دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کاربران اینترنت مخابرات و گلایه‌هایی از 2020 و 2828



بازار اختلالات و کندی اینترنت گرم است؛

کاربران اینترنت مخابرات و گلایه‌هایی از 2020 و 2828

این روزها بازار کندی و اختلالات اینترنتی گرم است و به دنبال آن کاربرانی که در زمینه حل مشکلات خود موفق به دریافت پاسخ مناسبی از مراکز پشتیبانی سرویس اینترنت نشده‌اند گلایه‌های متعددی دارند.

مدتی است کاربران اینترنت در برخی از نقاط تهران از اختلالات اینترنت به تنگ آمده‌اند و در این میان بسیاری برای دریافت راهکاری قانع کننده با مرکز خدمات مشترکین تماس می‌گیرند اما...

طی هفته‌های گذشته کم نبوده‌اند کاربرانی که از مخابرات سرویس گرفته و به انتظار دریافت پاسخی مناسب با 2828 و یا 2020 تماس گرفته‌اند اما در برخی موارد عدم دریافت پاسخی مناسب و پابرجا ماندن مشکل موجبات نارضایتی و گلایه‌های کاربران را فراهم کرده‌است.

البته در ارتباط با این مساله خیلی وقت‌ها اطلاعات کم کاربران از اینترنت و مسائل مربوط به رایانه تبدیل به توجیه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات می‌شود و مسوولان شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت دانش ناکافی کاربران را دلیل بخش مهمی از این مشکلات عنوان می‌کنند.

اما سمیع‌الله صادقی - معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران - در این زمینه به خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به طور معمول تماس‌هایی که با این دو مرکز صورت می‌گیرد بیشتر در زمینه‌ی درخواست دایری سرویس است تا رفع ایراد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد مشترکان از طریق تماس با این مرکز در زمانی کمتر از 12 ساعت پاسخ‌ می‌گیرند و به نتیجه می‌رسند. در برخی موارد هم ممکن است زمان به مراتب کمتر از این رقم باشد، البته گاه هم ممکن است مشکلات به خود کاربر برگردد و مدت زمانی بیش از 12 ساعت برای رفع آن‌ها صرف شود.

صادقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: از آنجا که تعداد مشترکان اینترنت شرکت مخابرات بسیار بالاست مردم خیلی زود متوجه ایراد‌ها و اشکالات ما می‌شوند./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
از ولخرجی دولت تا کلاهبرداری مخابرات از کاربران اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گلایه کاربران اینترنت موبایل از رومینگ ملی


طرح رومینگ ملی قرار بود مشکلات تماس صوتی، ارسال پیامک و دیتای کاربران تلفن همراه را با همپوشانی سه اپراتور تلفن همراه حل کند اما این روزها بسیاری از کاربران از افزایش هزینه‌های قبوض ماهانه خود به نام استفاده از دیتا در رومینگ ملی ابراز گلایه می‌کنند.

روزنامه ایران: طرح رومینگ ملی قرار بود مشکلات تماس صوتی، ارسال پیامک و دیتای کاربران تلفن همراه را با همپوشانی سه اپراتور تلفن همراه حل کند اما این روزها بسیاری از کاربران از افزایش هزینه‌های قبوض ماهانه خود به نام استفاده از دیتا در رومینگ ملی ابراز گلایه می‌کنند در این میان کارشناسان حوزه فناوری ابراز عقیده می کنند که یکی از عوامل متأسفانه اطلاع‌رسانی دقیقی هم در این باره صورت نمی‌گیرد.

بر اساس تعریف مصوبه 183 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، رومینگ ملی خدمتی است که با استفاده از آن یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکین اپراتورهای میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقتنامه از اپراتور میهمان، هزینه دریافت می‌کند. در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور میهمان از محدوده پوشش دهی شبکه موضوع پروانه خود خارج می‌شود به‌صورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد.

از مرداد ماه امسال که طرح رومینگ ملی اجرایی شد، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها از رایگان بودن هزینه‌های ناشی از اجرای این طرح که شامل تماس صوتی، پیامک و اینترنت تلفن همراه می‌شود خبر داده و اعلام کرده بود که اپراتورها حق دریافت مبالغ خدمات استفاده شده در رومینگ ملی را از مشترکین ندارند اما شواهد فعلی، نشانگر دریافت هزینه‌های رومینگ دیتا از مشترکین است.

یکی از مشترکین سیمکارت دائمی اپراتور رایتل که مدت‌هاست از اینترنت نسل سوم این اپراتور استفاده می‌کند در گفت‌و‌گو با ایران با بیان اینکه تا قبل از اجرای طرح رومینگ ملی به طور متوسط در طول یک ماه مبلغ 30 هزار تومان بابت استفاده از خدمات اپراتور پرداخت می‌کرد گفت: بعد از اجرای طرح رومینگ ملی به یکباره با قبض‌هایی که مبالغ آنها 2برابر مبلغ همیشگی بود روبه‌رو شدم و وقتی که با قسمت ارائه خدمات اپراتور رایتل تماس گرفتم مدعی شدند که اضافه هزینه دریافت شده بابت استفاده از دیتای رایتل در طرح رومینگ ملی است.

بر همین اساس ساسان جباری ایزدی، ‌معاون تجاری رایتل در گفت‌و‌گو با ایران با بیان اینکه این اپراتور در حال حاضر با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل رومینگ دیتا دارد گفت: وقتی که مشترکین ما وارد منطقه رومینگ ملی می‌شوند به آنها اطلاع می‌دهیم که در منطقه رومینگ قرار دارند. رایتل در طرح رومینگ ملی برای هر خدمتی یک تعرفه مصوب دارد به عنوان مثال هزینه دیتای این اپراتور به ازای هر گیگابایت 5 هزار تومان است که در صورت ورود مشترک به منطقه رومینگ ملی به ازای هر گیگابایت 3500 تومان دریافت می‌شود که این تعرفه‌ها دقیقاً منطبق با قوانین مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و حتی از مشترکین مان کمترین هزینه را در صورت ورود به رومینگ ملی دریافت می‌کنیم.

معاون تجاری رایتل خاطرنشان کرد: ما همیشه تأکید می‌کنیم که مشترک برای مکالمه در شبکه هر رقمی را پرداخت می‌کند وقتی که وارد منطقه رومینگ می‌شود نیز باید همان رقم را پرداخت ‌کند.

جباری در ادامه، دریافت هرگونه مبلغ اضافی از کاربران رایتل تحت عنوان هزینه رومینگ دیتا را رد کرد و گفت: در رومینگ ملی ما با اپراتورهای دیگر تعامل می‌کنیم و این تعامل ربطی به مشترک ندارد. به عنوان مثال مشترک بابت استفاده از هر گیگابایت دیتای رایتل 5 هزار تومان پرداخت می‌کند و در صورت استفاده از این امکان در رومینگ ملی مبلغ 3500 تومان پرداخت می‌کند. ما مشکلی نداریم و حتی اگر مشترک بخواهد از رومینگ ملی استفاده کند به او اطلاع می‌دهیم که در منطقه رومینگ قرار دارد و تعرفه‌ای که باید پرداخت کند به چه شکل است.

دریافت نرخ آزاد از مشترکین

یک منبع آگاه در اپراتور همراه اول که نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با ایران با تأیید شکایت مشترکین نسبت به دریافت هزینه‌های استفاده از دیتای رومینگ ملی گفت: به عنوان مثال مشترک از اپراتور متبوع خود یک بسته اینترنتی 20هزار تومانی خریداری کرده و در آن مناطقی که اپراتورش آنتن می‌دهد بدون هیچ‌گونه مشکلی از دیتا استفاده می‌کند اما در مناطقی که از رومینگ ملی استفاده می‌کند، محاسبه گر همراه اول قابلیت تشخیص این را ندارد که مشترک اپراتور رایتل از بسته اینترنتی خریداری شده استفاده می‌کند یا خیر برهمین اساس نرخ استفاده از هر کیلوبایت دیتای رومینگ ملی، آزاد محاسبه می‌شود و فاکتور استفاده از دیتای مشترکین بر اساس نرخ آزاد به اپراتور غالب ارسال می‌گردد.

وی افزود: محاسبه دیتای استفاده شده در رومینگ ملی، نرم افزار بسیار پیچیده‌ای می‌خواهد تا تشخیص دهد مشترکی که از رومینگ استفاده می‌کند آیا از بسته خریداری شده استفاده می‌کند یا خیر؟ اما متأسفانه هنوز ساز و کاری به وجود نیامده است که اپراتورها، بسته‌های تشویقی استفاده از دیتای یکدیگر را به رسمیت بشناسند. وی ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید که اپراتورها باید این کار را بکنند اما مشخص نکرده است که با چه ابزاری این کار را انجام بدهند.

ایــن منبــع آگاه در ادامــه خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط سیم کارت‌های اعتباری همراه اول با اپراتور رایتل رومینگ دیتا دارند چرا که شبکه رایتل ضعیف است و امکان روم کردن همه مشترکین همراه اول روی شبکه این اپراتور وجود ندارد.

تعیین تعرفه واحد برای اینترنت تلفن همراه

در چند ماه گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها و بارها از کاهش قیمت تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه و تعیین یک قیمت واحد برای همه سرویس‌های اینترنت خبر داد که در نهایت بر اساس مصوبه شماره یک جلسه شماره 203 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه برای سیم کارت‌های دائمی مستقل از فناوری به ازای هر کیلوبایت نیم ریال تعیین شد که بر این اساس، اپراتورهای مختلف می‌توانند با رعایت شرایط رقابتی و بازه تعرفه‌ای تعیین شده در این مصوبه، ضمن فروش خدمات دیتا بر اساس کیلوبایت بسته‌های مختلف تعرفه‌ای نیز متناسب با نیاز مشترکین تعریف و ارائه کنند.

 این مصوبه از اول دی ماه برای تمامی اپراتورهای تلفن همراه لازم الاجراست و هنوز اپراتورهای تلفن همراه فهرست تعرفه‌های فعلی خود را با قیمت جدید، به طور کامل جایگزین نکرده‌اند و می‌توان گفت یکسان شدن همه تعرفه‌های اینترنت تلفن همراه، راه حل خوبی برای تعیین میزان استفاده کاربران از اینترنت در رومینگ ملی است.

در حال حاضر اگر مشترکین رایتل وارد رومینگ شبکه ایرانسل شوند و از امکانات دیتای این اپراتور استفاده کنند (حتی اگر از بسته‌های افزایشی مکالمه یا پیامک یا دیتا استفاده کرده باشند) مصرف آزاد برای آنها منظور می‌شود که این رقم در مورد مشترکین رایتل در صورت استفاده از تماس صوتی به صورت ثانیه‌ای محاسبه شده و در صورت استفاده از دیتا، به ازای هر کیلوبایت اینترنت، 35 صدم ریال از مشترک دریافت می‌شود.

از سوی دیگر علیرضا قلمبر دزفولی، مدیر عامل ایرانسل در مراسم رونمایی از نسل چهارم خدمات تلفن همراه این اپراتور بر این نکته تأکید کرد که توسعه شبکه نسل سوم و چهارم ایرانسل با شتاب و سرعت بیشتری صورت می‌گیرد، این اپراتور نیازی به رومینگ دیتای نسل سوم ندارد که می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که دومین اپراتور تلفن همراه کشور، نیازی به رومینگ دیتا با اپراتورهای همراه اول و رایتل ندارد.

از سوی دیگر برخی از مشترکین همراه اول در گفت‌و‌گو با ایران این گلایه را مطرح ‌کردند که به رغم دریافت تنظیمات نسل سوم تلفن همراه، تنها در زمانی می‌توانند از خدمات دیتای نسل سوم استفاده کنند که یک بسته اینترنتی یک ماهه خریداری کنند که هزینه‌های نامعقولی را بر آنها تحمیل می‌کند. همچنین با پیگیری‌های به عمل آمده مشخص شد که خدمات نسل سوم حتی بدون خرید بسته‌های اینترنتی برای مشترکین اپراتور ایرانسل فعال است و اگر مشترکی تمایل به استفاده از نسل چهارم تلفن همراه داشته باشد با تعویض سیم کارت و بدون پرداخت هزینه خرید بسته‌های اینترنتی، می‌تواند از امکانات نسل چهارم استفاده کند.

با این حال اگر چه بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات نرخ هر کیلوبایت اینترنت تلفن همراه
نیم ریال تعیین شده است اما باید تا اول دی ماه و زمان تعیین شده برای اجرای تعرفه جدید، چاره‌ای برای مشترکینی که هزینه‌های زیادی بابت استفاده از دیتای رومینگ ملی پرداخت کرده‌اند اندیشیده شود.