دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کاهش خستگی مبتلایان به سرطان با داروی ترکیبی محققان ایرانی



اخبار علمی,خبر های علمی,داروی ترکیبی

سرپرست دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تولید داروی ترکیبی با استفاده از ژل رویال خبر داد و گفت: نتایج کارآزمایی‌های بالینی نشان داد که این داروی ترکیبی در کاهش خستگی و ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان موثر است.

دکتر حسین رضایی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا،‌ ایجاد تعامل و هم افزایی علمی در حوزه طب مکمل و پزشکی رایج با هدف بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان را از اهداف اجرای پروژ‌های تحقیقاتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران دانست و افزود: از این رو یکی از رسالت‌های ما در این دانشکده احیا و ارتقای منطقی طب سنتی است؛ چرا که تصور ما بر این است که در حوزه طب ایرانی ایده‌های خوبی وجود دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

وی با اشاره به عوارض سرطان‌ها و درمان‌های مرتبط با آن اظهار کرد: این بیماران با عوارضی چون ضعف و خستگی، تهوع و استفراغ، اسهال و از سوی دیگر با عوارض ناشی از پرتو درمانی مانند خشکی دهان، موکوزیت (التهاب مخاط دهان)، زخم‌های دهانی،‌ سوزش ادرار و پروکتیک (دردهای ناحیه مقعد ناشی از پرتودرمانی) مواجه هستند که طب ایرانی ایده‌هایی برای درمان این عوارض دارد و نیاز است تا درباره آنها پژوهش و تحقیقاتی صورت گیرد.

رضایی‌زاده از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی درباره این ایده‌ها در دانشکده خبر داد و گفت: در برخی موارد موفق شده‌ ایم که نتایج به دست آمده را در فاز بالینی به صورت کنترل شده و با رعایت اخلاق پزشکی و استانداردها وارد کنیم که نتایج بالینی خوبی به دست آمده و در برخی موارد نیز در مرحله راستی آزمایی قرار داریم.

سرپرست دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این که مسیر خوبی در این حوزه ایجاد شده است، ابراز امیدواری کرد که در آینده با افزایش تعداد محققان در این حوزه، توانمندی‌های بیشتر طب سنتی شناسایی شود و روش‌های درمانی در چارچوب قوانین و استاندارد توسعه یابد.

وی یکی از این تحقیقات را در خصوص فرآورده‌های عسل و « ژل رویال» دانست و خاطرنشان کرد: این مطالعات با عنوان «بررسی فرآورده‌های عسل و ژل رویال فرآوری شده بر روی خستگی بیماران سرطانی» اجرایی شده است.

رضایی زاده، خستگی را یک عارضه شایع و از مهمترین و آزار دهنده‎‌ترین علایم مرتبط با بیماری سرطان دانست که موجب کاهش کیفیت زندگی مبتلایان می‎‌شود و ادامه داد: 90 تا 95 درصد از بیماران مبتلا به سرطان دچار این عارضه هستند و از سوی دیگر شواهدی مبنی بر کاهش خستگی با استفاده از ژل رویال موجود است.

این محقق ژل رویال را غذای خاص ملکه‌های زنبور دانست و گفت: این ماده دارای خواص منحصر به فردی است به گونه‌ای که پایه ترکیبات فیتو شیمیایی که در آن وجود دارد در طبیعت منحصر به فرد است و در سایر ترکیبات طبیعی دیده نمی‌شود؛ لذا این ماده تبدیل به یک ماده غذایی خاص،‌ گران قیمت و کمیاب شده که در کشورهایی چون چین و ژاپن با عنوان « اکسیر جوانی» ‌شناخته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: از آن جایی که فرآورده‌هایی چون ژل رویال کمیاب و گران قیمت هستند، امکان تقلب و سودجویی در آن زیاد است و این در حالی است که امروزه مصرف این ماده به بیماران مبتلا به سرطان توصیه می‎شود.

رضایی زاده افزود: در مواردی مشاهده شده که ترکیباتی که با عنوان ژل رویال به بیماران مبتلا به سرطان داده شده است، ترکیبات درست و دارای صحت علمی نیستند و از سوی دیگر پزشکان معتقد هستند که مصرف زیاد این ترکیبات برای بیماران زیان آور است.

این محقق اظهار کرد: از این رو در این مطالعات با تولید ترکیباتی حاوی ژل رویال، در گام اول این فرآورده دانش بنیان را که مراحل اخذ مجوز را طی می‌‎کند، استاندارد سازی و در گام بعدی وارد فاز کارآزمایی‌های بالینی کردیم.

وی با بیان این که کارآزمایی‌های بالینی این مطالعات در بیمارستان «شهدای تجریش» اجرایی شده است، گفت: تعداد افراد مورد مطالعه در فاز کارآزمایی بالینی 52 بیمار مبتلا به سرطان‌های مختلف بوده است که بیشترین تعداد بیماران منتخب، مبتلا به سرطان‌های پروستات و پستان بودند.

رضایی‌زاده، ادامه داد: بیماران به دو گروه تقسیم شدند که به یک گروه دارو نما و به گروه دیگر داروی ترکیبی واقعی داده شده و با استفاده از نتایج به دست آمده اقدام به بررسی و مقایسه میزان شدت خستگی و کیفیت زندگی دو گروه کردیم.

محقق این طرح با اشاره به نتایج به دست آمده خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعات تفاوت معنی داری میان این دو گروه را نشان داد به این صورت که در گروهی که ترکیبات و فرآورده‌های استاندارد دریافت کرده‌ بودند شدت خستگی نسبت به گروهی که دارو نما را مصرف کرده‌اند کمتر بوده و نشان داده شد که استفاده از این داروی ترکیبی منجر به کاهش خستگی بیماران مبتلا به سرطان شده است.

وی این دارو را ترکیبی از عسل طبیعی، ژل رویال و چند ماده دیگر دانست و گفت: در این مطالعات در دو نوبت فرمولاسیون این ترکیبات بهینه‌سازی شد و امیدواریم تا سال آینده مراحل اخذ مجوز و تولید استاندارد این ترکیبات به اتمام برسد.

سرپرست دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین نسبت به عرضه ترکیبات تقلبی ژل رویال هشدار داد و گفت: بسیاری از ترکیباتی که با عنوان ژل رویال به فروش می‌رسد، ترکیباتی شبیه آن است که با قمیت‌های ارزان از کشورهای خارجی وارد می‌شود.

به گفته وی مطالعات انجام شده در دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، کاشان و شیراز بوده است.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
جدیدترین داروی ضد سرطان ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش دوره‌های شیمی‌درمانی‌ مبتلایان به سرطان با دستاورد جدید محققان ایرانی



اخبار,اخبار علمی,شیمی‌درمانی‌

محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه تهران با سنتز نانو ذرات اکسید آهن حامل داروی ضد سرطان موفق به ابداع روشی برای کاهش تعداد دوره‌های شیمی درمانی شدند.

دکتر سمیده خویی از محققان خاطرنشان کرد: نانو ذرات اکسید آهن تولید شده در این طرح حامل داروی ضد سرطان 5- فلوئوروراسیل هستند که در درمان سرطان ‌های مختلف از جمله سرطان پستان و کولون کاربرد دارد.

دانشیار مرکز تحقیقات سلولی و ملکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دارا بودن هسته اکسید آهن را از مزایای نانوذرات تولید شده عنوان کرد که خصوصیات ویژه‌ای به این نانو ذرات داده است.

 

بدین ترتیب که این نانوذرات به دلیل داشتن اکسید آهن از طریق یک میدان مغناطیسی خارجی، هدفمند شده و صرفا به بافت تومور وارد می‌شود. در نتیجه از بروز عوارض جانبی ناشی از ورود ترکیب دارویی ضد سرطان به سلول‌های سالم جلوگیری می‌شود.

این محقق خاطرنشان کرد: هسته اکسید آهن همچنین امکان ردیابی نانوذرات حامل دارو را فراهم می کند به طوری که از طریق تصویربرداری MRI به راحتی قابل شناسایی بوده و به درک ما از این که نانوذرات وارد بافت تومور شده‌اند یا خیر، کمک می‌کند.

وی ایجاد حساسیت حرارتی و پرتوی را از دیگر مزایای نانو ذرات تولید شده عنوان و اظهار کرد: در بسیاری از مواقع در کلینیک همراه با شیمی درمانی، پرتو درمانی نیز انجام می‌شود، از این رو این محصول این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم در کنار شیمی درمانی، پرتو درمانی را هم انجام دهیم.

خویی اضافه کرد: در کنار این مزایا، زمانی که داروی ضد سرطان برای درمان بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌شود، لازم است تا دوزهای متعددی طی روزهای متوالی و یا غیر پیوسته برای بیمار توصیه شود.

وی ادامه داد: با یک بار تزریق دارو به بدن بیمار، او تا حدود دو هفته بی‌نیاز از تزریق مجدد خواهد بود.

محقق این طرح با بیان این که این محصول مراحل In vitro و In vivo را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیقات همچنین بر روی موش صحرایی و خرگوش انجام شده است.

به گفته وی در فرایند این تحقیقات در مراحل تست آزمایشگاهی و حیوانی، عدم سمیت نانوذرات اکسید آهن تولید شده، قرار گرفتن نانو ذرات در بافت تومور، قابل مشاهده بودن این نانوذرات با تصویر برداری MRI و ایجاد حساسیت حرارتی و پرتویی اثبات شد.

دانشیار بیوفیزیک دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این که این نانو ذرات به صورت پودر تولید شده است، گفت: این ذرات پس از تبدیل شدن به محلول به بدن بیمار تزریق خواهد شد.

خویی با اشاره به محصول نهایی این تحقیقات، خاطرنشان کرد: حامل دارویی، نانوذرات اکسید آهن تولید شده است و داروی ضد سرطان 5-فلوئورویوراسیل نیز در درون پوشش پلیمری بر روی این نانوذرات بارگذاری شده و این ترکیب از طریق تزریق وارد بدن بیمار خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر این که داروی 5-فلوئورویوراسیل برای درمان سرطان‌هایی چون کولون، پستان، روده، معده و پانکراس استفاده می‌شود، افزود: نانو ذرات حامل این داروی ضد سرطان برای انواع متعددی از سرطان‌ها قابل استفاده است.

محقق این طرح ابراز امیدواری کرد که در فاز توسعه‌‎ای این طرح بتواند وارد فاز بالینی شود.

اخبار علمی - ایسنا