دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چگونه چارچوب در موجب فراموشی می شود؟


شاید شما هم چنین تجربه‌ای را به خاطر بیاورید: با عجله برای انجام کاری از یک اتاق به اتاق دیگر می‌روید اما ناگهان فراموش می‌کنید که آنجا چه کار داشتید! در چنین حالتی برخی آرامش خود را حفظ می‌کنند و ناخودآگاه به اتاق قبلی بازمی‌گردند تا آنچه را فراموش کرده‌اند به خاطر بیاورند.

 
 
 
 
صبح بخیر: شاید شما هم چنین تجربه‌ای را به خاطر بیاورید: با عجله برای انجام کاری از یک اتاق به اتاق دیگر می‌روید اما ناگهان فراموش می‌کنید که آنجا چه کار داشتید! در چنین حالتی برخی آرامش خود را حفظ می‌کنند و ناخودآگاه به اتاق قبلی بازمی‌گردند تا آنچه را فراموش کرده‌اند به خاطر بیاورند.

این تصمیم گاه نتیجه‌بخش است و بازگشت به فضای پیشین به حافظه کمک می‌کند تا به خاطر آورد برای چه از اتاق خارج شده است. تحقیقات گسترد‌‌ه‌ای که در مورد شیوه ضبط خاطرات در حافظه انسان صورت گرفته است نشان می‌دهد که مغز انسان خاطرات یک محیط را در فضای همان محیط بایگانی و آرشیو می‌کند.

چگونه چارچوب در موجب فراموشی می شود؟

محیط در ضبط و بایگانی خاطرات در مغز انسان نقش پررنگی دارد. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند رد شدن از چارچوب در خاطرات را پاک می‌کند. از قرار مغز انسان خاطرات یک اتاق را در فضای همان اتاق مرتب و آرشیو می‌کند.

به عنوان مثال آنچه در یک اتاق رخ داده است در همان اتاق در مغز سازماندهی و ‎ضبط می‌شود. این خاطرات گاه با عوامل محیطی مانند اشیاء‌ی موجود در آن، رنگ ‌یا نورپردازی محیط پیوند می‌یابد و سپس در آرشیو خاطرات بایگانی می‌شود.

بایگانی این خاطرات نیز با توجه به اهمیت آنها به زمان مشخصی نیاز دارد. به عنوان مثال، خاطره دریافت یک هدیه باارزش در یک اتاق با سرعت و دقت بیشتری ضبط می‌شود تا ورق زدن صفحات یک مجله برای گذراندن وقت در همان اتاق.

پژوهشگران دانشگاه نوتردام در ایالت ایندیانا در آمریکا که نتیجه تحقیق خود را در فصلنامه روانشناسی تجربی (The Quarterly Journal of Experimental Psychology)  منتشر کرده‌اند می‌گویند درست به همین علت است که گاه به یادآوردن خاطره‌ای که در یک اتاق رخ داده، در اتاق دیگر سخت است.

اثر به روز رسانی محیط در یادآوری خاطرات

حدود ۱۸۰ فرد داوطلب در تحقیق این پژوهشگران شرکت کردند. این افراد به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه یک نوع تمرین حافظه را انجام داد. در یک تمرین که به طور مشخص ارتباط عبور از چارچوب در و فراموشی را نشان می‌دهد، داوطلبان می‌بایست اشیا‌یی را در درون کیسه‌های مختلف می‌گذاشتند.

برخی از داوطلبان این کار را در یک اتاق و برخی در دو اتاق کنار یکدیگر انجام دادند. این تمرین به خوبی نشان داده است که هر بار رد شدن از درب، آنچه در اتاق قبلی رخ داده را کمرنگ ‌می‌کند.

در مقابل داوطلبانی که تمام مدت تمرین در یک اتاق بودند به مراتب بهتر به خاطر آوردند که در هر کیسه چه چیزی گذاشته بودند.

پژوهشگران آمریکایی این حالت را «اثر به روز رسانی محیط» در یادآوری خاطرات می‌نامند. این پژوهشگران توضیح می‌دهند که گاه، حتی بازگشت به همان محیط یا آن اتاق هم کمک چندانی به یادآوری یک خاطره نمی‌کند.

تحقیق این پژوهشگران نشان می‌د‌هد که مغز خاطرات مربوط به یک اتاق را هنگام رد شدن از چارچوب در از دسته‌بندی حافظه خارج می‌کند.

البته باید توجه کرد که ضبط این خاطرات در حافظه با عوامل مختلفی از جمله تمرکز و جذابیت آن خاطره نیز ارتباط دارد. اما در نهایت هر خاطره‌ای که تنها یک بار به عنوان مثال، تنها هنگام قرار دادن یک وسیله درون یک جعبه، در مغز آرشیو شده باشد به راحتی قابل دسترسی مجدد نخواهد بود.


ویدیو مرتبط :
انفجاری که موجب شد ... 18+

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استرس موجب پیری زودرس می‌شود



یک متخصص پوست و مو گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد زندگی پر استرس به بروز برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پیری زودرس کمک می‌کند.

 

دکتر حسین مرتضوی، متخصص بیماری‌های پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان این که شفافیت پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد اظهار کرد: مبتلایان به بیماری‌هایی مانند آسم، اگزما و کهیر معمولا پوست‌هایی تیره و خشک دارند.

 

استرس

 

وی با اشاره به این نکته که نوع آب و هوا نیز در رنگ پوست موثر است، گفت: در کشور ما با وجود هوای نیمه خشک، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حتی در هوای ابری برای پیشگیری از تیرگی و ابتلای به سرطان پوست، ضروری است.

 

دکتر مرتضوی در خصوص تاثیر ویتامین‌ها بر شادابی پوست اظهار داشت: مطالعات سال ۲۰۰۶ در آمریکا نشان می‌دهد استفاده از رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین ث و میوه‌ها در مقایسه با رژیم‌های حاوی مواد قندی و چربی‌ها پوست سالم و شاداب‌تری به همراه دارند.