نام برد كه با راهكارهای آزمایش‌های قدیم بروز پیدا نمی‌كردند.

 


این سومین پروژه مشترك این تیم با ناسا است. پژوهش‌های قبلی را با سفینه‌های آتلانتیس و ایندور انجام دادند. پژوهش اخیر نشان داد پرواز فضایی تغییرات عمده‌ای در وضعیت ژن و قدرت بیماریزای باكتری سالمونلا (SALMONELLA ) به وجود می‌آورد.

 


حداقل دلیل این تغییرات به واسطه راه ویژه جریان فراسلولی است كه در اطراف و سطح سلول‌ها صورت می‌گیرد. این جریان را مانند آب جاری اطراف یك ریگ در كف فرض كنید.

 


این آشفتگی فیزیكی در سطح سلول نتیجه جریان سیال اطراف آن است كه در نتیجه جریان سیال یك نیروی ضعیف ایجاد می‌شود و سلول‌ها را چه در سطح باكتری و چه در سطح سلول‌های انسانی به یك سری پاسخ‌های ویژه وامی‌دارد.

 


به طور ویژه در این آزمایش ۱۳ روزه موسوم به STL-IMMUNE می‌توان تاثیر گرانش ضعیف روی پاسخ‌های سلولی روده را پیش‌و پس از آلودگی توصیف كرد.

 


▪ این آزمایش ۲ هدف را دنبال می‌كند: نخست درك بهتری از تاثیر پرواز فضایی روی سلول‌های انسانی می‌دهد و اطلاعات بسیار مهم و حیاتی از اطمینان به سلامت فضانوردان را در اختیار می‌گذارد.

 


همچنین چشم‌اندازی روشن از پاسخ‌های سلول‌های انسانی و سلول‌های بیماری‌زا كه در محیط‌های معمولی درون بدن انسان روی زمین زیست می‌كنند به دست می‌دهد.

 


نیكرسون در توضیح می‌گوید گاهی اوقات این شرایط می‌تواند شباهت‌های فریبنده‌ای مانند شرایط مشاهده شده در طول پرواز فضایی ایجاد كند. اگرچه غالبا این تاثیر در آزمایش‌هایی با شرایط زمین به دلیل وجود گرانش مرسوم، پنهان می‌ماند.

 


باكتری بیماریزایی مانند سالمونلا قابلیت زیادی در برقراری حس داشته و با شرایط محیطی كه در طول آلودگی در بدن میزبان (انسان یا حیوان)‌ روبه‌روست، ارتباط برقرار می‌كند و انحرافش را طبق شرایط دیكته شده، تعدیل می‌كند.

 


باكتری‌ها همزمان با آلوده كردن میزبان‌ها، با استفاده از یك باتری اختیاری به تحرك و جنب و جوش درمی‌آیند تا از این طریق سلول‌ها را تخریب كنند. پژوهش تیم مذكور نشان داد كه باكتری برای قاعده‌مند كردن پاسخ‌های بیماریزایی ژنی‌اش به جریان سیال تحمیلی بیرونی، از پروتئین HFq استفاده می‌كند.

 


این پروتنین به صورت بسیار فشرده در باكتری وجود دارد یعنی می‌توان آن را در آرایه‌های گسترده‌ای از گونه‌ها دید كه نقش مهمی در پروسه آلودگی (عفونت)‌ دارد.

 


جالب‌تر این كه، سلول‌های انسانی گونه‌های خاصی از پروتئین HFq درون باكتری را موسوم به SM دارند كه تفاوت‌های سلولی و گوناگونی در پاسخ به فشار و كاركرد سیستم ایمنی و ایجاد تومور از خود نشان می‌دهند.

 


پاسخی كه پژوهشگران از نتایج این پژوهش می‌گیرند، این است كه آیا پروتئین‌های Sm در پرواز فضایی مانند آنچه پروتئین Hfq در باكتری انجام می‌دهد، پاسخ‌های ‌قاعده‌مند را از خود بروز خواهند داد یا خیر؟

 


هیجان تیم پژوهشی با نزدیك‌تر شدن روز آغاز ماموریت قابل لمس بود. نیكرسون می‌افزاید: تماشای واقعی تعامل این عامل بیماری‌زای ژنی و میزبان در طول پرواز، همه یافته‌های قبلی‌مان از پروازهای قبلی را به یك سطح كاملا جدید ارتقا می‌دهد.

 


این پژوهش فواید بسیار مهمی به دست می‌دهد كه می‌توان برای كاهش خطرات بیماری‌‌های عفونی تیم پرواز و همچنین گسترش راهبردهای نوین در مبارزه با بیماری‌های سطح عمومی مردم روی زمین از آنها استفاده كرد.

 


رئیس سایت علمی ناسا ضمن مهم تلقی كردن مطالعات پایه‌ای این تیم، اذعان می‌دارد كه مطالعات اولیه گروه نیكرسون كشفیات برجسته‌ای در زمینه افزایش آلودگی و عفونت باكتریایی در طول پرواز فضایی ارائه داده‌اند.

 


با این حال حتی این بررسی اخیر كشفیات بیشتری از پروسه‌های اساسی عفونت‌های میكروبی سلول‌های انسانی در محیط فضا را به ما ارائه می‌دهد.

 


شاید شناخت عمیق‌تر شیوه تعامل سلول‌های انسانی و عوامل بیماری‌زا در فضا، راه را برای واكنش‌های جدید و روش‌های درمانی نوین در حیطه گسترده‌تری از بیماری‌های عفونی هموار كند.

 


علاوه بر آن، نتایج به دست آمده فضانوردان را در راه مبارزه با بیماری‌های گوناگون مجهز كرده و آنها را در طول سفر فضایی سلامت و مطمئن پیش خواهد برد.

 


نیكرسون در پایان چنین ادامه می‌دهد كه همزمان با استفاده از شرایط آزمایشگاهی سنتی برای سلول‌ها، چیزهای زیادی درباره چگونگی رفتار طبیعی یا پیشرفت بیماری آموختیم و متوجه شدیم كه هنگام استفاده از این راهكارهای مرسوم، چیزهای زیاد دیگری را از دست داده‌ایم.

 


ما در كارمان با استفاده از طرح اولیه پروازهای فضایی ، به پیشرفت‌هایی نائل آمدیم و پیشروی شناخت اصولی‌مان از پروسه بیماری درون ‌سلول‌ها را ادامه خواهیم داد كه می‌تواند ما را به دستاوردهای عمده‌ای در بهداشت بشری برساند.... /  تحلیل : جام‌جم آنلاین