دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟!



اخبار,اخبار علمی ,اسپری بینی

 

اخبار علمی - دستاورد دانشمندان برای دانشجویان شب امتحانی
کسب نمرات بهتر با اسپری بینی کمک‌کننده به حافظه؟!

پژوهش جدیدی که توسط دانشمندان آلمانی انجام شده، نشان می‌دهد استفاده از یک مولکول خاص به صورت اسپری بینی، می‌تواند به مغز کمک کند تا حافظه را در سراسر مراحل خواب عمیق بهتر نگه ‌دارد. در نتیجه، دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی که درس‌ خواندن را برای روزهای آخر و یا شب قبل از امتحان می‌گذارنند، می‌توانند امیدوار شوند از این پس نمرات بهتری کسب کنند.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، دانشمندان آلمانی قول داده‌اند که اسپری بینی ساخت آنها، درس خواندن آخر شب را بسیار موثر می‌کند.

این اثربخشی زمانی بیشتر است که فرد، خواب خوبی هم داشته باشد.

محققان در این تحقیقاتی نشان دادند وقتی یک مولکول از سیستم ایمنی بدن به نام اینترلوکین- 6 از طریق بینی استفاده شود، به مغز کمک می‌کند تا حافظه هیجانی و پردازشی خود را در طی مرحله REM خواب (حرکت سریع چشم در خواب) بهتر نگه ‌دارد.

لیزا مارشال، نویسنده همکار این مطالعه می‌گوید که در واقع او و همکارانش اولین شواهد مبنی بر نقش اساسی اینترلوکین- 6 را در شکل‌گیری حافظه بلند مدت در انسان‌ها که وابسته به خواب است، یافته‌اند.

وی و همکارانش، 17 مرد جوان سالم را دو شب در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دادند. این افراد هر شب بعد از خواندن یک داستان هیجانی یا داستانی با موضوع غیرهیجانی، مایعی به صورت اسپری بینی دریافت می‌کردند که در بردارنده اینترلوکین- 6 یا مایع پلاسبو بود. سپس خواب متعاقب مصرف این دارو و فعالیت الکتریکی مغز افراد مورد مطالعه، سراسر شب تحت نظر قرار گرفت. افراد روز بعد باید سعی می‌کردند تا بیشترین کلماتی که از هر یک از دو داستان به خاطر داشتند را بنویسند.

یافته‌ها نشان داد افرادی که اینترلوکین- 6 دریافت کرده بودند، کلمات بیشتری را به خاطر آوردند. به عقیده محققان، از آن‌جا که قبلا اینترلوکین- 6 تنها یک فراورده جنبی التهاب تلقی می‌شد و نه یک عامل اثرگذار در شناخت و حافظه، نتایج حاصله، می‌تواند یافته مهیجی در علوم بین ‌رشته‌ای ارزیابی می‌شود.

این پژوهش در نشریه «FASEB» منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بهتر است بدانیم/شیوه هایی جالب برای تقویت حافظه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کسب نمرات بهتر با جویدن آدامس!



 

 

 

 

آدامس,نمرات بهتر

 

 

 

پژوهشگران آمریکایی دریافتند: دانش آموزانی که قبل از امتحان، به مدت 5 دقیقه آدامس میجوند، نمراتی به مراتب بهتر از دیگر دانش آموزان کسب میکنند.

 

بر اساس یافته های پژوهشی «سرگئی اونیپر» محقق دانشگاه سنت لورنس، انجام فعالیتهای فیزیکی مختلف میتواند عملکرد دانش آموز را ارتقا دهد و این تحقیق نشان داده که فعالیت فیزیکی حتی میتواند به جویدن آدامس هم محدود شود.

 

وی بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش اعلام كرد: جویدن آدامس باید دارای ویژگیهای خاصی باشد تا برای دانش آموز، امتیازاتی داشته باشد؛ اول اینکه باید تنها به مدت پنج دقیقه قبل از امتحان جویده و نیز از جویدن آن در طول جلسه امتحان پرهیز شود.

 

یافته های این پژوهش نشان می دهد: مزایای جویدن آدامس قبل از امتحان، حداكثر 15 تا 20 دقیقه ابتدایی را شامل میشود و بیشتر از آن دوام نمی آورد.