دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کادیلاک SRX ، سواری شاسی بلند!


خودرویی که با وجود ورود نسل جدید آن به بازارهای جهانی و به صورت گذرموقت به کشور، بازهم از ظاهری جذاب و قابل قبولی برخوردار بوده و آزمایش و رانندگی با آن خالی از لطف نیست.



مجله تخت گاز: هنوز لذت رانندگی با کادیلاک CTS-V کوپه را فراموش نکرده ام. با پیشرانه 8 سیلندر قدرتمند 555 اسب بخاری و سمفونی سیستم اگزوز و پیشرانه جذابی که روح و جان را نوازش می دهد. در میان خودروهای آمریکایی می توان محصولات کادیلاک را به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای هر نوع رانندگی حساب کرد. شورولت با کوروت خود شاید حس سواری یک سوپر اسپرت ارزان قیمت را برایتان به همراه آورد اما امکانات و تجهیزات رفاهی و لوکس مورد استفاده در محصولات کادیلاک را به همراه ندارد. فورد موستانگ و شورولت کاماروSS نیز در کلاس خودروهای عضلانی جای دارند و برای رانندگی روزمره و مسابقات خیابانی گزینه مناسبی هستند. همه این موارد به کنار، شما علاوه بر حس رانندگی اسپرت باید در طول مدت زمان رانندگی از امکانات کافی و لوکسی که در اختیار دارید استفاده نمایید تا لذت سواری برایتان دو چندان شود. پس موستانگ و شورولت کوروت و کاماروSS فاقد این موارد هستند، اما کمپانی کادیلاک علاوه بر تولید پیشرانه های قدرتمند به ایمنی و آسایش سرنشینان نیز توجه بسیاری می کند.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

  خوش‌تیپی به سبك SRX

فرصتی پیش آمد تا به کمک یکی از دوستان ملاقاتی با یک دستگاه کادیلاک SRX مدل 2007 انجام دهیم. خودرویی که با وجود ورود نسل جدید آن به بازارهای جهانی و به صورت گذرموقت به کشور، بازهم از ظاهری جذاب و قابل قبولی برخوردار بوده و آزمایش و رانندگی با آن خالی از لطف نیست.

نسل دوم این خودرو با چهره ای بسیار زیبا و جذاب تر وارد بازار شد. این نسل از فروش بالایی برخوردار است و همچنان به عنوان یک SUV لوکس شهری طرفداران فراوانی دارد.  SRX جدید بر پایه محصول کانسپت کادیلاک با نام Provoq در اواسط سال 2009 وارد بازار شد. این نسل مجهز به سه پیشرانه با توان و حجم های مختلف است. پیشرانه پایه 6سیلندر خورجینی توربو با حجم 2.8لیتر فقط برای مدل 2010 عرضه شد. بعد از آن نیز دو پیشرانه دیگر 6سیلندر خورجینی با حجم 3 و 3.6 لیتر برروی اینSUV زیبا سوار شدند. همچنین پیشرانه 3.6لیتری با 308 اسب بخار درسال 2012 برروی این مدل انتخاب شد. تا همین جا کافی است! بقیه اطلاعات فنی و مشخصات دیگر SRXجدید را می‌توانید در بسیاری از وب سایت های خودرویی مطالعه کنید. از داستان اصلی خارج نشویم.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

نسل اول SRX مخلوطی از مدل های زشت آن زمان، یعنی STS و CTS بوده است. البته همین زشتی به میزان کمی در این مدل نیز سرایت شده بود، اما قابل تحمل تر! چراغ هایLED عمودی و شیشه عقب یکسره به همراه چراغ خطر روی سقف ظاهری متفاوت به این بخش افزوده است. ستون انتهایی به نوعی حذف شده و برخلاف بسیاری از SUV ها شیشه‌های جانبی نیز به شیشه انتهایی متصل شده است.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

   رانندگی

موتور درون SRX شش سیلندر بود. ظاهر خودرو را که ببینید تصور خواهید کرد که با یک SUV سنگین وزن و تنبل مواجه هستید. به خصوص زمانی که پیشرانه را روشن می کنید و با صدایی بسیار آرام و خواب آلود مواجه می شوید. البته این صدا با توجه به کارکرد زیاد و عمر طولانی مدت خودرو چندان هم دور از انتظار نبود. جعبه دنده مورد استفاده در این مدل 5 سرعته اتوماتیک و فاقد اهرم های تعویض دنده در پشت فرمان است. شاید توقع ما از یک خودرو آمریکایی 2007 بالا است! درهمان سال ها کادیلاک سریSRX-V را برای سال2009 روانه بازار کرد. پیشرانه 8سیلندر4.6لیتری به همراه جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک باعث شد تا این مدل وحشتناک با SRX استاندارد کاملاً متمایز شود.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

   توانایی‌های حرکتی

جعبه دنده را در حالتD  قرار می دهم و ترمز پدالی را خلاص می کنم. رانندگی با SRX حس سواری با خودرویی ما بین SUV و سواری را در شما ایجاد می کند. انگار نه انگار که این مدل درسال2007 به عنوانSUV لوکس بعد از آکورا MDX شناخته شده است. ارتفاع1720 میلی متری آن در حین سوار شدن و رانندگی به هیچ عنوان قابل احساس نیست، مثل اینکه سوار بر یک SUV کوچک شهری شده اید. با دور پایین حرکت را آغاز کردیم و به سمت اتوبان مورد نظر حرکت کردیم. صندلی های چرمی پهن SRX به خوبی ما را در بر گرفته است. همچنین سیستم تعلیق این خودرو که از جنس آلومینیوم بوده و برای کاهش وزن خودرو تعبیه شده است، تا حدودی ضربه ها و تکان های کابین را دفع می کند، اما باید اعتراف کرد سیستم تعلیق مورد استفاده در این مدل چندان راضی کننده نیست و در بسیاری از بخش های خیابان تکان های وارد شده به کابین قابل احساس بود. بازوهای کوتاه و بلند مستقل(SLA) در جلو و همچنین سیستم تعلیق چند مفصله عقب به همراه سیستم مدیریت شاسی و کنترل ثبات خودرو تا حدودی رانندگی با SRX را قابل قبول کرده است. اما همانند بسیاری از شاسی بلند ها سرنشینان عقب با تکان های زیادی روبه رو هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد که نمونه مورد آزمایش از تایرهای متفاوتی استفاده کرده بود که ابعاد یکدیگر به میزان 1 اینچ تفاوت داشت، این موضوع به نوعی در رانندگی و میزان مصرف سوخت نیز تأثیر دارد. حتی اگر از طرفین به خودرو نگاه کنید اختلاف سایز ها را متوجه خواهید شد. با وجود این موضوع رانندگی خود را ادامه می‌دهیم و برای سنجش پیشرانه 6سیلندر SRX وارد اتوبان مورد نظر می شویم. پیشرانه ای که در زیر کاپوت SRX قرار داشت 6سیلندر بود. حجم این پیشرانه 3.6لیتر و حداکثر قدرت تولید آن نیز 255اسب بخار در دور6500 دقیقه است. گشتاور قابل قبول خودرو در بسیاری از مواقع شتاب خوبی در اختیارتان قرار می دهد، در دور2800 دقیقه پیشرانه، گشتاوری معادل 339 نیوتن متر را در اختیارتان قرار می دهد. شاید تعویض دنده ها به کمک جعبه دنده 5سرعته اتوماتیک چندان تند و سریع صورت نمی گیرد، اما خبری از تأخیر و مکس طولانی مدت در این جعبه دنده نیست. همه چیز درون SRX حساب شده است.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

   ویژگی های داخل کابین

 صفحه کیلومتر این خودرو دارای دو نشانگر مختلف است. این صفحه نمایش در حالت استاندارد اعداد را برحسب مقیاس اندازه گیری مایل نشان می دهد. اگر از نشانگر کیلومتر شمار می خواهید استفاده کنید، می توانید دکمه سمت چپ داشبورد در پشت فرمان را فشار دهید تا صفحه کیلومتر شمار تغییر نماید. درتمام مدتی که با SRX رانندگی می‌کردم، سعی داشتم تا صدای خروجی سیستم اگزوز و حتی پیشرانه را بشنوم، اما این خودرو با تمام امکانات و تجهیزات رفاهی خود هیچ حسی از رانندگی اسپرت و جذاب را در اختیارتان قرار نمی دهد. البته نباید از یک خودرو شاسی بلند با پیشرانه V6 چنین انتظاری داشت. یکی از نقاط مثبت SRX عایق بندی کابین است، به طوری که کابین کاملاً بی صدا بوده و حتی تکان های وارد شده با کابین همراه با صدای اضافی نیست. درسرعت بیش از 100کیلومتر درساعت نیز شما از موسیقی موردنظرتان لذت خواهید برد.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

   نظر مکانیک ها چیست؟

چند تن از دوستان که در کشور امارات زندگی می کنند و به مدت طولانی با SRX رانندگی کرده اند، خودرو را کاملاً بی دردسر می نامند. آن ها اکثرا از این خودرو به عنوان خودروی خانوادگی استفاده می کنند و فشار آنچنانی بر روی آن نمی آورند، اما مکانیک های با تجربه فن خودرو را مشکل اصلی آن به حساب می آورند. مکانیک های شهر دبی و ابوظبی می گویند، هر چند وقت یکبار فن خودرو که همان خنک کننده رادیاتور است، از کار می افتد. این ایراد باعث گرم شدن وایرهای فن شده و سوختن قطعات برقی مربوط به فن را به همراه دارد. همچنین زرد شدن یا همان کدرشدن چراغ های جلو به همراه خرابی لولا و جک های در عقب از جمله مشکلات ظاهری هستند که برای SRXهای نسل قبلی اتفاق افتاده است. البته نقطه قوت این خودرو نداشتن ایراد فنی در پیشرانه و جعبه دنده است که با گذشت بیش از 5سال استفاده از خودرو همچنان بسیاری از تعمیرکاران به این بخش ها دست نزده اند.

کادیلاک  SRX ، سواری شاسی بلند!

   توقعتان را منطقی کنید!

از دیگر امکانات و تجهیزات مورد استفاده درون SRX می توان به صندلی های تاشو برقی ردیف های وسط و آخر اشاره کرد. با تا نمودن صندلی ها فضای بسیار مناسبی برای قرار دادن اشیا بزرگ در اختیار خواهید داشت. دربالاترین قسمت داشبورد ساعت آنالوگ کادیلاک قرار دارد. دریچه های تهویه هوا در طرفین این ساعت تعبیه شده و سیستم صوتی نیز در بخش پایینی قرار گرفته است. بر روی کنسول مرکزی یک نوار کروم سیستم تهویه، رادیو ضبط و دریچه تهویه هوا و ساعت آنالوگ را از دیگر قسمت ها جدا ساخته است. جلوه لوکس کابین بیش از هر چیزی به چشم می خورد. پوشش صندلی ها از چرم بوده است. بخشی از داشبورد، کنسول مرکزی و رودری ها نیز با چوب پوشانده شده و سیستم صوتی Bose تکمیل کننده داستان است. این سیستم صوتی به خوبی فضای کابین را در برگرفته و بلندگوهای قدرتمند حس و حال خاصی را درحین رانندگی برای شما به ارمغان آورده است. در روز آزمایش به علت بارش باران خیابان ها و اتوبان مورد نظر خیس و تا حدودی لغزنده بود، اما این موضوع چندان ممانعتی در انجام آزمایش ما نداشت. درمسیرهای مختلف و با سرعت ها گوناگون اقدام به ترمز گیری کردم. تنها ایراد کار همین ترمزهای نسبتاً ضعیف SRX است. شاید وزن سنگین خودرو و لغزنده بودن خیابان به همراه هم اندازه نبودن لاستیک ها چنین مشکلی را ایجاد کرده است. در مجموع می توان رانندگی با کادیلاک SRX را همانند سواری با یک SUV جمع و جور به حساب آورد، دقیقاً برخلاف نسل جدید آن که لذت و سواری یک SUV را برایتان به همراه دارد. پیشنهاد می کنم درصورت خرید این خودرو توقع رانندگی در تپه ها مرتفع و شیب های تند خاکی را از ذهنتان پاک کنید!


ویدیو مرتبط :
کادیلاک XT5 : نسل جدید پرفروشترین شاسی بلند کادیلاک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شاسی بلند کادیلاک وارد بازار شد +عکس


فرزند جوان کادیلاک آماده حضور در نمایندگی‌های سرتاسر آمریکا است تا رسماً پا در میدان کراس‌اوورهای اندازه متوسط لوکس بگذارد.

وب‌سایت پدال: فرزند جوان کادیلاک آماده حضور در نمایندگی‌های سرتاسر آمریکا است تا رسماً پا در میدان کراس‌اوورهای اندازه متوسط لوکس بگذارد.

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

XT5 که در تأسیسات مونتاژ اِسپرینگ هیل (Spring Hill) واقع در اطراف نَشویل (Nashville) آمریکا ساخته می‌شود، اولین عضو سری آینده کراس‌اوورهای لوکس کادیلاک با کد XT به‌حساب می‌آید. همچنین در کنار CT6 جدید خطی مشی نو کادیلاک را در بازار خودروهای لوکس امروزی نشان می‌دهد.

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قلب این نسبتاً قدبلند در بازار آمریکا پیشرانه تازه‌ی 6 سیلندر کادیلاک به حجم 3.6 لیتر است که پیش از آن در مدل‌های ATS و CTS سدان مورداستفاده قرارگرفته و اخیراً نفس در کالبد CT6 دوست‌داشتنی دمیده است.

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

جان دِنیشِن (Johan de Nysshen) رئیس کمپانی می‌گوید: هدف اصلی از توسعه‌ی XT5 فراهم آوردن فضای بازتر، فناوری پیشرفته‌تر و کارایی و عناصر لوکسِ گسترده‌تر بوده است.

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

این مدل با 4 سطح متفاوت تریم عرضه خواهد شد. گونه‌ی پرچمدار که با عبارت پلاتینوم (Platinum) شناخته می‌شود ازنظر ویژگی‌های داخلی و خارجی منحصربه‌فرد بوده و علاوه بر 7 رنگ بدنه متفاوت در کنار 7 نوع محیط مجزا برای کابین و فناوری‌های بیشتر (نسبت به گونه‌های پایین)، از سامانه Rear Camera Mirror بهره می‌برد. به یاد دارید که سامانه مذکور چندی پیش جوایزی را برای کمپانی به‌دست آورد.

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت‌گذاری کادیلاک XT5

قیمت آن از 38,995 دلار برای گونه پایه شروع می‌شود. اگر به دنبال گونه پلاتینوم هستید باید 62,500 دلار آماده کنید تا سامانه چهارچرخ متحرک نیز به‌طور استاندارد در خودرویتان تعبیه شود (در گونه لاکچِری و پریمیوم لاکچری جزو اقلام سفارشی است).