دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کاغذ دیواری هوشمند برای تامین نیروی خانه



اخبارعلمی,خبرهای علمی,کاغذ دیواری

دانشمندان انگلیسی با الهام از شب‌پره‌ها توانسته‌اند ورق‌های گرافنی فوق نازک ابداع کنند که در طراحی فناوری‌های آینده از جمله کاغذ دیواری هوشمند و کاربردهای اینترنت اشیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند بود.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ساری انگلستان با استفاده از روش بافت‌دهی نانو که شامل پرورش گرافن بر روی یک سطح بافت‌دار فلزی است، از طبیعت برای ساخت ورق‌های گرافن الهام گرفتند که بطور موثرتری به جمع‌آوری نور می‌پردازد.

به گفته محققان، گرافن بطور سنتی یک ماده الکترونیک عادی است اما برای کاربردهای نوری ناکارآمد بوده زیرا تنها 2.3 درصد از نور برخوردی را جذب می‌کند.

آن‌ها شیوه الگودهی نانو را برای موضعی کردن نور در فضاهای باریک بین سطوح بافت‌دار مورد استفاده قرار داده و مقدار نور جذب شده توسط ماده را 90 درصد ارتقا دادند.

به گفته دانشمندان، چشمان شب‌پره‌ها از الگوهای میکروسکوپی برخوردارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در کمترین نور نیز اطراف را ببینند. این کانال‌ها با هدایت نور به سمت وسط چشم و با حذف بازتاب‌ها کار می‌کنند. محققان از این شیوه و با الگودهی گرافن به شکل مشابه برای ساخت یک ماده فوق نازک و کارآمد برای جذب نور استفاده کردند.

گرافن در حال حاضر برای رسانایی قابل توجه الکتریکی و قدرت مکانیکی آن بسیار مورد توجه است. محققان دریافتند برای استفاده از پتانسیل گرافن به عنوان ماده‌ای برای کاربردهای آینده باید بتواند نور و حرارت را بطور موثری جذب کند.

به گفته محققان، سلول‌های خورشیدی با پوشش این ماده می‌توانند نور را در شرایط بسیار کم نیز جذب کنند. در صورتی که این ماده به شکل کاغذ دیواری هوشمند یا پنجره هوشمند در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار بگیرد، می‌تواند از نور یا حرارت زائد به تولید برق پرداخته و نیروی لوازم خانگی برقی را تامین کند. همچنین انواع حسگرها و برداشت‌کننده‌های جدید انرژی متصل به انرژی اشیا در آینده می‌توانند از چنین پوششی بهره ببرند.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
دکوراسیون خانه با نصب کاغذ دیواری روی صفحات مجزا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای خانه شما



استفاده از كاغذدیواری‌ این روزها به یک فن تبدیل شده است؛ مهارتی كه با دانستن تكنیك‌های ساده‌ای می‌توان آن را به‌راحتی در خانه اجرا كرد.

 

می‌گویند كاغذ دیواری را چینی‌ها اخترع كرده‌اند. چشم‌بادامی‌ها از 200 سال پیش از میلاد یاد گرفته بودند كه كاغذ برنج را روی دیوارها بچسبانند. بعدها هم یكی از آنها فهمید چطور پارچه‌ها را مانند كاغذ روی دیوار بچسباند. هنر او به خاورمیانه آمد و خیلی زود راهی كشورهای دیگر شد. بعدها هم كه فرانسوی‌ها زدند به خط تجاری كردن كاغذدیواری‌ها و كلا دنیای هنر با آمدن این ابزار تازه رنگ‌آمیزی دیوارها زیرورو شد؛ آن قدر كه امروز استفاده از كاغذدیواری و انتخاب مناسب آن برای هر فضای خاصی خودش هنر است هنری كه سه گام ابتدایی آن را با هم مرور می‌كنیم.

كلاسیک

شیک ترین مدل کاغذ دیواری,انتخاب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری كلاسیک همیشه محبوب هستند و ربطی به زمان و این حرف‌ها ندارند


اصلی‌ترین نوع كاغذدیواری‌هایی كه تا امروز تولید شده‌اند، كاغذهایی با تصاویری گرفته شده از طبیعت هستند كه به صورت خاص با خطوط منحنی كشیده می‌شوند. كلاسیک ها همیشه محبوب هستند و ربطی به فاز زمان و این حرف‌ها ندارند. شیک هستند و رسمی بنابراین بیشتر به درد خانه‌هایی می‌خورند كه دكوراسیون خاص و مجللی دارند. طرفداران این سبک هم معمولا جوان‌ها نیستند. این سبک را كسانی می‌پسندند كه زیاد اهل تنوع نیستند؛ كسانی كه كلا زیاد به تغییر فكر نمی‌كنند. سالن پذیرایی خانه‌های بزرگ برای این كارها مناسب است.

مدرن و هندسی

دکوراسیون کاغذ دیواری,کاغذ دیواری های شیک

كاغذدیواری‌های مدرن هم به درد اتاق خواب‌ها می‌خورند و هم سالن‌های پذیرایی


در برابر كاغذ دیواری‌های كلاسیک با خطوط منحنی، كاغذهای مدرن قرار دارند؛ كاغذدیواری‌هایی كه تركیبی از خطوط شكسته و منحنی یا حتی طرحی از گل‌ها در سایزهای غیر متعارف هستند و هیچ قاعده مشخصی در طراحی ندارند. این روزها كاغذدیواری‌های مدرن طرفداران زیادی به خصوص در میان جوان‌ها پیدا كرده‌اند. خوبی این دسته از كاغذدیواری‌ها این است كه هم به درد اتاق خواب‌ها می‌خورند و هم سالن‌های پذیرایی. این وسط فقط پای طرح‌ها در میان است كه چقدر شلوغ یا خلوت باشد و چه حسی را به صاحبخانه منتقل كند.

داماسک

نحوه انتخاب کاغذ دیواری, انتخاب و خرید کاغذ دیواری

طرح داماسک كاغذ دیواری هنوز هم از محبوب‌ترین‌هاست و مناسب برای سالن پذیرایی خانه های بزرگ


این نوع كاغذدیواری كه اصطلاحا به آن «داماس» هم گفته می‌شود و زیرمجموعه كاغذهای كلاسیک به حساب می‌آید، به جا مانده از سال‌ها پیش است. هر كدام از ما با دیدن این نوع كاغذدیواری‌ها به یاد گذشته‌های دور می‌افتیم برای اینكه این طرح كاغذدیواری به دهه 50 یا 60 شمسی تعلق داشت و نمادی از خانه‌های به روز آن دوران بود؛ طرحی كه گل‌هایی كلاسیك به صورت یک دست در سطح كاغذ تكرار می‌شوند. اسم این طرح هم از همین تكرار برداشته شده است. داماسک اسم پارچه‌هایی است كه معمولا دارای نقش‌های متقارن ابریشم پشم هستند. این طرح كاغذ دیواری هنوز هم از محبوب‌ترین‌هاست و مناسب برای سالن پذیرایی خانه های بزرگ. در خانه‌های كوچک طرح داماسک به خصوص اگر با تكرار گل های درشت همراه باشد، فضا را كوچک تر از آنچه هست، نشان می‌دهد.

گلدار

مدل کاغذ دیواری,طراحی های کاغذ دیواری

كاغذ دیواری های گلدار را بیشتر روی یک دیوار نصب می‌كنند تا فضای خانه شلوغ به نظر نرسد


از اسمش هم معلوم است. تكراری از طرح‌های گل كه با توجه به طرح می‌توانند بسیار بزرگ یا حتی بسیار كوچک باشند. این نوع كاغذدیواری را بیشتر به صورت تركیبی استفاده می‌كنند؛ یعنی بیشتر اوقات به پیشنهاد طراح همه دیوارها را كاغذ دیواری گلدار نمی‌كنند و بعضی‌ها را با كاغذهای ساده ولی در همان طیف رنگ می‌پوشانند. طراحان داخلی كاغذ دیواری های گلدار را بیشتر روی یک دیوار نصب می‌كنند چرا كه اگر تعداد دیوارها زیاد باشد، فضای خانه شلوغ می‌شود. در اتاق خواب هم معمولا دیوار روبه‌روی در را با كاغذدیواری گلدار می‌پوشانند.

راه راه

انتخاب و خرید کاغذ دیواری,انتخاب کاغذ دیواری

برای راهروها و ورودی های كم‌عرض خانه هم از كاغذدیواری های راه راه زیاد استفاده می كنند


به درد خانه‌هایی می‌خورند كه یا سقف‌های خیلی بلندی دارند یا خیلی كوتاه. طرح‌های راه‌راه این كاغذدیواری‌ها می‌تواند به‌راحتی عیب و ایراد این دسته خانه‌ها را رفع كند؛ مثلا در خانه‌هایی كه سقف بلندی دارند اگر از كاغذهایی با رنگ تند و خط‌های افقی استفاده كنند، ارتفاع كوتاه‌تر به نظر می‌رسد و در خانه‌هایی با سقف كوتاه هم برعكس باید سراغ نمونه‌هایی با راه‌راه‌های عمودی و رنگ‌های روشن بروند. برای راهروها و ورودی‌های كم‌عرض خانه هم از این دسته كاغذدیواری‌ها زیاد استفاده می‌كنند.

پوستری

کاغذ دیواری های شیک,مدل کاغذ دیواری

پوسترها را بر روی دیوارهایی نصب كنید كه كمتر در طول روز در مقابل‌شان رفت و آمد دارید


این روزها كاغذهایی به بازار آمده‌اند كه كمی با تعریفی كه ما از انواع كاغذدیواری‌های معمولی داریم، فرق دارند. این نوع كاغذدیواری‌ها درواقع پوسترهای بزرگی هستند كه به اندازه دلخواه شما چاپ می‌شوند و فقط هم روی یک دیوار قرار می‌گیرند. روی این پوسترهای دیواری یک تصویر بزرگ منتشر می‌شود فقط باید توجه داشت كه مدل کاغذدیواری‌ها مخصوص خانه‌های بزرگ است آن‌قدر كه بیشتر روی دیوارهایی با طول چهار متر به بالا نصب می‌شوند. خوبی این تصاویر این است كه به دلخواه خریدار هر طرحی روی آن چاپ می‌شود ولی نقطه ضعف‌شان خسته كردن بیننده است. برای همین طراحان دكوراسیون همیشه قبل از خرید این پوسترها پیشنهاد می‌كنند كه آنها را بر دیوارهایی نصب كنید كه كمتر در طول روز در مقابل‌شان رفت و آمد دارید.

اسپرت

انتخاب کاغذ دیواری, جدیدترین مدل کاغذ دیواری

کاغذدیواری‌های اسپرت بیشتر در اتاق خواب و اتاق جوان‌ترها استفاده می‌شوند


نوشته‌های روزنامه، متن، طرح‌های سیاه و سفید، پوست حیوانات و حتی طرح لباس و... همه اینها می‌توانند طرح یك كاغذ دیواری اسپرت باشند. اصلا هر طرحی كه شاید برای كاغذدیواری شدن بعید به نظر برسد می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. آنهایی كه دل شیر دارند فقط سراغ این نوع كاغذدیواری‌ها می‌روند چون هیچ كسی به‌طور حتم از پایان كار خبر ندارد. این کاغذدیواری‌ها بیشتر در اتاق خواب و اتاق جوان‌ترها استفاده می‌شوند اما بعضا كسانی كه اهل تنوع هستند و دوست دارند خانه‌شان كمی با خانه‌های معمول فرق داشته باشد، حتما در سالن پذیرایی شان هم از این كاغذها می‌چسبانند؛ با دقت به این نكته كه باید حتما با كاغذهای ساده تركیب شوند.

ساده

مدل کاغذ دیواری اسپرت,نحوه انتخاب کاغذ دیواری

کاغذدیواری‌های ساده بیشتر به در و دیوارهایی می‌خورند كه در و پنجره‌ها در آنها قرار گرفته‌اند


هیچ طرح و نقشی ندارند و فقط دارای بافت و برجستگی‌هایی هستند كه از جلو معلوم می‌شوند. این كاغذدیواری‌ها را به‌ندرت در سرتاسر خانه استفاده می‌كنند مگر در مواقعی كه صاحبخانه از رنگ و نقاشی فراری است و از كاغذدیواری‌ها هم چندان دل‌خوشی ندارد. آن وقت است که دست به دامان ساده‌ترین نوع پوشش دیوار می‌شود. این دسته كاغذها بیشتر مكمل كاغذدیواری‌های دیگر هستند؛ یعنی وقتی كاغذدیواری اصلی با هر سبكی انتخاب شد، بعد قسمتی از دیوارها را با رنگی مطابق آن از كاغذهای ساده می‌پوشانند. بیشتر هم به در و دیوارهایی می‌خورند كه در و پنجره‌ها در آنها قرار گرفته‌اند چون كاغذدیواری‌های طرحدار وقتی به در و پنجره‌ها می‌رسند قطع می‌شوند و نمای خوشایندی ندارند.

 

منبع : مجله منزل / bartarinha.ir