دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کاربرد Transform در فتوشاپ




 

 

Transform در فتوشاپ برای مقیاس دادن (scale)، دوران دادن (rotate)، مورب کردن (skew) و در نهایت پیچ و تاب دادن distort و پرسپکتیو کردن هر تصویری که شما با ان کار می کنید، استفاده می شود. در این آموزش به شما یاد داده می شود چطور از Transform برای تنظیم کردن تصویر استفاده کنید.

 

مقیاس دادن به تصاویر گرافیکی

یکی از اساسی ترین کارهایی که transformation در فتوشاپ قادر به انجام آن است مقیاس دادن (Scaling) یا تغییر مقیاس طرح ها و تصاویر است. Scaling به شما این امکان را می دهد تا تصویر را حول یک نقطه ثقل، بزرگ یا کوچک کنید. برای تغییر مقیاس یک تصویر باید به مسیر Edit > Transform > Scale بروید.
یک سری دستــــگیره در اطراف تصویر مورد نظر از قبیل اشکال یا لایه ها ظاهر می شود. با حرکت دادن هر یک از این دستگیره ها، می توانید ســــایز تصویر را تنـــــظیم کنید. برای اعمال تغییرات بعد از Transform کردن، کلید Enter را فشار دهید.

 

کاربرد Transform در فتوشاپ

 

نکته
ثابت نگه داشتن نسبت ها در هنگام تغییر مقیاس

اغلب اوقات، لازم است هنگام تغییر دادن مقیاس یک شکل یا تصویر نسبت ها، به یک اندازه اعمال شود یعنی تصویر در همه جهات به یک اندازه بزرگ یا کوچک شود، این کار را می توان به آسانی و تنها با نگه داشتن کلید Shift در هنگام drag کردن دستگیره های transformation، انجام داد، همچنین با نگه داشتن کلید های shift و alt به طور همزمان می توان به همین نتیجه رسید.

 

 

دوران یا چرخش اشکال در فتوشاپ
برای دوران دادن یک شکل در فتوشاپ، به مسیر Edit > Transform > Rotate بروید. دستگیره هایی مانند آن هایی که هنگام تغییر مقیاس دیدید، ظاهر خواهد شد، اما به جای drag کردن یکی از آن ها، مکان نمای موس را نزدیک یکی از نقاط قرار داده تا به شکل یک منحنی درآید. حالا برای دوران دادن شکل، موس را به راست یا چپ بچرخانید تا شکل نیز همزمان دوران پیدا کند. بار دیگر با فشار دادن کلید Enter می توانید تغییرات انجام شده را اعمال کنید.

 

کاربرد Transform در فتوشاپ

 


نکته
شما به آسانی و با نگه داشتن کلید shift می توانید شکل را دقیقا 15 درجه دوران دهید، یعنی اگر در هنگام دوران دادن، کلید shift را نگه داشته باشید، میزان چرخشی که انجام می شود دقیقا 15 درجه است.

 

Skew و Distort و Perspective Transformations
سه نوع transformation دیگر که می خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم، شباهت زیادی به یکدیگر دارند، زیرا همه آنها با drag کردن دستگیره ها کنترل می شوند. این بدین معنا نیست که عملکرد و نتیجه نهای هم آنها یکی است، بلکه منظور این است که هر سه یک جور عمل می کنند. شما می توانید با رفتن به مسیر Edit > Transform گزینه های Skew و Distort و Perspective Transformations را روی تصویر مورد نظر خود اعمال کنید.

 

کاربرد Transform در فتوشاپ

 

Skew یا مورب کردن: در Transform کردن اشکال به صورت مورب یاSkew، می توانید اشکال را به صورت افقی یا عمودی کج یا مورب می کنند.
Distort: در این نوع transform، این امکان به شما داده می شود تا یک تصویر را در هر جهتی که مایلید امتداد و گسترش دهید.
Perspective: این روش به شما اجازه می دهد به تصویر نمای سه بعدی یا Perspective اضافه کنید.

 

پیچ و تاب دادن به تصویر

Warp Transformationدر مقایسه با سایر Transformation ها، کاملا متفاوت است. در این روش همه شکل یا تصویر را می توان تغییر داد، که این ویژگی سبب شده تا از این transformation برای ایجاد افکت های مختلف و زیبا استفاده شود. برای استفاده از این ویژگی، به مسیر Edit > Transform > Warp بروید، پس از آن یک سری خطوط شبکه مانند روی تصویر ظاهر می شود که شما می توانید با drag کردن نقاط کنترل یا control points، خطوط و یا سایر قسمتهای آن شبکه، تصویر را به طور دلخواه تنظیم کنید. همچنین می توانید از قسمت نوار options ، یک سری warp آماده را انتخاب و روی تصویر اعمال نمایید.

 

کاربرد Transform در فتوشاپ

منبع:persiangfx.com


ویدیو مرتبط :
آموزش فتوشاپ - آموزش ابزار free transform

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 ابزار پایه با کاربرد وسیع در فتوشاپ



 

 

کاربران مبتدی که برای اولین بار وارد نرم افزار فتوشاپ می شوند اغلب دچار ترس می شوند. مانند هر برنامه و یا ابزاردیگر، استاد شدن در فتوشاپ نیز نیاز به زمن و تمرین طولانی دارد، و این کار چندان آسانی نیست. ما معتقدیم که این برنامه ویرایش عکس تصویر، ارزش این را دارد که برای یادگیری آن تمام سعی و تلاش خود را بکار گیریم. وقتی شما در این نرم افزار به مهارت دست پیدا کردید، کنترل کاملی روی تصویر تصویر نهایی خواهید داشت. در اینجا فهرستی از ابزارهای پایه و اساسی فتوشاپ را برای شما آماده کرده ایم که بیشترین کاربرد را در هنگام کار با این برنامه خواهند داشت.

 

4 ابزار پایه با کاربرد وسیع در فتوشاپ

 

1. ابزار براش فتوشاپ
این امکان را برای شما فراهم می کند تا با لایه ها کار کنید و برای درک این نکته باید بتوانید یک لایه را روی یک لایه دیگر تصور کنید. میز درون تصویر شم باید به یک لایه تبدیل شود و در جلوی بقیه تصاویر قرار گیرد. ابزار براش به شما کمک می کند opacity لایه ها را به دلخواه تغییر دهید، در نتیجه آنها بهتر با هم ترکیب می شوند. حالا به یک مثال توجه کنید. تصور کنید یک لایه saturation adjustment روی کل تصویر دارید تا بتوانید میزان اشباع شدن رنگ را تغییر دهید. اما اگر ررنگ های پس زمینه خوب بود ولی زمینه کمی بیش از حد اشباع بود چه باید کرد؟ برای اصلاح این مشکل، شما می توانید از یک لایه ماسک روی لایه saturation اعمال کنید، سپس با استفاده از یک براش قسمت های ناخواسته را محو کرده و رنگ های اصلی تصویر را باز گردانید. یکی از ویژگی های مفید ابزار براش تغییر پذیری سطح opacity آن است. این یعنی شما می توانید میزان تاثیر گذاری براش را به دلخواه تغییر دهید. شما مجبور نیستید همه saturation را از بین ببرید، و شما می توانید از آن برای از بین بردن درصدی از saturation استفاده کنید. هنگام استفاده از ابزار براش باید مقدار hardness آن را نیز تعریف کنید. برای مثال، وقتی hardness روی حداقل تنظیم شده باشد، افکتی که بدست می آورید در کناره ها ملایم است. در صورتی که hardness روی بیشترین مقدار تنظیم شده باشد شما یک براش کامل خواهید اشت که برای کار کردن روی لبه های یک میز مناسب است.

 

4 ابزار پایه با کاربرد وسیع در فتوشاپ

 

2. ابزار Clone
اگر با چگونگی عملکرد سطح opacity و hardness آشنا باشید، این به شما کمک می کند تا تنظیمات اغلب ابزارهای فتوشاپ را نیز بفهمید. حالا به سراغ ابزار Clone می رویم. این ابزار معمولا برای برگرداندن و یا ترمیم قسمتی از تصویر بکار می رود. این ابزار را لایه کپی لایه اصلی اعمال کنید تا اگر دچار اشتباه شدید لایه اصلی دست نخورده باقی بماند. همچنین استفاده از یک لایه کپی که روی لایه اصلی قرار دارد به شما اجازه می دهد افکت Clone را بعدا ماسک کنید. برای استفاده از ابزار clone باید ابتدا یک قسمت از تصویر را برای ابزار تعریف کنید تا ابزار از این قسمت به عنوان الگو استفاده کند. برای انجام این کار مکان نمای ماوس را روی محل مورد نظر قرار داده و کلید ALT را فشار دهید تا منبع شما برای الگو برداری تعریف شود. این ابزار زمانی که می خواهید قسمتی از تصویر را که صدمه دیده است را ترمیم کنید بسیار مفید است. اگر از این ابزار بیش از حد روی تصویر استفاده کنید حس ساختگی بودن در بیننده ایجاد می شود.

 

4 ابزار پایه با کاربرد وسیع در فتوشاپ

 

3. ابزار Spot Healing Brush
این ابزار مفید همین طور که از نامش پیداست، کمک می کند تا به آسانی قسمت هایی از تصویر را پاک کرد. ممکن است ترجیح دهید هنگامی که می خواهید روی قسمت های کوچک تصویر کار کنید و نمی خواهید دقیق و ظریف کار کنید، از این ابزار به جای ابزار clone استفاده کنید. این ابزار برای پاک کردن چیزهایی از قبیل پاک کردن آکنه و یا خال از روی پوست مفید است. ابزار Spot Healing Brush به صورت خودکار منبعی را برای الگوبداری انتخاب می کند. این ابزار روی قسمت هایی که دارای درجات رنگ مشابه هستند، مثل پوست یا آسمان آبی، کارایی خوبی دارد. اگر قصد دارید چیزی مثل لبه یک ساختمان را ترمیم کنید، این ابزار به اضافه ابزار clone دقیق و ظریف کار می کنند. ضمنا این ابزار به شما اجازه می دهد مانند ابزار clone با نگه داشتن کلید ALT منبعی را به عنوان الگوی ترمیم انتخاب کنید.

 

4 ابزار پایه با کاربرد وسیع در فتوشاپ

 

4. ابزارهای Selection یا ابزارهای انتخاب
ابزارهای Selection رایج ترین و پر استفاده ترین ابزارهای فتوشاپ هستند. ابزارهای انتخاب این امکان را برای شما فراهم می کنند تا قسمتی از تصویر را جدا کنید. هنگامی که انتخاب انجام شد می توانید افکت های مورد نظر خود را فقط روی این قسمت اعمال کنید، ناحیه انتخاب شده را به یک لایه جدید منتقل کنید و یا رنگ آن را تغییر دهید. فتوشاپ به شما این امکان را می دهد تا انتخاب های مستطیل شکل، دایره ای شکل /بیضی شکل، خطوط تک پیکسلی داشته باشید. برای اشکال هندسی باید کلیک و drag کنید تا ناحیه انتخاب شده تعریف شود. اما همه اشکال چهار ضلعی و یا گرد نیستند! ابزار lasso مناسب ترین ابزار برای انتخاب اشکال بی قائده و غیر هندسی است به همین دلیل یکی از پر استفاده ترین ابزارهیا فتوشاپ به شمار می رود. برای خارج شدن از حالت انتخاب کلیدهای CTRL+ D و برای معکوس کردن انتخاب کلیدهای SHIFT+CTRL+I را فشار دهید. شما می توانید بیش از یک انتخاب نیز داشته باشید. به عبارت دیگر، می توانید قسمتی از تصویر را انتخاب و سپس قسمت دیگری را انتخاب کنید. در این میان می توانید به انتخاب موجود یک قسمت اضافه (ADD) و یا قسمتی از آن را کم (SUBTRACT) کنید و یا قسمت متقاطع (INTERSECTING) را انتخاب کنید (همه این تنظیمات در زیر منوی فتوشاپ در قسمت نوار منوی بالای پنجره فتوشاپ قرار دارد. پس از تعریف کردن ناحیه انتخابی، به آسانی می توانید یک لایه adjustment روی آن اعمال کنید.

ما در اینجا فقط مختصری در مورد ابزارهای پایه و اصلی فتوشاپ توضیح دادیم. شما هیچ وقت نمی توانید بگویید همه چیز را در مورد فتوشاپ یاد گرفته اید. پس به یادگیری ادامه دهید و خود را دائما تشویق به تجربه کردن روش ها و تکنیک های تازه و جدید کنید.

منبع:persiangfx.com